Bästa ljudupplevelserna.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-07-17 15:56

steveo1234 skrev:
Panelguy skrev:
steveo1234 skrev:Magneplan 3,6 på SAS radisson malmö

Vad drev man 3.6:orna med där?

Vet inte.

Okey, vi får väl se när 3.7 demas för första gången här i svedala. Jag hinner nog få mina innan det är aktuellt med någon mässa.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-07-17 16:03

Panelguy skrev:

Goldfinger skrev:
Magnuz skrev:.. Audio Artistrys dito..

Lyssnade du på dessa i Umeå?
Hos en kille som heter Mats?
I så fall har jag lyssnat på samma.

Tror jag också har hört samma, är det inte samma par som valsat runt i Sverige? Hörde Beethoven när de fanns i Uppsala för recension i High Fidelity.

Vet inte, men det var iaf flera år sedan han sålde dom.
Samma kille (Mats) hade (som jag förstod det då) också ett samarbete med någon återförsäljare i syd som lagerförde Cardas kablar, så de gick att köpa direkt från honom minns jag.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-07-17 16:10

En sak som präglat mig för livet var nån gång under 80-talet, en liten dyr Toshiba-walkman med lika dyra och asläckra Audio Technica pilotlurar. Så bra ljud från kassettband, från nåt så litet, och utomhus, det var omvälvande. Satte ribban högt för vad portabel hifi kan innebära :)

Sen dess är jag såld på bärbart som ni kanske märkt, förlåt om jag blir tjatig :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-07-17 17:09

Igår kväll blev det lite magiskt hemma. Jag skulle dema mina sprillans nya Ino i6 för mamma, pappa och svärmor. Jag började med nån minut av "Tåg och flyg och båt" med Fläskkvartetten och Freddie Wadling. Den är ju himla bra, men när jag efter det satte på "Blott en dag" med samme Hr Wadling blev det helt knäpptyst i soffan. Jag tror alla nästan hade en tår i ögonvrån efter en stund och den fick gå från början till slut. Alla satt helt hänförda, trots en halvkass inspelning. Det var riktigt jävla bra.

Sen är ju demon i Ingvars källare också värd att nämna.

Den första upplevelsen av riktigt bra ljud var nog via Thiel 1.2 hos Rodin Hifi i Kungshamn. Kass uppställning i demorummet med en massa högtalare runt omkring, men fan va bra det lät vill jag minnas. Då spelades nån julmusik har jag för mig. Det var då jag insåg hur kul det faktiskt kan vara att lyssna på musik i en bra anläggning. Jag var nog inte mer än typ 13 år.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-07-17 17:36

Har haft flera bra upplevelser men på olika sätt, Focal Grande Utopia och La Scala har varit intressanta att lyssna på, och även lilla Diablo. IS 815 är en annan, ett hemmabygge med 4st Jbl 15 tummare finns också med på listan på högtalare jag tyckt hållit väldigt hög klass på ett eller flera sätt.
B&W N801 stod uppställda snävt i en liten halvöppen del på Sveavägen ett tag, det gillade jag att lyssna på, även B&W Diamond på Kistamässan var positivt.

Men någon absolut bästa upplevelse kan jag inte plocka fram.
Och det är rätt sällan numera som jag saknar något särskilt mycket hemmavid, och det är ju skönt.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-07-17 17:41

Stranne skrev:
Den första upplevelsen av riktigt bra ljud var nog via Thiel 1.2

Jag hade också en "Aha" upplevelse för typ 12år sedan via ett par Thiel 0.5 tror jag de hette.
fastän man inte förstod mycket om färgningar var det hela så uppenbart mot mina B&W dm603, det ena var ju musik.. :o

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-17 18:21

steveo1234 skrev:
Panelguy skrev:

Vet inte.

Något år drevs stora Maggies med Krell där i alla fall.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-17 19:18

Maggies är rent junk... tycker jag.. har ju rivit en del sådana och lagat ser ut som smäck, nått man gjort i slöjden.. Simpelt och löjeväckande. att de kostar dyra pengar sen är ju tragiskt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-07-17 19:44

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Panelguy skrev:

Vet inte.

Något år drevs stora Maggies med Krell där i alla fall.

Det låter troligt med tanke på agenturen. I hemlandet verkar det däremot inte vara en vanlig kombo.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-17 20:01

meanmachine skrev:Maggies är rent junk... tycker jag.. har ju rivit en del sådana och lagat ser ut som smäck, nått man gjort i slöjden.. Simpelt och löjeväckande. att de kostar dyra pengar sen är ju tragiskt.

Försök jobba själv med så tunn folie och få den lagom sträckt åt alla hållen så tycker du kanske inte det är lika kul längre. Var inne på det spåret ett litet tag och var på studiebesök hos två olika personer som gjort sina egna och spanat in detaljlösningarna och lyssnat och konstaterade sedan att de låg utanför mina händers möjlighet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-07-17 20:02

meanmachine skrev:Maggies är rent junk... tycker jag.. har ju rivit en del sådana och lagat ser ut som smäck, nått man gjort i slöjden.. Simpelt och löjeväckande. att de kostar dyra pengar sen är ju tragiskt.

Möjligt att de ser simpla ut under tyget men ljudmässigt spöar 3.6/3.7/20.1 i mina öron det mesta. Jag har lyssnat på många högtalare (lådor) för mer än dubbla pengarna som jag inte tycker förmedlar musiken lika trovärdigt som Maggisarna.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-07-17 20:12

Panelguy skrev:

Goldfinger skrev:
Magnuz skrev:.. Audio Artistrys dito..

Lyssnade du på dessa i Umeå?
Hos en kille som heter Mats?
I så fall har jag lyssnat på samma.

Tror jag också har hört samma, är det inte samma par som valsat runt i Sverige? Hörde Beethoven när de fanns i Uppsala för recension i High Fidelity.

De som valsat runt står sedan ett par år hemma hos mig och här blir de stående! :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-17 20:42

Panelguy skrev:

Möjligt att de ser simpla ut under tyget men ljudmässigt spöar 3.6/3.7/20.1 i mina öron det mesta. Jag har lyssnat på många högtalare (lådor) för mer än dubbla pengarna som jag inte tycker förmedlar musiken lika trovärdigt som Maggisarna.

Ja sannerligen en del av dem låter helt ok.. Men skulle aldrig igen våga mig på att köpa ett par
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-17 20:49

meanmachine skrev:
Panelguy skrev:

Ja sannerligen en del av dem låter helt ok.. Men skulle aldrig igen våga mig på att köpa ett par

Det är lite hemmasnickeri över det hela.
Dessutom brukar tydligen limmet som fixerar tråden mot mylaren ge upp.
Tycker nog att de verkar ganska högt prissatta med tanke på den - i mitt tycke - simpla konstruktionen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-17 20:52

Strmbrg skrev:Tycker nog att de verkar ganska högt prissatta med tanke på den - i mitt tycke - simpla konstruktionen.

Tja... om du sitter på en högtalare som lyckas med konststycket att vara den vanligaste ägda högtalaren hos Stereophile's läsare - skulle du inte se till att försöka hitta den högsta möjliga prissättningen du kan utan att försäljningen sjunker noterbart?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-07-17 20:53

Alla mina bästa ljudupplevelser har jag haft hemma. :)
Det är oftast här man kan lyssna in sig på förbättringar i lugn och ro.
Mest imponerande ljudupplevelsen, var första AC/DC konserten på Råsunda 8) .

Edit: Ett undantag från hemmaupplevelserna var Ola68`s linjekällor! De lät mycket bra, fast än de inte var här hemma :D
Senast redigerad av NADifierad 2011-07-17 21:03, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-17 21:02

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Tycker nog att de verkar ganska högt prissatta med tanke på den - i mitt tycke - simpla konstruktionen.

Tja... om du sitter på en högtalare som lyckas med konststycket att vara den vanligaste ägda högtalaren hos Stereophile's läsare - skulle du inte se till att försöka hitta den högsta möjliga prissättningen du kan utan att försäljningen sjunker noterbart?

Det vore ju dumt att inte göra det.
:wink:
Lite samma sak som med gamle Amars model 901. Hutlösa nästan 30 papp...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-07-17 22:25

subjektivisten skrev:Hos Tengil, i ett Ingvar ritat rum med i28, y-4, nad mm. Sanslöst bra ljud, klart överlägsen av allt jag hört (förutom Ingvars demorum).

Tack Subben, sen du var på besök är det faktiskt något bättre, då jag numera har ljudtransparent duk, det gjorde att dämpningen kom ännu bättre till sin rätt, du är alltid välkommen hem och lyssna när du har vägarna förbi :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-17 22:34

Tengil skrev:
subjektivisten skrev:Hos Tengil, i ett Ingvar ritat rum med i28, y-4, nad mm. Sanslöst bra ljud, klart överlägsen av allt jag hört (förutom Ingvars demorum).

Tack Subben, sen du var på besök är det faktiskt något bättre, då jag numera har ljudtransparent duk, det gjorde att dämpningen kom ännu bättre till sin rätt, du är alltid välkommen hem och lyssna när du har vägarna förbi :)

Vh Christer

Verkar som du har ett mycket trevligt rum. Du har inte lite bilder?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-07-17 22:42

adzer skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer

Profbd har gjort en tråd om mitt rum, där det finns bilder längre fram i tråden
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22405&highlight=anl%E4ggning

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-07-17 22:44

Att ni kan få Maggisarna till att vara högt prissatta har jag mycket svårt att förstå 8O . De brukar ju anses vara "best bang for the buck" vilket jag personligen inte har svårt att hålla med om. Är exempelvis en Maxx - 3 mer prisvärd som kostar dubbelt så mycket som en mer motorstark V70? Vilken konstruktion är mest avancerad? :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-17 22:55

Tengil skrev:
adzer skrev:
Tengil skrev:

Vh Christer

Profbd har gjort en tråd om mitt rum, där det finns bilder längre fram i tråden
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22405&highlight=anl%E4ggning

Vh Christer

Tackar. Ser väldigt trevligt ut :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-17 23:07

Panelguy skrev:Tror jag också har hört samma, är det inte samma par som valsat runt i Sverige? Hörde Beethoven när de fanns i Uppsala för recension i High Fidelity.

Ja, det är nog samma. Finns nog inte så många par av dem i landet, de är ju inte direkt gratis. Men bra! Imponerande rent och klart ljud. Fast jag tyckte ändå det fattades något ("tryck" eller "punch") och så har jag upplevt det med alla dipoler. Dipolanhängarna brukar säga att det beror på att man är van vid "lådljud" men jag vet inte riktigt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-07-17 23:36

Magnuz skrev:
Panelguy skrev:Tror jag också har hört samma, är det inte samma par som valsat runt i Sverige? Hörde Beethoven när de fanns i Uppsala för recension i High Fidelity.

Ja, det är nog samma. Finns nog inte så många par av dem i landet, de är ju inte direkt gratis. Men bra! Imponerande rent och klart ljud. Fast jag tyckte ändå det fattades något ("tryck" eller "punch") och så har jag upplevt det med alla dipoler. Dipolanhängarna brukar säga att det beror på att man är van vid "lådljud" men jag vet inte riktigt.

Beethoven är helt klart mycket bra högtalare men jag hörde MG3.6 i samma rum och föredrog de senare. Jag vet i alla fall vad jag föredrar i valet mellan lådor och dipoler :wink:

meanmachine skrev:Ja sannerligen en del av dem låter helt ok.. Men skulle aldrig igen våga mig på att köpa ett par

Varför det, aldrig några problem med mina 3.6 och med de nya .7 -modellerna där de gått över till QR lär problemet med delamination vara historia.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi