QM 10 hos MM To the test.........

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-07-21 19:53

Pontus91 skrev:På en bild på deras hemsida verkar diskanten annorlunda:

Bild

De har plockat bort "krysset" framför den gamla diskanten, om de gjort något mer vet jag inte.

Edit: aha, såg nu att den här heter qm10two, tydligen en efterträdare till qm10 :)

Ja det är den nya diskanten, har varit på gång länge :)

Den har jag för mig är någon slags Vifa i grunden, men jag lämnar där...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-21 20:04

Nattlorden skrev:Man måste ju ha något att klaga på, annars är man inte svensk.

Skulle säga att det är sunt att med lupp skärskåda och med viss tvekan våga ifrågasätta. Detta gäller ju så bra ofta annars och jag tycker man kan även våga ifrågasätta Guru. Inte för att diskanten är dålig utan för att priset på högtalaren är högt. Kabinettet är simpelt. Diskanten billig samt enkelt filter och enkla terminaler. Var sitter kostnaden? Guru är materiellt sätt svindyr. Men funktionellt bra.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-21 20:08

Finns det några intresserade i Sundsvall med omnejd som är intresserad att deltaga i ett sluttest mellan några spännande högtalare.. För att se vad och som är bäst.

Qln Signatur
Revel M20
Audiovector m1 super
Totem The rainmaker
Yamaha Soavo 2

Skulle kunna vara en nice lineup mot Guru QM10

Givetvis fotas och dokumenteras allt här som en slags final på min session med Guru

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-07-21 20:20

meanmachine skrev:

Skulle säga att det är sunt att med lupp skärskåda och med viss tvekan våga ifrågasätta. Detta gäller ju så bra ofta annars och jag tycker man kan även våga ifrågasätta Guru. Inte för att diskanten är dålig utan för att priset på högtalaren är högt. Kabinettet är simpelt. Diskanten billig samt enkelt filter och enkla terminaler. Var sitter kostnaden? Guru är materiellt sätt svindyr. Men funktionellt bra.

Nej det e helt ok, och märk väl att jag inte skrev det jag gjorde med avsikt att vara grinig på något sätt, för det är jag inte utan jag tyckte att det blev lite väl insnöat på en parameter som inte har något med verkligheten att göra :)

Jag ser det ju som två helt skilda saker detta, alltså den diskanten som sitter i QM10 och den Visaton som ni länkade till, det är ju enligt Ingvar själv (av det han sagt till mig vid fråga, men som jag ändå vill att han själv uttalar sig om också ! (för det kan ju vara fel!)) inte samma diskant så då ser jag ju parallellen som väldigt onödig/ utan mål.

Skulle vara om man kunde mäta upp diskanterna och jämföra alla parametrar och egenskaper för att se om det inte finns någon skillnad, då är det ett projekt som har ett mål = roligt att läsa om :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-07-21 20:21

meanmachine skrev:Finns det några intresserade i Sundsvall med omnejd som är intresserad att deltaga i ett sluttest mellan några spännande högtalare.. För att se vad och som är bäst.

Qln Signatur
Revel M20
Audiovector m1 super
Totem The rainmaker
Yamaha Soavo 2

Skulle kunna vara en nice lineup mot Guru QM10

Givetvis fotas och dokumenteras allt här som en slags final på min session med Guru

Låter trevligt, synd att du bor så långt bort... :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-21 20:21

meanmachine skrev:Skulle säga att det är sunt att med lupp skärskåda och med viss tvekan våga ifrågasätta. Detta gäller ju så bra ofta annars och jag tycker man kan även våga ifrågasätta Guru. Inte för att diskanten är dålig utan för att priset på högtalaren är högt. Kabinettet är simpelt. Diskanten billig samt enkelt filter och enkla terminaler. Var sitter kostnaden? Guru är materiellt sätt svindyr. Men funktionellt bra.

Tja... var tillverkas den? hur tillverkas den? vad skall vinsten bära upp? vad finns det för utvecklingskostnader?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-21 20:39

Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:Skulle säga att det är sunt att med lupp skärskåda och med viss tvekan våga ifrågasätta. Detta gäller ju så bra ofta annars och jag tycker man kan även våga ifrågasätta Guru. Inte för att diskanten är dålig utan för att priset på högtalaren är högt. Kabinettet är simpelt. Diskanten billig samt enkelt filter och enkla terminaler. Var sitter kostnaden? Guru är materiellt sätt svindyr. Men funktionellt bra.

Tja... var tillverkas den? hur tillverkas den? vad skall vinsten bära upp? vad finns det för utvecklingskostnader?

Betyder det att det är rimligt att sälja en The Lars för 70papp?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-21 20:42

meanmachine skrev:Betyder det att det är rimligt att sälja en The Lars för 70papp?

Om han som monterar den skall ha 1000kr/timmen och den tar 70 timmar att bygga så är det rimligt. Om det är prisvärt är en annan fråga.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-21 20:46

Nattlorden skrev:
meanmachine skrev:Betyder det att det är rimligt att sälja en The Lars för 70papp?

Om han som monterar den skall ha 1000kr/timmen och den tar 70 timmar att bygga så är det rimligt. Om det är prisvärt är en annan fråga.

Då är jag med och medhåller såklart. Jag kommer att utvärdea saker alltid på det jag kan tycka och anse oavsett om jag gillar en produkt eller inte. Hittar jag saker JAG finner negativt avser jag meddela detta. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-21 20:51

Likaså kan man säga... om utvecklingskostnad + bygge av 10 exemplar ligger på 700kkr och all marknadsanalys man gjort pekar på att man kan sälja 10 exemplar, så hamnar vi där. (Nu räknar vi utan vinst som förenkling)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-21 21:10

Jag bryr mig inte ett skit om vad saker kostar tillverkaren, jag bryr mig bara om ifall jag tycker det är prisvärt :D

Den tillverkare som kan bygga prylar för 20 spänn och tjäna 10000 på det är bara att grattulera.

De där diskanterna (som numera liksom basen verkar vara utbytta) har säkert blivit det eftersom hanteringskostnaden på dem översteg kostnaden för ett byte. De kan ha tvingats slänga 70% av dem eftersom de föll utanför specen men tills de hittade en diskant med minst lika bra systempassning var det iallafall rätt att mäta och slänga..

Säger inte att det är så, men det är sådant man inte ser genom att leta priser på nätet..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-21 21:15

Är det så att det är så eller är det myt att tja typ säg NHT köper ett stort antal diskanter av Seas väljer ut dem de vill ha skickar tillbaka resterande som då inte accepteras av dem och då skeppas de till typ hifikit.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-21 21:18

meanmachine skrev:
Nattlorden skrev:

Betyder det att det är rimligt att sälja en The Lars för 70papp?

Det låter väl billigt, för den kostar väl typ $90.000?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-21 21:21

meanmachine skrev:Är det så att det är så eller är det myt att tja typ säg NHT köper ett stort antal diskanter av Seas väljer ut dem de vill ha skickar tillbaka resterande som då inte accepteras av dem och då skeppas de till typ hifikit.

Det måste vara en myt. Ingen tillverkare vill egentligen lägga tid på sådant utan ställer normalt istället krav på tillverkaren som själva får sortera ut. Det som inte passar säljs då via typ Hifikit. Ofta får de ett eget artikelnummer, antingen för att de verkligen gjort modifieringar - eller för att de inte vill skylta med vilka element de verkligen använder ;)

Högtalartillverkaren gör bara stickprover på att leverantören lever upp till de avtal som gjorts.

Det är dock en hantering som sällan funkar för mindre tillverkare, de tvingas köpa och sortera själva.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-21 22:31

Så har väl sagts göras inom Harman-koncernen också... Att lyxmärkena selekterade först och skickade vidare. Fast jag tror inte på det ändå, det är nog en hifi-vandringsmyt.

(Däremot kan vi nog vara säkra på att element som inte riktigt klarar Öhmans es-kriterier mycket väl hamnar i vanliga modeller.)

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-07-22 00:22

Vad jag tycker mig se på den där bilden på qm10two. Så är det kevlar boomer likt den senare till piPs och tweetern ser ut att vara tagen från i6.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-22 06:36

meanmachine skrev:

Det resonemanget kan man tillämpa på all Hfi-utrustning. Men du kan inte göra så mycket åt det egentligen. Vad som är intressant är ju hur prylen presterar i förhållande till priset enligt lyssnarens uppfattning.
Kan en konstruktör få ihop en bra presterande apparat med till synes billiga delar så köper jag hellre den än en lika dyr apparat som presterar sämre om än upp byggd med till synes exklusivare delar.
Du betalar då för konstruktörens kompetens, istället för konstruktörens brister.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-07-22 08:20

meanmachine skrev:
Bild

Skådar LM-Ericsson nere t.v. om steroeohyllan :idea:
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-07-22 08:30

sprudel skrev:
meanmachine skrev:

Det resonemanget kan man tillämpa på all Hfi-utrustning. Men du kan inte göra så mycket åt det egentligen. Vad som är intressant är ju hur prylen presterar i förhållande till priset enligt lyssnarens uppfattning.
Kan en konstruktör få ihop en bra presterande apparat med till synes billiga delar så köper jag hellre den än en lika dyr apparat som presterar sämre om än upp byggd med till synes exklusivare delar.
Du betalar då för konstruktörens kompetens, istället för konstruktörens brister.

Det är ju sant, men om det vore så att en relativt enkelt uppbyggd högtalare verkligen bestod av väldigt billiga och allmänt tillgängliga komponenter, så kommer den ju ofrånkomligt att kopieras av DIY-are. Det är helt enkelt svårt att få betalt för utvecklingstid, om man inte samtidigt lyckas med att begränsa tillgängligheten...

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-22 09:11

meanmachine skrev:

Absolut! Det ska man göra. Men om du t.ex tittar på en Sonus Faber eller Wilson Audio som kostar runt 100K för en stativare. Vad får du då för pengarna?
Generellt upptäckar man oftast att ju dyrare högtalaren är desto mindre får man för pengarna om man börjar fundera över vad delarna i verkligheten kostar.

Men man bör nog snarare låta ljudåtergivningen få avgöra om priset är rimligt.

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-22 09:43

Är det klart på bildfronten?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-22 09:45

Hulbar skrev:Absolut! Det ska man göra. Men om du t.ex tittar på en Sonus Faber eller Wilson Audio som kostar runt 100K för en stativare. Vad får du då för pengarna?

Hos Wilson får man väl ett kabinett helgjutet i Corian, som inte är helt billigt ens om du bara skall ha en diskbänksskiva i det. Om lämpligheten för audio är lika bra som priset inte är vet jag dock inte.

Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-22 09:53

Testerna fortskrider och jag måste komma till en punkt som är att jag som amatör sätter några kriterier som jag dvs mina personliga preferenser och mitt sätt att förstå mina behov och min smak.

Det som sker nu är alltså bara sett ur mitt perspektiv och inget som är annant än min syn. :)

När jag nu väljer sätter jag en gräns.. jag tänker så här. Om jag måste välja mellan dessa två högtalare vilken jag skall ha resten av livet vilken väljer jag då? Detta är frågan som jag ställer mig och Då vet jag för min skull även värdet på högtalaren som vinner.

Först ut för att ge ett exempel..

Totem the Rainmaker VS Guru QM 10

Jag skulle måsta välja Guru som den jag skulle ha på grund av mer komplett ljud, störr renhet och bättre bas. Det är mer i min smak och jag avnjuter musik bättre.

Således

1. Guru
2 totem the Rainmaker.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-07-22 09:54

Kul initiativ och intressant att läsa dina reflektioner.

Och, jämfört med dina älskade m20 då?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-22 10:45

+1
Alltid lika kul att följa meanmachines subjektiva tester av olika hifiprodukter. Kör hårt, jag tror du har bra och upptränade öron, vid det här laget.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-22 14:45

Tack för allt smicker det är alltid gott. :) mer kommer

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-23 11:53

Nä! Nu är det för mycket slickande.

D-a skitstövel om inte QLN får bra omdöme. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-23 11:55

Så nu när väl första kärleken lagt sig är det dax att bli mer seriös. Jag har för avsikt och har material för att verkligen helttesta Guru mot andra bra högtalare och jag sätter en stående inbjudan till vem som vill komma och uppleva och delta i jämförelser mellan Guru och andra.

Närsom via PM och tänker mig öppethus lördagen 6/8 då kulmen kommer att vara på mina tester.

Meddela om intresse finns för att deltaga. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-23 11:56

sprudel skrev:Nä! Nu är det för mycket slickande.

Du är ju välkommen hit och lyssna :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-23 11:58

meanmachine skrev:
sprudel skrev:Nä! Nu är det för mycket slickande.

Du är ju välkommen hit och lyssna :)

Kan jag ta båten?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino