Billiga riktigt bra högtalare..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-16 11:30

meanmachine skrev:
mx skrev:Vad räknas som billigt förresten?

Billigt är det som kostar max 4000:- tycker jag det som ses som rätt dyrt av svensson.. :D

För 4000 finns det ju faktiskt en hel del fina saker. Jag trodde vi rörde oss i
prisklassen 1000-2000 kronor. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-16 11:38

zapanasta skrev:Om man nu tar dessa Clarity 4 som meanmachine gillar som kostar ett par tusenlappar och som jag tror låter riktigt bra (Litar på hans omdömme)

Är det värt 10-15k till för att få ett par som låter lite bättre i direkt jämförelse? kanske man fått stora problem om dom stått på olika ställen :)

För perfektionisten är det nog det,men för gemene man?

En högtalare som kostar 10-15K mer skall vara mer än lite bättre. Om den är bra för det priset. Det skall vara en helt annan upplevelse att lyssna på.

Mvh

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-16 11:40

Hulbar skrev:
zapanasta skrev:Om man nu tar dessa Clarity 4 som meanmachine gillar som kostar ett par tusenlappar och som jag tror låter riktigt bra (Litar på hans omdömme)

Är det värt 10-15k till för att få ett par som låter lite bättre i direkt jämförelse? kanske man fått stora problem om dom stått på olika ställen :)

För perfektionisten är det nog det,men för gemene man?

En högtalare som kostar 10-15K mer skall vara mer än lite bättre. Om den är bra för det priset. Det skall vara en helt annan upplevelse att lyssna på.

Mvh

Well, yes!
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-07-16 11:47

mx skrev:
JanBanan skrev:B&W DM302 är väldigt trevlig.

Är det inte den som låter som en kakburk? 8O

Njae, det vill jag nog inte påstå. Den låter tvärtom ganska öppet. Men det är en liten högtalare som bara kostade runt 2000 när den kom ut på marknaden. Här finns ett test:
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/542/index.html
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-07-16 11:50

JanBanan skrev:
mx skrev:
JanBanan skrev:B&W DM302 är väldigt trevlig.

Är det inte den som låter som en kakburk? 8O

Njae, det vill jag nog inte påstå. Den låter tvärtom ganska öppet. Men det är en liten högtalare som bara kostade runt 2000 när den kom ut på marknaden. Här finns ett test:
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/542/index.html

Det var inte den högtalaren ser jag nu. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2011-07-16 23:42

Mina Monitor Audi Si 7 silver för 2300 inkl farkt från Traderv måste väll räknas som ett fynd. jag harv sen köpt 2 st canton sc 65 subbar. en för varje kanal för stereo bilden.
Det låter faktiskt ganska bra.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Lowend

Re: Billiga riktigt bra högtalare..

Inläggav Lowend » 2011-07-27 16:54

meanmachine skrev:Varje gång jag springer förbi nått som lirar riktigt bra utan att kosta en eller flera månadslöner höjer jag på ögonbrynen och låter mig trotts felaktigheter ändå förundras över job well done.

Audio Pro har en del högtalare som lirar riktigt bra sett till ringa pengar. Live a242 för att ta en exempel på en högtalare som var löjligt billig men ändå lirade så man tappade hakan. :) Inte perfekt men se på prislappen och beundra vad du får.

Ett till märke jag verkligen känner så med är Danska tangent. Lirar nu på Clarity 4 som verkligen lirar otroligt bra. Rent och korrekt för obevämt lite pengar :D Skulle tro att randomtest öppen med prislappar på skulle lätt 99 av hundra "vanliga" svenskar välja dessa för tom Pips eller Guru.

Har ni några högtalare som verkligen ger valuta för pengarna.

Alltför ofta mest jämnt är ju det mesta kasst. :(

Ett par Audio Pro A2.42LIVE spelar hos mig sedan ett par månader tillbaka (igen) och jag är mycket nöjd. Javisst ja......mitt första inlägg. :D

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2011-08-04 15:57

Kraniet skrev:Infinity Primus 250 och 360 verkar vara riktiga klipp. Mäter nästan exemplariskt (bättre än många sk "high end" högtalare) och de subjektiva utlåtanden jag hört om dom ger bara lovord.

Kommer ihåg att detta gällde även Dynavoice M65 när den kom för några år sedan. Kostade då bara 2000 kr och enormt mycket bättre än de Genexxa, Proson och Jws som samma tillverkare spottade ur sig fram tills dess.
"Saker och ting behöver inte vara sanna för att kännas bra. Ofta är det faktiskt precis tvärtom." / Gustav Svensson

Föregående

Återgå till Generellt om hifi