Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:
Visst är det så. F/E lyssning är trots allt en subjektiv bedömning eftersom man lyssnar med sina egna öron efter förvrängningar.
Callisto skrev:Jax skrev:Callisto,
Man värderar inte det man hör i en F/E-lyssning. Man är enbart ute efter om det hörs skillnad före och efter. Huruvida det låter bra eller dåligt är irrelevant.
Ja men låt säga att de alla fyra har hört olika förvrängningar, ur bedöms då slutomdömmet. De har ju uppenbarligen hört olika saker.
dimitri skrev:Callisto:
Det är inte fråga om OLIKA förvrängningar i f/e test.
Det är frågan att höra något överhuvudtaget i en apparatuppsättning där en fullständig tystnad skall råda om apparaten är "icke hörbart färgande"
Det är så jag förstått idén med f/e test
Det finns alltså inget eller ytterst minimalt utrymme för subjektivitet.
Jax skrev:Callisto skrev:Jax skrev:Callisto,
Man värderar inte det man hör i en F/E-lyssning. Man är enbart ute efter om det hörs skillnad före och efter. Huruvida det låter bra eller dåligt är irrelevant.
Ja men låt säga att de alla fyra har hört olika förvrängningar, ur bedöms då slutomdömmet. De har ju uppenbarligen hört olika saker.
Om alla fyra hört olika förvrängningar så är slutresultatet att testobjektet färgar. Det räcker att en detekterar skillnad för detta.
Om ingen kan detektera skillnad mellan före och efter så är det ett nollresultat med slutsats "ej hörbart färgande" och anses då vara en god återgivare.
Antalet 4 är bara ett exempel. Jag vet inte hur stor lyssningspanelen är hos LTS lyssningar.
Callisto skrev:Jo men förstår du inte poängen då, låt säga att 1 av 4 hör en förvrängning. Färgar den då? Hur kan man veta att denna ensamma person har "rätt".
Nej, det gör det inte. Det bevisar fortfarande inte något man inte kan höra. Man kan statisktiskt komma fram till "normalgod hörsel" (så här svaga ljud ungefär kan man normalt höra) genom att göra ett genom snitt av många personer men inte bevisa att man inte kan höra under detta tex.rhenrics skrev:Martin skrev:Ok, nu har jag funderat. Vad frågar du efter? Det finns ingen konflikt i det jax skrev och det jag skriver, tyvärr.rhenrics skrev:Läs Jax svar ovan och fundera själv vetja
Tyvärr Martin, men det gör det. Du hänvisar till omständigheter som gör att definitionen av normalgod hörsel skulle variera över tiden. Det gör den inte i och med att det inte är endast en person som utför testet utan många. Det är just det som gör testet statistiskt signifikant. Tyvärr.
Naqref™ skrev:Callisto skrev:Jo men förstår du inte poängen då, låt säga att 1 av 4 hör en förvrängning. Färgar den då? Hur kan man veta att denna ensamma person har "rätt".
Den färgar då och det kan man veta m h a statistiska metoder. Om personen i fråga klarar att peka ut apparaten 9 av 9 ggr bl a.
Callisto skrev:Jo men förstår du inte poängen då, låt säga att 1 av 4 hör en förvrängning. Färgar den då? Hur kan man veta att denna ensamma person har "rätt". Kan ju faktiskt bero på den personens sinnesintryck som mycket väl kan vara subjektiva i detta fall.
Martin skrev:Det bevisar fortfarande inte något man inte kan höra. Man kan statisktiskt komma fram till "normalgod hörsel" genom att göra ett genom snitt av många personer men inte bevisa att man inte kan höra under detta tex.
Jax skrev:Callisto skrev:Jo men förstår du inte poängen då, låt säga att 1 av 4 hör en förvrängning. Färgar den då? Hur kan man veta att denna ensamma person har "rätt". Kan ju faktiskt bero på den personens sinnesintryck som mycket väl kan vara subjektiva i detta fall.
Nej jag förstår inte din poäng då jag inte ser relevansen.
Kan man inte lita på lyssnarna så blir ju vilket lyssningstest som helst värdelöst.
I ovanstående exempel kan denne person tala om vad det var som skiljde i ljudet så noga som möjligt så de andra kan lyssna efter samma sak. Vilket är mest för att analysera hur testobjektet färgar, själva F/E-lyssningen är redan klar med utfall "färgar".
Vill man verkligen testa om personen verkligen hört rätt görs lämpligen F/E-lyssningen om, denna gången blint.
Men nu är ju inte F/E-test utformat för att bevisa frånvaron av färgningar eftersom det inte går som sagt. Inte med något test eftersom det strider mot en av vetenskapens grundläggande principer.rhenrics skrev:Martin skrev:Det bevisar fortfarande inte något man inte kan höra. Man kan statisktiskt komma fram till "normalgod hörsel" genom att göra ett genom snitt av många personer men inte bevisa att man inte kan höra under detta tex.
Har man bara tillräckligt stort underlag för sitt test så kan man statistiskt bevisa att definitionen av god hörsel för de flesta människor är si eller så. Det kan man göra till godtycklig noggrannhet. Det kan så klart finnas vissa enstaka extrema fall av människor som hör toner som 99,999% av övriga jordens befolkning inte hör.
Om F/E-testet är utformat så att det statistiskt bara ska täcka de personer med normal hörsel, så kommer det så klart fortfarande vara ett ofullständigt test för dem med superhörsel. Nu tror jag dock inte att den skillnad Rydberg preliminärt har hört är av den karaktären. Hela diskussionen känns av den anledningen tämligen akademisk och av noll praktiskt intresse
Martin skrev:Det är det som är själva grejjen med att man inte kan bevisa frånvaron av något, det spelar ingen rol hur många exempel du drar upp. Bevisa att man inte kan höra -10dB tex...(det finns alltid fler människor att testa, nya föds hela tiden, lycka till) Bevisa frånvaron av Guds existens... You name it. Det går inte eftersom det är en av vetenskapens grundläggande principer.
Martin skrev:Men nu är ju inte F/E-test utformat för att bevisa frånvaron av färgningar eftersom det inte går som sagt. Inte med något test eftersom det strider mot en av vetenskapens grundläggande principer.rhenrics skrev:Martin skrev:Det bevisar fortfarande inte något man inte kan höra. Man kan statisktiskt komma fram till "normalgod hörsel" genom att göra ett genom snitt av många personer men inte bevisa att man inte kan höra under detta tex.
Har man bara tillräckligt stort underlag för sitt test så kan man statistiskt bevisa att definitionen av god hörsel för de flesta människor är si eller så. Det kan man göra till godtycklig noggrannhet. Det kan så klart finnas vissa enstaka extrema fall av människor som hör toner som 99,999% av övriga jordens befolkning inte hör.
Om F/E-testet är utformat så att det statistiskt bara ska täcka de personer med normal hörsel, så kommer det så klart fortfarande vara ett ofullständigt test för dem med superhörsel. Nu tror jag dock inte att den skillnad Rydberg preliminärt har hört är av den karaktären. Hela diskussionen känns av den anledningen tämligen akademisk och av noll praktiskt intresse
rhenrics skrev:
Jaså?Jag trodde F/E-test var utformat för att statistiskt bevisa frånvaron av för människor hörbara färgningar. Om det inte är det, vad är då syftet med testet enligt dig? Att bara bevisa något just den dagen, eller med bara just de människorna...eller vadå
Martin skrev:Men nu är ju inte F/E-test utformat för att bevisa frånvaron av färgningar eftersom det inte går som sagt. Inte med något test eftersom det strider mot en av vetenskapens grundläggande principer.
rhenrics skrev:Jaså?Jag trodde F/E-test var utformat för att statistiskt bevisa frånvaron av för människor hörbara färgningar. Om det inte är det, vad är då syftet med testet enligt dig? Att bara bevisa något just den dagen, eller med bara just de människorna...eller vadå
Jax skrev:rhenrics skrev:Jaså?Jag trodde F/E-test var utformat för att statistiskt bevisa frånvaron av för människor hörbara färgningar. Om det inte är det, vad är då syftet med testet enligt dig? Att bara bevisa något just den dagen, eller med bara just de människorna...eller vadå
Du läser uppenbarligen inte vad folk skriver. FE-lyssningen är utformad för att detektera färgningar i ett testobjekt. Det är inte utformat för att bevisa att testobjektet inte färgar. Det går inte. Det är omöjligt. Be mig inte förklara varför, det har redan gjorts i 5% av alla inlägg i hela forumet.
Naqref™ skrev:rhenrics skrev:
Jaså?Jag trodde F/E-test var utformat för att statistiskt bevisa frånvaron av för människor hörbara färgningar. Om det inte är det, vad är då syftet med testet enligt dig? Att bara bevisa något just den dagen, eller med bara just de människorna...eller vadå
Nej det är till för att man ska kunna utesluta de som är statistiskthörbart färgande...
det har redan gjorts i 5% av alla inlägg i hela forumet.
Jax skrev:rhenrics skrev:Jaså?Jag trodde F/E-test var utformat för att statistiskt bevisa frånvaron av för människor hörbara färgningar. Om det inte är det, vad är då syftet med testet enligt dig? Att bara bevisa något just den dagen, eller med bara just de människorna...eller vadå
Du läser uppenbarligen inte vad folk skriver. FE-lyssningen är utformad för att detektera färgningar i ett testobjekt. Det är inte utformat för att bevisa att testobjektet inte färgar. Det går inte. Det är omöjligt. Be mig inte förklara varför, det har redan gjorts i 5% av alla inlägg i hela forumet.
rhenrics skrev:
Jaha? Och när man råkar på en apparat som man inte hörbart kan säga att den färgar alls, vad kallas det då? Att den inte färgar hörbart, eller? Finns det inga sådana apparater som F/E-testats där man kommit fram till just detta?
Jaha? Och när man råkar på en apparat som man inte hörbart kan säga att den färgar alls, vad kallas det då? Att den inte färgar hörbart, eller? Finns det inga sådana apparater som F/E-testats där man kommit fram till just detta?
Då säger man att man inte har kunnat utröna om det var statisktiskt färgande i ett F/E-lyssningstest.
n3mmr skrev:Öh asså: Jax: grabben har inte knäck i ögonen, han bara slarvar och slirar på orden.
n3mmr skrev:F/E-lyssning kan ANHÄNGIGGÖRA att ett objekt kanske saknar färgningar,
och kan eventuellt bevisa att objektets färgningar är "små" i någon mening.
Då säger man att man inte har kunnat utröna om det var statisktiskt färgande i ett F/E-lyssningstest.
Jax skrev:n3mmr skrev:Öh asså: Jax: grabben har inte knäck i ögonen, han bara slarvar och slirar på orden.
n3mmr skrev:F/E-lyssning kan ANHÄNGIGGÖRA att ett objekt kanske saknar färgningar,
och kan eventuellt bevisa att objektets färgningar är "små" i någon mening.
Jo jag håller med men jag vll uttrycka det som "apparaten kan anses vara en god återgivare då försöken att detektera färgningar misslyckades".
Semantik? Visst är det det men en viss skillnad blir det ju.
rhenrics skrev:
Terminologin "färgar inte hörbart" eller likalydande formuleringar har alltså aldrig använts av LTS och testansvariga där vid rekommendationer av apparater?
Användare som besöker denna kategori: data_foggen, juanth och 13 gäster