Whats inside a Domediskant?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Whats inside a Domediskant?

Inläggav phloam » 2011-07-29 12:16

En enkel undran, då jag aldrig mekat med diskantelement :) Hur är de uppbyggda, rent mekaniskt? Hur sitter spolen mot domen osv...? Varför en Dom (spridning gissar jag)? Osv. Nån som har nån bra bild igenomskärning?

En relaterad undran är varför en tillknycklad dom inte behöver innebära katastrof ljudmässigt (apropå annan tråd :) ).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-07-29 12:31

Detta är nästan ett öppet mål för att sätta in en strut! Här lite bilder när jag uppgraderade mina Carlsson OA51;

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mja ok, lite OT, men ändå! Intressant är bara förnamnet. Man kan iaf se på ngn av bilderna att domen har en pyttebobin med kopparspole. Jag har ingen bild på den nakna magneten, men spolen går knappt ned i magnetgapet när det är monterat. Slaglängden är inte mkt att skryta med.

Sedär! En intressant fråga får ett lika intressant, men delvis irrelevant, svar. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-07-29 13:00

Tack!! :D Jättebra med bilden på spolen, detfinns alltså ingen "platta" i botten utan den sitter enbart fast på kanten på domen? Är den helt ventilerad bakåt eller är det stopp iom magneten...?

Och att man vågar tvätta dem så, också lärorikt :) :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-29 13:04

phloam skrev:

Ja, fast V8 fuskade lite. Jag brukar köra med stålborste och thinner. :D
Ren diskant är alltid målet. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-29 13:36

phloam skrev:Tack!! :D Jättebra med bilden på spolen, detfinns alltså ingen "platta" i botten utan den sitter enbart fast på kanten på domen? Är den helt ventilerad bakåt eller är det stopp iom magneten...?

Det kan vara stopp inom det man kallar för centertappen eller centre pole piece eller vara ett hål som går igenom centertappen till en något större kammare bakom. Då fås normalt sett en lägre resonansfrekvens.

En domdiskant har normalt sett ingen spider som centrerar talspolen i gapet. Talspolen är direkt monterad vid upphängningen. Detta har både fördelar och nackdelar. Bobinen som talspolen är lindad på kan ha ventileringshål i sidan så att tryckutgämning kan ske mellan upphängning och membran eftersom bobbinen utgör en vägg dem emellan och upphängningen får då en jätteliten sluten kavitet bakom sig om inga ventilationshål finns. Men detta beror på hur det är utformat.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2011-07-29 14:49

Här är lite bilder på en SS7100: http://www.speakerdesign.net/scan_speak ... eeter.html
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-07-29 15:02

phloam skrev:Tack!! :D Jättebra med bilden på spolen, detfinns alltså ingen "platta" i botten utan den sitter enbart fast på kanten på domen? Är den helt ventilerad bakåt eller är det stopp iom magneten...?

Jepp! Det mest lärorika var de självcentrerande klackarna i "dome-ramen", magneten och frontplattan. När jag bytte frontplatta till en mer Peerlessliknande sak så var det inga svårigheter att för hand montera ihop alltsamans. Produktionsmässigt är det en porrig lösning. :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-29 18:03

Antar att de där diskanterna inte har magnetisk olja i gapet?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-07-29 20:59

MagnusÖstberg skrev:Antar att de där diskanterna inte har magnetisk olja i gapet?

Inte nu längre... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-07-29 22:40

Upplevde du det som du fick renare diskant efter den uppgraderingen? Den kan ju inte ha varit lika fet som innan, diskmedel är nästan lika bra som ångtvätt för att ta åtgärda en fet hinna om man har det, den liksom bara rinner bort, "down the drain"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-29 23:57

Svante skrev:
MagnusÖstberg skrev:Antar att de där diskanterna inte har magnetisk olja i gapet?

Inte nu längre... :D
:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till Generellt om hifi