Sugen på att testa ett nytt rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-22 20:45

Jax
Det var en bra genomgång. Jag inser att min brist på intresse för radiokommunikation har lämnat mig med ett fläckvis rörigt sinne olyckligt belastat med besvärande luckor, vita fläckar och svarta hål i sin i övrigt formidabla fullkomlighet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-22 20:55

:mrgreen: Väl talat där.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-22 21:01

Retorik kan vara vackert. :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-07-22 22:45

Jag fattar inget! Bredin frågade om han rent konkret kan byta ett ECC 88 rör mot ett annat med samma beteckning samt om man från databladet kunde dra en slutsats om hur de skulle låta.

Sedan blir det en livlig diskussion. Personligen tror jag att det går att byta rör med samma beteckning och att olika rör med samma beteckning faktiskt kan låta annorlunda. Personligen kan jag inte från de länkar Bredin hänvisar till dra några slutsatser alls.

Men jag har ändå den rent konkreta erfarenheten att det går att byta rör med samma beteckning vilket ju var en del av frågan. Kanske dock försiktig och fråga sig fram om det gäller att byta mellan rör som har annan beteckning.

Vad är det jag har missförstått?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-22 23:05

Kronkan
Jodå, man har rätt att laborera med rörbyten hur man vill men för oss som har lite större erfarenhet av att konstruera och bygga med rör (ursäkta den som det kan verka skrävlande attityden) ter sig tweakandet typ bytande till rör med olika påstådda exklusiva egenskaper lite som ormolja. Vill dock inte beskylla bredin_MKII för ormoljementalitet. Han frågade förnuftigt och bör förstås också få vettiga svar. Gnället från min sida gäller mer de riktigt rör-religösa tokfanatikerna på både köpar- och säljarsidan. De som gödslar myterna och därmed också priserna.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-07-22 23:54

Flint skrev:Kronkan
Jodå, man har rätt att laborera med rörbyten hur man vill men för oss som har lite större erfarenhet av att konstruera och bygga med rör (ursäkta den som det kan verka skrävlande attityden) ter sig tweakandet typ bytande till rör med olika påstådda exklusiva egenskaper lite som ormolja. Vill dock inte beskylla bredin_MKII för ormoljementalitet. Han frågade förnuftigt och bör förstås också få vettiga svar. Gnället från min sida gäller mer de riktigt rör-religösa tokfanatikerna på både köpar- och säljarsidan. De som gödslar myterna och därmed också priserna.

Hejsan Flint! Tack för svaret!

Vet redan att du har en imponerande kunskap i ämnet efter att ha läst delar av din tråd om RIAA-förstärkare.. Så där är vi helt eniga. Och att det kan vara lite vanskligt att byta rör helt vilt kan säkerligen vara sant. Men min något grunda kunskap säger ju ändå att det går att byta rör med samma beteckning utan att det blir katastrof.

Jag själv svarade för att ge frågeställaren ett mera budgetmässigt svar vilket blev JJ - goldpins. Det var mitt syfte.

Sedan kan det ju också finnas oseriösa handlare i denna branch. Det håller jag också med om.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-23 00:09

Tja, alla motstånd med samma resistans inom 20-20KHz
låter(i alla applikationer) helt lika . . .?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-23 00:20

Kronkan
Tjenare själv och tack för krediten. Visst är det kul att byta rör och höra vad som händer men om det blir skillnad finns det alltid en teknisk förklaring bakom. Det skiljer lite i egenskaper mellan rörindivider typ Ri, olika inre kapacitanser och förstärkningsfakor även om dom ligger inom rimliga specar och beroende på i vilken koppling dom sitter kan det förstås ge ljudskillnader. Men man måste nog inse att när man byter rör är det inte bara det nya röret man bedömer utan hur det nya röret uppför sig i just den kopplingen. Lätt att dra slutsatsen att det är röret som låter så och så och därför tro att det blir samma effekt i andra steg och kopplingar. Men det är inte att ge sig hm... på. Det kan ha varit en tillfällighet att det lät "bra" i just den första kopplingen. Det har jag tydligt varit med om flera gånger framför allt med slutrör. Det kan verka ologiskt men har förstås sin tekniska förklaring även om man inte på en gång förstår den. Ujujuj, finns mycket att prata om här men jag gillar inte inlägg i romanform så nu får den här novellen vara slut här. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-23 00:24

Laila skrev:Tja, alla motstånd med samma resistans inom 20-20KHz

Olika motståndstyper har jag aldrig hört någon tydlig skillnad på. Har du?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-23 00:57

Flint skrev:
Laila skrev:Tja, alla motstånd med samma resistans inom 20-20KHz

Olika motståndstyper har jag aldrig hört någon tydlig skillnad på. Har du?

Japp . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-23 00:59

Ja me :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi