Är lyssnaren en hifi-länk?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vore det bra?

Äh, ointressant eftersom det inte kan funka så.
1
3%
Det vore ju jättebra! Fast jag tror inte det går.
9
23%
Tekniska förbättringar är intressanta i sig.
10
25%
Det vore ju jättebra! Jag tror det går också.
15
38%
Annat svar nedan.
5
13%

Antal röster : 40

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-27 11:16

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Jag klarar inte den dist trissesteg lägger på t.ex. cymbalanslag och andra diskanttransienter.

Effektbrist eller att rörstegen maskerar inspelningsdefekter. Eller så gillar du inte diskant.

Det är just det jag gör, gillar diskant. Det är därför jag inte gillar transistorstegens distade diskant. Och effektbrist, jag spelar aldrig över en watt. Det har jag mätt upp och kollat hur stor marginalen till taket är.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-27 11:31

Flint skrev:Det är just det jag gör, gillar diskant. Det är därför jag inte gillar transistorstegens distade diskant. Och effektbrist, jag spelar aldrig över en watt. Det har jag mätt upp och kollat hur stor marginalen till taket är.

Du får ingen dist på diskant om du håller dig väl inom dess arbetsområde. Det är nog så att du inte klarar att mäta så korta förlopp som de transienter som uppstår för de diskantsignaler du inte gillar och därför inte ser att ditt steg klipper. Alternativt låter signalen på inspelningen precis så illa och du uppskattar inte att höra hur inspelningen låter.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-27 11:33

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Det är just det jag gör, gillar diskant. Det är därför jag inte gillar transistorstegens distade diskant. Och effektbrist, jag spelar aldrig över en watt. Det har jag mätt upp och kollat hur stor marginalen till taket är.

Du får ingen dist på diskant om du håller dig väl inom dess arbetsområde. Det är nog så att du inte klarar att mäta så korta förlopp som de transienter som uppstår för de diskantsignaler du inte gillar och därför inte ser att ditt steg klipper. Alternativt låter signalen på inspelningen precis så illa och du uppskattar inte att höra hur inspelningen låter.

Det där vet du mycket lite om jämfört med mig som har sk. forskat i det i 30 år. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-27 11:37

Flint skrev:Det där vet du mycket lite om jämfört med mig som har sk. forskat i det i 30 år. :)

Skämtsamt:
Du menar att du inte kommit längre på 30 år än det tar 15 minuter att fundera ut? Hur vore det om du drack lite kaffe så du blev speedad?

Allvarligt:
Vad har du för mätupplösning i tiden? Hur korta peakar kan du fånga med ditt mätinstrument? För 30 år sedan betvivlar jag att det fanns något tillgängligt alls, och även i modern tid har jag svårt att tänka mig att du lagt ut så mycket pengar som högpresterande mätutrustning kostar.
Har du t.ex. investerat i en snabb och välupplöst frekvensanalysator?

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-27 11:42

Strmbrg skrev:
Hulbar skrev:
Laila skrev:Ett prima inlägg Hulbar. :)

Tackar! :D Bra om det kan finnas en gemensam nämnare. Och respekt för allas försök att hitta ett bättre ljud och en bättre musikupplevelse.

Mvh

Tycker också att det var bra.

Tror att det ger mer med inlägg som just handlar om respekt och analys av olika infallsvinklar.

Naturlagarna är lika för alla. Även för dem som (likt mig själv) inte förstår dem mer än delvis.

Men, man kan likafullt ha olika preferenser och sannolikt olika förmåga att mottaga och behandla musik-ljud i hjärnan.

Det finns naturligtvis ingen anledning att försöka tala om för andra vad de ska tycka om eller föredra att äga för apparater. Om någon vill ha apparater som låter på ett visst sätt så är det ju OK.
Det är dumt att träta om och ifrågasätta vad folk subjektivt väljer.

Mvh

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-27 11:42

Nattlorden
Som jag sa, det där vet du mycket lite om. Speciellt hur det skiljer mellan statisk och dynamisk mätning av signaler och transienter. Men jag vill inte störa din lugna nattsömn Nattlorden så det tar vi kanske en annan gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-27 12:05

Flint skrev:Nattlorden
Som jag sa, det där vet du mycket lite om. Speciellt hur det skiljer mellan statisk och dynamisk mätning av signaler och transienter. Men jag vill inte störa din lugna nattsömn Nattlorden så det tar vi kanske en annan gång.

Du vet väldigt lite om vad jag vet eller inte, så lägg av med sådana påståenden. Fortsätt du tro, men vet - det gör du inte.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-27 12:20

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Nattlorden

Du vet väldigt lite om vad jag vet eller inte, så lägg av med sådana påståenden. Fortsätt du tro, men vet - det gör du inte.

Jag bedömer din isikt i frågan från det du har sagt i vår lilla diskussion här. Och det är klart, alla har rätt till en egen tro vad vi/dom än grundar den på.

Ska vi sluta älta nu eller ska det bli som vanligt? Svara helst "OK, vi slutar så att det inte blir som vanligt" så ska jag inte svara på det inlägget. OK.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-27 12:23

"OK, vi slutar så att det inte blir som vanligt" så ska jag inte svara på det inlägget. OK.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-27 12:26

Harryup skrev:Ja, bra inlägg Hulbar. Det synen har det varit en brist på här men det kanska kan mjuka upp lite.

Mvh/Harryup

Förhoppningsvis kan många tycka att det är en vettig syn. Jag vet ju vad som menas med transparent återgivning. Men kan även förstå varför några t.ex gillar ljudet från rörförstärkare...
Jag menar att en anläggning kan färga ljudet vackert. Och den kan då få vissa och ibland ganska många inspelningar att subjektivt låta trevligare. Och jag tycker det är kul att själv ha en sådan anläggning i huset. Men självklart försöker jag varken övertyga mig själv eller andra att det tekniskt, teoretiskt, mätmässigt osv är fråga om felfri återgivning av det som finns på skivan. Det är kanske just därför det upplevs som trevligt. Det är ett förlåtande ljud som inte ständigt tvingar lyssnaren att fokusera på och störas av brister och problem med inspelningarna.

En transparent anläggning återger det som finns på skivan. Och är enligt min mening alltid bäst om man lyssnar på bra eller hyfsade inspelningar. Och oavsett vilken musik det handlar om. Och vill man prata om distorsion, förvrängning, mätningar osv är den helt enkelt bättre. Men det innebär inte att alla subjektivt måste föredra den. Eller att man bör idiotförklara människor som är ute efter vackert färgande anläggningar.
För min del vill jag gärna som första viktigaste val ha en transparent anläggning. För när inspelningarna är bra finns det ingenting som kan låta bättre..som jag uppfattar det.

Mvh

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-27 12:31

Hulbar skrev:En transparent anläggning återger det som finns på skivan. Och är enligt min mening alltid bäst om man lyssnar på bra eller hyfsade inspelningar. Och oavsett vilken musik det handlar om.

Har du haft möjlighet att lyssna på en helt tranparent anläggning och kommit fram till den slutsatsen eller pratar du om din teoretiska tankemodell med orden "borde vara" inblandade?

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-27 13:36

Flint skrev:
Hulbar skrev:En transparent anläggning återger det som finns på skivan. Och är enligt min mening alltid bäst om man lyssnar på bra eller hyfsade inspelningar. Och oavsett vilken musik det handlar om.

Har du haft möjlighet att lyssna på en helt tranparent anläggning och kommit fram till den slutsatsen eller pratar du om din teoretiska tankemodell med orden "borde vara" inblandade?

Jo. Jag har lyssnat och lyssnar mycket på transparenta anläggningar. Och teoretiska tankemodeller måste alltid kunna upplevas och fungera i verkligheten.

Jag menar att hörbar distorsion hos en bra transistorförstärkare är en myt. Det är otrevligheter som finns på skivan som hörs. Sådant som en välljudande och vackert färgande rörförstärkare kan runda av så det låter mindre otrevligt. Till rörförstärkarens fördel kan man kanske hävda att det subjektivt kan låta mer som musiken lät innan den hamnade på skivan. Om inspelningen har brister som man helst inte vill störas av. Men det beror inte på att transistorförstärkaren är dålig eller på att den har hörbar distorsion om det är en fin förstärkare. Vill man höra allt som finns på skivan utan förvrängning är den bättre. Men det är naturligtvis inte säkert att alla alltid vill. Och en vackert färgande anläggning som sällan kan fås att låta riktigt illa ens med dåliga inspelningar kan föredras.

Men allt det där spelar ingen roll om du tycker om hur din anläggning låter och njuter av musiken. Det finns väl ingen anledning att försöka övertyga anhängare av transparent ljud och mätmässigt felfri återgivning om att den kan klara sig lika bra i mätningar och objektiva tester som bara tar hänsyn till om all information på skivan förmedlas. Det är inte förmåga att prestera i sådana sammanhang och vid sådana jämförelser som får folk att tycka rörförstärkare låter bra. Och det kan du kanske själv hålla med om om du tänker på saken.

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-27 13:53

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-07-27 18:45

Hulbar skrev:
Flint skrev:

Jo. Jag har lyssnat och lyssnar mycket på transparenta anläggningar. Och teoretiska tankemodeller måste alltid kunna upplevas och fungera i verkligheten.

