Tengil skrev:Naqref skrev:Tengil skrev:Naqref skrev:stefanolo skrev:Han, IÖ, har konstruerat det bästa/bland det bästa som kan köpas för pengar när det gäller "ljudfältsdekodrar" vilket ingen(?) av hans belackare lyckats med.
Menar du mig? I s f hur bedömer du skillnaden i ljudfältsreproduktion mellan låt säga pK och piP (i jämförbara uppställningar och rum)?
Vad tycker du själv, har du lyckats kopiera PiP ?
Det där är en lite ledande fråga eftersom det blev uppenbart under resans gång att det inte var önskvärt att kopiera piP.
Vad är skillnaden då, bortsett från att du hade ett gäng olika delningsfilter beroende på vilket rum de skulle spela i ? eller vad var grejen med alla olika versioner av delningsfilter? och att de inte var stereosystemfelkompenserade.
Själv har jag bara hört dem i skillingaryd, där de stod i "korridor"rummet på tvären och det skall man väl inte dra några stora växlar av.
Det finns väl en del väsentliga skillnader. Det fanns två versioner av filtret från mig och vilken version man föredrar kan bero på subjektiva värderingar men även på i vilket rum de verkar i. Den senare versionen får väl sägas vara den bästa kompromissen.
Ang stereosystemskompencationen mellan pK och piP så har den diskussionen förts tidigare och jag hänvisar till den.