Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:IngOehman skrev:De studier på preferenser när det gäller mastringskomprimering som
jag har gjort, har visat att just genomsnittskunden (liksom alla andra
faktiskt) föredrar att programmaterialet inte mastringskomprimeras.
Helt utan undantag faktiskt. Jag har undersökt ett tiotal olika produkti-
oner före och efter mastring och spelat upp dem med samma upplevda
nivå (har alltså motverkat den högre medelnivån på den mastrings-
komprimerade versionen) för väldigt många människor (du Flint är väl-
kommen att komma och lyssna du också). Det hela har pågått under
många års tid, och som sagt - jag har inte än så länge hittat ett enda
undantag, alltså där någon med nivåerna matchade har föredragit den
version som komprimerats (mm) på mastringsstudion.
Jag ifrågasätter inte alls resultatet av dina undersökningar, tvärtom. Resultaten är i linje med vad jag själv tycker, tillsammans med många andra.
Men, det finns ett stort men. Jag har ännu inte sett någon redovisning av hur dessa undersökningar gått till. Jag föreställer mig dock en välkontrollerad miljö i den berömda källaren, med matchade nivåer och allt annat tekniskt i bra skick. Och är klart, i en miljö där man "bara" lyssnar på musiken så uppskattas en fullgod dynamik och ett i övrigt odistorderat material. Men hur låter det i en bullrande buss/tunnelbana i en halvdan iPod? Eller på en middag med goda vänner där man satt ihop spellista av olika artister/album och man inte vill missa 75% av musiken.
Men som sagt, jag vet inte hur undersökningarna gått till så jag kan inte bedöma hur täckande de är.
/ B
Flint skrev:Claes skrev:Flint, som jag tidigare skrev finns det andra än jag som lämpligen kan utreda R 128 och dess praktiska implementering.
Se exempelvis den omfattande dokumentation från EBU.
OK. Frågan om frivillighet eller tvång är alltså därmed konstaterat inte löst. Då ska jag inte tjata mer om den i särklass viktigaste frågan i det här sammanhanget.
MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Claes skrev:Flint, som jag tidigare skrev finns det andra än jag som lämpligen kan utreda R 128 och dess praktiska implementering.
OK. Frågan om frivillighet eller tvång är alltså därmed konstaterat inte löst. Då ska jag inte tjata mer om den i särklass viktigaste frågan i det här sammanhanget.
Kan du bara förklara för mig varför det är den viktigaste frågan?
Anser du kanske att den inkräktar på artistisk frihet?
Flint skrev:IngOehman
Bill50x efterlyser hur dina undersökningar har gått till. Om du redovisar det kommer säkert alla bitar att falla på plats och alla frågetecken att rätas ut utan tolkningshjälp.
Conan skrev:IngOehman skrev:Skälet till problemet finns ligger nämligen i att VARKEN skivbolagen eller
artisterna, med dagens rådande standard, har haft möjligheten att göra
insatta och fria konstnärliga val.
Men kan vi inte hjälpa dem med att kunna göra bättre val? Jag ser ett
drömscenario där LTS skulle kunna göra en verkligt stor insats för
musikens bevarande:
1. Baserats på tidigare studier görs en vetenskaplig undersökning av ett
genomsnitt av befolkningens preferenser avseende komprimering av
musik. Inte för att förekomma, men säg att sannolikheten är hög att den
visar:IngOehman skrev:Jag har gjort massor av sådana studier och resultatet har blivit precis
samma varje gång: ALLA föredrar den som inte är komprimerad, givet att
förutsättningen är antingen att medelnivåerna lagts lika, eller att den som
lyssnat fått vrida upp volymen själv vid spelningen av respektive version.
2. Studien presenteras som en teknisk rapport samt på ett par
konferenser om t.ex. ljudteknik och broadcasting.
3. Ljudtekniker och musikproducenter bjuds in till en öppen workshop/seminarium
där resultaten diskuteras och alla får tillfälle att säga sitt i frågan.
4. Resultaten presenteras också för journalister inom musik och ljudteknik
där resultaten från undersökningen & workshopen kan presenteras. I
samband med detta luftas också iden om fördelarna med en medelvärdesstandard.
Snip snap snut, så har vansinnerkomprimeringen fått sitt slut!
IngOehman skrev:Om DU har funnit något annat än det jag fann när jag tittat på saken, så kan du väl berätta vad det är som du har kommit fram till, och hur du testade när du kom fram till det, så kan vi kanske lista ut vad det beror på om vi kommit fram till olika saker. Ok?
IngOehman skrev:Det är nog bättre att du helt enkelt sluter fråga om saker vars svar du ändå
kommer att strunta i. Men den dagen du undrar så kan du helt enkelt läsa det
jag redan skrivit.
Vh, iö
Flint skrev:Claes
Den viktiga frågan som du verkar undvika är fortfarande den om frivillighet eller tvång. Jag frågar en sista gång: Är den löst? Ett undvikande eller slingrande svar är detsamma som ett nej.
petersteindl skrev:Flint skrev:Claes
Den viktiga frågan som du verkar undvika är fortfarande den om frivillighet eller tvång. Jag frågar en sista gång: Är den löst? Ett undvikande eller slingrande svar är detsamma som ett nej.
Då man tänker tillbaks några månaderd v s på den tiden då det spelades stenkakor och LP microgroove kom så blev RIAA korrektionen införd. Jag vet inte om det var lagstiftat enligt någon brottsbalken.
Men fabrikanterna valde att följa denna norm och vad jag vet fanns det inget undantag. Det kom både konsumenter och fabrikanter till godo.
Då skulle man ju kunna tänka sig att en sådan överförings/inspelningsstandard kunde få många anhängare som följer och kanske till och med alla.
I så fall underlättas arbetet i branschen och det vore en höjdare, tycker jag.
MvH
Peter
IngOehman skrev:...
De studier på preferenser när det gäller mastringskomprimering som
jag har gjort, har visat att just genomsnittskunden (liksom alla andra
faktiskt) föredrar att programmaterialet inte mastringskomprimeras.
Helt utan undantag faktiskt. Jag har undersökt ett tiotal olika produkti-
oner före och efter mastring och spelat upp dem med samma upplevda
nivå (har alltså motverkat den högre medelnivån på den mastrings-
komprimerade versionen) för väldigt många människor (du Flint är väl-
kommen att komma och lyssna du också). Det hela har pågått under
många års tid, och som sagt - jag har inte än så länge hittat ett enda
undantag, alltså där någon med nivåerna matchade har föredragit den
version som komprimerats (mm) på mastringsstudion.
Kan väl nämna att jag för det mesta har användt en god anläggning
vid lyssningarna, men att jag även har provat mycket enkla anlägg-
ningar, såsom bergsprängare och klockradioapparater, och resultatet
har varit detsamma - även i mycket enkla uppspelningsapparater har
de omastrade versionerna föredragits.
...
Vh, iö
Flint skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:Claes
Då man tänker tillbaks några månaderd v s på den tiden då det spelades stenkakor och LP microgroove kom så blev RIAA korrektionen införd. Jag vet inte om det var lagstiftat enligt någon brottsbalken.
Men fabrikanterna valde att följa denna norm och vad jag vet fanns det inget undantag. Det kom både konsumenter och fabrikanter till godo.
Då skulle man ju kunna tänka sig att en sådan överförings/inspelningsstandard kunde få många anhängare som följer och kanske till och med alla.
I så fall underlättas arbetet i branschen och det vore en höjdare, tycker jag.
MvH
Peter
Det finns en ganska stor skillnad i jämförelsen. Där hade industrin något att tjäna ekonomiskt på övergången i form av enhetlighet i produktionen men i det här fallet med RMS-begränsning finns det risk att den istället förlorar ekonomiskt i form av ytterligare minskad skivförsäljning. Min fria tolkning.
petersteindl skrev:Summa summarum: Det är vad man tror som styr.
Flint skrev:petersteindl skrev:Summa summarum: Det är vad man tror som styr.
Jag är övertygad om att behålla och förbättra lönsamheten är företagens största drivkraft. Strävar aktieköparna bara efter att bli av med sina pengar utan tanke på avkastning när de investerar.
Själklart skulle jag bli glad om rms-regleringen skull genomföras. Jag bara luftar min uppfattning om förutsättningarna som jag ser det är obefintliga. Kalla det gärna pessimism. Jag kallar det realism.
Hulbar skrev:När det gäller ljud så tror jag att en fokusering på bättre ljud både vad gäller inspelningar och apparater kan återkomma. Det är nämligen ett ganska bra försäljningsargument.
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Claes skrev:Flint, som jag tidigare skrev finns det andra än jag som lämpligen kan utreda R 128 och dess praktiska implementering.
Kan du bara förklara för mig varför det är den viktigaste frågan?
Anser du kanske att den inkräktar på artistisk frihet?
På grund av det kommersiella ekonomiska systemet. Det systemet sänker inte nivån frivilligt. Den som skriker högst antas sälja mest. Vore som att alla företag skulle frivilligt sluta göra reklam bara för att dom bes i ideellt syfte att göra det . Har inget med artisten och konstnärligt tjafs att göra. Artisten är bara ett nödvändigt ont i den här cirkusen. Handlar bara om den industri som tjänar pengar på artisten.
Strmbrg skrev:Som sagt:
Jag tycker att "fel" skall kunna uppfattas helt utan jämförelser.
Om "felen" eller "bristerna" endast kan uppfattas vid en jämförelse med något som är mindre "fel" eller "bristande", men inte i ett absolutförfarande, så bör man - om inte annat - stanna upp och reflektera över detta faktum.
Flint skrev:Hulbar skrev:När det gäller ljud så tror jag att en fokusering på bättre ljud både vad gäller inspelningar och apparater kan återkomma. Det är nämligen ett ganska bra försäljningsargument.
Men det ska bevisas också att det finns mer pengar för industrin att hämta här så att det inte bara blir tomma ord och önsketänkande från oss troende. Vet vi att högre kvalitet på skivinspelningar och ljudprylar får kommat att flytta sig åt rätt håll i ljudbranschens omsättning och förtjänst eller är det bara som vi tror. Sliten hypotetisk fras - bevisa det. Vi får den ljudindustri vi tuggar till själva. Om vi betalar för oss är vi mer lockande att satsa på.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Som sagt:
Jag tycker att "fel" skall kunna uppfattas helt utan jämförelser.
Om "felen" eller "bristerna" endast kan uppfattas vid en jämförelse med något som är mindre "fel" eller "bristande", men inte i ett absolutförfarande, så bör man - om inte annat - stanna upp och reflektera över detta faktum.
Rätt. Fördelarna med ökad kvalitet ska vara så tydliga att de kan stå för sig själva utan "utbildning och påtryckning".
Claes skrev:Vår perception ger oss väsentligt olika höga detektionströsklar beroende på vald metodik vid lyssningstillfället.
Placebo- och noceboeffekterna kan få oss att tro att ett testobjekt besitter egenskaper som det i själva verket inte gör.
I likhet med vad Quincy Jones lär ha sagt finns det skäl att tro att ett stort antal mer eller mindre små detaljer tillsammans kan påverka helhetsbedömningen.
Vissa av loudness-kriget drabbade inspelningar har fel av en omfattning som endast behöver avlyssnas under en bråkdel av en sekund för att kunna detekteras även i de enklaste datorhögtalare eller till och med genom en mobiltelefon.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster