Jag har mest råkat ut för otäta anslutningspaneler och elementanslutningar mot lådan. Och det kan låta otäckt!
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Har du då mätt vid 150-160db ljudtryck i lådan?
KarlXII skrev:Detta med att MDF inte är fullkomligt lufttät och att det därför skulle påverka ljudet måste ju vara ett bittert aprilskämt?
DVD-ai skrev:Nej jag har inte undersökt detta själv utan har läst om några undersökningar och dessutom så har personer som jag har 100% fullt förtroende för gällande detta yttrat sig åt just detta hållet.
Ooops... nu har du visst ändrat dig lite?DVD-ai skrev:Tror inte jag heller, inte i annat än extrem fall kanske...
petersteindl skrev:Jag tror att en sluten högtalarlåda inte bör göras tätare än att lufttrycksförändringar på grund av väder kan bli lika inuti som utanpå lådan.
(Ska stå mindre än före "1mm" men det tecknet vill inte forummjukvaran tillåta, felmeddelande: "The html tags you attempted to use are not allowed .. humma.. 1.2 humma")...Siegfried Linkwitz om Thor Subwoofer skrev:The box is completely sealed except for a small pin hole (1 mm diameter) to equalize internal with external static pressure and to prevent displacing the cone from its normal resting position.
petersteindl skrev:Jag tror att en sluten högtalarlåda inte bör göras tätare än att lufttrycksförändringar på grund av väder kan bli lika inuti som utanpå lådan.
MvH
Peter
skrutten skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du då mätt vid 150-160db ljudtryck i lådan?
Nej det tror inte - eftersom jag inte mäter vid högre nivåer än jag själv vill lyssna på. Herr Öhman kan säkert svara på hur många dB fel det kan bli. Det är mycket mer väsentligt tycker jag vad som händer i normalfallet än i extremfallet, men jag förstår syftet med din fråga och borde därför egentligen inte ha svarat
MagnusÖstberg skrev:DVD-ai skrev:Nej jag har inte undersökt detta själv utan har läst om några undersökningar och dessutom så har personer som jag har 100% fullt förtroende för gällande detta yttrat sig åt just detta hållet.
Så när du säger att det är på ett visst sätt så betyder det att du litar på andra som säger att det är så.
Själv - så vet du inte egentligen.
Men du får gärna hänvisa till undersökningarna du nämner, de duger bättre än hörsägen.Ooops... nu har du visst ändrat dig lite?DVD-ai skrev:Tror inte jag heller, inte i annat än extrem fall kanske...
skrutten skrev:petersteindl skrev:Jag tror att en sluten högtalarlåda inte bör göras tätare än att lufttrycksförändringar på grund av väder kan bli lika inuti som utanpå lådan.
MvH
Peter
Nah såna små praktikaliteter kan man väl inte bry sig om, det handlar ju om det ultimata ljudet
DVD-ai skrev:Jag har INTE sagt att mitt ord på något vis skulle vara lag och har inte påstått att JAG kan allt om detta heller. Och jag har inte heller påstått att det är något som absolut kommer att höras i fall att MDF'en "läcker".
KarlXII skrev:Detta med att MDF inte är fullkomligt lufttät och att det därför skulle påverka ljudet måste ju vara ett bittert aprilskämt?
DVD-ai skrev:Nej det är den bittra sanningen...![]()
petersteindl skrev:skrutten skrev:petersteindl skrev:Jag tror att en sluten högtalarlåda inte bör göras tätare än att lufttrycksförändringar på grund av väder kan bli lika inuti som utanpå lådan.
MvH
Peter
Nah såna små praktikaliteter kan man väl inte bry sig om, det handlar ju om det ultimata ljudet
Hur långt tror du konen i så fall rör sig från normaltryck till högtryck?
MagnusÖstberg skrev:DVD-ai skrev:Jag har INTE sagt att mitt ord på något vis skulle vara lag och har inte påstått att JAG kan allt om detta heller. Och jag har inte heller påstått att det är något som absolut kommer att höras i fall att MDF'en "läcker".
Du menar att ditt svar på K12 undran nedan inte skall ses som att du svarar på något du har kunskap om?KarlXII skrev:Detta med att MDF inte är fullkomligt lufttät och att det därför skulle påverka ljudet måste ju vara ett bittert aprilskämt?
Din replik:DVD-ai skrev:Nej det är den bittra sanningen...![]()
Du får ursäkta, men den där formuleringen visar på att du verkligen vet att det är på det viset och man kan nästan ana att du är besviken över det med tanke på din smile.
Jag tycker det är helt rätt att ytbehandla MDF, jag gör det själv. Mindre lådor ugnsbakar jag tom efter att jag lackerat insidan och lägger sedan på ett ytskikt. Det har faktiskt hjälpt mot sprickor i skarvar när lådorna inte är gerskarvade.
Jag har inte ens för avsikt att undersöka om MDF-läckage har ljudlig påverkan. Det är ointressant för mig som aldrig skulle vilja ha råa MDF-lådor ståendes (även om klarlackad kan vara coolt).
petersteindl skrev:skrutten skrev:petersteindl skrev:Jag tror att en sluten högtalarlåda inte bör göras tätare än att lufttrycksförändringar på grund av väder kan bli lika inuti som utanpå lådan.
MvH
Peter
skrutten skrev:petersteindl skrev:skrutten skrev:petersteindl skrev:Jag tror att en sluten högtalarlåda inte bör göras tätare än att lufttrycksförändringar på grund av väder kan bli lika inuti som utanpå lådan.
MvH
Peter
Intuitivt kan den nog slå i botten med tanke att det kan röra sig om t.ex. 20mmHg om man så vill, hoppas att min intuition är ok
Ragnwald skrev:Hahaha... ni är roliga.
Kan tänka mig att MDF är 100 gånger tätare än elementet som ska sitta i lådan.![]()
Slarvig inpassning och limning vid hopsättning av lådan, kan otvetydigt skapa problem, däremot.
MagnusÖstberg skrev:Det är ok DVD-ai, jag har förstått att du hört/läst att det är väldigt viktigt och att du tycker att förklaringarna varit logiska och känns rätt även om du nu inte kan redogöra i närmare detalj.
No big deal.
Jag ville bara veta mer och ha lite underlag, men vi skippar det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster