Hur sätter vi hi-fi på dagordningen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-25 13:33

Claes skrev:Magnus, jag instämmer i att det kan vara rimligt att ta med hi-fi-tidningarna. Min tro är att de faktiskt har ett visst intresse.

Är dom inte i nördfacket om man talar med en studiomänniska?
Den stora massan läser inte hifi-tidningar eller husvagnstidiningar.
Jag tror faktiskt att det inte spelar skivbolag någon stor roll om hifimänniskor är upprörda över några dB hit eller dit. Men om DN skriver om massaker på kulturskatter etc och jämställer med att målningarna förfaller på Nationalmuseum så kanske något kan hända. Jag tror det är farligt att överskatta hififolkets betydelse.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-07-25 13:35

Flint skrev:
IngOehman skrev:På vilket sätt menar du att vässning och tillplattning tillför något värde?

Jag menar inte det. Tvärs om. Det är skivbolagen som verkar tro det. Hur har du det med tolkningsförmågan?

Jag utgick helt enkelt från att du menade det du skrev:

Flint skrev:Det måste t.ex. vara en bra mjölkkossa att gräva fram gamla fina 60-talsinspelningar och låta någon remasteringstudio vässa och platta till kulturskatterna till oigenkännlighet för att få oss som var med men glömde köpa just den skivan att nu få en chans att komplettera lagret, typ. Ett cynisk och vidrigt beteende men troligen lönande för den horande/pimpande skivbranschen.

Men med "troligen lönande" så menar du alltså att det är tvärtom - icke
lönande?

Ok, bra då är vi överens: De tror det bara, men det hade varit bättre att
ge ut dem utan att förstöra dem först. Mera lönande. Ja, jag hade i varje
fall köpt väldigt mycket mera av återutgivningarna om de inte hade låtit
våligt mycket sämre än mina gamla LP med samma musik på.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-07-25 13:40

Flint, som inspelningsstudio i branschen är Studio Blue mindre känd än den uppskattning våra inspelningar rönt under åren. Besök gärna vår webbplats och se vad det branschfolk skriver om våra produktioner.
http://www.studioblue.se/studio-blue/cd ... tudio-blue
http://www.studioblue.se/studio-blue/press-branschfolk

Vad gäller våra elever försöker vi på alla sätt vi kan rusta dem för framgång i branschen här och nu och med de förutsättningar som gäller, oavsett vad vi anser om branschen ur ett idealistiskt och konstnärligt perspektiv.

Vår tro och förhoppning är att den som förstår mer och behärskar tekniken bättre, inte minst ur psykoakustisk synvinkel, också har bättre förutsättningar för att göra ALLA ljudtekniska insatser bättre, allt annat lika.

Men vi har självklart också ett konstnärligt och idealistiskt perspektiv på musiken som konstart. Vi menar att branschen behöver idealism samtidigt som vi inte tror att det behöver stå i motsättning till kommersiell framgång. Många musiker, låtskrivare, artister och grupper som nått extrem framgång har haft integritet nog att genomföra sina intentioner efter bästa förmåga. Att denna förmåga sedan kan vara begränsad - inte minst i fråga om ljudteknik, musikproduktion, psykoakustisk och problemen med loudness war - är en annan fråga.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-25 13:44

IngOehman skrev:Ok, bra då är vi överens: De tror det bara, och detta på grund av okun-skap, men det hade varit bättre att ge ut dem utan att förstöra dem först.

Inte säkert. Det kan tänkas att massan därute fortfarande uppfattar ordet "remastered" som uppiffad ljudkvalitet till dagens standard och teknik i positiv bemärkelse (för digitaltekniken i sig är det ju inga större fel på - bara hanteringen).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-25 13:44

Claes skrev:
Vad gäller våra elever försöker vi på alla sätt vi kan rusta dem för framgång i branschen här och nu och med de förutsättningar som gäller, oavsett vad vi anser om branschen ur ett idealistiskt och konstnärligt perspektiv.

Vår tro och förhoppning är att den som förstår mer och behärskar tekniken bättre, inte minst ur psykoakustisk synvinkel, också har bättre förutsättningar för att göra ALLA ljudtekniska insatser bättre, allt annat lika.

Det är jag övertygad om, men kan man någonstans se att dom gjort en skillnad på en produktion? Eller om man följer upp dom som lämnade Studio Blue för säg 3 år sedan deltager dom i loudness war om än motvilligt eller har dom omskolat sig eller har dom lyckats aktivt vända produktioner till rätta ifrån bolag som annars aldrig hade ändrat på sig.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-25 13:48

Flint skrev:
IngOehman skrev:Ok, bra då är vi överens: De tror det bara, och detta på grund av okun-skap, men det hade varit bättre att ge ut dem utan att förstöra dem först.

Inte säkert. Det kan tänkas att massan därute fortfarande uppfattar ordet "remastered" som uppiffad ljudkvalitet till dagens standard och teknik i positiv bemärkelse (för digitaltekniken i sig är det ju inga större fel på - bara hanteringen).

Utan att veta är jag fullständigt övertygad om att man remastrar för att öka ljudkvalitén och inte för att jävlas med konsumenterna. Och skulle man velat maximera inkomsten annars så hade det ju bara varit att ge ut musiken utan att lägga några extra arbetstimmar på den. Om man nu inte tror att de där extra timmarna skulle ge mer avkastning.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-25 13:52

Harryup
Ja, ökad ljudkvaliet i den bemärkelsen att låta likt dagens övriga produktion och för att passa in i loudnesskriget. Alltså ett kommersiellt syfte och inte ett etiskt. Tror jag.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-07-25 13:54

Harryup, våra examinerade elever arbetar med förekommande yrken inom ljudteknik och ljudproduktion, många av dem med framgång.
http://www.studioblue.se/

Samtidigt ska nämnas att det finns sidobranscher som vi inte huvudfokuserar men som ändå somliga går in i. Det är exempelvis radio, TV, film, dataspel, teater, PA. För i alla dessa sammanhang har det visat sig ge konkurensfördelar med högre kunskap och förmåga att inse vad varje specifik situation ger för förutsättningar i fråga om begränsningar och möjligheter.

I vilken utsträckning våra elever har gjort skillnad i branschen ska kanske andra än jag bedöma, men jag vill gärna tro att den högre ljudkvalitet de varit kapabla att uppnå betyder något även rent professionellt framgångsmässigt.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-07-25 13:58

IngOehman skrev:
phloam skrev:Det behövs en förändring i lyssnarkulturen - musikindustrin har fullt upp med att tillfredsställa behovet av musik, som är helt oproportionerligt stort jämfört med behovet av Hifi-ljud.

Jämför med guldåldern, 70talet - Hifi varett begrepp med betydelse för alla, tekniken hade en särskild plats i hemmet, lyssnandet kultiverades av tekniken.

Teknikutvecklingen har gjort att musiklyssnande inte längre med automatik förknippas med HiFi som då - t.o.m. skivköpandet är nätdistribuerat, vi kan lyssna via mängder av kanaler (tv, radio, telefon, stereo, hembio). Tekniken är anpassad för masskonsumtion - inte lyssnande.

Samtidigt är tekniken så pass utvecklad att den i praktiken har hifi-kapacitet (åtminstone vad gäller källan) - men lyssnandet är inte inriktat på hifi numera. Materialet blir anpassat efter konsumtionmönster, inte tekniken.

Tror verkligen att du är något på spåret där, samtidigt som det ju
inte hade varit något problem för dem som verkligen bryr sig om
ljudkvaliteten, om inte bedömningarna som göra så ofta hade varit
baserade på myter och dogmer.

Utan dem hade valen sett annorlunda ut och ljudkvaliiteten hade
inte förstörts med avsikt, för att de som gör det tror att det gör
signalen mera passande för en sämre uppspelning. :?

Jag tror att det största problemet med "dålig lyssnarkultur" inte är att de gör "fel" pga dogmer eller så - utan att det helt enkelt saknas allmänt intresse för att det ska låta naturligt. Det ska låta, det ska låta annorlunda, det ska låta häftig, högt, remastrat - allt utom naturligt. För det finns inte mycket naturligt i musikindustrin idag ändå. De som sysslar med sånt (konstmusik etc) fixar bra ljud trots detta.

Man måste förstå att musikindustrin idag inte handlar om att återge, det handlar mest om att titilera sinnena hos en blaserad och övermättad samling mediakonsumenter. Inte återskapa musik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-25 14:05

Harryup skrev:Men mycket av konsumtionsmönstren ändrades i och med Walkman och kassetbandspelare i bilen. Plötsligt inte bara kunde man utan man skulle ta med sig sin musik ifrån hemmet. Tar jag mina ungar (19,21) så skulle dom aldrig komma på idén att sätta sig tysta ensamma i sweetspot och lyssna på hur musik framförs. Dom ser musik som en komplement till andra händelser. Prata med kompisar, åka bil, lyssna i iPhone med eller utan lösa småhögtalare etc. Däremot film, då släcks det ner och alla sitter ganska tysta och man gör inget annat. Om man skulle fråga dom om dom vill ha högre dynamik i musik så skulle dom bara fråga varför. Dom ser inte hög eller låg dynamik som ens ett problem eftersom det spelar ingen roll. Finns ingen koppling till hur levande akustisk musik låter då det inte är deras intresse.

Är beredd att hålla med till fullo! Nej, det är knappast så att lyssningen försiggår på samma sätt som hos oss "stötar". Min snart 15-årige son, som är genuint musikintresserad och spelar några instrument själv, fick följa med på lyssning av några Magnapan-högtalare nyligen. Verkar som att han fick en liten aha-upplevelse.... Visserligen har vi nästan samma ljudåtergivning hemma men jag tror inte han lyssnar på det sättet då, det finns där alltid och samtidigt pågår ofta andra aktiviteter och det lyssnas i från rummet bredvid och liknande. Nej, jag tror inte han kommer att sitta tyst i sweetspot i mörkret och njuta... Möjligen skulle man börja med lite utbildning i ämnet, visa på skillnader mellan inspelningar och så.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-07-25 14:14

Conan skrev:Men hur ser det ut inom ljudtekniker-skrået; är det övervägande avdankade C-musiker som rattar ljudet, eller finns det gott om folk med ett genuint intresse för ljudinspelning?

Misstänker att många är alltför insnöade på effektrackar och vad man kan göra med multimono. Verklighetens ljud är ofta något annat och av mindre intresse. Personligen får jag en kick varje gång jag får lyssna på något levande, dvs. musik utan hjälp av förstärkning. Katten vet om man ens behöver ha musiköra för att spela in musik?

rättade stavningen
Senast redigerad av RogerGustavsson 2011-07-25 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-25 15:03

RogerGustavsson skrev:
Conan skrev:Men hur ser det ut inom ljudtekniker-skrået; är det övervägande avdankade C-musiker som rattar ljudet, eller finns det gott om folk med ett genuint intresse för ljudinspelning?

Misstänker att många är alltför insöade på effektrackar och vad man kan göra med multimono. Verklighetens ljud är ofta något annat och av mindre intresse. Personligen får jag en kick varje gång jag får lyssna på något levande, dvs. musik utan hjälp av förstärkning. Katten vet om man ens behöver ha musiköra för att spela in musik?

De studioägare jag känner är också otroliga prylb¤gar som ska ha det senaste i effektväg helst innan det har kommit ut. Verkar mycket mer pryl än musikintresserade. Lägger också sin egen ljudprofil på allt oavsett om det passar musiken eller inte. En är virvelfixerad och allt han mixar sätter virveln på näsan på lyssnaren. Men dom är inte proffs utan kör enbart svartstudio och har riktiga jobb vid sidan om. Jo, i den ordningen. Och ingen av dom är hifiintresserad i bemärkelsen korrekt återgivning. Tänker inte i de banorna över huvud taget.

Jag lekte med tanken om man skulle försöka omvända dom till HiFi-tänkande. Tror att svaret skulle bli: "Vad har jag för nytta av det. Det där är ju bara att gå mot strömmen. Det är nog svårt att ragga jobb ändå. Jag försöker mixa som kunden vill ha det."

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-25 15:43

IngOehman skrev:På vilket sätt menar du att vässning och tillplattning tillför något värde?
Varför lönar det sig, tror du?

Jag tror snarare att det sker av ren okunskap.

Vh, iö

Ett klassiskt marknadsföringstrix är att ändra på något, då kan man alltid påstå att det är bättre. Om man inte ändrar något kan man knappast göra det. Kan man påstå att något är bättre så kan man sälja mer, alltså uppstår ett värde.

Det görs nog med kunskap, men inte den kunskapen du efterlyser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-25 20:05

ska de va festligt så ska det banne mig vara elförstärkt.. :P
inte spelar frälsis så ofta på torget längre, med tuba och trombon.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-07-25 20:11

RogerGustavsson skrev:
Harryup skrev:Men mycket av konsumtionsmönstren ändrades i och med Walkman och kassetbandspelare i bilen. Plötsligt inte bara kunde man utan man skulle ta med sig sin musik ifrån hemmet. Tar jag mina ungar (19,21) så skulle dom aldrig komma på idén att sätta sig tysta ensamma i sweetspot och lyssna på hur musik framförs. Dom ser musik som en komplement till andra händelser. Prata med kompisar, åka bil, lyssna i iPhone med eller utan lösa småhögtalare etc. Däremot film, då släcks det ner och alla sitter ganska tysta och man gör inget annat. Om man skulle fråga dom om dom vill ha högre dynamik i musik så skulle dom bara fråga varför. Dom ser inte hög eller låg dynamik som ens ett problem eftersom det spelar ingen roll. Finns ingen koppling till hur levande akustisk musik låter då det inte är deras intresse.

Är beredd att hålla med till fullo! Nej, det är knappast så att lyssningen försiggår på samma sätt som hos oss "stötar". Min snart 15-årige son, som är genuint musikintresserad och spelar några instrument själv, fick följa med på lyssning av några Magnapan-högtalare nyligen. Verkar som att han fick en liten aha-upplevelse.... Visserligen har vi nästan samma ljudåtergivning hemma men jag tror inte han lyssnar på det sättet då, det finns där alltid och samtidigt pågår ofta andra aktiviteter och det lyssnas i från rummet bredvid och liknande. Nej, jag tror inte han kommer att sitta tyst i sweetspot i mörkret och njuta... Möjligen skulle man börja med lite utbildning i ämnet, visa på skillnader mellan inspelningar och så.

Eftersom media så totalt invaderat hemmen (eller snarare multimedia, i form av spelkonsoler och hemmabio) så skulle man kunna säga att telefonen/lurarna tagit över det individuella, relativt ostörda, musikfokuserade "sweetspot"-lyssnandet.

Hemma i soffan lär man sig snarare att musik är ett bihang till bild - genom musikvideo, spel, film.

Jag ser två sätt att bryta detta mönster - dels skapa rena musikupplevelser hemma med bra ljud, dels använda den "personliga stereon" (mobilen, som ju egentligen kan spela riktigt väl) som en andra inkörsport till bra musikupplevelser. Se till ungarna har ett par riktigt bra hörlurar till iphonen och ladda med musik i hög upplösning osv. så att det inte låter "TV" om mobilen, för då blir det svårt att upptäcka nåt nytt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-25 20:25

Om folk är glada och nöjda, så är det väl bra?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-25 20:44

Strmbrg skrev:Om folk är glada och nöjda, så är det väl bra?

Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Du_sk%C3%B ... v%C3%A4rld
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-25 20:52

läste man på 70-talet och just soma intresserade mig mycket..
nä vad säger jag nu :roll:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-07-25 21:50

Förresten, vilken j-a dagordning? Finns det en sådan som jag missat?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-25 21:55

Objektivisten skrev:Förresten, vilken j-a dagordning? Finns det en sådan som jag missat?

Man kan tolka det som: Hur kan man vrida tillbaka tiden några tiotal år?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-07-25 22:11

Vi behöver inte alls vrida tillbaka klockan för att få alla medelsvensson att sitta still i soffan och "lyssna på stereo" som vi ljudnördar. :wink: Men vore det inte trevligt om dagens inspelningsansvariga kunde sluta upp att förstöra musiken till ingen nytta och till ingens glädje?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-25 22:16

Vill "vi" att "fôlk" ska få upp höronen för hur mycket bättre det kan låta, så att "vi", som verkligen lider av dagens oljud skall få bättre ljud i vaxen?
Dvs, om "massorna" kräfva bättre ljud, så hörsammar förhoppningsvis musikbranschen detta.

Eller handlar det om att missionera välljudsbudskapet till "massorna" av ren välmening?

8O

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-07-25 22:16

Flint skrev:
Objektivisten skrev:Förresten, vilken j-a dagordning? Finns det en sådan som jag missat?

Med en sjuhelvetes bra stereo förmoderligen, men det lyckas ingen med idag :? Eftersom branschen lider av teknokrati, transparenskrav och rörfobi mm? Sen görs det mindre bra musik av olika anledningar, så vad f-n ska man spela på anläggningen.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-25 22:18

Mycket av dagens musik är ju så dålig i sig, att jag troligen inte skulle vilja lyssna på eländet oavsett hur bra den är inspelad.

:roll:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-25 22:21

Objektivisten skrev:
Flint skrev:

Med en sjuhelvetes bra stereo förmoderligen, men det lyckas ingen med idag :? Eftersom branschen lider av teknokrati, transparenskrav och rörfobi mm? Sen görs det mindre bra musik av olika anledningar, så vad f-n ska man spela på anläggningen.

Testa med Jukka Tolonen "Cool Train" 2004
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-25 22:30

eller mitt PM Strmbrg :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-07-25 22:32

Strmbrg skrev:Vill "vi" att "fôlk" ska få upp höronen för hur mycket bättre det kan låta, så att "vi", som verkligen lider av dagens oljud skall få bättre ljud i vaxen?
Dvs, om "massorna" kräfva bättre ljud, så hörsammar förhoppningsvis musikbranschen detta.

Eller handlar det om att missionera välljudsbudskapet till "massorna" av ren välmening?

Helt lönlöst att försöka "missionera" till folket av vilken anledning som helst. Om vi försöker få skivbolagen & ljudtekniker att fatta att dagens "ljudideal" är sk*t för alla och inte bra för nånting så finns det hopp om att vi som ljudintresserade blir gladare i vart fall. :)

Dom förstör ju ljudet helt i onödan! :evil:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-25 22:35

Strmbrg skrev:Mycket av dagens musik är ju så dålig i sig, att jag troligen inte skulle vilja lyssna på eländet oavsett hur bra den är inspelad.

Håller med men det handlar nog mer om generationstjoflöjter. Morsan sa ungefär samma sak om Jimi Hendrix och ännu värre saker om mig när jag försökte härma samme Hendrix på gitarr. Kanske därför jag fortsatte lira - på ren trots.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-25 22:45

Flint skrev:
Strmbrg skrev:Mycket av dagens musik är ju så dålig i sig, att jag troligen inte skulle vilja lyssna på eländet oavsett hur bra den är inspelad.

Håller med men det handlar nog mer om generationstjoflöjter. Morsan sa ungefär samma sak om Jimi Hendrix och ännu värre saker om mig när jag försökte härma samme Hendrix på gitarr. Kanske därför jag fortsatte lira - på ren trots.

jojo men nu har Strmbrg fått lite okomprimerad Rimsky-Korsakov till tröst.

Intet ont ord om Jimi eftersom jag sett honom live :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-25 22:48

roggaro skrev:Inget ont ord om Jimi eftersom jag sett honom live :wink:

Det var som schåen! Spelade han högt? (Ursäkta kort ot)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi