Kaffekoppen och Lilltroll gör mätförstudie på element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-19 11:19

MagnusÖstberg skrev:Kan du dra ut den lite....göra skiten bredare?

Gissar du vill ha en lin-skala istället för log-skala på x-axeln också?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-07-19 11:25

Jag har ju även mätt upp den elektriska impedansen med monterade element. Då ska man kunna uppnå följande passivt.

Bild
De lila kurvorna är spänningen över elementen.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-19 11:30

Vad händer vid flackare delning?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-07-19 11:45

MagnusÖstberg skrev:Vad händer vid flackare delning?

Just nu försöker jag härma LR-2 ({1:st order Butt} ^2) på bas och diskant, med ett litet trick för att fördröja diskanten lite runt delning.

Vilken ska ner en ordning ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-19 12:48

Roliga on-axis mätningar :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-07-19 12:58

petersteindl skrev:Roliga on-axis mätningar :D

MvH
Peter

Har mätt även lite off-axis men det orkar jag inte visa :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-07-19 13:25

Underbara bilder! :D

/Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-19 14:20

lilltroll skrev:
petersteindl skrev:Roliga on-axis mätningar :D

MvH
Peter

Har mätt även lite off-axis men det orkar jag inte visa :wink:

Oftast är det så att mätningar off-axis görs antingen vertikalt eller horisontellt.

Men, jag vill dock gärna även mäta i t.ex. 45/45 grader. Man kan stega horisontellt och vertikalt med 15 grader. Man får då kurvor i 15/15, 15/30, 15/45, 15/60 respektive 30/15, 30/30, 30,45, 30/60 osv. Då brukar man få lite annan frekvensgång än on-axis och då ser det inte så rakt eller bra ut längre. Då kan en högtalare ha konstiga lober som gör att ljudspridningen i ungefär 2½ oktav runt delningsfrekvensen kan bli hiskelig. Då högtalarna sätts in i ett vardagsrum så integrerar hörseln reflexerna från dessa icke raka off-axis ljudvågor med direktljudet och högtalaren låter därför klangligt färgad trots att dess on-axis frekvenskurva är rak. Då skyller man ofta på rummet, men det är egentligen högtalaren som ljudkälla som inte fungerar på ett bra sätt i bostadsrum.

Sedan är det så att jag har sett många on-axis mätningar på högtalare där man i praktiken inte lyssnar on-axis. Man lyssnar kanske i 15-30 grader från on-axis d v s off-axis. Då blir on-axis kurvan inte samma som direktljudskurvan.

Jag vet att du känner till allt detta, men inte alla läsare har snappat detta. En högtalare som mäter dåligt i andra vinklar än på direktljudet har en tendens att låta rakare då reflexerna absorberas. En högtalare som mäter som direktljudet d v s rakt i olika riktningar behöver inte all den absorptionen för att ta bort reflexer. Det är min erfarenhet. Sedan kan det vara så att man väljer andra metoder än absorption för att eliminera eller minska första reflexen från högtalarens närstående vägg så att den reflexen inte skall påverka inspelaningens klang och rumslighet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lilltroll

ELAKt

Inläggav lilltroll » 2011-07-19 14:28

Nu till dagens ELAKa fråga:

Men anledning av grafen av ytaccelerationen tidigare (Tryck ev. F5)

Antag att bakstycket på en högtalare (MDF) med storleken 23*30 cm når sin första egenresonans vid 414 Hz samt att accelerationen på ytans mitt där uppgår till 10 m/s2 RMS.
Vilken ljudtrycksnivå (ref 20 uPa) generar denna yta på 1 meters håll i frirymd. Gör ett överslag, eller FEM simulering 8)

Själv ska jag köpa asfaltsmassa

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Skillnad

Inläggav Svante » 2011-07-19 18:12

Fasen Lilltroll, du har gjort det igen!

...och lite glad blir man ju som simulatorkonstruktör av den här.

lilltroll skrev:Och om någon missat hur mycket baffeldiffraktionen påverkar i helrymd
Bild

Man kan iofs tycka att det är fusk när du har valt ett element med så lite konuppbrytningar (som ju Basta! inte simulerar), men det visar ju att diffraktionsmodellen ger riktiga resultat.

Sk*tkul, helt enkelt! Undrar vad du ska ta med dig hit i helgen...?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Skillnad

Inläggav lilltroll » 2011-07-19 19:03

Svante skrev:Fasen Lilltroll, du har gjort det igen!

