Moderator: Redaktörer
OlA-68 skrev:mycke smothing e de
Fjonkalicious skrev: Notera att när du går ner i storlek så ökar längden och vice versa (tumregelmässigt).
phon skrev:Fjonkalicious skrev: Notera att när du går ner i storlek så ökar längden och vice versa (tumregelmässigt).
Det är ett bra skäl att inte använda den tumregeln, eftersom det är precis tvärtom ...
Jag har gjort det, fick samma resultat dvs diskanten ligger 10dB högre än vad den borde (max ca 94dB i mätfilen men landar på 104dB i Basta!) och då man lägger på ett filter med advanced network så åker den ner runt 0dB strecket...Aerob skrev:Är det inte tvärtom? Större rör = längre rör?
Förresten, ingen med Basta som har lust att testa att importera dom filer som
Dan la upp på förra sidan och se om det ger samma udda resultat som för mig?
Har mailat med Svante och han misstänker att något gått galet med impedanskurvan.
LasseA skrev:31 cm långt får jag det till...Aerob skrev:9cm säger du, det blir ju helt galet långt! Då blir det böjt rör som gäller, men det kanske inte har någon betydelse?
Konisk port på insidan + konisk port på utsidan - helst en liten baffel på insidan med, typ 100x100mm MDF som porten limmas/skruvas mot.Aerob skrev:En liten undran: Jag köpte en konisk port att använda på insidan av röret,
skall längden på denna räknas som en del av rörets längd eller ej?
Aerob skrev:Är det inte tvärtom? Större rör = längre rör?
Förresten, ingen med Basta som har lust att testa att importera dom filer som
Dan la upp på förra sidan och se om det ger samma udda resultat som för mig?
Har mailat med Svante och han misstänker att något gått galet med impedanskurvan.
Aerob skrev:Kör mick-kalibrering, testar sedan ett svep, och får samma felmeddelande
gång på gång, "Reference channel probably had a too low level".
Någon som förstår sig på det här, börjar bli smått gråhårig...
Ragnwald skrev:Aerob skrev:Kör mick-kalibrering, testar sedan ett svep, och får samma felmeddelande
Vilken mik hade du sa du?
Aerob skrev:Jaha ja... Nu sitter jag här som ett stort frågetecken med hela mätpaketet
framför mig. Tänkte använda mig av Sirp, och läser därför dess manual:
http://user.faktiskt.io/svante/sirp/SirpUsersGuide.htm
"Frequency response using a reference channel" är den typ av uppkoppling
jag siktar på, har kopplat in micken och ser att den får signal, men där tar det slut...
Ljudkortet jag använder är detta: http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html
Så här har jag då kopplat: Micken på mickingång 1 med fantommatning på,
Output 1 till vänster ingång på slutsteget, kopplat loopen till Insert 2 på ljudkortet.
Kör mick-kalibrering, testar sedan ett svep, och får samma felmeddelande
Pontus91 skrev:Aerob skrev:Jaha ja... Nu sitter jag här som ett stort frågetecken med hela mätpaketet
framför mig. Tänkte använda mig av Sirp, och läser därför dess manual:
http://user.faktiskt.io/svante/sirp/SirpUsersGuide.htm
"Frequency response using a reference channel" är den typ av uppkoppling
jag siktar på, har kopplat in micken och ser att den får signal, men där tar det slut...
Ljudkortet jag använder är detta: http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackPro.html
Så här har jag då kopplat: Micken på mickingång 1 med fantommatning på,
Output 1 till vänster ingång på slutsteget, kopplat loopen till Insert 2 på ljudkortet.
Kör mick-kalibrering, testar sedan ett svep, och får samma felmeddelande
Prova att dra en sladd direkt från höger ut på ljudkortet till höger line-in på framsidan. Så har jag kopplat och det verkar funka faktiskt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster