Att nå Hifi - Nirvana

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hubba

Att nå Hifi - Nirvana

Inläggav Hubba » 2005-05-30 18:05

Satt och funderade på en sak, nämligen vad är det som
driver oss hifi-nördar?. :roll:

Vad ligger till grund för vårat intresse. Är det att hela tiden söka
förbättring av vår anläggning, nya (bättre?) prylar spottas ju ut i en jämn ström.

Eller är det att egenhändigt snickra ihop en förstärkare eller en högtalare och sedan stolt kunna betrakta den som sin egen konstruktion.

Eller kan det vara musiken i sig.

För min egen del så har jag gått från prylfasen till konstruktionsfasen för att sedan något förvånat och uppvaknat konstaterat att det är ju riktigt roligt att verkligen lyssna på musiken.

(Kan det vara så att allt sammantaget bidragit till den insikten :roll: )

Kanske en något flummigt ämne, men det vore roligt att höra
era tankar.

:?: :?: :?:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-05-30 18:10

Är väl fråga om nå´n anal-neurotisk störning.. men vem bryr sig när det är så kul...

.. ofast iaf. :?

/Peter

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2005-05-30 18:22

Jo,

Det är skitkul, men vad är det som gör det så kul ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-05-30 18:28

Jag tycker det är all den fina musiken. Sedan också det tekniska. Att få (en viss) förståelse för hur det faktiskt fungerar.

Edit: Att bygga själv också. Högtalare är nte lönt att bygga själv. Räknar man in tiden det tar att lära sig, konstruera och bygga, så går det mycket snabbare och enklare (troligen billigare också) att spara ihop och köpa några av B&Ws större modeller (begagnat kan man få dom "billigt") eller några äldre Snell eller NHT. ,

Men försteg som duger något till måste man faktiskt bygga själv eftersom några riktiga inte verkar finnas att köpa. Möjligen kan MacIntosh och Accuphase ha några modeller, men då är ju priset uppe i stratosfären.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-30 18:37

För mig är musiken kickbetonad. Bra ljud ger kicken sedan en extra skjuts.

Samma känsla som vissa har av att åka bra bilar, dricka gott vin m.m.

Sitter just nu och lyssnar på mina ICE-drivna basmoduler som är helt grymma.

KIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIICK

Intresset har nog med sökandet efter kicken att göra för mig.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-06-02 10:47

Vi satt i går kväll och lyssnade på Gillian Welch´s skiva "Time - The Revelator". En helt underbar skiva med fin sång och fantastiskt gitarrspel av Welch och David Rawlings. Mycket nära nirvana i den långa avslutande låten "I dream a highway". Avlyssnat med Naim CD3 och Nait3 med Neat Petite 3 högtalare - en minimalistisk kombination som lyfter fram musiken så att den går rätt in i själen.

Det var f ö BBC:s countryserie som gjorde att jag fick upp ögonen för Gillian Welch, för mig helt okänd tidigare. Mina mycket starka fördomar om countrymusik kom rejält på skam - har tidigare aldrig kunna drömma om att äga en countryskiva. Jag har t o m köpt en skiva med Emmilou Harris, som musikaliskt och textmässigt också är mycket bra måste jag (motvilligt) erkänna. Men den inspelningen är medioker och skivan är överproducerad, så något HiFi-nirvana infinner sig icke.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-02 11:47

för mig är musiken den vackraste avkoppling som finns. Genom hela mitt liv har just musiken alltid funnits där såsom en del av vila för hjärnan. Ända sedan mina första Carlsonburkar så har jag haft musiken där .

Och varje lite mm närmare musikernas känslointentioner jag lyckats få ur mina saker oavsett om det var högtalare som tejpades ihop då man var 9 eller dagens stora saker man spelar med så är just detta min drivfjäder. Att få dela den kännsla dom duktiga musikerna försöker dela med sig av. Detta då jag tyvärr inte själv klarade av det.

Så detta för mig närmare mitt nirvana. Inte prestige eller ståndpungter. På kvällen då en underbar platta av vilket slag det må vara drar på o hjärnan slutar tänka o man helt går in i händelserna.. Då har sådant ingen roll. bara just närheten till musikaliska skeenden gäller då

Hmm.. flum på hög nivå. Men ärligt skrivet ifrån hjärtat. :oops:

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-06-02 12:00

Härligt mayro! Man blir glad av att läsa det du skriver!

Återgå till Generellt om hifi