...och lite glad blir man ju som simulatorkonstruktör av den här.

lilltroll skrev:Och om någon missat hur mycket baffeldiffraktionen påverkar i helrymd

Man kan iofs tycka att det är fusk när du har valt ett element med så lite konuppbrytningar (som ju Basta! inte simulerar), men det visar ju att diffraktionsmodellen ger riktiga resultat.

Sk*tkul, helt enkelt! Undrar vad du ska ta med dig hit i helgen...?

Hehe, jag har en hel rad med utvecklingspotential förslag nu !

Användarvisningsbild
lilltroll

Asfalt

Inläggav lilltroll » 2011-07-19 19:10

Sätter man örat mot bakstycket och lyssnar på normalhög nivå, på originalet, så drar man instinktivt snabbt bort örat om man lyssnar på röst.

Nu har jag 2 olika burkar.

En där jag har 4 mm asfaltsmatta i bakstycke och upptill, en helt utan.

Lägger man örat mot den dämpade varianten så skorrar det väsentligen så mycket mindre att man kan ha kvar örat.

Spana in de lite högre frekvenserna och den tillhörande disten!

Jag höll på och försökte vara riktigt noga med kalibreringen, använde tom kalibreringsdata. 0 dB bör vara 1g med alla lastimpedanser inkluderade.

Bild

:oops: Sorry koppen, jag var tvungen att bygga en avdragare för att få loss elementet, men det syns inte när skruvarna sitter på, aluminiumet är numera gängat. Men jag har skurit upp MDF urfräsningen några tiondelar med rakblad nu.

PS. Det blev alltså "bättre" med asfalt - nu tvingar jag er att titta på kurvorna. Förbjuder frågor som vilken är vilken 8) DS

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-19 19:27

Först och främst måste jag ge dig en eloge för dina mätövningar på förra sidan,
det var sannerligen en fröjd för ögat!

Sen undrar jag självfallet vilken typ av asfaltsmatta du använt dig av, är det
den typen som man hittar på typ Mekonomen och dylikt eller någon specialare?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Asfalt

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-19 19:44

lilltroll skrev: :oops: Sorry koppen, jag var tvungen att bygga en avdragare för att få loss elementet, men det syns inte när skruvarna sitter på, aluminiumet är numera gängat. Men jag har skurit upp MDF urfräsningen några tiondelar med rakblad nu.

PS. Det blev alltså "bättre" med asfalt - nu tvingar jag er att titta på kurvorna. Förbjuder frågor som vilken är vilken 8) DS
Lugna puckar så länge rakbladet inte skadar dig :) , det gjorde verkligen susen! 8O :P
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-07-19 19:46

Vilken kurva är vad av dom två? 8)

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-07-19 20:00

oj! men det var ju ganska stor skillnad. Det talar ju emot det som sagts tidigare här på forumet om att bitumenmattor på lådväggar är meningslöst..

edit: när lådväggen är mycket tjockare än bitumen dvs
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-19 21:16

Kraniet skrev:oj! men det var ju ganska stor skillnad. Det talar ju emot det som sagts tidigare här på forumet om att bitumenmattor på lådväggar är meningslöst..

Precis min tanke! Jag har avfärdat iden då det har sagts att det inte är till
någon nytta, därav min lite mer specifika fråga runt asfaltsmattan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: ELAKt

Inläggav Svante » 2011-07-19 22:16

lilltroll skrev:Nu till dagens ELAKa fråga:

Men anledning av grafen av ytaccelerationen tidigare (Tryck ev. F5)

Antag att bakstycket på en högtalare (MDF) med storleken 23*30 cm når sin första egenresonans vid 414 Hz samt att accelerationen på ytans mitt där uppgår till 10 m/s2 RMS.
Vilken ljudtrycksnivå (ref 20 uPa) generar denna yta på 1 meters håll i frirymd. Gör ett överslag, eller FEM simulering 8)

Själv ska jag köpa asfaltsmassa

Nuskavise.

p=jwQ*rho0 / (4*pi*r)

jwQ är derivatan av flödet. Flödet är ytans hastighet gånger ytan. Derivatan av flödet blir därmed ytans acceleration*ytan. Formeln blir då:

p= a*S*rho0 / (4*pi*r)

Om ytans acceleration i genomsnitt är 5 m/s² så blir

p= a*S*rho0 / (4*pi*r) = 5*0,23*0,30*1,2/(4*pi*1)=0,033 Pa eller 64 dB

...eller jag kanske inte fick svara?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-19 23:17

Aerob skrev:
Kraniet skrev:oj! men det var ju ganska stor skillnad. Det talar ju emot det som sagts tidigare här på forumet om att bitumenmattor på lådväggar är meningslöst..

Trevligt när forskningsresultat presenteras. SÅ extremt mycket enklare att då få saker verifierade. Kanske finns mer vedertagna sanningar på faktiskt som stämmer sådär.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-19 23:37

Det vore ju intressant att se en mätning på ett bakstycke byggt av dubbla skivor med dämplim emellan, och se om det är ungefär lika bra eller mycket bättre.
Samtidigt vore det intressant att se vattenfallskurvor en meter framför framsidan av lådan, för att se om denna dämpningen av bakstycket har någon praktisk betydelse i verkligheten eller inte.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-07-19 23:39

paa skrev:Det vore ju intressant att se en mätning på ett bakstycke byggt av dubbla skivor med dämplim emellan, och se om det är ungefär lika bra eller mycket bättre.
Samtidigt vore det intressant att se vattenfallskurvor en meter framför framsidan av lådan, för att se om denna dämpningen av bakstycket har någon praktisk betydelse i verkligheten eller inte.

ja det var min nästa fundering också. hur mycket påverkar det "nyttoljudet" från högtalaren i praktiken?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
lilltroll

Specialfall

Inläggav lilltroll » 2011-07-20 00:07

Det finns åtminstone ett enkelt sätt att lyssna på låd-skrammlet.
Lägg på en sinus där man träffar en dist peak i lådan.
Den kommer förmodligen med lätthet kännas i fingrarna om den är lågfrekvent, dvs har ett stort utslag.

Stoppa ena fingret i ena örat, flytta skallen tills du har ett nollställe i rummet vid andra örat, där är grundtonen utsläckt.

Kör man en stationär spectrum-analys så ser man att det kan bli ganska många övertoner - och det är lättare att höra en 8:e ton än en 2:a ton, om vi fortfarande är inom hörområdet.

Den helt vanliga 4mm mattan som jag köpte på MECA, för OK säljer bara bananer numera.

Jag trodde dock att jag skulle sänka resonanserna i frekvens mera än vad jag gjorde, men hur mycket energi den skulle absorbera IRL hade jag inte en susning om.

Kan dock tillägga att jag varit framme med varmluften, och att asfalten inte är helt symetrisk distribuerad. Kanske kan det förstöra harmoniciteten, men då iofs även positionen för maxaccelerationen. Helst skulle man mäta på en vägg i en BP baslåda utan portar. Då skulle man även kunna mäta med mikrofon i fjärrfältet.

Har fått Multiphysics 4.2 att leka med ett kortare tag. De finns nya tilläg i akustikmoduler vars fysik jag bara snuddad vid. Tex när saker blir små och trånga.

Ni som missade gratisföreläsningen så simulerade de uppbrytningarna i membranet i en kondesatormikrofon - och då durger inga vanliga "lumpted" modeller. Värme övergår till omgivningen och viskositeten är med överallt!

Själv låg jag i badkaret med hörlurar och laptopen på toa, kunde ha tagit ett glas vin. Det är så rackarns kunniga människor på naturlagarna så det är bara att åka med tåget och lära sig nya saker.
Tänk vad sugit allt var på mellanstadiet, en liten häxa till lärare rabblade Sveriges alla åar. krääääääääääääääääk tråkigt.

Väggarna kommer utsättas för en kraft som innehåller mycket andraton pga luftens komp. Det gör att vi typiskt hittar ett 2:a tons maxima vid ½ peak grundtonsfrekvensen. Den är enkel att förstå. Men den dämpade lådan har inte en perfekt harmonisk serie. Kolla på 391 Hz, dubbla den och man får 782 Hz, men det är inte rakt på peaken för den ligger lägre som den blir inte så förstärkt.
408 Hz i den odämpade lådan har dock en peak ganska nära 816 Hz så 2:a tonen på 408 Hz blir stark.
Samma sak kan man se på peaken runt 1100 Hz på den odämpade, den har en peak på den dubbla frekvensen som är kraftfull och således får den en förstärkt andraton.

Även om jag inte har en lasermoj än - så har jag 4 accelerometrar och 4 högimpediva ingångar med hög förstärkning som jag kan få rakt in i Windows. Ska placera ut flera för att förstå fasen mellandem, alt scanna ytan - men då behöver jag fjol-eriks vax och inte superlim.
Superlim är kanon - men lacken hörsvinnen och man måste fila bort lacken varje gång efteråt.

Jag har en mikroskopisk plan på att göra dem till ett par AVB* högtalare bara för jag kan. Dvs bara 1 Ethernet kontakt i högtalaren. Manske kommer en sladd som inte bara klarar 48V utan även 10 A !, annars får det bli 230 uttag också.

*AVB = AudioVideoBridging http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_over_Ethernet

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-07-20 00:45

lilltroll, underbara mätsessioner! :) Särskilt stegen. Är det D26NC55 diskanten ni mäter på?

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-07-20 01:18

Nuskavise.

p=jwQ*rho0 / (4*pi*r)

jwQ är derivatan av flödet. Flödet är ytans hastighet gånger ytan. Derivatan av flödet blir därmed ytans acceleration*ytan. Formeln blir då:

p= a*S*rho0 / (4*pi*r)

...eller jag kanske inte fick svara?[/quote]

Om du svarade rätt så :lol:

Lådan må vara i frifymd, men dess hörn kommer fortfarande utsätta vågen för diffraktion. En liten titt i tex. edge visar att man redan har +4 dB lyft vid 400 Hz.
Men sen är den rackaren fast inspänd i kanterna ner eller mindre, så att antaga att medel accelerationen är 5 m/s2 kanske är vågat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-20 01:23

lilltroll skrev:
Svante skrev:Nuskavise.

p=jwQ*rho0 / (4*pi*r)

p= a*S*rho0 / (4*pi*r)

...eller jag kanske inte fick svara?

Om du svarade rätt så :lol:

Lådan må vara i frifymd, men dess hörn kommer fortfarande utsätta vågen för diffraktion. En liten titt i tex. edge visar att man redan har +4 dB lyft vid 400 Hz.
Men sen är den rackaren fast inspänd i kanterna ner eller mindre, så att antaga att medel accelerationen är 5 m/s2 kanske är vågat.

lilltroll skrev: Gör ett överslag, eller FEM simulering 8)

Ja, jag gjorde ett överslag, jag... ;)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2011-07-20 01:26

Mr_Ekan skrev:lilltroll, underbara mätsessioner! :) Särskilt stegen. Är det D26NC55 diskanten ni mäter på?

//Ekan

Mina lådor är otroligt lika 2 av dessa så när som på hur mycket färg de reflekterar.
Bild

och det är nog D26NC55 original va koppen, ingen mod ??

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-20 06:45

Mr_Ekan skrev:lilltroll, underbara mätsessioner! :) Särskilt stegen. Är det D26NC55 diskanten ni mäter på?

//Ekan

Hmm, jag fick nästan för mig att det var Ino's i6, men dom kanske bara råkar
vara väldigt lika? http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=44658

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-20 07:05

lilltroll skrev:och det är nog D26NC55 original va koppen, ingen mod ??

Precis, diskanterna är orginal.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-20 12:33

Tycker det blir intressant var gång du är i farten, Lilltroll! :)

"Att mäta är att veta!" - Visst är det intressant att få observationer bekräftade (eller inte...) :wink: - I "forntiden" upplevde jag närmast regelmässigt att dämpning och stagning gjorde stor skillnad men som sagt - andra teser har presenterats... Vi bör väl kanske inte sluta tro på våra upplevelser..^^

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-20 16:53

Först och främst: Kul tråd lilltroll, som så ofta!

Aerob skrev:

Meningslöst?

Mnjae, alltså...

Först och främst måste man nog definiera meningslöst/meningsfullt.

Mening på vilket sätt? Ur en hörbarhetsaspekt? Till att producera
snyggare mätbarheter/annorlunda mät kurvor? Eller kanske bara för
själva känslan och vetskapen?

- - -

Sedan behöver man också förstå att värdet/meningsfullheten av en
på detta sätt tillagd dämpning faktiskt kan vara olika från fall till fall,
eftersom grundförutsättningarna är det.

Undrar även om ni förstått att graferna alltså inte visar mätningar på
det ljud som når lyssnaren?

Och till sist vill jag fråga om de kurvor som visats säger er någonting
om hörbarheten av insatsen? Anser ni alltså att det, i graferna, på
något sätt går att utläsa hur kurvorna relaterar till hörtröskel?

- - -

Men framförallt så undrar jag, finns det alltså verkligen någon som
här på faktiskt har påstått att det är en generell sanning att dämp-
ning av kabinettväggar är meningslöst? :o

(t ex med orden: "bitumenmattor på lådväggar är meningslöst")

Men tanke på hur många väldigt resonerande kabinett det finns, som
ger KLAR hörbar inverkan på det ljudande resultatet, är det mycket
märkligt om någon skulle ha yttrat något sådant. Vem har sagt det?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum