En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-14 20:53

Harryup skrev:
Richard skrev:Precis som annan "High- end " får man ta det hela med en stor nypa salt detta som skrivs i hifitidningarna.

De får ju sina apparater gratis då de testar .

Det skulle jag inte ta gift på då jag läser en hel del tyska hifi-tidningar och dom testar "allt" och är en 4-5 stora tidningar så det skulle nog bli för dyrt redan i Tyskland. Men att det kan förekomma är väl troligt. Och om de får alla apparater gratis så blir ju förhållandet samma som om dom skulle betala för dom ändå så det skulle ju inte medför att någon speciell blev prioriterad.

mvh/Harryup

Lägg till annonseringsviljan också. :wink:

Det finns företag som annonserar hej vilt direkt efter ett positivt test.
Flera helsidor i samma tidning. Yamaha och Naim är två exempel.
Senast redigerad av Richard 2011-07-14 20:54, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

torig

Inläggav torig » 2011-07-14 20:53

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:
torig skrev:Ni kanske skulle göra en "omvänd" test, dvs ta med er Logitech-spelarna till High Fidelity och höra hur det låter där. Bra i alla fall att ni får låna en annan Linn DS. Lycka till med fortsatt testande.

/mvh
En bra idé och jag måste säga att efter harryups redogörelse så verkar det där vara en sådan där hifibutik som ger hopp inför framtiden!

Faktum är att dom ställer upp och åker in speciellt för att byta denna apparat då dom egentligen har semesterstängt så servicen är exemplarisk.

mvh/Harryup

Roligt att läsa :)

Skulle inte förvåna mig - om du bad dom - att de också installerade apparaten i ditt hem. :wink:

Lycka till med testen. För som sagt, det är många som ger Linn-spelarna mycket goda omdömmen...

/mvh

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-14 21:05

Richard skrev:Det finns företag som annonserar hej vilt direkt efter ett positivt test. Flera helsidor i samma tidning. Yamaha och Naim är två exempel.
Det är okej om du startar en egen tråd som kan bli låst om detta.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-07-14 21:13

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Det finns företag som annonserar hej vilt direkt efter ett positivt test. Flera helsidor i samma tidning. Yamaha och Naim är två exempel.
Det är okej om du startar en egen tråd som kan bli låst om detta.

+1
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-15 08:29

Förslag till testande, om ni vill göra om alltihop igen.

Gör om hela testen hemma hos Karl XII med en annan högtalare och förstärkare för att få variation på det hela, och låt de duktiga försäljarna på highfidelity installera MDS- spelaren i hemmet.

...och ta med en SB Duet också vid testandet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-15 08:43

Richard skrev:Förslag till testande, om ni vill göra om alltihop igen.

Gör om hela testen hemma hos Karl XII med en annan högtalare och förstärkare för att få variation på det hela, och låt de duktiga försäljarna på highfidelity installera MDS- spelaren i hemmet.

Duetten kan vi ju absolut lyckas med. Hemma hos KXII, går säkert också, få säljarna att avbryta sin semester igen, nja. Tycker att dom gjort nog med besvär om dom nu inte skulle tycka att det var kul själva och det kan man ju inte tvinga dom att tycka. Jag spelade på Linnen igår kväll och ensam är det ju svårt att höra hur den låter jämfört med Touchen som Kalle bestämt plockade med sig. Var ju ifs hans egen. Men jag tycker att ensam mot min SB3 så är Majiken klart roligare att lyssna på.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-15 08:51

Harryup skrev:
Richard skrev:Precis som annan "High- end " får man ta det hela med en stor nypa salt detta som skrivs i hifitidningarna.

De får ju sina apparater gratis då de testar .

Det skulle jag inte ta gift på då jag läser en hel del tyska hifi-tidningar och dom testar "allt" och är en 4-5 stora tidningar så det skulle nog bli för dyrt redan i Tyskland. Men att det kan förekomma är väl troligt. Och om de får alla apparater gratis så blir ju förhållandet samma som om dom skulle betala för dom ändå så det skulle ju inte medför att någon speciell blev prioriterad.

mvh/Harryup

Det är svårt för en hifi tidning att kunna tro att en high end apparat som alla pratar om och som många "guldöron" anser vara fantastisk i verkligheten kan låta skräp.
Och skulle en tidning skriva på det viset så skulle det bli svårt för den att få testa fler apparater från den tillverkaren. Och kanske även från andra tillverkare som inte vill riskera bli utsatta för en sådan test.

För att undvika sådana problem föredrar man att skriva att allting minst är bra. Och man försöker hitta något positivt att säga om allting som testas. Så man slipper vara helt negativ. Åtminstone gäller detta för alla lite dyrare apparater.

Mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-15 08:57

Tycker de tyska tidningarna är ganska bra på de punkterna och Stereophile också. Snarare får man nog se till vilka apparater de inte testar för att kunna se bottennappen möjligen finns där.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-15 09:04

Majik DS är bra, men inte någon slutgiltig statement produkt direkt. Vore den det skulle väl knappast de bättre spelarna ha någon plats. Den spelar musik på ett, för priset bra sätt - i mina öron.

Alla gånger jag hört SB3 har den låtit närapå olyssningsbart rörigt - ur ett musikperspektiv - och jag har hört den i flera anläggningar. Bara en gång i en linnanläggning och det var nog den gången den lät minst dåligt.

SBTouch har jag inte hört. Kanske är den bättre? i-produkterna är inte heller bra nog som signalkälla, i en bra anläggning. Det påstår jag utifrån de gånger jag provat itouch och ipad i linnanläggning.

Angående anläggningsmatchning så är det inget som vi i linnkretsar tror speciellt mycket på. En bra apparat är en bra apparat. Det är nog snarare icke linn förespråkare som håller på med produktmatchning. Provar man en Lp12 eller Klimax produkt så är den bra i vilken anläggning som helst. Instegsapparaterna innebär jompromisser. Hur kompromisserna påverkar apparatens sound ges givetvis av i vilken anläggning som den provas ut. Där får man nog en produltmatchning, men den är ju ofrånkomlig. Om den passar en beror på vilka preferenser man har.

torig

Inläggav torig » 2011-07-15 09:12

Harryup skrev:
Richard skrev:Förslag till testande, om ni vill göra om alltihop igen.

Duetten kan vi ju absolut lyckas med. Hemma hos KXII, går säkert också, få säljarna att avbryta sin semester igen, nja. Tycker att dom gjort nog med besvär om dom nu inte skulle tycka att det var kul själva och det kan man ju inte tvinga dom att tycka. Jag spelade på Linnen igår kväll och ensam är det ju svårt att höra hur den låter jämfört med Touchen som Kalle bestämt plockade med sig. Var ju ifs hans egen. Men jag tycker att ensam mot min SB3 så är Majiken klart roligare att lyssna på.

mvh/Harryup

Äsch, ni behöver inte blanda in SB Duet i ert fortsatta testande.

I "den andra testen" har man ju redan konstaterat att den "låter likadant" som SB Touch :)

Och nu verkar ju Linnen ha blivit "varm i kläderna" 8)

/mvh

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-15 09:13

Harryup skrev:Tycker de tyska tidningarna är ganska bra på de punkterna och Stereophile också. Snarare får man nog se till vilka apparater de inte testar för att kunna se bottennappen möjligen finns där.

mvh/Harryup

Man kan ofta också läsa "mellan raderna" och märka att testarna inte är särskilt förtjusta i apparaten. Även om de inte vill skriva det i klarspråk. I alla fall om man har läst flera av tidningens tester och är bekant med hur testarna brukar uttrycka sig.

Mvh

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-07-15 09:14

prolinn skrev:"....som vi i linnkretsar tror speciellt mycket på." "...icke linn förespråkare...".
prolinn: skulle önska att du kunde tona ner detta "vi och ni"-snack lite. Är man inte försiktig med orden kan det lätt tolkas till att man försöker göra sig till talesman för andra. Jag tycker att detta sätt att uttrycka sig på blir onödigt polariserande, herregud det är ju inte olika fotbollslag vi snackar om direkt, eller hur? Min personliga uppfattning är att detta sätt att uttrycka sig inte gagnar någon...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-15 09:38

Mats skrev:
prolinn skrev:"....som vi i linnkretsar tror speciellt mycket på." "...icke linn förespråkare...".
prolinn: skulle önska att du kunde tona ner detta "vi och ni"-snack lite. Är man inte försiktig med orden kan det lätt tolkas till att man försöker göra sig till talesman för andra. Jag tycker att detta sätt att uttrycka sig på blir onödigt polariserande, herregud det är ju inte olika fotbollslag vi snackar om direkt, eller hur? Min personliga uppfattning är att detta sätt att uttrycka sig inte gagnar någon...

Håller med. Tidigare kom detta, som jag hade för avsikt att kommentera:
prolinn skrev:Nåja, inte heller den här gången tycks Linn-motsåndare och Linn-föresprkare mötas. Kanske nästa gång?

Hemskt ledsen, men varken Linn-motståndare eller Linn-förespråkare fanns på plats. Själv har jag knappt hört något Linn förut men jag har inget mot själva märket. Däremot var jag ju som sagt inte imponerad av produkten. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-15 09:47

Harryup skrev:Duetten kan vi ju absolut lyckas med. Hemma hos KXII, går säkert också, få säljarna att avbryta sin semester igen, nja. Tycker att dom gjort nog med besvär om dom nu inte skulle tycka att det var kul själva och det kan man ju inte tvinga dom att tycka. Jag spelade på Linnen igår kväll och ensam är det ju svårt att höra hur den låter jämfört med Touchen som Kalle bestämt plockade med sig. Var ju ifs hans egen. Men jag tycker att ensam mot min SB3 så är Majiken klart roligare att lyssna på.

mvh/Harryup

Ja, jag börjar bli nyfiken på Duetten.
Skulle vara kul att prova.
Hur gick det - har du, eller ska du få byta ut Majiken?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-07-15 09:52

KarlXII skrev:
Mats skrev:

Håller med. Tidigare kom detta, som jag hade för avsikt att kommentera:
prolinn skrev:Nåja, inte heller den här gången tycks Linn-motsåndare och Linn-föresprkare mötas. Kanske nästa gång?

Hemskt ledsen, men varken Linn-motståndare eller Linn-förespråkare fanns på plats. Själv har jag knappt hört något Linn förut men jag har inget mot själva märket. Däremot var jag ju som sagt inte imponerad av produkten. :)
Och jag å min sida har i princip enbart Linn-grejer och är fantastiskt nöjd (lyssnar på musik dagarna i ända och njuter!). :) Det innebär inte att jag vill klumpas ihop i något "lag" där man per automatik förväntas ha vissa färdig åsikter och där det finns "motståndare". Känns som sagt som ett okonstruktivt sätt att snacka om dessa saker på. Att höra vad andra kommer fram till i sitt lyssnande och testande tycker jag kan vara lärorikt och intressant, ser fram mot vad fortsatta testlyssningar i denna tråd ger!
Senast redigerad av Mats 2011-07-15 09:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-15 09:53

KarlXII skrev:
Harryup skrev:Duetten kan vi ju absolut lyckas med. Hemma hos KXII, går säkert också, få säljarna att avbryta sin semester igen, nja. Tycker att dom gjort nog med besvär om dom nu inte skulle tycka att det var kul själva och det kan man ju inte tvinga dom att tycka. Jag spelade på Linnen igår kväll och ensam är det ju svårt att höra hur den låter jämfört med Touchen som Kalle bestämt plockade med sig. Var ju ifs hans egen. Men jag tycker att ensam mot min SB3 så är Majiken klart roligare att lyssna på.

mvh/Harryup

Jodå, High Fidelity ställer upp och åker in trots att det är stängt för att byta ut Majiken. Duetten är kopplad via scart till min 14" sovrums-TV. Vid direkt jämförelse låter SB3 i anläggningen bättre, men det är möjligt att Duetten lider av att vara kopplad till TV'n. Skall prova.

mvh/Bengt

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-15 10:50

Harryup skrev:
KarlXII skrev:

mvh/Harryup

Jodå, High Fidelity ställer upp och åker in trots att det är stängt för att byta ut Majiken. Duetten är kopplad via scart till min 14" sovrums-TV. Vid direkt jämförelse låter SB3 i anläggningen bättre, men det är möjligt att Duetten lider av att vara kopplad till TV'n. Skall prova.
mvh/Bengt

+1 till High fidelity.

En sådan god service kan du nog glömma med SB- spelarna.
Knappast skulle en försäljare på mediamarkt åka in fastän de har stängt för att byta ut en Squeezebox.

Vid nästa test hade det kanske varit bra att samma personer kan medverka igen, om inte annat för att se om ni tycker likadant ( koncensus ) oavsett resultat vid den andra lyssningen. Ni var ju rätt överens att SB touch lät bäst, både analogt och digitalt kopplat vid förra testen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-07-15 12:56

finns det något sätt att vikt:a in omdömena? det är ju en sak att det låter hårt eller instängt. men hur mycket stör det egentligen, framförallt i förhållande till pris. man kan ju ha ett absolut förhållningssätt men man kan även sätta det i relation till varandra. är det lönt att byta och lära sig en helt ny apparat? är det värt att lägga ytterligare 10000 kr.

jag inser någonstans att jag sätter lite bensin till elden, men det är inte
avsikten.

vad tycker ni som lyssnat?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-15 13:17

Mats skrev:...herregud det är ju inte olika fotbollslag vi snackar om direkt, eller hur? ....

Nej, det är mycket allvarligare än så - det är HiFi.
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-15 17:38

Fjonkalicious skrev:finns det något sätt att vikt:a in omdömena? det är ju en sak att det låter hårt eller instängt. men hur mycket stör det egentligen, framförallt i förhållande till pris. man kan ju ha ett absolut förhållningssätt men man kan även sätta det i relation till varandra. är det lönt att byta och lära sig en helt ny apparat? är det värt att lägga ytterligare 10000 kr.

jag inser någonstans att jag sätter lite bensin till elden, men det är inte
avsikten.

vad tycker ni som lyssnat?
Jag kan ju konstatera att bara Linns användargränssnitt i sig skulle få mig att tveka.

Prislappen i sig är inte något jag tittar på när jag bedömmer apparater, vinner den dyraste ljudmässigt/hanteringsmässigt är det väl bara att acceptera.

I det här fallet föll nog Linn på både hantering och ljudåtergivning - men det sistanämnda är med stark reservation då jag gärna bedömmer den igen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonnor

Re: Ungefär samma test gjorde jag för två år sedan :-)

Inläggav Jonnor » 2011-07-16 08:46

KarlXII skrev:
Spännande, Jonnor, och välkommen till faktiskt.se. :)
Det ska bli kul att se vad du kommit fram till.

Det här med polariteten: är det något du lyssnat dig fram till eller finns det något sätt att ta reda på hur det ska vara?

Hej!

Tack !

Det var av en ren slump vi kom på det.
Det började med att jag och en arbetskamrat (SB3-ägare) lyssnade på Classicens interna omvandlare kontra DA9. Vi det tillfället var vi båda överens om att den externa omvandlaren var något bättre.
Därefter snyggade jag till kabelhärvan bakom min bänk och tänkte inte så mycket mer på detta tills Carl-Björn åter ville lyssna på skillnaderna mellan intern och extern omvandlare.
När vi gjorde det upptäckte vi att det var försumbar skillnad och att det blev en markant skillnad när vi vände på kontakten. Jag har inte bemödat mig med att mäta upp vilket stift som ska vara nolla respektive fas.
Med andra ord lyssnade vi oss fram till detta.
/J

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-16 08:51

prolinn skrev:Synd att det strulade vid era tester. Volymproblemen trasslade säkert till saker och jag tror det är så att Linn kör med 80 som nominell volym eller ett-förstärkning. Att använda den digitala volymjusteringenskall tydligen vara något sämre än att använda ett bra försteg. Vad var det för försteg/slutsteg/receiver?

Hur MDS skulle kunna ge ett mörkt ljud via digitalutgången verkar mystiskt.

Nåja, inte heller den här gången tycks Linn-motsåndare och Linn-föresprkare mötas. Kanske nästa gång? I en anläggning injusterad för ett visst sound med en viss signalkälla kanske en MDS ger ett för mörkt ljud om det är förklaringen i det här fallet kan man ju undra. Antagligen ingen ide att spekulera.

Handahvandet av Linns nätverksspelare kan göras med en uppsjö av styrmöjligheter. Linns funkar hygligt om man är vand vid det, men de smidigaste är nog någon av de bättre styrprogramvarorna till Apples iTouch eller iPad. Dom flesta tycks använda antingen Songbook eller Chorus. iPeng är kanske snäppet bättre, men å andra sidan så låter ju SB spelarna så mycket sämre (i en bra anläggning) att de faller bort ändå.

Har du ens hört den nya SB touch ? Du skriver " men å andra sidan så låter ju SB spelarna så mycket sämre..." precis som om detta vore ett faktum med alla spelarna.

Jag antar att du lyssnat på SB 3 i en linnanläggning, men personerna i denna test kom ju fram till att SB touch lät annorlunda och bättre än denna.

Varför inte lämna det helt öppet huruvida SB touch kanske låter bättre än MDS ? Vid detta test blev det ju resultatet av det hela.

Hur förklarar du det ? - om du nu anser att SB spelarna låter " så mycket
sämre" ?
Eller lyssnade test- personerna på fel sätt, och använde fel metod ?
Var kanske högtalarna för dåliga, eller förstärkarna som användes ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-16 09:01

Jonnor skrev:
KarlXII skrev:
Spännande, Jonnor, och välkommen till faktiskt.se. :)
Det ska bli kul att se vad du kommit fram till.

Det här med polariteten: är det något du lyssnat dig fram till eller finns det något sätt att ta reda på hur det ska vara?

Hej!

Tack !

Det var av en ren slump vi kom på det.
Det började med att jag och en arbetskamrat (SB3-ägare) lyssnade på Classicens interna omvandlare kontra DA9. Vi det tillfället var vi båda överens om att den externa omvandlaren var något bättre.
Därefter snyggade jag till kabelhärvan bakom min bänk och tänkte inte så mycket mer på detta tills Carl-Björn åter ville lyssna på skillnaderna mellan intern och extern omvandlare.
När vi gjorde det upptäckte vi att det var försumbar skillnad och att det
blev en markant skillnad när vi vände på kontakten. Jag har inte bemödat mig med att mäta upp vilket stift som ska vara nolla respektive fas.
Med andra ord lyssnade vi oss fram till detta.
/J

Jag säger inte att ni hörde fel, men min erfarenhet av " vändande av nätkontakt " är att det också är beroende på hur de andra apparaterna har sina kontakter vända. Störningarna mellan apparaterna påverkar nämligen varandra.

De gånger det blir hörbar skillnad då man vänder kontakterna åt rätt håll kan det också vara felvänt som föredras ( dvs. då det blir mer störningar istället för mindre ) . Prova och mät !

Upplevs skillnaden som stor så kan det också bero på en dåligt konstruerad nätdel som påverkas av kontaktens vändning i uttaget. En bra nätdel påverkas mycket mindre.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-16 09:24

Richard skrev:[Jag säger inte att ni hörde fel, men min erfarenhet av " vändande av nätkontakt " är att det också är beroende på hur de andra apparaterna har sina kontakter vända. Störningarna mellan apparaterna påverkar nämligen varandra.

De gånger det blir hörbar skillnad då man vänder kontakterna åt rätt håll kan det också vara felvänt som föredras ( dvs. då det blir mer störningar istället för mindre ) . Prova och mät !

Upplevs skillnaden som stor så kan det också bero på en dåligt konstruerad nätdel som påverkas av kontaktens vändning i uttaget. En bra nätdel påverkas mycket mindre.

Alla apparater fel kan i vissa fall vara bättre än några fel och några rätt, men alla rätt är alltid, om man nu kan säga alltid, bäst.

Jag skulle gissa att ju bättre apparaten är desto mer betyder det att den kopplas rätt eftersomdet handlar om att minimera störningar. Det lär göra större skillnad om övriga störningar redan är låga d.v.s. grundkonsturkionen är bra. Ditt ounderbygda påstående tycker jag du bör förklara uttömmande eller ta tillbaka!

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-16 09:39

Richard skrev:Har du ens hört den nya SB touch ? Du skriver " men å andra sidan så låter ju SB spelarna så mycket sämre..." precis som om detta vore ett faktum med alla spelarna.

Jag antar att du lyssnat på SB 3 i en linnanläggning, men personerna i denna test kom ju fram till att SB touch lät annorlunda och bättre än denna.

Varför inte lämna det helt öppet huruvida SB touch kanske låter bättre än MDS ? Vid detta test blev det ju resultatet av det hela.

Hur förklarar du det ? - om du nu anser att SB spelarna låter " så mycket
sämre" ?
Eller lyssnade test- personerna på fel sätt, och använde fel metod ?
Var kanske högtalarna för dåliga, eller förstärkarna som användes ?

MDS har uppenbarligen inte använts korrekt och helst skall inte den digitala volymen användas alls.

Jag har själv inte hört SB Touch, men vänner jag litar på har jämfört med Linn-spelare.

SB3 har jag hört i flera icke Linn anläggningar och bäst tyckte jag den varit i Linn-anläggningen. Jag tycker faktiskt att SB3 är en prisvärd produkt om än inte bra nog att använda i en bra anläggning.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-07-16 10:12

prolinn skrev:
Richard skrev:Upplevs skillnaden som stor så kan det också bero på en dåligt konstruerad nätdel som påverkas av kontaktens vändning i uttaget. En bra nätdel påverkas mycket mindre.

Alla apparater fel kan i vissa fall vara bättre än några fel och några rätt, men alla rätt är alltid, om man nu kan säga alltid, bäst.

Jag skulle gissa att ju bättre apparaten är desto mer betyder det att den kopplas rätt eftersomdet handlar om att minimera störningar. Det lär göra större skillnad om övriga störningar redan är låga d.v.s. grundkonsturkionen är bra.

Om apparaten välkonstruerad och väl avskärmad ska vändning av nätkontakten inte spela någon roll. Om nätkontaktens vändning verkligen ger påverkan så är det en klar svaghet och tyder på en (i varierande grad) undermålig och störkänslig konstruktion.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-16 11:28

Ja, precis!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-16 11:33

RogerJoensson skrev:
prolinn skrev:
Richard skrev:Upplevs skillnaden som stor så kan det också bero på en dåligt konstruerad nätdel som påverkas av kontaktens vändning i uttaget. En bra nätdel påverkas mycket mindre.

Jag skulle gissa att ju bättre apparaten är desto mer betyder det att den kopplas rätt eftersomdet handlar om att minimera störningar. Det lär göra större skillnad om övriga störningar redan är låga d.v.s. grundkonsturkionen är bra.

Om apparaten välkonstruerad och väl avskärmad ska vändning av nätkontakten inte spela någon roll. Om nätkontaktens vändning verkligen ger påverkan så är det en klar svaghet och tyder på en (i varierande grad) undermålig och störkänslig konstruktion.

Då finns det enligt mina erfarenheter knappast någon välkonstruerad apparat inom hifi'n. Vilket också kan ifs stödjas av den råa och hjärtliga avrättning av min DAC-1 som våra medicinelektronikingenjörer gjorde som varandes en riktigt felkonstruerad skitprodukt. Då enligt medicinsk standard som för dessa ingenjörer är enda sättet att bygga elektronik på ett korrekt sätt.
Mina praktiska erfarenheter skiljer sig ifrån dina teoretiska tydligen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-16 11:35

KXII kanske kommer delge oss sina erfarenheter av att vända kontakter i någon tråd senare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-16 11:39

prolinn skrev:MDS har uppenbarligen inte använts korrekt och helst skall inte den digitala volymen användas alls.

Personligen tycker jag att man inte skall kunna använda en apparat på ett icke korrekt sätt då man använder den enligt de val som finns i en apparat.
För att veta hur en apparat låter vill man väl testa de olika möjligheterna?
Jag ser inte att SP/Dif som icke korrekt och analogt ut som korrekt. Möjligen kan det vara så att apparaten oavsett extern DAC-1 låter bäst med den interna DAC men det gör den inte till korrekt, det gör den i så fall till det lämpligaste valet av inkoppling.

mvh/Harryup

edit: DAC-1 till DAC
Senast redigerad av Harryup 2011-07-16 14:58, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi