Eftersom det är oemotkopplat och man styr volymen genom att ändra drivspänningen till utgångstrissorna så kommer inte upplösningen minska p g a att man får lägre bitupplösning och därmed högre relativt kvantifieringsbrus.
Däremot så kommer upplösningen minska vid lägre nivåer på grund av grundbruset som finns i nätdelen har en mer konstant nivå. Men det är ju inget unikt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
Skulle inte tro att man gör något så dumt som att minska på signalen... tror snarare att volymkontrollen på något sätt styr hur man kör den pulsbreddsmodulerade signalen...
...Hade jag skrivit... men någon som verkar veta mer hann före... så då går vi på det!
Senast redigerad av Nattlorden 2003-11-05 15:41, redigerad totalt 1 gång.
Va bra, eftersom NN kanske blir ägare av en TacT snart.. Sedan ett digitalt TacT s2150 slutsteg till mina horn, det klarar
då att pumpa 150 watt i 8ohm, vilket jag då hoppas på att
det skall räcka till mina 98db i känslighet på de hornen, borde
resultera i att jag kan spela bortåt 110db minst, med slutsteget..
Bäste A*, vad säger du om detta: NN goes digital...
En brist med denna typ av reglering av nivån (volymen) är att man blir beroende på av olinjäriteterna hos utgångstransistorerna vid väldigt låga nivåer... d v s utnivån blir inte proportionell med matningsspänningen vid väldigt låga nivåer. Skulle frågat Peter 'den trevlige' om det och hur de har gjort för att komma undan dessa problem på sthlmsmässan men glömde bort det helt...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.