MagnusÖstberg skrev:Kan du dra ut den lite....göra skiten bredare?
Gissar du vill ha en lin-skala istället för log-skala på x-axeln också?
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Kan du dra ut den lite....göra skiten bredare?
MagnusÖstberg skrev:Vad händer vid flackare delning?
lilltroll skrev:petersteindl skrev:Roliga on-axis mätningar![]()
MvH
Peter
Har mätt även lite off-axis men det orkar jag inte visa
lilltroll skrev:Och om någon missat hur mycket baffeldiffraktionen påverkar i helrymd
Svante skrev:Fasen Lilltroll, du har gjort det igen!
...och lite glad blir man ju som simulatorkonstruktör av den här.lilltroll skrev:Och om någon missat hur mycket baffeldiffraktionen påverkar i helrymd
Man kan iofs tycka att det är fusk när du har valt ett element med så lite konuppbrytningar (som ju Basta! inte simulerar), men det visar ju att diffraktionsmodellen ger riktiga resultat.
Sk*tkul, helt enkelt! Undrar vad du ska ta med dig hit i helgen...?
Lugna puckar så länge rakbladet inte skadar diglilltroll skrev:Sorry koppen, jag var tvungen att bygga en avdragare för att få loss elementet, men det syns inte när skruvarna sitter på, aluminiumet är numera gängat. Men jag har skurit upp MDF urfräsningen några tiondelar med rakblad nu.
PS. Det blev alltså "bättre" med asfalt - nu tvingar jag er att titta på kurvorna. Förbjuder frågor som vilken är vilkenDS
Kraniet skrev:oj! men det var ju ganska stor skillnad. Det talar ju emot det som sagts tidigare här på forumet om att bitumenmattor på lådväggar är meningslöst..
edit: när lådväggen är mycket tjockare än bitumen dvs
lilltroll skrev:Nu till dagens ELAKa fråga:
Men anledning av grafen av ytaccelerationen tidigare (Tryck ev. F5)
Antag att bakstycket på en högtalare (MDF) med storleken 23*30 cm når sin första egenresonans vid 414 Hz samt att accelerationen på ytans mitt där uppgår till 10 m/s2 RMS.
Vilken ljudtrycksnivå (ref 20 uPa) generar denna yta på 1 meters håll i frirymd. Gör ett överslag, eller FEM simulering![]()
Själv ska jag köpa asfaltsmassa
Aerob skrev:Kraniet skrev:oj! men det var ju ganska stor skillnad. Det talar ju emot det som sagts tidigare här på forumet om att bitumenmattor på lådväggar är meningslöst..
Precis min tanke! Jag har avfärdat iden då det har sagts att det inte är till
någon nytta, därav min lite mer specifika fråga runt asfaltsmattan.
paa skrev:Det vore ju intressant att se en mätning på ett bakstycke byggt av dubbla skivor med dämplim emellan, och se om det är ungefär lika bra eller mycket bättre.
Samtidigt vore det intressant att se vattenfallskurvor en meter framför framsidan av lådan, för att se om denna dämpningen av bakstycket har någon praktisk betydelse i verkligheten eller inte.
lilltroll skrev:Svante skrev:Nuskavise.
p=jwQ*rho0 / (4*pi*r)
jwQ är derivatan av flödet. Flödet är ytans hastighet gånger ytan. Derivatan av flödet blir därmed ytans acceleration*ytan. Formeln blir då:
p= a*S*rho0 / (4*pi*r)
Om ytans acceleration i genomsnitt är 5 m/s² så blir
p= a*S*rho0 / (4*pi*r) = 5*0,23*0,30*1,2/(4*pi*1)=0,033 Pa eller 64 dB
...eller jag kanske inte fick svara?
Om du svarade rätt så![]()
Lådan må vara i frifymd, men dess hörn kommer fortfarande utsätta vågen för diffraktion. En liten titt i tex. edge visar att man redan har +4 dB lyft vid 400 Hz.
Men sen är den rackaren fast inspänd i kanterna ner eller mindre, så att antaga att medel accelerationen är 5 m/s2 kanske är vågat.
lilltroll skrev: Gör ett överslag, eller FEM simulering![]()
Mr_Ekan skrev:lilltroll, underbara mätsessioner!Särskilt stegen. Är det D26NC55 diskanten ni mäter på?
//Ekan
Mr_Ekan skrev:lilltroll, underbara mätsessioner!Särskilt stegen. Är det D26NC55 diskanten ni mäter på?
//Ekan
lilltroll skrev:och det är nog D26NC55 original va koppen, ingen mod ??
Aerob skrev:Kraniet skrev:oj! men det var ju ganska stor skillnad. Det talar ju emot det som sagts tidigare här på forumet om att bitumenmattor på lådväggar är meningslöst..
Precis min tanke! Jag har avfärdat iden då det har sagts att det inte är till
någon nytta, därav min lite mer specifika fråga runt asfaltsmattan.
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 221 gäster