Jag menar att hörbar distorsion hos en bra transistorförstärkare är en myt. Det är otrevligheter som finns på skivan som hörs. Sådant som en välljudande och vackert färgande rörförstärkare kan runda av så det låter mindre otrevligt. Till rörförstärkarens fördel kan man kanske hävda att det subjektivt kan låta mer som musiken lät innan den hamnade på skivan. Om inspelningen har brister som man helst inte vill störas av. Men det beror inte på att transistorförstärkaren är dålig eller på att den har hörbar distorsion om det är en fin förstärkare. Vill man höra allt som finns på skivan utan förvrängning är den bättre. Men det är naturligtvis inte säkert att alla alltid vill. Och en vackert färgande anläggning som sällan kan fås att låta riktigt illa ens med dåliga inspelningar kan föredras.

Men allt det där spelar ingen roll om du tycker om hur din anläggning låter och njuter av musiken. Det finns väl ingen anledning att försöka övertyga anhängare av transparent ljud och mätmässigt felfri återgivning om att den kan klara sig lika bra i mätningar och objektiva tester som bara tar hänsyn till om all information på skivan förmedlas. Det är inte förmåga att prestera i sådana sammanhang och vid sådana jämförelser som får folk att tycka rörförstärkare låter bra. Och det kan du kanske själv hålla med om om du tänker på saken.

Mvh

Hulbar, det du skriver exakt min uppfattning också.

Många inspelningar har komponenter i inspelningen som LÅTER ILLA, en äkta transparent anläggning låter tyvärr extra illa på just sådana inspelningar eller i alla fall de delarna som låter illa är speciellt avslöjade ...

edit. för övrigt är mitt eget ideal inte en perfekt transparent anläggning, eftersom jag sannolikt inte har tid/råd att investera i allt som krävs för det inklusive rumskompensation. Jag eftersträvar en sådan färgning som jag föredrar helt enkelt, men givetvis med så låg dist som ekonomin tillåter. För mig är det viktigare att det blir bra tryck och låter "fett" i pop/hårdrock än att 3D i ljudbilden är sju socknar djup, för att exempelvis hårdrock/metal skall låta riktigt bra krävs det väldigt låg dist eftersom distade gitarrer gör sig särskilt dåligt om det adderas ännu mer dist än den tilltänkta ovanpå. En anläggning som låter rent har mycket bättre "bett" i gitarrerna.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-27 19:54

Äh, jag begriper inte varför man måste vara anhängare av principer och metoder.
Eller, det kan man väl få vara.

Fast, varför öda tid på att övertyga andra om att det man själv tror på är rätt?

Eller, det kan man kanske behöva göra. Tex om fler deltager i ett projekt att genomföra något. Då kanske det tom är nödvändigt att enas om ett tillvägagångssätt.

Men Hifi?
8O
Det handlar ju inte om att diverse oliktänkande fått i uppgift att bygga en gemensam förstärkare.
:roll:

Är det ett månande om sina "antagonisters" väl, att om och om igen gnabbas om trissor och glaskolvar?

Jag tvivlar.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-27 20:02

Strmbrg
Instämmer. Ville bara förklara att det är transistorförstärkarnas dist i diskanten jag inte klarar av. Alltså en fullt logisk och ordentligt genomsrbetad/testad förklaring till mitt val av förstärkeri. Tycker inte att det är märkligt på något sätt och att det behöver ältas till vansisnne.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-27 20:09

sen kan man ju tycka om en liten Tripath på 15w :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-27 20:19

roggaro skrev:sen kan man ju tycka om en liten Tripath på 15w :lol:

Jag testade ju nyss ett Hypexsteg men det gick lika illa det som med trissesteg. Jag klarade ca. en timmes lyssning sen ville hörseln vila och det trots att jag spelade på samma låga volym som vanligt. Klass-D tippar jag behöver tiotalet år till för att mogna till HiFi i diskanten.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-27 20:26

Flint skrev:Strmbrg
Instämmer. Ville bara förklara att det är transistorförstärkarnas dist i diskanten jag inte klarar av. Alltså en fullt logisk och ordentligt genomsrbetad/testad förklaring till mitt val av förstärkeri. Tycker inte att det är märkligt på något sätt och att det behöver ältas till vansisnne.

Näe, men det du hävdar beror på dist hävdar någon annan beror på o-dist.

Det blir lätt så att orsaken till en upplevelse blir mer central än själva upplevelsen.

Sen finns ju då risken att förklaringsmodellen kommer att styra ens upplevelse av det man hör. Det kallar jag för "teknisk placebo".

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-27 20:47

Flint skrev:
roggaro skrev:sen kan man ju tycka om en liten Tripath på 15w :lol:

Jag testade ju nyss ett Hypexsteg men det gick lika illa det som med trissesteg. Jag klarade ca. en timmes lyssning sen ville hörseln vila och det trots att jag spelade på samma låga volym som vanligt. Klass-D tippar jag behöver tiotalet år till för att mogna till HiFi i diskanten.

inte då 8O å sen heter det klass-T

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-07-27 20:51

Strmbrg skrev:

Det blir lätt så att orsaken till en upplevelse blir mer central än själva upplevelsen.

Sen finns ju då risken att förklaringsmodellen kommer att styra ens upplevelse av det man hör. Det kallar jag för "teknisk placebo".

Om det är transistorljudet i sig han retar sig på och om hans anläggning verkligen är transparent så borde han nästan inte kunna lyssna på någon musik, eftersom allting har passerat genom massor av transistorutrustning i studion på de flesta skivor. Det är alltså snarare så att rören tar bort något rakt över alla skivor än är avslöjande dvs transparenta. Flint gillar när detta något saknas.

Jag ser rörförstärkare som ett slags filter, för det är så dom används av de flesta musiker, för att framställa ett ljud som inte finns där från början = filter.
Senast redigerad av xeizo 2011-07-27 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-27 20:53

Själv håller jag inte på AIK.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-07-27 20:54

Strmbrg skrev:Själv håller jag inte på AIK.

Och vilka är dom goda, och vilka är dom onda?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-27 20:56

xeizo skrev:
Strmbrg skrev:

Om det är transistorljudet i sig han retar sig på och om hans anläggning verkligen är transparent så borde han nästan inte kunna lyssna på någon musik, eftersom allting har passerat genom massor av transistorutrustning i studion på de flesta skivor. Det är alltså snarare så att rören tar bort något rakt över alla skivor än är avslöjande dvs transparenta. Flint gillar när detta något saknas.

Jag ser rörförstärkare som ett slags filter, för det är så dom används av de flesta musiker, för att framställa ett ljud som inte finns där från början = filter.

Det är mest slutsteg som är känsligt. Försteg och ljudbehandling i övrigt är ok men problemet verkar vara drivningen av högtalarna. Och du får gärna titulera mig du om du vill.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-27 20:58

xeizo skrev:
Strmbrg skrev:Själv håller jag inte på AIK.

Och vilka är dom goda, och vilka är dom onda?

Jag håller inte på något annat lag heller.
Inte i någon sportgren.

Jag håller inte heller på vare sig transistorer, skumkanter, klass B, korta högtalarkablar med monoblock eller LP-skivor.

Jag håller inte på någonting alls.

Lite jobbigt kanske, men man vänjer sig.

Öh, förhoppningsvis.
:)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-27 21:01

Jag håller inte heller på rör eller något liknande tok. Jag pratar enbart om vad som ger mig bäst musikupplevelse. Jag skulle gärna slippa rörskiten om så vore men då är inte musiklyssningen kul längre.

Om dist i diskanten. Min uppfattning.
Med rörslutsteg tycker jag att diskanten låter som verklighetens diskant. Trissesteg lägger till en obehaglig och överdriven klarhet som i längden blir tröttande på ett sätt som inte händer i verkligheten. Alltså distar transistorslutsteg i diskanten. Enkelt. :)
Senast redigerad av Flint 2011-07-27 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-27 21:07

@Flint
en tripath alltså chippet lär ha 'rör ljud' :? vet inget om den du lyssnat på? kanske man ska googla lite :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-27 21:10

roggaro skrev:@Flint
en tripath alltså chippet lär ha 'rör ljud' :? vet inget om den du lyssnat på? kanske man ska googla lite :wink:

Den där reklamen är lite som att säga att förstärkaren xxx33 har Krell-ljud. :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-27 21:17

å va går du på?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-07-27 21:19

Flint skrev:Jag håller inte heller på rör eller något liknande tok. Jag pratar enbart om vad som ger mig bäst musikupplevelse. Jag skulle gärna slippa rörskiten om så vore men då är inte musiklyssningen kul längre.

Jag vet inte om det flög i mig något.

Men för nåt halvår sedan så blev jag med transistorslutsteg.

Jag har inte varit förespråkare eller moståndare till någotdera, bara noterat att jag trivts väldigt bra med Audion-single-end-slutstegen.
Diverse hemlånade slutsteg av trissekonstruktion ratades då jag inte fick samma illusionshjälp att ta till mig musiken via dessa.
Drog emellertid inte slutsatsen att det var transistordriften i sig som var orsaken till det upplevda resultatet.
Konstaterade bara torrt att just dessa inte var något för mig.

Impulsköpte i vintras ett stereoslutsteg med transistorer av Exposures fabrikat.
Fråga mig inte varför.

Har ingen bestämd idé om varför jag gillar att lyssna på musik via detta steg.
Det kunde förvisso vara intressant att veta varför.
Men egentligen kvittar det vad det beror på. Resultatet är ju som det är.
Skulle inte bli besviken vare sig min tillfredsställelse berodde på rörliknande distorsion, hög transparens eller att konstruktören är vegetarian.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi