Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Det kan givetvis handla om ett apparatintresse och då blir ju själva "fnulandet", med allt vad detta innebär, positivt.
Personligen är detta ett passerat kapitel, även om jag ibland triggar på någon extra snygg och/eller välljudande apparat.
En superbra anläggning som är helt dold och styrs av tex en surfplatta skulle vara idealet. Men jag vill åtminstone ha den ljudkvalite jag har idag. Rimligen borde denna kunna erhållas med skäligen enkel apparatur i en hyffsat nära framtid.
Sitter just nu och lyssnar på musik från min Samsung-telefon, kopplad till en 20 år gammal Denon receiver och ett par 30 år gamla B&W DM3 högtalare. Jag kan leva med det ljudet också, åtminstone under vistelsen på landet.
Men två stycken 2m höga bastorn för att klämma ut 120 dB vid 16 Hz? Aldrig!
/ B
Strmbrg skrev:En central fråga är väl vad "man" definierar som en "enkel anläggning" respektive en "högpresterande".
Jag skulle önska att jag sluppe mina stora knasiga högtalare och de andra dyrbara sakerna.
Tänk att sälja av alltsammans, rassla ner på Classe och köpa en manick för 795 spänn och lyckas få ut en "totalupplevelse" av Mahlers sexa ur denna.
subjektivisten skrev:Behöver man inte extrema ljudtryck så är det tämligen simpelt att få till bra ljud med enkla prylar.
Strmbrg skrev:Alltså om det gick att få en mycket god musikupplevelse även av en mycket modest anläggning.
Eller finns det ett isolerat självändamål i att förbättra apparaturen?
JTarnstrom skrev:Svar: Ja, det går! Folk njöt och fascinerades av att lyssna till Caruso i en trattgrammofon.
nadifierad skrev:Ibland kan jag filosofera kring tanken att leva på stenåldern...
Det stupar dock alltid på att det inte fanns några HiFi apparater på den tiden
Flint skrev:JTarnstrom skrev:Svar: Ja, det går! Folk njöt och fascinerades av att lyssna till Caruso i en trattgrammofon.
En hypotetisk fråga: Går det att njuta av Infected Mushroom via trattgramofon.
petersteindl skrev:nadifierad skrev:Ibland kan jag filosofera kring tanken att leva på stenåldern...
Det stupar dock alltid på att det inte fanns några HiFi apparater på den tiden
Låt säga att det fanns hifi apparater. Vilken musik fanns det?
celef skrev:hm, läser jag rätt att vissa tycker att teknikintresserade pojkar alltid gillar idiotsaker så som oanvändbara gränssnitt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster