begynnande demens . . . man skulle nästan kunna
tolka dä så om man vore illvillig, vicket ja inte ä, . .
eller hur . . .
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:IngOehman skrev:Flint skrev:Claes skrev:Lust, ja eller i alla fall i stort sett. Jag menar att eftersom den främsta konkurensparametern inte är ljudkvalitet så blir ljudkvaliteten mer indirekt påverkande för flertalet. Däremot tror jag, med betoning på tror eftersom saken är svår att utreda vetenskapligt, att ljudkvalitet många gånger har en indirekt positiv påverkan på hur "vanligt folk" tar till sig musik. Att det mest säljande i världshistorien har högre ljudkvalitet än mycket liknande musik som sålt mindre tyder på ett sådant samband.
Vidare tror jag att när loudness war är avslutat så blir en naturlig konsekvens att fler bryr sig om ljudaspekterna. Det i sin tur ger bättre förutsättningar både för artister, producenter, hi-fi-tillverkare och konsumenter att inspireras, prioritera ljudkvalitet, skapa och upptäcka ny spännande musik.
Du är ju ordförande i LTS. Är din minst sagt naiva uppfattning inför marknadskrafterna även LTS:s officiella hållning?
Flint:
Varför håller du på med sådana där fjantiga provokationer?
Eller menade du något positivt med "naiv" - typ en inställning som gör att
man tror på något bara för att man vet att det är möjligt, en oemottalig-
het för den så utbredda desillusionismen, liksom?
Isåfall håller jag med dig.
Och hoppas att samma inställning delas av så många som möjligt av
LTS' medlemmar, liksom av vår världs alla övriga invånare. Nej-sägare
är alltid den positiva utvecklingens största antagonister.
- - - - -
Pekka:
Håller med ned till minsta detalj.
Vh, iö
IngOehman
Du tolkar fel. Det är fakta.
Claes skrev:Lust skrev:Flint skrev: Hur ska massan påverkas i rätt riktning för att vi hajfinördar ska få det som vi vill ha det, dvs. som förr?
Så borde kanske frågeställningen vara, men om jag har utläst Claes rätt så behöver man inte involvera normalkonsumenterna (de bryr sig ändå inte om ljudkvalitet). Han verkar mer inställd på att direkt påverka producent- och distributionsleden av musikindustrin.
Har jag uppfattat dig rätt, Claes?
Lust, ja eller i alla fall i stort sett.
Jag menar att eftersom den främsta konkurensparametern inte är ljudkvalitet så blir ljudkvaliteten mer indirekt påverkande för flertalet. Däremot tror jag, med betoning på tror eftersom saken är svår att utreda vetenskapligt, att ljudkvalitet många gånger har en indirekt positiv påverkan på hur "vanligt folk" tar till sig musik. Att det mest säljande i världshistorien har högre ljudkvalitet än mycket liknande musik som sålt mindre tyder på ett sådant samband.
Vidare tror jag att när loudness war är avslutat så blir en naturlig konsekvens att fler bryr sig om ljudaspekterna. Det i sin tur ger bättre förutsättningar både för artister, producenter, hi-fi-tillverkare och konsumenter att inspireras, prioritera ljudkvalitet, skapa och upptäcka ny spännande musik.
PekkaJohansson skrev:phloam och RogerGustavsson: Människor har sedan 1950-talet lyssnat på inspelad musik i högst varierande miljöer som dansställen, i bilen, i pojk-/flickrum, utomhus och i bar-/restaurangmiljö. Det fungerar, både tidigare och i dag, alldeles utmärkt utan nivåmaximering och dynamisk komprimering i masteringledet. Den extrema nivåmaximering som skett de senaste femton åren är i högsta grad producentstyrd. Har någon någonsin hört en skivkonsument efterfråga en nivåmaximerad utgåva?
IngOehman skrev:Pekka har rätt helt enkelt.
Påståenden eller antydningar om att 70-talet var dominerat av människor
som satt i sweet spot och lyssnade blundande, är helt enkelt felaktigt. De
flesta använde musik då, på ungefär samma sätt som man gör det idag.
Vh, iö
IngOehman skrev:Pekka har rätt helt enkelt.
Påståenden eller antydningar om att 70-talet var dominerat av människor
Vh, iö
IngOehman skrev:...Jag menar att det faktum att normalkonsumenten med största säkerhet inte kommer att kunna fås att aktivt delta i frågan på ett sätt som kan styra utvecklingen i en bättre riktning, INTE per automatik gör att det är ointressant att undersöka vilka preferenser normalkonsumenten har...
IngOehman skrev:Påståenden eller antydningar om att 70-talet var dominerat av människor
phloam skrev:Den som inte tror att allt detta påverkat dels hur folk lyssnar och förhåller sig till musik idag, eller särskilt hur de förhåller sig till ljudkvalitet, gör det lite väl enkelt för sig tror jag.
Claes skrev:Jag tar tillfället att nämna att det i dag sitter professionella ljudtekniker och mixar och mastrar under A/B-jämförelser med de mest hårdkomprimerade radiokanalerna och försöker efterlikna det ljudet på sina slutmixar.
Lust skrev:Claes skrev:Jag tar tillfället att nämna att det i dag sitter professionella ljudtekniker och mixar och mastrar under A/B-jämförelser med de mest hårdkomprimerade radiokanalerna och försöker efterlikna det ljudet på sina slutmixar.
Det där är ju ett djävla otyg!!! - men som tämligen enkelt borde kunna motverkas med rätt information.
Laila skrev:Fy på sig Lust . . . .
petersteindl skrev:Jag vågar nog påstå att hela lyssningssituationen var helt annorlunda före kasettbandet och fjärrkontrollen. Med fjärrkontrollens intåg kom swappandet som ett brev på posten. Man lyssnar snabbt och byter låt och lyssnar på blandad kompott i väldigt mycket högre utsträckning än förr i tiden då det begav sig.
Det mobila ljudet fanns på stationära platser, som t.ex. i bilen och det var radion som var front end. Man hade också radio på stranden och batteridrivna radio med teleskopantenn.
Stillasittande lyssning i någon slags sweetspot var kanske inte högsta prioritet hos gemene man, men skivspelaren bidrog till att vara i närheten för att lyfta pickupen då skivsidan var färdigspelad.
Det fanns tidigt bärbara skivspelare med högtalare i locket som man kunde sära på och få en stereoeffekt.
Walkman förändrade musiklyssnandet en hel del eftersom det blev hörtelefonslyssning då man rörde på sig. Man behövde inte störa längre. På buss eller på tunnelbanan eller på tåg eller på allmän plats kunde man lyssna på musik som man hade med sig.
Vad gäller att kränga nymastrat enligt finljudsmodellså får man kanske lära sig från andra branscher hur det skall gå till.
Fixa en hip logga till en etikett med "grönt ljud" eller "grönljudmaster" eller "svanenmaster" eller "räddaöronmaster" eller nåt sånt. Sedan marknadsför man detta i hifipress och gentemot radio och så har man en ball etikett på räddaöronmastringsCD. Till slut kanske det ger effekt.
Uh, ere'nsåndär räddaöronmastringssede, annars får'e va.
Vem vet, det kanske blir hippt.
MvH
Peter
Svante skrev:
Och jag tror inte att de debattanter som är kritiska här förstår att den kritiken faktiskt gör det mycket svårare att genomföra ett sånt här projekt.
Lust skrev:Laila skrev:Fy på sig Lust . . . .
Jag kan förlika mig med mastringslinje 2 - komprimera, men med förnuft.
Men om kassa reklamradioutsändningar är referensen vid mixning/mastring har de ju för faen tänkt lika friskt som A Breivik.
Morrrrrr...
phloam skrev:IngOehman skrev:Påståenden eller antydningar om att 70-talet var dominerat av människor
Nu skrev pekka mest om komprimering, vilket inte jag gjorde. Därav min undran. Att folk lyssnade på inspelad musik då också är vi nog överens om
Vi kan ju se på tekniken istället; "High Fidelity" blev ett begrepp och ett fenomen när folk började kunna köpa riktiga stereoanläggningar, som då ofta intog en central plats i hemmet i paritet med TV'n. Den fick vara stor, prålig (så mycket man hade råd med), och skapade ett alldeles speciellt sätt att lyssna på musik, menar jag. På så sätt var det en unik period då Hifi slapp konkurrens från hemmabio, playstation, musikvideo på tv, walkman och annat som kom senare.
Sen är det ännu intressantare att titta på senare tiders utveckling; cd-kvalitet, flashspelare med gigabyteminnen som kostar kaffepengar, internet i telefonen, Spotify och Youtube... Min poäng var att loudnessrace etc bara är ett slags symptom som visar på en större, mer grundläggande förändring i vår mediakonsumtion.
Den som inte tror att allt detta påverkat dels hur folk lyssnar och förhåller sig till musik idag, eller särskilt hur de förhåller sig till ljudkvalitet, gör det lite väl enkelt för sig tror jag.
petersteindl skrev:Jag vågar nog påstå att hela lyssningssituationen var helt annorlunda före kasettbandet och fjärrkontrollen. Med fjärrkontrollens intåg kom swappandet som ett brev på posten. Man lyssnar snabbt och byter låt och lyssnar på blandad kompott i väldigt mycket högre utsträckning än förr i tiden då det begav sig.
Det mobila ljudet fanns på stationära platser, som t.ex. i bilen och det var radion som var front end. Man hade också radio på stranden och batteridrivna radio med teleskopantenn.
Stillasittande lyssning i någon slags sweetspot var kanske inte högsta prioritet hos gemene man, men skivspelaren bidrog till att vara i närheten för att lyfta pickupen då skivsidan var färdigspelad.
Det fanns tidigt bärbara skivspelare med högtalare i locket som man kunde sära på och få en stereoeffekt.
Walkman förändrade musiklyssnandet en hel del eftersom det blev hörtelefonslyssning då man rörde på sig. Man behövde inte störa längre. På buss eller på tunnelbanan eller på tåg eller på allmän plats kunde man lyssna på musik som man hade med sig.
Vad gäller att kränga nymastrat enligt finljudsmodellså får man kanske lära sig från andra branscher hur det skall gå till.
Fixa en hip logga till en etikett med "grönt ljud" eller "grönljudmaster" eller "svanenmaster" eller "räddaöronmaster" eller nåt sånt. Sedan marknadsför man detta i hifipress och gentemot radio och så har man en ball etikett på räddaöronmastringsCD. Till slut kanske det ger effekt.
Uh, ere'nsåndär räddaöronmastringssede, annars får'e va.
Vem vet, det kanske blir hippt.
MvH
Peter
Flint skrev:För att att ändra inspelningskulturen måste den stora massan som betalar kalaset fås att inse att den har något att tjäna på det där gammaldags hifitänkandet. Annars kommer dom inte att bry sig. Jag efterlyste tidigt i tråden konkreta förslag från trådskaparens sida hur det ska gå till. Att bara gnälla om hur fel det är nu löser inga problem. Hittills i tråden har det bara upprepats saker som har ältats många gånger tidigare. Är det inte dags för lite verkstad snart istället för att slå in tväröppna dörrar på fel ställe? Hur ska massan påverkas i rätt riktning för att vi hajfinördar ska få det som vi vill ha det, dvs. som förr?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster