Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Jag svarade 4. Ingen aning.
Trots att jag på goda grunder misstänker att CD12 är betydligt bättre. Jag har dock aldrig jämfört de två spelarna direkt utan bara lyssnat på dem i olika sammanhang.
Jag har dock som hastigast, ej blint och ej helt kontrollerade former, jämfört Linns enklaste spelare Mimik mot en 668. Och redan med den enkla konkurrensen fick 668 se sig slagen. Det vore märkligt om CD12 skulle vara sämre än både Mimik och 668.
Men som sagt, jag VET inte. Därav mitt svar.
/ B
Wolfie skrev:Richard: Varför skulle 1-bits omvandlare inte vara något vidare?
mx skrev:Jag har lyssnat på båda, om än inte A/B, och det är ingen skillnad
enligt mig. Rum, högtalare och förstärkare påverkar betydligt mer.
Bill50x skrev:Jag har dock som hastigast, ej blint och ej helt kontrollerade former, jämfört Linns enklaste spelare Mimik mot en 668. Och redan med den enkla konkurrensen fick 668 se sig slagen.
/ B
phon skrev:Man väljer antagligen en av dem av andra anledningar än ljudet.
Hantering, utseende, märkestrohet eller nåt.
Richard skrev:mx skrev:Jag har lyssnat på båda, om än inte A/B, och det är ingen skillnad
enligt mig. Rum, högtalare och förstärkare påverkar betydligt mer.
Både pioneer 668 och cd- 12 alltså ?
Intressant. Det borde ju vara som du skriver, eftersom mätresultaten visar på att de mycket troligt låter helt lika.
Goldfinger skrev:Fast å andra sidan tror jag nog att varken Cd-12 eller 668:an skulle upplevas som något särskilt mot andra slumpvis utvalda spelare av nyare snitt.
De har ju några år på nacken, mycket har hänt på digitalsidan sen dess.
Jag skulle iaf inte bemöda mig med att jaga någon av dessa om jag behövde ny spelare.
subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Fast å andra sidan tror jag nog att varken Cd-12 eller 668:an skulle upplevas som något särskilt mot andra slumpvis utvalda spelare av nyare snitt.
Jag skulle iaf inte bemöda mig med att jaga någon av dessa om jag behövde ny spelare.
Vad skulle det vara? Knappast något hörbart, vilket knappast är något nytt när vi talar om skillnader mellan CD-spelare.
Richard skrev:subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Fast å andra sidan tror jag nog att varken Cd-12 eller 668:an skulle upplevas som något särskilt mot andra slumpvis utvalda spelare av nyare snitt.
Vad skulle det vara? Knappast något hörbart, vilket knappast är något nytt när vi talar om skillnader mellan CD-spelare.
Ja, vad är det som hänt på den digitala sidan, jo samma prestanda idag som för tio år sedan, men till 10 gånger lägre pris.
...men knappast hörtbart bättre, än det bästa på den tiden.
kris10an skrev:Men (med reservation för att jag har helt fel här) DiAna hann väl bli utbytt mot Benchmark som sedan byttes mot Bel Canto som digital referens i känd musikteknisk publikation under den tiden? Hörbart, kanske inte, men mätbart väl?
Richard skrev:subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Fast å andra sidan tror jag nog att varken Cd-12 eller 668:an skulle upplevas som något särskilt mot andra slumpvis utvalda spelare av nyare snitt.
Ja, vad är det som hänt på den digitala sidan, jo samma prestanda idag som för tio år sedan, men till 10 gånger lägre pris.
...men knappast hörtbart bättre, än det bästa på den tiden.
Goldfinger skrev:Vad ligger till grund för den hypotesen?
Är det på antagandet att 668an skulle vara transparent?
Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Vad ligger till grund för den hypotesen?
Att skillnaden på de bästa sedan innan är mikroskopisk, så ev förbättringar därifrån blir ännu mer svårhörda.
Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Vad ligger till grund för den hypotesen?
Att skillnaden på de bästa sedan innan är mikroskopisk, så ev förbättringar därifrån blir ännu mer svårhörda.
Goldfinger skrev:Det kan hända, men en bättre apparat är en bättre apparat, huruvida det är hörbart skulle jag lyssningsutvärdera mycket noggrant.
Det handlar ju trots allt om vad varje enskild individ klarar att höra i sitt eget system.
Där apparaten är tänkt att sitta.
Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Det kan hända, men en bättre apparat är en bättre apparat, huruvida det är hörbart skulle jag lyssningsutvärdera mycket noggrant.
Det handlar ju trots allt om vad varje enskild individ klarar att höra i sitt eget system.
Där apparaten är tänkt att sitta.
Och där är skillnaderna ytterligare svårare att finna relativt i "testbänken".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster