Pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-29 12:53

rhenrics skrev:

Mini Utopia ligger väl kring ca 50 lök? Och dessa pip-byggsatser kan alltså köpas för ca 4? Varför varför varför har då ingen uppmärksammat dessa högtalares prestanda utanför Sverige?

Ja, det är ingen som känner till dem helt enkelt. Kan även säga att det är en polare till mig som har Mini Utopia och han köpte piP efter den lyssningen. Hans piP är inte riktigt inspelade än så änsålänge föredra han Mini Utopia även om piP går betydligt djupare i frekvens. Men, bara saken att de kan mäta sig med en sådan högtalare som Mini Utopia säger ju en hel del.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-05-29 12:53

Tog bort.. vill inte späda på..
Senast redigerad av m_persson79 2005-05-29 12:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Inläggav basnarkomanen » 2005-05-29 12:54

Naqref™ skrev:
rhenrics skrev: Antingen måste det innebära att de vittnesmål folk försöker sprida är så osannolika att folk inte tar dem på allvar...

Mmmm, och var kan vi se det tydligaste exemplet på just detta? ;)

Hahahaha :lol: :lol: :lol:

Klockrent, helt klockrent! :lol:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-29 12:55

rhenrics skrev:Det verkar onekligen finnas något slags opåverkbart motstånd mot att ryktet om dessa högtalares prestanda sprider sig nämnvärt och i samma omfattning som rykten om fantastiska ting brukar sprida sig. Antingen måste det innebära att de vittnesmål folk försöker sprida är så osannolika att folk inte tar dem på allvar, varför ryktesspridningen bromsas upp, eller för att vittnesmålen helt enkelt inte avspeglar hela sanningen. Någon annan förklaring kan jag inte se.

Då är du blind.

Det finns en lika plausibel förklaring till; ägare av Ino är nöjda och bristen på negativa omdömen om dem kan ju faktiskt tyda på att högtalarna är bra.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-05-29 12:57

rhenrics skrev:Mini Utopia ligger väl kring ca 50 lök? Och dessa pip-byggsatser kan alltså köpas för ca 4? Varför varför varför har då ingen uppmärksammat dessa högtalares prestanda utanför Sverige?

Om man räknar lite kommer man fram till att piP inte är så billiga (relativt JMlab). Ta INOs pris från "fabrik", ca 5500 ex moms (i färdigmonterat skick, för jämförelsens skull). Lägg på frakt till Frankrike, grossistmarginal, ÅF-marginal och moms på den summan och jag skulle tro att de skulle betraktas som konkurrerande alternativ, med viss prisfördel INO.

Om INOs uppgifter om endast 15% marginal stämmer blir skillnaden ännu mindre (om den räknas upp till JMlabs nivå).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 12:59

basnarkomanen skrev: Så nu vill jag höra, vad är det du vill läsa i ord för att du ska resa på arslet och åka och lyssna?

Jag vill se referenser till t ex diskussioner hifi-forum i till att börja med länder som Finland, Norge och Danmark, där folk säger typ "shit jag var i sverige över helgen o hälsa på kusinen och vi lyssna på ino prylar och ta mig jävlar de spelade a-slet av mina [fill-in-the-blank] för 100 lök", eller "har ni hört om ett högtalarmärke som heter ino? Har en polare i Sverige som berättade att bla bla...", eller "inos revolutionerande och patenterade teknik används bl a i [fill-in-the-blank] för 200 lök", eller varför inte "Vet ni vad världens mest högpresterande fullregisterhögtalare heter? Svar: Jo, INOOOOO"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 13:02

Naqref™ skrev:
rhenrics skrev: Antingen måste det innebära att de vittnesmål folk försöker sprida är så osannolika att folk inte tar dem på allvar...

Jag har mig veterligen inte utgett mig för att ha lyssnat på dem, eller försökt sprida några vittnesmål om dem. Du kanske är av en annan uppfattning?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-05-29 13:03

rhenrics:

Har du sett någon form av marknadsföring i media? Hur ska folk rimligsvis känna till högtalarna om man inte har hört det från en vän?

Det tar 1år+ att få ett par färdigmonterade.. bara tanken på byggsats skrämmer nog bort 95% av alla hifi-intresserade.

Byggsats? Ljudia då typ?

Tänk efter en smula så löser det sig nog.

PS. Hur många påstår att pi60 är VÄRLDENS BÄSTA FULLREGISTERHÖGTLARE.. det kanske nån har skrivit.. och du bara hänger upp dig.

Snacka om sandlådementalitet.
Senast redigerad av m_persson79 2005-05-29 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-29 13:03

rhenrics skrev:Jag vill se referenser till

Vad du vill se skiter jag fullkomligt i, har du inget att
skriva om Pi60s så håll dig borta från min tråd. Tack.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-29 13:04

Så ord från finnar, norrmän och danskar är mer värda än från svenskar? 8O 8O 8O 8O
- Militant slacker

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-05-29 13:07

Hetsporren:

Får la hoppas att han respekterar det.

Ursäkta om jag "OT:at" lite.. men efter 15 sidor så ;)

Där rhenrics är ansvarig för en hel del sidor.. :evil:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 13:07

Jax skrev:
rhenrics skrev:Det verkar onekligen finnas något slags opåverkbart motstånd mot att ryktet om dessa högtalares prestanda sprider sig nämnvärt och i samma omfattning som rykten om fantastiska ting brukar sprida sig. Antingen måste det innebära att de vittnesmål folk försöker sprida är så osannolika att folk inte tar dem på allvar, varför ryktesspridningen bromsas upp, eller för att vittnesmålen helt enkelt inte avspeglar hela sanningen. Någon annan förklaring kan jag inte se.

Då är du blind.

Det finns en lika plausibel förklaring till; ägare av Ino är nöjda och bristen på negativa omdömen om dem kan ju faktiskt tyda på att högtalarna är bra.

:?: Ställer mig frågande till om du verkligen läste vad jag skrev. Jag undrar varför dessa ägaromdömen inte spridit sig mer än de gjort. Jag har inte uttalat mig om huruvida omdömena som sådana är bra eller dåliga (nöjda eller missnöjda ägare). Rykten brukar sprida sig lika bra oavsett. Vad förklarar dina förklaring alltså? Att ägarna är så nöjda att det inte vill berätta det för någon annan? Eller? 8O [/b]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 13:09

m_persson79 skrev:PS. Hur många påstår att pi60 är VÄRLDENS BÄSTA FULLREGISTERHÖGTLARE..

Om jag nu inte vore moderator här så skulle jag nog kunna hävda det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-29 13:09

rhenrics skrev:Att ägarna är så nöjda att det inte vill berätta det för någon annan? Eller? 8O [/b]

Det är ju precis det ägarna gör i bland annat detta forumet.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 13:11

rhenrics skrev:
Naqref™ skrev:

Jag har mig veterligen inte utgett mig för att ha lyssnat på dem, eller försökt sprida några vittnesmål om dem. Du kanske är av en annan uppfattning?

Inte det minsta! Men det var kanske inte det jag avsåg. ;)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 13:15

Jax skrev:
rhenrics skrev:Att ägarna är så nöjda att det inte vill berätta det för någon annan? Eller? 8O [/b]

Det är ju precis det ägarna gör i bland annat detta forumet.

Ok, ledtråd till dig: ryktespridning utanför detta forum.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 13:16

Naqref™ skrev:

Utan? 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 13:19

Jax skrev:Så ord från finnar, norrmän och danskar är mer värda än från svenskar? 8O 8O 8O 8O

Lätt att vara stolt över en inhemsk produkt, men en utlänning har ju ingen anledning att tycka en uthemsk produkt är bra om den inte verkligen är det. Ser du skillnaden?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-29 13:23

rhenrics skrev:Ok, ledtråd till dig: ryktespridning utanför detta forum.

Ledtråd till dig:
Jax skrev:Det är ju precis det ägarna gör i bland annat detta forumet.

Förtydligande markerat med fetstil.

Eftersom du fortsätter att ägna dig mer åt ordmärkeri, vinklingar och medvetna misstolkningar har du återigen visat att du bara slösar bort min tid. Jag gav dig chansen här men nu räcker det för mig.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Inläggav basnarkomanen » 2005-05-29 13:24

rhenrics:

Men hur stor chans är det att ngn utlänning lyssnar på ett par Ino Audio högtalare när han är i Sverige. Och hur många kommer ta han seriöst om alla som hör honom heter rhenrics. Dom ska väl ha referenser från nån annan (i Indinen?) för att vara övertygade. Och några 2-3 hundra kronor tänker de inte punga ut för att åka iväg och lyssna och bekräfta sanningen/skitsnacket för sig själva.

Och även om nån hot shot amerikanare får tag på ett par eller får tillfälle att lyssna, så kommer han ändå bara ta högtalaren för ett "skitbra" hemmabygge, men eftersom högtalaren inte är kommersiell så tar han inte den på allvar som han ska göra.

Det förklarar det du söker, som du heller inte kommer att finna... Kanske om 5 år är Ino högtalare mer utbredda i världen, tillskillnad från 5 år sedan (då fanns inte hififorum och faktiskt och prisjakts forum), då folk (den lite större massan) inte ens visste om dem. Nu när den lite större massan fått grepp om dem så tror ja de kommer spridas mer... Om inte ens svenskar vet om dem, varför skulle resten världen veta mer eller ens lika mkt?

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2005-05-29 13:26

rhenrics skrev:
Jax skrev:Så ord från finnar, norrmän och danskar är mer värda än från svenskar? 8O 8O 8O 8O

Lätt att vara stolt över en inhemsk produkt, men en utlänning har ju ingen anledning att tycka en uthemsk produkt är bra om den inte verkligen är det. Ser du skillnaden?

Man kan dra paralleler till andra intresseområden, säg t.ex. oxfilé. Den generella Svenska oxfilén som finns att tillgå är mycket dålig, smakfattig och seg. Jag och många med mig köper hellre Brasiliansk oxfilé, trots att vi inte stödjer lokala varor. Jag finner nämligen ingen anledning att köpa undermåliga produkter bara för att de kommer från huset brevid. Saker som verkligen är bra och lokalt producerade köper jag dock med mycket stor glädje.

Angående ditt behov av andra åsikter, det finns så det räcker till och blir över på hififorum.nu, mångas åsikter baseras dock på en lyssning som skedde då piP var uppställt på ett felaktigt sätt, som tidigare diskuterats.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 13:35

basnarkomanen skrev:rhenrics:

Men hur stor chans är det att ngn utlänning lyssnar på ett par Ino Audio högtalare när han är i Sverige. Och hur många kommer ta han seriöst om alla som hör honom heter rhenrics. Dom ska väl ha referenser från nån annan (i Indinen?) för att vara övertygade. Och några 2-3 hundra kronor tänker de inte punga ut för att åka iväg och lyssna och bekräfta sanningen/skitsnacket för sig själva.

Och även om nån hot shot amerikanare får tag på ett par eller får tillfälle att lyssna, så kommer han ändå bara ta högtalaren för ett "skitbra" hemmabygge, men eftersom högtalaren inte är kommersiell så tar han inte den på allvar som han ska göra.

Det förklarar det du söker, som du heller inte kommer att finna... Kanske om 5 år är Ino högtalare mer utbredda i världen, tillskillnad från 5 år sedan (då fanns inte hififorum och faktiskt och prisjakts forum), då folk (den lite större massan) inte ens visste om dem. Nu när den lite större massan fått grepp om dem så tror ja de kommer spridas mer... Om inte ens svenskar vet om dem, varför skulle resten världen veta mer eller ens lika mkt?

Tja, pi60s har väl funnits i 30 år nu och inte har de vunnit större internationellt renommé för det?

Om pip kan köpas i byggsats för 4000 kr innebär det att de skulle kunna serietillverkas till en kostnad av 1000 kr. Då finns det ganska mycket marginal upp till 50000 för en högtalare som den fortfarande överträffar och därmed är stark konkurrent till. Om inte amerikanen ser några affärsmöjligheter eller den kommersiella potentialen, ja då vete tusan om han kommer vara någon hot-shot så värst länge till.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 13:37

rhenrics skrev:Tja, pi60s har väl funnits i 30 år nu och inte har de vunnit större internationellt renommé för det?

16 år.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 13:37

rhenrics skrev:
Naqref™ skrev:

Utan? 8)

Naqref: Istället för att moderera mina helt harmlösa inlägg kan du kanske svara på frågan?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 13:38

Naqref™ skrev:
rhenrics skrev:Tja, pi60s har väl funnits i 30 år nu och inte har de vunnit större internationellt renommé för det?

16 år.

ah, ok. Vi väntar 5 år till då och ser vad som händer... 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-29 13:41

rhenrics skrev:
rhenrics skrev:
Naqref™ skrev:

Utan? 8)

Naqref: Istället för att moderera mina helt harmlösa inlägg kan du kanske svara på frågan?

Helt harmlöst var det inte. Jag har tagit bort mindre insinuanta inlägg i den här tråden än så som var riktade åt andra hållet (d v s ditt).

Men svaret på frågan får du själv lösa. Jag kan bara ge dig ledtråden att om man inte är det ena så är man kanske det andra ;)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-05-29 13:43

OliT skrev:
rhenrics skrev:

Man kan dra paralleler till andra intresseområden, säg t.ex. oxfilé. Den generella Svenska oxfilén som finns att tillgå är mycket dålig, smakfattig och seg. Jag och många med mig köper hellre Brasiliansk oxfilé, trots att vi inte stödjer lokala varor. Jag finner nämligen ingen anledning att köpa undermåliga produkter bara för att de kommer från huset brevid. Saker som verkligen är bra och lokalt producerade köper jag dock med mycket stor glädje.

Det är inget fel på det svenska nötköttet. Det finns olika primörklasser bara. Oxfilén från Sverige är dessutom färskare än fryst importerat kött från Brasilien.

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2005-05-29 13:48

rhenrics skrev:Det är inget fel på det svenska nötköttet. Det finns olika primörklasser bara. Oxfilén från Sverige är dessutom färskare än fryst importerat kött från Brasilien.

Du läser inte vad jag skriver, Den generella Svenska oxfilén, dvs. den som finns tillänglig i stor utsträckning. Givetvis finns det mycket bra Svensk oxfilé, t.ex. hängmörad dito, men vanliga konsumenter har inte tillgång till dylik.
Jag förstår inte vad du försöker säga med ditt påstående att den Svenska oxfilén är färskare, det gör inte att den per automatik är bättre. Dålig kvalitet är dålig kvalitet, oavsett om det kommer från Gretas Gård i Ystad eller Tjernobyl.

Du demonstrerar själv i ditt inlägg tendenser till att se Svenskt kött som bättre för att det är just Svenskt. Trots att det här är väldigt off-topic är det ändå ett sätt för mig att se hur du resonerar, jag har ingen möjlighet att se ett logiskt tänkande i dina andra inlägg.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-05-29 14:27

Ni har väl inte glömt att ringa mamma?

(Hetsporren, ursäkta OT)
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Inläggav basnarkomanen » 2005-05-29 15:28

rherics:

Men oh my god, p g a den skeptisism som du har så händer ingenting. Du förväntar dig att nån annan ska ta sig tid och lyssna (nåt som du inte tänker göra) och sedan när ett visst antal gjort det, så kan du äntligen bli tillräckligt övertygad för att orka lyssna själv. Varför lyssnar inte du inte själv direkt?? Det är ju ändå det som kommer räknas senare när du väl lyssnat, ditt intryck av högtalaren kommer inte påverkas av hur många eller vilka som lyssnat tidigare och prisat den. (kanske kommer det vara en psykologisk faktor när du väl sitter där och lyssnar, men det ska man inte ta för givet)

Och hur som helst, varför i helvete bryr du dig om vad andra tycker? Bara för att 100 pers tycker en högtalare är skitbra så betyder det inte att du ska gå och köpa den och tycka om det med, så varför måste du ha en stor skara människor (från olika länder?!!??) som säger samma sak om en högtalare som inte ens är kommersiell??

Det enda som räcker för att lyssna borde vara en skara, frälst eller inte, som påstår att högtalaren i fråga är i världsklass. Det enda du kan göra då är att stick o lyssna själv. Varför slösar du tid och kraft på att sitta och skriva inlägg här? Här kommer du ju ingenvart när det gäller frågan om pi60s är en av världens bästa högtalare eller inte... För mig räcker det att bara läsa specifikationerna för svaret på den frågan (som du nu har hängt upp dig på av en anledning som bara gud själv vet), men när det gäller om högtalaren verkligen låter bra, det är upp till dig, och svaret på den frågan kommer du aldrig få om du inte sticker och lyssnar på den själv. Objektiviteten kommer du ju inte hitta i människors subjektiva åsikter, den ligger ju bara i högtalarens kompetens till korrekt återgivning, och bara specifikationerna (är i alla fall för mig) tillräckliga...

Vilket objektivt omdöme är det du söker :?:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi