Moderator: Redaktörer
CODY skrev:Det var verkligen intressant att få vet att Dire Straits representerar
höjdpunkten av ljudkvalitet. Förmodligen vart det därför Brothers In Arms
sålde så bra.
Laila skrev:CODY skrev:Det var verkligen intressant att få vet att Dire Straits representerar
sålde så bra.
Varför så entusiastiskt . . . positiv . . ???
(*Kan inget av loudnessräjset vara negativt enligt dig. Cody).
*Eller är det bara en "utveckling" där det gäller att "gilla läget" . . .
typ, dä som ä modernt o inne ä dä som gäller, passarräinte så
kan du välan dra nån annanstans eller åtminstone hålla käft . . .
PekkaJohansson skrev:Jag är övertygad om att Sten & Stanleys "Dra dit pepparn växer" från 1985 håller bättre toppfaktor än det mesta i populärmusikväg som kan köpas i dag.
petersteindl skrev:Laila skrev:CODY skrev:Det var verkligen intressant att få vet att Dire Straits representerar
sålde så bra.
Varför så entusiastiskt . . . positiv . . ???
(*Kan inget av loudnessräjset vara negativt enligt dig. Cody).
*Eller är det bara en "utveckling" där det gäller att "gilla läget" . . .
typ, dä som ä modernt o inne ä dä som gäller, passarräinte så
kan du välan dra nån annanstans eller åtminstone hålla käft . . .
Hmmm, jag förstår inte vad du vill ha sagt. . .
![]()
MvH
Peter
Laila skrev:Just Cody verkar inte att hålla med om att "crestfaktorn" är
den allenarådande orsaken till om en platta "låter bra" eller inte.
Lust skrev:Crestfaktorn är för mig bara en delmängd i slutsumman
Laila skrev:"motvallskäring"
Lust skrev:Laila skrev:Just Cody verkar inte att hålla med om att "crestfaktorn" är
Det gör inte jag heller. Crestfaktorn är för mig bara en delmängd i slutsumman.
phloam skrev:Lust skrev:Laila skrev:Just Cody verkar inte att hålla med om att "crestfaktorn" är
Det gör inte jag heller. Crestfaktorn är för mig bara en delmängd i slutsumman.
Precis, jag noterar att Pekka skriver "bättre crestfaktor" - vad är en "bättre" crestfaktor? Beror inte det på en hel massa saker? T.ex. om det är Robyn som väljer att mastra i bilen eller om det gäller en nyutgåva av Pink Floyd?
Jag är helt för att dynamisk musik ska återges dynamiskt och att de som inte vill låta dynamiskt inte gör det - samt att Hifi-folket bör ha skivan som referens till sina apparatanläggningar och sluta lägga sig i hur musik ska låta
CODY skrev:Ge mig din adress så skickar jag dig en lämplig bunt med sjutummare
från 1984 - 1991 så kan vi snacka loudness och sketen ljudkvalitet. Har hur många som helst. Från Lustans Lakejer till Taylor Dayne. Kan skicka dig tolvor
och treor på samma så kan du jämföra. Allt inne och hippt 1985.
Tycker verkligen att det blivit mycket bättre![]()
Dra åt helvete också förresten
PekkaJohansson skrev:Den mesta musiken - såväl konstmusik som pop - har en toppfaktor om 17-20 dB i färdigproducerat skick. Det gäller symfonier, det gäller en akustisk popduo som Everly Brothers från 1957 och det gäller pop, rock och heavy metal. Att utgå ifrån att färdiga produktionen måste massakreras dynamiskt i masteringprocessen är, som jag ser det, vittnesmål om ett ointresse för hur olika ljud upplevs tillsammans, dynamiskt och klangmässigt. Det är i hög grad också fråga om en modenyck, vilket bevisas av det faktum att såväl nya som gamla produktioner drabbas av samma nivåmaximering.
phloam skrev:Vad det borde handla om är artisten - dennes integritet, kunskap och möjligheter.
phloam skrev:Pekka, exakt så - men enligt min mening hade du gott kunnat skippa det där med "som det faktiskt låter"
phloam skrev:Vi hamnar i ett dilemma: Ju ädlare motiven för dynamiken är, desto mer påträngande blir de för artisten. En liten grupp lyssnare som anser sig ha rätt att kräva inverkan på i stort sett alla artisters/skivbolags arbete - för vad? För att de har skaffat sig extra bra musikanläggningar? För att de har bättre smak än alla andra vad gäller hur musik "ska" låta?
Komorok skrev:@Nadifierad: Jag tror att tråden handlar om dynamikkompression. Att
komprimera för att spara plats är en annan sak som oftast förstör musiken
på ett lite annorlunda sätt. Har man jämfört olika bitreduceringsmetoder
sida vid sida, så blir man lika rädd för det som för dynamikkomprimering iofs.
Men en O-bitreducerad version går ju ändå att få tag på om man vill. Det
är betydligt svårare att välja bort den mastering som görs på de flesta
produktioner idag.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster