Moderator: Redaktörer
Flint skrev:roggaro skrev:Inget ont ord om Jimi eftersom jag sett honom live
Det var som schåen! Spelade han högt? (Ursäkta kort ot)
roggaro skrev:Flint skrev:roggaro skrev:Inget ont ord om Jimi eftersom jag sett honom live
de va alltså på cirkus eller va heter stället på avenyn?
sånna saker glömmer man, men inte hur vi gick ner i 'salongen' å allt va spännande å inte mycke folk alls.......
sen brakade de löst och gu va bra han va.
näe minns inte att han spelade fel om det är det du menar med högt
Flint skrev:roggaro skrev:Flint skrev:roggaro skrev:Inget ont ord om Jimi eftersom jag sett honom live
de va alltså på cirkus eller va heter stället på avenyn?
sånna saker glömmer man, men inte hur vi gick ner i 'salongen' å allt va spännande å inte mycke folk alls.......
sen brakade de löst och gu va bra han va.
näe minns inte att han spelade fel om det är det du menar med högt
Jo jag kan tänka mig att det var bra men jag menade hög ljudvolym. Har fått för mig att det var lite som ett nystartat krig ibland.
Strmbrg skrev:Det kan ju vara så att "konsumenterna" varken är positiva eller negativa till "hur det låter idag".
De kanske helt enkelt inte har funderat över saken överhuvudtaget?
Utesluter inte heller att även om man skulle demonstrera riktigt välljud för "dem", så skulle "de" tycka att det låter fint, men ändå nöja sig fullt med det dåliga ljudet.
Det är väl kanske lite samma sak som med bildkvalitet, och vad folk faktiskt nöjer sig med på den fronten...
Man orkar kanske inte "hålla på och fippla"?
Flint skrev:Jag tycker att dagens hifiläge är ok med prylarna men jag giller inte skivbolagens slakt av den äldre musiken. De nya musiken skiter jag i så den får skivbolagen förstöra hur dom vill för mig. Men det verkar inte som om dom bryr sig om vad jag tycker i alla fall.
Flint skrev:roggaro
Det där skulle vi kunna snacka länge om över en kall öl eller två men kanske bäst att vi tar det lugnt här nu innan vi bli OT-förklarade. Men kul grej i alla fall. Man blir som avundsjuk.
roggaro skrev:..men nog om OT som sagt
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Men mycket av konsumtionsmönstren ändrades i och med Walkman och kassetbandspelare i bilen. Plötsligt inte bara kunde man utan man skulle ta med sig sin musik ifrån hemmet. Tar jag mina ungar (19,21) så skulle dom aldrig komma på idén att sätta sig tysta ensamma i sweetspot och lyssna på hur musik framförs. Dom ser musik som en komplement till andra händelser. Prata med kompisar, åka bil, lyssna i iPhone med eller utan lösa småhögtalare etc. Däremot film, då släcks det ner och alla sitter ganska tysta och man gör inget annat. Om man skulle fråga dom om dom vill ha högre dynamik i musik så skulle dom bara fråga varför. Dom ser inte hög eller låg dynamik som ens ett problem eftersom det spelar ingen roll. Finns ingen koppling till hur levande akustisk musik låter då det inte är deras intresse.
Är beredd att hålla med till fullo! Nej, det är knappast så att lyssningen försiggår på samma sätt som hos oss "stötar". Min snart 15-årige son, som är genuint musikintresserad och spelar några instrument själv, fick följa med på lyssning av några Magnapan-högtalare nyligen. Verkar som att han fick en liten aha-upplevelse.... Visserligen har vi nästan samma ljudåtergivning hemma men jag tror inte han lyssnar på det sättet då, det finns där alltid och samtidigt pågår ofta andra aktiviteter och det lyssnas i från rummet bredvid och liknande. Nej, jag tror inte han kommer att sitta tyst i sweetspot i mörkret och njuta... Möjligen skulle man börja med lite utbildning i ämnet, visa på skillnader mellan inspelningar och så.
Lust skrev:Jag tror att en bra början är att försöka kasta skygglapparna och identifiera det som konsumenterna anser positivt med hur det låter idag.
roggaro skrev:ja jefvlar de har äntligen kommit! fick besked igår faktiskt.. hade ju glömt detta. Tack Ragnwald![]()
http://www.cisionwire.se/michelin-nordi ... ln,c545178
det tog sin tid men NU måste det ju bara bli så braaa
IngOehman skrev:RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Men mycket av konsumtionsmönstren ändrades i och med Walkman och kassetbandspelare i bilen. Plötsligt inte bara kunde man utan man skulle ta med sig sin musik ifrån hemmet. Tar jag mina ungar (19,21) så skulle dom aldrig komma på idén att sätta sig tysta ensamma i sweetspot och lyssna på hur musik framförs. Dom ser musik som en komplement till andra händelser. Prata med kompisar, åka bil, lyssna i iPhone med eller utan lösa småhögtalare etc. Däremot film, då släcks det ner och alla sitter ganska tysta och man gör inget annat. Om man skulle fråga dom om dom vill ha högre dynamik i musik så skulle dom bara fråga varför. Dom ser inte hög eller låg dynamik som ens ett problem eftersom det spelar ingen roll. Finns ingen koppling till hur levande akustisk musik låter då det inte är deras intresse.
Är beredd att hålla med till fullo! Nej, det är knappast så att lyssningen försiggår på samma sätt som hos oss "stötar". Min snart 15-årige son, som är genuint musikintresserad och spelar några instrument själv, fick följa med på lyssning av några Magnapan-högtalare nyligen. Verkar som att han fick en liten aha-upplevelse.... Visserligen har vi nästan samma ljudåtergivning hemma men jag tror inte han lyssnar på det sättet då, det finns där alltid och samtidigt pågår ofta andra aktiviteter och det lyssnas i från rummet bredvid och liknande. Nej, jag tror inte han kommer att sitta tyst i sweetspot i mörkret och njuta... Möjligen skulle man börja med lite utbildning i ämnet, visa på skillnader mellan inspelningar och så.
Jag kan inte låta bli att fascineras av det ni skriver, av det enkla skälet
att er beskrivning av hur det ser ut idag, stämmer på pricken med hur
det sett ut i alla tider - hos normala människor.
Tror ni verkligen på allvar att det ni beskriver startade på 80-talet???
Den sortens lyssning som ni menar rådde före 80-talet, människor som
sitter stilla i sweetspotten i mörkret och lyssnar och njuter, har ju i alla
tider varit en marginalhändelse!
Och den är det än idag.
Lite som att läsa om "dagens ungdom", och då få se texter som är till
förväxling lika saker som skrevs för 2000 år sedan i Grekland... Både då
och nu tror författarna av texterna att tillståndet minsann är nytt och
verkar tänka, att inte tusan så var det så när jag växte upp!
Visst har hifi-förlorat lite mark i takt med att datorerna har vunnit lite,
men den sorts hifi-lyssnande som ni försöker göra gällande (säkert med
stor uppriktighet och övertygelse) var den dominerande på 50-, 60- och
70-talen, var det aldrig. Ja, utom möjligen för någon som själv var i den
världen och blev alltför hemmablind för att märka hur andra, de utanför
gruppen av likasinnade, relaterade till inspelad musik.
Vh, iö
Ett urklipp ur ett svar till Lust, IngOehman skrev:Du går vilse på direkten. Din infallsvinkel är ju skygglappad så det bara
stänker om det, och inte vetenskaplig för fem öre.
Flint skrev:Om trådens budskap. Man kan vända på hela begreppet och istället fråga:
Hur få man gamla försoffade hifinördar att leva i nutid?
//
berma skrev:Ett urklipp ur ett svar till Lust, IngOehman skrev:Du går vilse på direkten. Din infallsvinkel är ju skygglappad så det bara
En vetenskaplig infallsvinkel vore väl kanske om Öhman redovisade sin "forskning" så att andra kan ta ställning till den. Öhmans åsikter kan ju baseras på lika förutfattade meningingar som de han anser Lust har. Han redovisar en slutsats han dragit, men inte på ett vetenskapligt sätt hur han nått fram till sin åsikt. Däremot är han ganska snar till att döma ut andras åsikter som ovetenskapliga, som om det vore ett krav för att få tycka något.
stefanolo skrev:berma skrev:Ett urklipp ur ett svar till Lust, IngOehman skrev:Du går vilse på direkten. Din infallsvinkel är ju skygglappad så det bara
En vetenskaplig infallsvinkel vore väl kanske om Öhman redovisade sin "forskning" så att andra kan ta ställning till den. Öhmans åsikter kan ju baseras på lika förutfattade meningingar som de han anser Lust har. Han redovisar en slutsats han dragit, men inte på ett vetenskapligt sätt hur han nått fram till sin åsikt. Däremot är han ganska snar till att döma ut andras åsikter som ovetenskapliga, som om det vore ett krav för att få tycka något.
IÖ redovisar i det åttonde inlägget i denna tråd om hur han gått tillväga. Den som hävdar andra fakta/resultat än de han kommit fram till kan ju som sagt göra en egen studie istället för att påstå att IÖ:s tillvägagångssätt är felaktigt eller att reslultaten inte är giltiga. Är man på allvar intresserad av hur det förhåller sig, gör man en egen studie istället för att med osakligheter abgripa den som redan gjort en. Är man saklig och inte endast ute efter att "sätta sig på tvären" kommer man snart att finna att det blir mycket trevligare att diskutera ämnet.
/stefan
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster