Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Flint skrev:För att att ändra inspelningskulturen måste den stora massan som betalar kalaset fås att inse att den har något att tjäna på det där gammaldags hifitänkandet. Annars kommer dom inte att bry sig. Jag efterlyste tidigt i tråden konkreta förslag från trådskaparens sida hur det ska gå till. Att bara gnälla om hur fel det är nu löser inga problem. Hittills i tråden har det bara upprepats saker som har ältats många gånger tidigare. Är det inte dags för lite verkstad snart istället för att slå in tväröppna dörrar på fel ställe? Hur ska massan påverkas i rätt riktning för att vi hajfinördar ska få det som vi vill ha det, dvs. som förr?
Det är denna mentala dikeskörning att förändringen måste komma från den stora "massan", som riskerar att vi aldrig kommer att få till stånd en förändring mot mer välljudande inspelningar. Här kommer en liten analogi, så försök hänga med:
Säg att några bilentusiaster på 80-talet tyckte att det var ett problem med den dagens bilars höga nivå på bakgrunsljudet i kupen. Man kunde då välja två vägar:
A. (all förändring måste komma via "massan")
Försöka agera opinionsbildare för lägre kupeljud så gott det går, för att sen vänta på att "den stora massan" började efterfråga bilar med lägre bullernivå, vilket inte kanske skulle vara så enkelt eftersom bullenivån inte var enda skälet när folk valde bil. Fiat med högt bakgrundljud sålde ju dessutom mer än BMW med lägre störljud, så vad ville "massan" egentligen i den frågan?
B. (vetenskapliga argument biter även på företagen om de tror att de kan tjäna pengar på det)
Man kunde däremot visa för biltillverkarna att lägre störljud var att föredra vid direkta jämförelser av en testpanel med "medelsvensson". Samma bil med lägre och behagligare ljud gav testpersonerna en behagligare upplevelse helt enkelt. Biltillverkaren kunde då själva börja lägga ihop 1 + 1 och förstå att lägre bullernivå var likställt med en bättre produkt helt enkelt. Och en bättre produkt är mer sannolikt att folk i gemen köper i större kvantiteter än en sämre produkt, även om "lägre bullernivå" fortfarande inte är den enskilt största anledningen till bilköpet för de flesta.
Vad jag försöker få fram är att "ljudkvalitet" för den stora massan inte är en övervägande anledning till att de köper en viss inspelning. Då är det också svårt att via opinionsbildning för bättre ljudkvalitet få till stånd en förändring. Skivbolagen tycker redan att de har en tillräckligt bra ljudkvalitet, för folk köper ju bevisligen musiken. Jag tror det är helt lönlöst att försöka få folk i gemen att bli mer "hifi-intresserade" i någon större skala. Det är för mycket annat som pockar på tid & intresse i dagens samhälle.
Skulle man däremot kunna visa för skivbolagen att en mindre komprimerad version av musiken i en "medelvärdesnormaliserad" uppspelningssituation faktiskt föredras av ett genomsnitt av befolkningen, kanske polletten trillar ner och att dom själva drar två slutsatser:
1. Mindre komprimering = folk gillar = bättre produkt. Även fast ljudkvalitet bara är en liten del av skivans "kvaliteter" för den moderna lyssnaren, så är en mer välljudande skiva en bättre produkt än en med sämre ljud. En bättre produkt har förutsättningen att sälja bättre.
2. För att den bättre produkten (och därmed den ökade försäljningen) ska komma till sin rätt är det även en bra sak med en medelvärdesbegränsning på ljudfilen.
M.a.o: sk*t i medelsvensson, dom kommer ändå aldrig att sitta i sweetspot samtidigt som dom tjattrar här på faktiskt om hifi-filosofi!Nyckeln till framgång är att få polletten att trilla ner hos skivbolagen att en mer välljudande inspelning är en bättre produkt och att en bättre produkt kan leda till ökad försäljning.
Claes skrev:perstromgren, vad bra att du tittat på en del av materialet från EBU. Detta kommunikationsforum lämpar sig dessvärre inte för att djuplodande förklara hur sambanden mellan radiosändningarnas medelnivåer respektive toppnivåer har påverkat och samverkar med musikproduktionernas ökande grad av dynamikfel under de senaste tjugo åren. Om du vill så ringer jag dig dock gärna och utreder frågan muntligt med realtidsåterkoppling, men räkna med att samtalet kan komma att ta minst en timme.
Claes skrev:I hi-fi-kretsar må åsikterna gå isär om både det ena och andra, men en grundsyn som nästan alla verkar dela är uppskattningen av hög ljudkvalitet; att det ska låta bra rent ljudmässigt när man lyssnar på uppspelad musik.
I den så kallade proffsbranschen (musikbranschen) skulle säkert de allra flesta säga att de är intresserade av ljudkvalitet och att det ska låta bra, om de fick en specifik fråga om ifall de tycker att det är viktigt med hög ljudkvalitet och att det ska låta bra när man lyssnar på deras musik/musikproduktioner/inspelningar.
Harryup skrev:Svante skrev:
Och jag tror inte att de debattanter som är kritiska här förstår att den kritiken faktiskt gör det mycket svårare att genomföra ett sånt här projekt.
Jag tror inte det har någon som helst betydelse vad som skrivs här för möjligheterna att genomföra EBU standarder.
perstromgren skrev:Varför är inte problemet vi diskuterar här (sönderkomprimerade och förstörda fonogram) (*) med i orsakslistan (se inledningen på http://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf ) till att EBU vill införa denna policy? Bekymrar sig inte EBU om ljudkvalitet, primärt, alltså?
Flint skrev:hifi-skeptikern skrev:Tänkte att det var dags att logga in och kanske också ge en kompletterande syn på saken. Har själv ställt samma fråga många gånger de senaste 10-15 åren.
Så du har alltså facit?
Claes skrev:perstromgren och Svante, jag hade inte läst Svantes inlägg när jag la in mitt eget nyss men tänker att det är precis såsom Svante är inne på. Det som styrker detta förutom det sakligt rimliga är det jag själv har hört av de personer som varit aktivt involverade i detta arbete. Jag tänker då framför allt på Sveriges Radios utvecklingsingenjör Lars Mossberg som har kämpat hårt och länge bakom kulisserna och bidragit till EBU:s förnämliga insats.
RogerGustavsson skrev:phloam skrev:IngOehman skrev:Påståenden eller antydningar om att 70-talet var dominerat av människor
som satt i sweet spot och lyssnade blundande, är helt enkelt felaktigt. De
flesta använde musik då, på ungefär samma sätt som man gör det idag.
Nu skrev pekka mest om komprimering, vilket inte jag gjorde. Därav min undran. Att folk lyssnade på inspelad musik då också är vi nog överens om
Vi kan ju se på tekniken istället; "High Fidelity" blev ett begrepp och ett fenomen när folk började kunna köpa riktiga stereoanläggningar, som då ofta intog en central plats i hemmet i paritet med TV'n. Den fick vara stor, prålig (så mycket man hade råd med), och skapade ett alldeles speciellt sätt att lyssna på musik, menar jag. På så sätt var det en unik period då Hifi slapp konkurrens från hemmabio, playstation, musikvideo på tv, walkman och annat som kom senare.
Sen är det ännu intressantare att titta på senare tiders utveckling; cd-kvalitet, flashspelare med gigabyteminnen som kostar kaffepengar, internet i telefonen, Spotify och Youtube... Min poäng var att loudnessrace etc bara är ett slags symptom som visar på en större, mer grundläggande förändring i vår mediakonsumtion.
Den som inte tror att allt detta påverkat dels hur folk lyssnar och förhåller sig till musik idag, eller särskilt hur de förhåller sig till ljudkvalitet, gör det lite väl enkelt för sig tror jag.petersteindl skrev:Jag vågar nog påstå att hela lyssningssituationen var helt annorlunda före kasettbandet och fjärrkontrollen. Med fjärrkontrollens intåg kom swappandet som ett brev på posten. Man lyssnar snabbt och byter låt och lyssnar på blandad kompott i väldigt mycket högre utsträckning än förr i tiden då det begav sig.
Det mobila ljudet fanns på stationära platser, som t.ex. i bilen och det var radion som var front end. Man hade också radio på stranden och batteridrivna radio med teleskopantenn.
Stillasittande lyssning i någon slags sweetspot var kanske inte högsta prioritet hos gemene man, men skivspelaren bidrog till att vara i närheten för att lyfta pickupen då skivsidan var färdigspelad.
Det fanns tidigt bärbara skivspelare med högtalare i locket som man kunde sära på och få en stereoeffekt.
Walkman förändrade musiklyssnandet en hel del eftersom det blev hörtelefonslyssning då man rörde på sig. Man behövde inte störa längre. På buss eller på tunnelbanan eller på tåg eller på allmän plats kunde man lyssna på musik som man hade med sig.
Vad gäller att kränga nymastrat enligt finljudsmodellså får man kanske lära sig från andra branscher hur det skall gå till.
Fixa en hip logga till en etikett med "grönt ljud" eller "grönljudmaster" eller "svanenmaster" eller "räddaöronmaster" eller nåt sånt. Sedan marknadsför man detta i hifipress och gentemot radio och så har man en ball etikett på räddaöronmastringsCD. Till slut kanske det ger effekt.
Uh, ere'nsåndär räddaöronmastringssede, annars får'e va.
Vem vet, det kanske blir hippt.
MvH
Peter
Håller med om detta, Phloam och Peter! Visst är det en annan lyssning idag än tidigare. Fjärrkontrollens intåg är en faktor som inte kan förnekas. Själv hade jag ingen sådan i min anläggning förrän 1997....
Det där har kanske stämt historiskt, men om det inte är förändrat nu, så lär det ske snart.IngOehman skrev:Vanliga människor, alltså den helt dominerande majoriteten, lyssnade mest på radio, och så är det än idag.
perstromgren skrev:Varför är inte problemet vi diskuterar här (sönderkomprimerade och förstörda fonogram) (*) med i orsakslistan (se inledningen på http://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf ) till att EBU vill införa denna policy? Bekymrar sig inte EBU om ljudkvalitet, primärt, alltså?
IngOehman skrev:perstromgren skrev:Varför är inte problemet vi diskuterar här (sönderkomprimerade och förstörda fonogram) (*) med i orsakslistan (se inledningen på http://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf ) till att EBU vill införa denna policy? Bekymrar sig inte EBU om ljudkvalitet, primärt, alltså?
Jag har inget svar på frågan, men jag tycker det är en självklarhet, och det
gläder mig att de INTE väljer den infallsvinkeln.
Det vore mycket olyckligt att försöka styra hur produktioner skall låta. Det
är inte EBUs sak att lägga sig i sådant.
Om EBU däremot kan ge musikskaparna frihet att skapa, UTAN att styras av
ett pågående nivåkrig (som kan få dem att medvetet och avsiktligt välja bort
ljudkvalitet för att höras bättre) så är det ju fantastiskt! Det är dock som jag
ser det av högsta vikt att INTE styra produktionerna, och att de som vill ha
produktioner stympade på dynamik med kompressorer, skall ha total frihet att
fortsätta göra sådana.
Det som behövs är inte konstnärlig styrning, utan konstnärlig frihet.
Vh, iö
Flint skrev:IngOehman skrev:perstromgren skrev:Varför är inte problemet vi diskuterar här (sönderkomprimerade och förstörda fonogram) (*) med i orsakslistan (se inledningen på http://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf ) till att EBU vill införa denna policy? Bekymrar sig inte EBU om ljudkvalitet, primärt, alltså?
ljudkvalitet för att höras bättre) så är det ju fantastiskt! Det är dock som jag
fortsätta göra sådana.
Vh, iö
Med andra ord kommer loudnessräjsät att fortsätta oförändrat så länge det finns kommersiella stationer som struntar i RMS-begränsningen.
IngOehman skrev:perstromgren skrev:Varför är inte problemet vi diskuterar här (sönderkomprimerade och förstörda fonogram) (*) med i orsakslistan (se inledningen på http://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf ) till att EBU vill införa denna policy? Bekymrar sig inte EBU om ljudkvalitet, primärt, alltså?
Svante skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:perstromgren skrev:Varför är inte problemet vi diskuterar här (sönderkomprimerade och förstörda fonogram) (*) med i orsakslistan (se inledningen på http://tech.ebu.ch/docs/r/r128.pdf ) till att EBU vill införa denna policy? Bekymrar sig inte EBU om ljudkvalitet, primärt, alltså?
fortsätta göra sådana.
Vh, iö
Med andra ord kommer loudnessräjsät att fortsätta oförändrat så länge det finns kommersiella stationer som struntar i RMS-begränsningen.
Mja, begränsningen ska nog ligga i distributionsledet, som en aktör har hand om. I Sverige är det väl Teracom (?). Det är väl knappast så att radiostationerna har sina egna sändare, utan hyr in eterplats hos den enda stora distributören. Läggs begränsningen där så funkar det.
Ibland är det bra med monopol.
Alternativt så är följande av EBU-standarden ett krav för sändningstillstånd.
Jag tror båda är möjliga när man går över till digitalradio på bred front.
roggaro skrev:grejen vore ju om jag hörde en bra låt på bilstereon att jag sen kunde gå in i butik ock begära den icke mastrade/okomprimerade varianten
MagnusÖstberg skrev:Njae, det finns ju distrubution av radio via internet - skall verkligen internetoperatörerna ha koll på vad kunderna skickar?
Klurigt.
phloam skrev:C. Ingen bryr sig förrän det kommer ut en bilmodell "Magnet Metallic A" som är så bullrig att det blir folkstorm och kupeljud kommer på agendan för vartenda bilföretag
MagnusÖstberg skrev:Jag tror man måste ha tvingande regler i produktionsledet.
Användare som besöker denna kategori: lazpete och 22 gäster