En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-22 20:24

Richard skrev:Detta återstår att se vid testen hemma hos Karl XII.

Jag tycker dina inlägg i tråden är ganska tråkiga Richard.

De som tycker SB3 är skit jämfört med Lin får väl hemskt gärna tycka det!

Förövrigt tror jag att Jag, Peter, harryup och K12 hemskt gärna gör lyssningen under precis samma förutsättningar som sist. Det är liksom lite smartare.

Sen kanske vi lyssnar hemma hos mig och K12 också, men det är mer för att få ett bredare underlag.

Jag kan bara säga att om man skall jämföra mellan Linn och någon produkt från SB-serien så är det mot Touch, iallafall om mina öron har någon betydelse.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-07-22 20:28

Harryup skrev:Just nu kör jag en Denon 4308 enbart som försteg. Sen BSS 366 elektronisk digitalt delningsfilter, en Audio Silver Night 2A3 som driver diskanten ca 1w, en Ayre 1xe tror jag den heter som driver mellanregistret och 2 Paradigm Servo-15 subbar. Så jag kan inte testa DS-i fullt ut, bara som signalkälla. Hade den haft en volym disable som Akkurate Control så hade den gått att köra som försteg för stereo och framkanaler. Har en LP-12:a om jag får för mig att jag måste spela vinyl, men det brukar gå över rätt snabbt.

mvh/Harryup

Fräckt, men väldigt komplext system = många [s]felkällor[/s] optimeringsmöjligheter, men låter det bra så är det väl bra. Jag hade helst jämfört spelarna i en mindre komplex situation, just på grund av antalet frihetsgrader och därmed möjligheter att skruva bort sig, men är det i anläggningen, som den är nu, som det skall spelas även sen så är det givetvis inte fel. Frågan är om det inte finns möjligheter att justera in anläggningen så att den bättre svarar på skillnaderna mellan spelarna och kanske låta bättre än den redan gör fast med en bättre spelare?[/s]
Senast redigerad av prolinn 2011-07-23 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-22 20:45

MagnusÖstberg skrev:

Förövrigt tror jag att Jag, Peter, harryup och K12 hemskt gärna gör lyssningen under precis samma förutsättningar som sist. Det är liksom lite smartare.

Sen kanske vi lyssnar hemma hos mig och K12 också, men det är mer för att få ett bredare underlag.

Jag kan bara säga att om man skall jämföra mellan Linn och någon produkt från SB-serien så är det mot Touch, iallafall om mina öron har någon betydelse.

Jag tycker dina inlägg i tråden är ganska tråkiga Magnus.

Våra verkliga nivåmatchade blindtester mellan SB Duet och SB touch visar på minimala skillnader.

Om det ni hörde är korrekt, dvs att det finns en klar skillnad mellan SB 3 och Touch så innebär det att SB 3 inte låter någe' vidare.
Duet och Touch låter ju likadant, ju..
:wink:

Lämnar tråden nu, mycket snack och litet verkstad, och ingen test...
Senast redigerad av Richard 2011-07-22 20:47, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-22 20:46

Tack, det gör du rätt i.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-22 20:56

MagnusÖstberg skrev:Tack, det gör du rätt i.

Hmmm. :?
Senast redigerad av Richard 2011-07-22 21:42, redigerad totalt 2 gånger.

torig

Inläggav torig » 2011-07-22 21:27

MagnusÖstberg skrev:

Tycker det är mycket bra att ni funderar på att göra lyssningarna/jämförelserna i flera olika anläggningar.

Det är också idealiskt att kunna få låna en apparat under så lång tid (ända fram till början av augusti?). Då har man ju stora möjligheter att lyssna in sig och göra flera djupgående tester.

Och med de långa och mycket breda erfarenheter ni har, så tror jag ni kommer att kunna påvisa flera olika skillnader på de olika apparaterna.

Lycka till!

/mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-22 21:35

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag tycker dina inlägg i tråden är ganska tråkiga Magnus.

Våra verkliga nivåmatchade blindtester mellan SB Duet och SB touch visar på minimala skillnader.

Om det ni hörde är korrekt, dvs att det finns en klar skillnad mellan SB 3 och Touch så innebär det att SB 3 inte låter någe' vidare.
Duet och Touch låter ju likadant, ju..
:wink:

Lämnar tråden nu, mycket snack och litet verkstad, och ingen test...

Richard, samtliga officiella nivåmatchade blinda A/B-lyssningstester som genomförts på denna planet oavsett apparater och vad det än vara må har bevisats ge nollresultat. Det betyder att ingen människa någonsin kunnat höra skillnad på apparater där resultatet kunnat verifieras med tillräcklig statistisk signifikans. Det har skrivits uppsjö om detta på detto forum och andra fora. Antingen är samtliga apparater lika låtande eller så är det ett systematiskt fel som begås vad gäller sådan typ av tester.

Jag ser det som ett systematiskt feltänk och det beror på att kunskapen om människans varseblivning av yttre och inre upplevelser är för knapp.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-22 21:36

Testa nu grabbar- snacka mindre. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-22 21:52

Richard skrev:Testa nu grabbar- snacka mindre. :)

Vad menar du? Betyder det att du är HERREN över oss? Är vi villkorslöst dömda av dig att testa. Är det så att vi måste rätta oss efter din pipa i våra liv så att vårt testande inte skall ha något med vår egen vilja att göra, utan det är på grund av din makt och myndighet som vi undersåtar måste rätta oss efter och vi måste således omforma våra liv för att du skall bli nöjd. Är det så?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-22 22:03

Ja, jag tror det Peter.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-22 22:44

petersteindl skrev:
Richard skrev:Testa nu grabbar- snacka mindre. :)

Vad menar du? Betyder det att du är HERREN över oss? Är vi villkorslöst dömda av dig att testa. Är det så att vi måste rätta oss efter din pipa i våra liv så att vårt testande inte skall ha något med vår egen vilja att göra, utan det är på grund av din makt och myndighet som vi undersåtar måste rätta oss efter och vi måste således omforma våra liv för att du skall bli nöjd. Är det så?

MvH
Peter

Nej, Peter, det vet du ju att någon HERRE är jag inte över varken dig, testandet eller något annat.

Testa om ni vill - vill ni inte så gör det inte. :)

torig

Inläggav torig » 2011-07-22 22:50

torig skrev:
prolinn skrev:
Richard skrev:... cd- 12.

Den mäter och låter lika bra som en pioneer 668, och det är minsann ett väldigt högt betyg från min sida.

Jag tycker personligen att cd- 12 inte är prisvärd, men det är min åsikt och beror ju uteslutande på att man kan få lika bra grejor för 3-4000 kr.

Många linnister har inte fattat detta, vågar inte testa blindlyssning och ska i alla lägen försvara märket som varande bäst i alla lägen.

De mätningar du sett då eller? Finns kanske andra mätningar man kan göra och som till exempel Linn gjort? Hur var det nu? Hade du hört CD12? Jämfört med 668 blint? Lika bra grejer för 3-4000 kr :lol:

Jag undrar vem som fattat vad? Var var det du kom från... Retoriklandet?

Richard, du fick ett par frågor efter dina påståenden. Vore bra om du kunde svara på desamma. Jag har fetmarkerat lite, så att du lätt ska hitta :wink:

/mvh

Bump

/mvh

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-22 22:57

torig - det där är lite OT i en tråd om nätverksspelare ;)

Richard har lovat lämna tråden vilket uppskattas.

Det ger oss möjlighet att testa när vi tycker det är kul, när vi alla har tid (vi är är rätt upptagna) och när vi känner att vi med glädje delar med oss av våra upplevelser.

ok?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-22 23:02

MagnusÖstberg skrev: ...
Det ger oss möjlighet att testa när vi tycker det är kul, när vi alla har tid (vi är är rätt upptagna) och när vi känner att vi med glädje delar med oss av våra upplevelser.
...

+1 :D

torig

Inläggav torig » 2011-07-22 23:02

Bra Magnus!

Respekterar detta. Såg att han fortsatte med inlägg i tråden, varför jag upprepade mitt inlägg.

Tycker att påståendet Richard gjorde, vore intressant om han kunde verifiera detsamma.

/mvh

Användarvisningsbild
Jonnor

Inläggav Jonnor » 2011-07-23 08:44

När vi gjorde vårt test blev jag väldigt överraskad över skillnaden vi hörde mellan de olika apparaterna var så stor. Dessutom hade i alla fall jag lite svårt för Linn, helt baserat på de skumma uttalanden och diskussioner som fördes i HIFI-pressen på 80-talet. För min del ledde mitt test till att jag ändra uppfattning om Linn och Linn-handlare och glömma de gamla fördomarna.

Som tur är finns det många tillverkare av nätverkspelare och om det är en Bladelius Embla, Cyrus, Naim NDX, Meridian, Linn, Yamaha, McIntosh, Logitech eller någon som hamnar i din hylla är ju ändå ditt val utifrån vad du prioriterar. Det viktiga är att du blir nöjd med lösningen, ljudåtergivningen och att du får stor glädje av ditt system och musiken du lyssnar på.
By the way :-) Meridian har en otroligt fräck lösning ur ett design och användarperspektiv, spana in den om ni får chansen.

Det vore kul om ni kunde låna in en Naim NDX och ha med den i ert test hos er. För egen del tänker jag gå till den lokala butiken och lyssna.

Lycka till med ert testande och det ska bli spännande att läsa vad ni tycker.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-23 11:45

petersteindl skrev:Richard, samtliga officiella nivåmatchade blinda A/B-lyssningstester som genomförts på denna planet oavsett apparater och vad det än vara må har bevisats ge nollresultat. Det betyder att ingen människa någonsin kunnat höra skillnad på apparater där resultatet kunnat verifieras med tillräcklig statistisk signifikans. Det har skrivits uppsjö om detta på detto forum och andra fora. Antingen är samtliga apparater lika låtande eller så är det ett systematiskt fel som begås vad gäller sådan typ av tester.

Jag ser det som ett systematiskt feltänk och det beror på att kunskapen om människans varseblivning av yttre och inre upplevelser är för knapp.

MvH
Peter

Yepp! Väl formulerat.
Den slutsatsen borde många fler ha kommit fram till. Kritisk granskning, reflektion och värdering av resultat och metod är viktiga delar i ett vetenskapligt förhållningssätt.
Alldeles för många "hobbyforskare" är väl snabba att dra tveksamma slutsatser av fascinerande resultat utan att ha tagit sig an komplexiteten i problemet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-23 11:51

+1

Men jag tycker att man har rätt att tolka något utan att för den skull behöva bevisa att den är sann. Själva ordet tolka innebär väl just det, att man lämnar öppet för att det man påstått kanske inte stämmer. Men om man tolkar bör det förstås framgå så att det inte förväxlas med säkra fakta. Gissar att mycket som sägs på nätet borde förses med den upplysningen eller varningstexten.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-23 12:12

Flint skrev:+1

Men jag tycker att man har rätt att tolka något utan att för den skull behöva bevisa att den är sann. Själva ordet tolka innebär väl just det, att man lämnar öppet för att det man påstått kanske inte stämmer. Men om man tolkar bör det förstås framgå så att det inte förväxlas med säkra fakta. Gissar att mycket som sägs på nätet borde förses med den upplysningen eller varningstexten.

+1 tillbaka

Tolkning som en del i en diskussion, absolut. Diskussionsfasen i en avhandling inrymmer det jag poängterade ovan.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MrMiyagi

Inläggav MrMiyagi » 2011-07-24 01:41

KarlXII skrev:
Harryup skrev:Undrar hur en släckt Touch låter?
Enligt Peter Steindels tester då han byggde DAC'ar vilket ju ifs är ett tag sedan så påverkade displayer all elektronik i lådan på ett högst ogynnsamt sätt.
DS är släckt då den spelar, Denonen är släck i Pure Direct läge, men Touchen lyser och blinkar trevligt. Displayer har ju lite spelat ut sin roll då det är så mycket bättre att styra ifrån en iPad.

Just nu spelar Apocalyptica plays Metallica by Four Cellos.
Ganska tungt och trevligt.

mvh/Harryup

Släcka displayen ja...man kanske skulle applicera Toolbox:

http://soundcheck-audio.blogspot.com/20 ... ox-20.html

Kan också vara läge att testa med en bättre nätdel, detta är enligt många ett både enkelt och billigt sätt att avsevärt förbättra återgivningen. Kan man sedan på något sätt stänga av den inbyggda WiFi-delen kan det säker hjälpa upp ytterligare. Upplever att en radiosändare som aktivt söker efter nätverk och som har sina antenner fästa på samma kretskort där ljudbehandlineg sker förmodligen kan störa lika mycket som den inbyggda displayen.

Vore också kul om ni kunde få med Logitechs Transporter i en test då den känns som en naturligare motståndare till Linn burken.

Bild

http://www.logitech.com/en-us/speakers-audio/wireless-music-systems/devices/7934

Är dessutom nyfiken på viilken inverkan DNS-funktionen i nätverket har då ni var inne på det tidigare i tråden.

MrM -Som just börjat intresera sig för dessa tingestar.
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
http://www.youtube.com/watch?v=7oLgmabd2ZA

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-24 02:48

Fast nu har jag en standard SB3 så det är en sådan som vi börjat med att dömma ut. Sen har Kalle en standard Touch som det möjligen finns något enkelt sätt att stänga av displayen i.
En Transporter är inget alternativ för mig då den bara känns gammal, men jag vet att den är bättre än SB3 eftersom jag har hört ett antal.

DNS? DU menar DNLA?
Skall försöka få en Twonkey att spela PCM istället för FLAC, kändes ju sådär enkelt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MrMiyagi

Inläggav MrMiyagi » 2011-07-24 03:25

Harryup skrev:Fast nu har jag en standard SB3 så det är en sådan som vi börjat med att dömma ut. Sen har Kalle en standard Touch som det möjligen finns något enkelt sätt att stänga av displayen i.
En Transporter är inget alternativ för mig då den bara känns gammal, men jag vet att den är bättre än SB3 eftersom jag har hört ett antal.

DNS? DU menar DNLA?
Skall försöka få en Twonkey att spela PCM istället för FLAC, kändes ju sådär enkelt.

mvh/Harryup

Förstår din tanke att testa grejorna rätt ur lådan då säkert är så de flesta gör. Att följa råden från nätet att byta nätdel på sin SB-burk tycker dock är intresant då totalpriset för setupen hamnar väl under vad en Linnburk kostar. Och i analogi med det bör ni väl då heller inte utvärdera produkten med andra styrappar än de som tillverkaren tillhandahåller. Nu skall detta ju vara en test av ljukvaliteten med då ni starkt kritiserat Linns användarinterface och föreslår utbytesprodukter tycker jag inte stegat till att föreslå bättre nätdel till SB är så långt. Såg för övrigt att Logitech släppt en egen gratisapp http://www.logitech.com/en-us/speakers-audio/wireless-music-systems/devices/squeezebox-controller-app.

Noterar dina tankar om Transporten och undrar nyfiket hur gammal den produkten är och om den är helt ute jämfört t.ex. med en SB Touch. Prismässigt verkar den ju som ett naturligt nästa steg. Fast en bra DAC till en Reciever eller Touch kanske ger mer?

Vad gäller DNS så var det detta inlägg jag tänkte på:
prolinn skrev:
Harryup skrev:Med fasta ipnummer så klarar man sig ju utan switch också om det nu spelar någon roll med en korsad kabel mellan DS och NAS.

mvh/Harryup

Man kan ju ha DNS-server i NAS:en istället för i en Router, men det har jag inte provat.

En switch och en router är vad som rekomenderats och trådlös router är ju bra om man vill kunna styra med till exempel en ipad, vilket är ett jättebra sätt att styra med.

Nu när jag läser igenom det en gång till misstänker jag att Prolinn i själva verket menar DHCP. Vore för övrigt intresant att få en inblick i hur ditt nätverk är uppbygt med tanke just på strömningen av ljud och eventuell separation gentemot övrig trafik som man ju har i hemmanät. Var kör du t.ex. Squeezeservern.

MrM
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
http://www.youtube.com/watch?v=7oLgmabd2ZA

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-24 04:54

Ja alltså jag tänker inte köpa någon ny nätdel till KXIIs Touch och jag tänker definitivt inte köpa det till min SB3'a då det redan är uträknad. Vi kommer inte rangordna produkterna som gällande för alla utan vi lyssnar och tycker hur vi uppfattar dom i min stereo.
DHCP'n kommer ifrån min Linksys router.
Nasen är en RadyNas Pioneer Pro med 6 st 2 TB diskar av serverklass med fast ip. Squeezeserver och DNLA körde jag ifrån Nasen. Har en WHS 2011 också som jag kanske skall kopiera över samma filer till för att kunna köra Twonkey på en kraftfull dator.
Alla apparater går trådat med skärmad CAT6.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-24 09:50

Jag tänker inte heller köpa ny nätdel.
Men jag har kollat på det.
De som har gjort det hävdar att dels att Touchens nätdel inte är lika dålig som övriga SB, och att skillnaden är minimal när man kör digitalt.
Jag kör ju inte analogt så det känns inte så spännande att testa.

Toolbox ska jag prova iaf, mest för att det verkar skoj. :D

Nätdelar är ju lite lustiga - de kan ju ha en viss påverkan på ljudet i apparaten till vilken de är kopplade...men de kan ju också skicka skit tillbaka i nätet vilket kan slå igenom på de andra apparaterna i riggen.
Det var ju det som hände av en väggvårta (från Logitech dessutom..!) när jag hade ett mycket svårhittat brum i basarna.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-24 09:51

Dessutom är jag övertygad om att vi inte kommer att finna välljudets källa i nätverket. :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-07-24 17:14

Kan inför ert fortsatta testanda omfattande bl a MDSI tipsa om att igår lanserades Linn:s egen kontrollapp för iPad i Apples Appstore, sök på "Linn" eller "Kinsky". Ska även finnas för iPod/iPhone om jag fattar det rätt.

torig

Inläggav torig » 2011-07-24 18:46

Mats skrev:Kan inför ert fortsatta testanda omfattande bl a MDSI tipsa om att igår lanserades Linn:s egen kontrollapp för iPad i Apples Appstore, sök på "Linn" eller "Kinsky". Ska även finnas för iPod/iPhone om jag fattar det rätt.

Kinsky till Ipad respektive Iphone fungerar väldigt bra och båda är dessutom gratis :D

/mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-24 22:21

Tack för tipset.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-25 00:08

Harryup skrev:Ja alltså jag tänker inte köpa någon ny nätdel till KXIIs Touch och jag tänker definitivt inte köpa det till min SB3'a då det redan är uträknad. Vi kommer inte rangordna produkterna som gällande för alla utan vi lyssnar och tycker hur vi uppfattar dom i min stereo.
Nasen är en RadyNas Pioneer Pro med 6 st 2 TB diskar av serverklass med fast ip. Squeezeserver och DNLA körde jag ifrån Nasen. Har en WHS 2011 också som jag kanske skall kopiera över samma filer till för att kunna köra Twonkey på en kraftfull dator.

mvh/Harryup

Du kan ju köra Twonky direkt på ReadyNasen också om så önskas!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-25 00:08

Harryup skrev:Ja alltså jag tänker inte köpa någon ny nätdel till KXIIs Touch och jag tänker definitivt inte köpa det till min SB3'a då det redan är uträknad. Vi kommer inte rangordna produkterna som gällande för alla utan vi lyssnar och tycker hur vi uppfattar dom i min stereo.

mvh/Harryup

Du kan ju köra Twonky direkt på ReadyNasen också om så önskas!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi