En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-16 11:55

prolinn skrev:MDS har uppenbarligen inte använts korrekt och helst skall inte den digitala volymen användas alls.
Om butiken High Fidelity verkligen imponerat på mig i det här fallet, så undrar jag om inte du är deras största problem. På det sättet du formulerar dig och med den fanatiska och oseriösa framtoningen drar du ett lätt löjesskimmer över företaget.

Det är faktiskt lite beklagligt.

Apple PS3 styr också över den digitala signalen vid full utstyrning i mjukvaran, således ytterliggare en som gjort något fel. Jag kan ju liksom inte förstå vad poängen med att möjliggöra inställningsmöjligheter till ett sämre ljud :?

Det blev ju trevligare att lyssna utan digital överstyrning såväl med justerad som avstängd digital volymkontroll men resultaten gör iallafall att jag vill ha större underlag.

Helt klart är iallafall att jag tänker stövla in till High Fidelity efter sommaren och be att få göra ett test hos dem eller låna hem en Linn-spelare. Till skillnad från fanatiska märkesnördar så intresserar jag mig för det faktiska utfallet och vill VETA saker när jag väl bemödar mig med att testa. Blir jag osäker på om en produkt inte levererat korrekt och dessutom på en oförväntat låg nivå - vill jag utesluta defekta prylar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-16 12:15

Hmm... Detta testet är faktiskt lite oroväckande, förutsatt att spelaren inte är
defekt då det vill säg. Jag vet inte vad en Majik DS kostar men gissar på över
tjugo tusen i varje fall. Det är ju förvisso inte första gången som pris och prestanda
inte går det minsta hand i hand... Hur som helst så funderade jag på om det
kunde vara något i Linn-spelarens arkitektur som avgjorde dessa skillnader,
och började googla... Jag hittade två intressanta artiklar som kanske kan ligga
till grund för dom skillnader som ni kunde höra:

http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Up-sampling
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Dither

En annan sak jag undrar över var om Linn-spelaren var inkopplad till elnätet
under hela testen, alltså även när dom andra spelarna användes?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-16 13:33

Hmm, den fösta länken du ger visar att DS: använder uppsampling, 8 gånger värdet till 352,8 eller 384 kHz beroende på om cd eller DAT används.

Inget konstigt med det- men den borde skicka ut en digital signal via digitalutgången som är opåverkad, tycker man nog. Typ 44.1 kHz vid cd- avspelning.

Och det kanske den gör också.
Senast redigerad av Richard 2011-07-16 13:47, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-16 13:35

Aerob skrev:Hmm... Detta testet är faktiskt lite oroväckande, förutsatt att spelaren inte är
tjugo tusen i varje fall. Det är ju förvisso inte första gången som pris och prestanda

Drar mig till minnes, var det inte du som lyckade överstyra en klimax DS vid visst musikmaterial, och du trodde det var utgångstrafon i spelaren som ställde till det ?

Det kanske handlade om digital överstyrning istället ?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-16 14:55

Richard skrev:
Aerob skrev:Hmm... Detta testet är faktiskt lite oroväckande, förutsatt att spelaren inte är

Drar mig till minnes, var det inte du som lyckade överstyra en klimax DS vid visst musikmaterial, och du trodde det var utgångstrafon i spelaren som ställde till det ?

Det kanske handlade om digital överstyrning istället ?

Du minns rätt, men det var utan tvivel utgångstrafon som blev mättad.
Flint har gjort experiment runt detta, samt så har vi lennartjs Ezon-steg
som är drabbat av samma fenomen. Nya Klimax DS har för övrigt bytt ut
LL1527 till förmån för LL7401 samt skall ha infört någon form av elektronisk
krets som ska motverka transformatorns distorsion vid låga frekvenser.

Det sistnämnda torde handla om ett högpass-filter så att inte trafon utsätts
för allt för låga frekvenser. Som lite kuriosa kan jag informera om att LL1527
sitter som standard i Akurate DS och Akurate Kontrol på den japanska marknaden.

Grunden till det sägs vara japanska folkets högre krav på ljudkvalitet, men
stammar snarare från avsaknaden av jord i det japanska nätet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-16 15:13

Nu fick jag låna en Majik DSi som i integrerad förstärkare.
Utan att ha något Touch att jämföra med så undrar jag om inte denna låter bättre i min anläggning än den Majik jag testade först.
Så nu tillkom det ifs ett moment till då man kan köra denna spelare som DAC också. Egentligen skulle jag velat ha en nätverksspelar/försteg med digitala och analoga ingångar och en volume pass through. Alltså typ samma möjlighet som sitter på ett Akkurat försteg med då saknar den förstås inbyggd nätverkspelare.
Får bli en match mot Touchen igen, tills jag vet att jag har fel så tror jag att den är oviss denna gång.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-07-16 15:48

Harryup skrev:Nu fick jag låna en Majik DSi som i integrerad förstärkare.
Utan att ha något Touch att jämföra med så undrar jag om inte denna låter bättre i min anläggning än den Majik jag testade först.
Så nu tillkom det ifs ett moment till då man kan köra denna spelare som DAC också. Egentligen skulle jag velat ha en nätverksspelar/försteg med digitala och analoga ingångar och en volume pass through. Alltså typ samma möjlighet som sitter på ett Akkurat försteg med då saknar den förstås inbyggd nätverkspelare.
Får bli en match mot Touchen igen, tills jag vet att jag har fel så tror jag att den är oviss denna gång.

mvh/Harryup
om du tycker att MDSI som ren källa låter bättre än mds, kan det nog vara en hyfsad indikation på att det var nåt knas med mds:en du lånade tidigare. Åtminstone vid det tidigare tillfälle jag hörde en jämförelse mellan dessa hos High Fidelity var MDS tydligt bättre än MDSI.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-16 16:16

Goda nyheter för Linn isåfall, en kass apparat skall inte ligga till grund för min bedömning.

Nu har jag sådär knasmycket resten av månaden så en helkväll för mer testande är uteslutet för mig innan mitten på augusti tyvärr.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-16 19:38

Harryup skrev:Får bli en match mot Touchen igen, tills jag vet att jag har fel så tror jag att den är oviss denna gång.

mvh/Harryup

Here we go again, ska bara vända klart alla elkontakter först. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-17 08:05

KarlXII skrev:
Harryup skrev:Får bli en match mot Touchen igen, tills jag vet att jag har fel så tror jag att den är oviss denna gång.

mvh/Harryup

Here we go again, ska bara vända klart alla elkontakter först. :D

Spännande !

När får vi resultatet ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-17 15:15

Ingen testdag bokad ännu.
Kom på att kanske kanske kan olika DNLA-servrar låta olika om man skickar FLAC eller uppackad PCM i nätet. Till Squeezeboxarna går det PCM så för att undvika den skillnaden skall jag testa om det gör skillnad.
Tror jag skall testa Twonky som verkar kunna det mesta.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-17 15:20

Harryup skrev:Ingen testdag bokad ännu.
Kom på att kanske kanske kan olika DNLA-servrar låta olika om man skickar FLAC eller uppackad PCM i nätet. Till Squeezeboxarna går det PCM så för att undvika den skillnaden skall jag testa om det gör skillnad.

mvh/Harryup

Vad använde du för UPnP-server vid förra testet?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-17 15:27

ReadyDNLA

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-17 17:04

Harryup skrev:ReadyDNLA

ReadyDLNA är inte alls lika trevligt som exempelvis Twonky. Handhavandet blir
enormt mycket bättre med Twonky, där du kan göra egna typer av navigations-träd
för att enklare kunna filtrera och browsa din musik på önskvärt vis. Ljudmässigt
så borde det dock inte skilja något, kanske är ReadyDLNA begränsad när det
kommer till 24/192 material, men det vet jag egentligen ingenting om.

Jag som själv äger en DS-produkt tycker att handhavandet är super, det handlar
om att 1) Hitta rätt kontrollprogram, 2) Justera servern efter sina önskemål,
och 3) Vänja sig vid upplägget med playlists, något som skiljer sig en del från
exempelvis iTunes och liknande mjukvaruspelare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-17 17:32

Det grafiska gränssnittet ser jag inte som något speciellt stort problem eftersom det finns många lösa program att köpa om man vill. Jag köpte ju iPeng till Squeezeboxen så det funkar säkert på något motsvarande sätt med DS om man vill.
Det jag är nyfiken på är om det blir nån skillnad på att skicka PCM istället för FLAC.
Sen kan jag ju nu faktiskt köra optiskt till DS ifrån Squeezeboxen också så då kan man jämföra mot Benchmarken.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-18 08:55

Här är intressanta mätningar på den DS- spelare som Harryup just lånat hem, från stereophile:

"Turning to the Majik DS-I's performance as a D/A converter, I assessed this using the TosLink S/PDIF input. (I will publish a Follow-Up next month comparing its S/PDIF behavior with that via a wired Ethernet connection.) The digital input preserved absolute polarity and successfully locked to data with sample rates of up to 192kHz. Data representing a full-scale 1kHz tone gave a result at the Line Out jacks of 1.92V. The maximum distortion-free volume-control setting with this signal was "71," which gave a level of 40.5W into 8 ohms at the speaker jacks. A setting of "72" gave 49W, but with a THD figure of 2.33%.

Playing a dithered 1kHz tone at –90dBFS from CD while sweeping the center frequency of a 1/3-octave bandpass filter from 20kHz to 20Hz and looking at the signal at the Line Out jacks gave the spectra shown in fig.2. The traces peak at exactly –90dB, suggesting minimal linearity error, and with 24-bit data (bottom traces), the noise floor was approximately 10dB lower than it was with 16-bit data (top pair of traces). This implies a resolution of around 18 bits, which is sufficient to allow the Majik DS-I to correctly decode a dithered tone at –120dBFS (bottom traces). Repeating the analysis with an FFT technique gave the same result (fig.3), with almost no harmonic spuriae unmasked by the increase in bit depth.

Fig.2 Linn Majik DS-I, 1/3-octave spectrum with noise and spuriae of dithered 1kHz tone at –90dBFS with 16-bit data (top) and 24-bit data (middle), plus dithered 1kHz tone at –120dBFS with 24-bit data (bottom). (Right channel dashed.)

Fig.3 Linn Majik DS-I, FFT-derived spectrum with noise and spuriae of dithered 1kHz tone at –90dBFS with: 16-bit data (left channel cyan, right magenta), 24-bit data (left blue, right red).

The low noise floor and excellent linearity allowed the three DC levels described by an undithered sinewave at exactly 90.31dBFS to be readily resolved, with good waveform symmetry (fig.4), and 24-bit data gave a good representation of a sinewave (fig.5). Distortion via the digital input was very low, a full-scale tone being accompanied by just the second and third harmonics, at –98dB (0.0012%) and –106dB (0.0005%), respectively (fig.6). Similarly, intermodulation distortion was vanishingly low, the 1kHz difference product resulting from a full-scale mix of 19 and 20kHz tones lying at –103dB (0.0007%) in the right channel and –109dB (0.00035%) in the left (not shown).

Fig.4 Linn Majik DS-I, waveform of undithered 1kHz sinewave at –90.31dBFS, 16-bit data (left blue, right red).

Fig.5 Linn Majik DS-I, waveform of undithered 1kHz sinewave at –90.31dBFS, 24-bit data (left blue, right red).

Fig.6 Linn Majik DS-I

The Linn's rejection of jitter via its S/PDIF input was dependent on the source component. Via the RME soundcard in one of my test-lab PCs, a TosLink connection gave 454 picoseconds peak–peak of wordclock jitter, as assessed by the Miller Analyzer housed in the same PC. This was mostly due to sidebands at the data-related frequencies of ±229 and ±689Hz. However, these sidebands disappeared when the same 16-bit data were fed via TosLink from the Audio Precision SYS2722 (fig.7).

Fig.7 Linn Majik DS-I, high-resolution jitter spectrum of analog output signal, 11.025kHz at –6dBFS, sampled at 44.1kHz with LSB toggled at 229Hz, 16-bit S/PDIF data via 15' TosLink. Center frequency of trace, 11.025kHz; frequency range, ±3.5kHz (left channel blue, right red).

Looking at the Majik DS-I's behavior as a conventional integrated amplifier, it offered a maximum gain of 47.9dB into 8 ohms, which is higher than average. The speaker output, Line Out, and Preamp Out were all non-inverting. The line input impedance was a constant 10.5k ohms at all frequencies, which agrees with the specification. The Line Out's source impedance was 444 ohms and the Preamp Out 297 ohms, both figures constant at all frequencies.

The output impedance at the speaker terminals was 0.16 ohm at low and midrange frequencies, rising slightly to 0.18 ohm at the top of the audioband, which results in a +0.2dB/–0.1dB modification of the amplifier's frequency response with our simulated loudspeaker (fig.8, gray trace). This graph also indicates that the DS-I's response is curtailed at both ends of the spectrum, reaching –1.5dB at 10Hz and 29kHz, and –0.5dB at 20Hz and 16kHz. This was not affected by the volume-control setting, but as a result, the Linn's reproduction of a 10kHz squarewave has longer risetimes than normal (fig.9), though there is no sign of overshoot or ringing."

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-18 10:06

Lite trist att inte se graferna.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-18 17:50

KarlXII skrev:Lite trist att inte se graferna.

http://www.stereophile.com/content/linn ... asurements

Varsågod!

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2011-07-18 18:35

Aerob skrev:
KarlXII skrev:Lite trist att inte se graferna.

http://www.stereophile.com/content/linn ... asurements

Och deras mätningar på Squeezebox Touch som jämförelse:
http://www.stereophile.com/content/logi ... asurements

Mer utförliga mätningar på Majik DS-I från Miller Audio (login: avtech password: 3chip) :

Linn Majik DS-I (Amplifier performance)
http://www.milleraudioresearch.com/down ... i_amp.html

Linn Majik DS-I (LPCM performance)
http://www.milleraudioresearch.com/down ... i_dig.html

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-19 09:31

Ni som äger DS'ar hur kör ni till dom?
Flac eller PCM eller vad som helst?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-07-19 13:15

Harryup skrev:Ni som äger DS'ar hur kör ni till dom?

mvh/Harryup

För min egen del är det antingen cd rippade med dbpoweramp till flac (helst av dbpoweramp "accuraterip"-markerade, dvs där rippen markerats som till 100% överensstämmande med andra gjorda rippar). Alternativet är 24-bitarsflac från pålitliga leverantörer som t ex www.hdtracks.com. Har inget annat med i databasen, dvs inga filer med förstörande komprimering typ mp3, aac etc.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-19 13:19

Harryup skrev:Ni som äger DS'ar hur kör ni till dom?

mvh/Harryup

För det mesta flac, men även en hem del mp3, typ mixar och sånt som
inte släpps i andra format.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-19 13:53

Och lagras på? DNLA?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-07-19 14:03

Harryup skrev:Och lagras på? DNLA?

mvh/Harryup

Lagras fysiskt på en ReadyNAS Duo med 2*1TB i X-raid med Twonky mediaserver.

PS En bred men på många punkter även djup översikt över frågor om implementering av Linn DS i nätverk (också om UPnP/DNLA) finns på http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Products. Kanske lite tungt att sätta sig och läsa "från pärm till pärm" men pekar ändå på det, kan vara bra att ha tillgång till vid behov. :) DS

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-19 16:50

Harryup skrev:Och lagras på? DNLA?

mvh/Harryup

Readynas NV+ med fyra raidade 500 GB diskar, körandes Twonky mediaserver.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-20 15:15

Harryup skrev:Ingen testdag bokad ännu.

mvh/Harryup

Hur länge får du låna apparaten, eller har du redan köpt den ?

Ser fram emot testen av er . :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-20 15:29

Nä, inte köpt. Skall tillbaka den 2 augusti.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-21 14:37

MagnusÖstberg skrev:
prolinn skrev:MDS har uppenbarligen inte använts korrekt och helst skall inte den digitala volymen användas alls.
Om butiken High Fidelity verkligen imponerat på mig i det här fallet, så undrar jag om inte du är deras största problem. På det sättet du formulerar dig och med den fanatiska och oseriösa framtoningen drar du ett lätt löjesskimmer över företaget.

Det är faktiskt lite beklagligt.

Apple PS3 styr också över den digitala signalen vid full utstyrning i mjukvaran, således ytterliggare en som gjort något fel. Jag kan ju liksom inte förstå vad poängen med att möjliggöra inställningsmöjligheter till ett sämre ljud :?

Det blev ju trevligare att lyssna utan digital överstyrning såväl med justerad som avstängd digital volymkontroll men resultaten gör iallafall att jag vill ha större underlag.

Fanatisk eller entusiastisk speglar kanske mer hur du känner än hur jag skriver. Det är synd att du tycker det mer negativa eftersom jag faktiskt skriver vad jag faktiskt tycker och med syfte att väcka uppmärksamhet för ett synsätt på hifi som kanske skiljer sig lite från vad som verkar förhärskande på detta forum.

Vad man än skriver här så bemöts man med sarkasmer som om man var ett Troll (exempelvis mitt första inlägg i denna tråden) så vem som är seriös i det fallet kan man ju undra? Jag har i varje fall hört en dj... massa hifi och genom åren bildat mig en i mitt tycke tillräckligt bra och ändamålsenlig bild av hur man får ihop en hifi-anläggning som återger musik på ett sätt som påminner om hur musik kan beröra i verkligheten. Om du tycker det är oseriöst förstår jag inte på vilka grunder du bygger det, men vi kanske har olika anledning att ha en hifi-anläggning?

Volymkontrollen i MDS har man om man inte har något försteg eller ett försteg med sämre volymkontroll än den i apparaten inbyggda digitala volymkontrollen. Att det går att överstyra är på samma sätt som att det oftast går att överstyra ett slutsteg, svaga partier vill man kanske kunna spela med förstärkning som skulle medföra klippning av normalstarkt inspelad musik. Är det så konstigt?

Råden är alltså att använda ett bra försteg om man har ett sådant och den inbyggda volymkontrollen om den är bättre än försteget.

Det frågades också om man helst har FLAC eller PCM kodad musik. FLAC brukar låta bäst, men ljudfreaks kan ibland fördra PCM. FLAC tar ju mindre plats så det är också ett argument. Jag har all musik i FLAC.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-21 14:41

Harryup skrev:Det grafiska gränssnittet ser jag inte som något speciellt stort problem eftersom det finns många lösa program att köpa om man vill. Jag köpte ju iPeng till Squeezeboxen så det funkar säkert på något motsvarande sätt med DS om man vill.
Det jag är nyfiken på är om det blir nån skillnad på att skicka PCM istället för FLAC.
Sen kan jag ju nu faktiskt köra optiskt till DS ifrån Squeezeboxen också så då kan man jämföra mot Benchmarken.

mvh/Harryup

Jag har läst om folk som testat att köra optiskt mellan nätverksswitch och DS och det verkar vara konsensus om att elektriskt är att fördra. Varför kan man undra? Vilken switch man har påverkar också. Jag har en Netgear GS108, som flera rekomenderat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-21 14:52

"Det frågades också om man helst har FLAC eller PCM kodad musik. FLAC brukar låta bäst, men ljudfreaks kan ibland fördra PCM. FLAC tar ju mindre plats så det är också ett argument. Jag har all musik i FLAC."

Jag har aldrig sett eller hört något skäl till att Flac skulle låta bättre än PCM eller Wav men däremot kan det möjligen låta sämre pga av uppackningen som måste göras eftersom det inte är Flac man spelar.

"Jag har i varje fall hört en dj... massa hifi och genom åren bildat mig en i mitt tycke tillräckligt bra och ändamålsenlig bild av hur man får ihop en hifi-anläggning som återger musik på ett sätt som påminner om hur musik kan beröra i verkligheten."

Tänk på att andra kan ju tycka samma sak men att det ändå inte betyder att ni tyckar likadant.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi