Moderator: Redaktörer
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Flint skrev:Claes skrev:Flint, som jag tidigare skrev finns det andra än jag som lämpligen kan utreda R 128 och dess praktiska implementering.
Se exempelvis den omfattande dokumentation från EBU.
OK. Frågan om frivillighet eller tvång är alltså därmed konstaterat inte löst. Då ska jag inte tjata mer om den i särklass viktigaste frågan i det här sammanhanget.
Kan du bara förklara för mig varför det är den viktigaste frågan?
Anser du kanske att den inkräktar på artistisk frihet?
På grund av det kommersiella ekonomiska systemet. Det systemet sänker inte nivån frivilligt. Den som skriker högst antas sälja mest. Vore som att alla företag skulle frivilligt sluta göra reklam bara för att dom bes i ideellt syfte att göra det . Har inget med artisten och konstnärligt tjafs att göra. Artisten är bara ett nödvändigt ont i den här cirkusen. Handlar bara om den industri som tjänar pengar på artisten.
iö skrev:Varför är det en viktig fråga för dig?
Jag har svårt att se att den ens behöver funderas på. Det är väl bara att
införa standarden och se hur det går. Jag vet inte vad det är som skulle
kräva att det utarbetas ett hot/straff-system runt det.
Det är ju ett system som är bra för precis alla.
Varför skulle någon behöva tvingas? Det räcker väl att de system som
inkluderas i konceptet helt enkelt bara släpper igenom signaler som
är enligt standarden.
Flint skrev:IngOehman skrev:Det är nog bättre att du helt enkelt sluter fråga om saker vars svar du ändå
kommer att strunta i. Men den dagen du undrar så kan du helt enkelt läsa det
jag redan skrivit.
Vh, iö
Jag som trodde att det här var ett diskussionsforum.
Flint skrev:Dessutom var det Bill50x som frågade efter dokumentationen och inte jag.
phloam skrev:Det behövs en förändring i lyssnarkulturen - musikindustrin har fullt upp med att tillfredsställa behovet av musik, som är helt oproportionerligt stort jämfört med behovet av Hifi-ljud.
Jämför med guldåldern, 70talet - Hifi varett begrepp med betydelse för alla, tekniken hade en särskild plats i hemmet, lyssnandet kultiverades av tekniken.
Teknikutvecklingen har gjort att musiklyssnande inte längre med automatik förknippas med HiFi som då - t.o.m. skivköpandet är nätdistribuerat, vi kan lyssna via mängder av kanaler (tv, radio, telefon, stereo, hembio). Tekniken är anpassad för masskonsumtion - inte lyssnande.
Samtidigt är tekniken så pass utvecklad att den i praktiken har hifi-kapacitet (åtminstone vad gäller källan) - men lyssnandet är inte inriktat på hifi numera. Materialet blir anpassat efter konsumtionmönster, inte tekniken.
Svante skrev:Jag tror att svaret på frågan är att -23dB LUFS kommar att vara tvingande i digitalradioutsändningarna inom EBU.
Conan skrev:Anledningen till min fråga är att man ofta får intrycket att ljudtekniker slår ut med armarna och säger: "vi kan inget göra, det är artisterna, producenterna och skivbolagen som bestämmer!". Är det verkligen så att ljudteknikern bara är en "utförare" av saker som andra säger till dem att göra? Varför ses i så fall deras yrke inte på med större respekt av dessa "andra" och varför slår de själva inte näven i kontrollbordet och säger: "men låt mig förfan göra mitt jobb!!"?
Flint skrev:Tekniker räknas nog oftast bara som en förlängning av prylarna/elektroniken/knapplådorna i den där branschen såvida dom inte lyckas att göra sig ett eget namn och en egen profil som säljer bra typ Michael B.Tretow under ABBA-tiden. De som bestämmer är förstås de som har pengarna och artisten är bra att skylla på när det framförs kritik av något slag mot det "skapade". För tekniker annars är det nog bara att följa beställarens/arbetsgivarens direktiv.
Svante skrev: Så såg vi en [s]teknik[/s]utveckling ända fam till 80-talet när ljudkvaliteten var det säljande argumentet. Där hände något, kanske hade ljudet blivit så bra att man behövde nya argument i marknadsföringen. Det började kostnadsoptimeras och slimmas och man började göra produkter som var precis det som genomsnittskonsumenten ville ha. Företag som inte gjorde det försvann. Drivkraften blev inte längre att vara bäst på hifiåtergivning utan att lyckas sälja bäst till genomsnittskonsumenten.
Kvar blir produkter som just precis duger åt genomsnittskonsumenten. Vill man ha något mer kostar det skjortan, om det alls går att få tag på.
Conan skrev:Flint skrev:Tekniker räknas nog oftast bara som en förlängning av prylarna/elektroniken/knapplådorna i den där branschen såvida dom inte lyckas att göra sig ett eget namn och en egen profil som säljer bra typ Michael B.Tretow under ABBA-tiden. De som bestämmer är förstås de som har pengarna och artisten är bra att skylla på när det framförs kritik av något slag mot det "skapade". För tekniker annars är det nog bara att följa beställarens/arbetsgivarens direktiv.
Men hur ser det ut inom ljudtekniker-skrået; är det övervägande avdankade C-musiker som rattar ljudet, eller finns det gott om folk med ett genuint intresse för ljudinspelning?
Med drivna och kompetenta ljudtekniker skulle skivbolagen inte behöva lägga sig i "designen" på produktionen utan låta de med utbildning till det sköta sitt jobb helt enkelt. För så här verkar det vara:
1. Skivförsäljningen vinner inte alls på dagens utveckling, utan ett mer "hifi-mässigt" ljud på skivorna skulle föredras av lyssnarna och det skulle om något öka på försäljningen.
2. Det skulle inte behöva kosta mer att ge produktionerna ett mer "hifi-mässigt" ljud. Om något skulle det minska kostnaden i.o.m. minskat behov av mastring. Det som behövs är medvetna och kompetenta ljudtekniker i studion (inte på skivbolagens kontor eller i mastringsfirman).
3. Summa summarum: dagens läge är dåligt för alla!
Det här är ideér jag hade som ordförande i LTS, men som tyvärr aldrig realiserades.Harryup skrev:Ni på Studio Blue har aldrig funderat på att en dag bjuda in redaktionsfolk ifrån Studio/Musikertidningarna för att visa upp för dom hur skillnaden i produktion låter och varför loudness war inte är gynsamt i längden?
Hifitidningar kan man glömma för det finns väl inga ljudtekniker som läser dom. Skall man påverka ordentligt så får man kanske bjuda in "samtliga auktoriteter" till en dag med öl och macka.
mvh/Harryup
Jag är glad över att det med dig i rodret börjar hända praktiska saker!Claes skrev:Magnus, jag instämmer i att det kan vara rimligt att ta med hi-fi-tidningarna. Min tro är att de faktiskt har ett visst intresse.
Användare som besöker denna kategori: lazpete och 19 gäster