Göra egen motor till element.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Göra egen motor till element.

Inläggav Kraniet » 2011-07-29 09:25

Jag blev lite sugen på ett dylikt projekt. Vet inte om jag har möjlighet att genomföra något liknande men det är ju alltid kul att funder om inte annat.
Jag tycker det här med neodym i motorn verkar väldigt smart just för att man kan få mycket magnetstyrka i en mindre form och även kan utforma lite andra lösningar än vad en ringmagnet tillåter.
Raidho är ett exempel på hur man kan få det gjort. Som dessutom inte ser så svårt (nåja..) att att kunna replikera.

Motorn ser ut att vara uppbygd av fyra olika komponenter. Dels är det över polplattan, sen den nedre som verkar fräst ur ett stycke så man får den inre delen (vad heter det?). Sen är det magneterna som består av två rader med neodym jämnt utsatt runt motorn. Ovanpå dessa sitter det sen "järnstänger" som håller ihop den övre och nedre polplattan samt sluter den magnetiska kretsen.
Är det här ett bra sätt att bygga en motor på? Vad skulle man tänka sig förbättra? Skulle man kunna använda sig av en avlång neo-magnet som höll ihop motorn själv? Behövs en sådan kraftig ventilering i mitten då motorn är öppen runt om (kompression under dammkåpan)?

Annat än fräsningen av de olika delarna är det något annat ni ser som ett problem?

http://www.stereophile.com/ces2010/raidho_small_is_big/

Bild

Bild

Bild

http://www.jefferson-hifi-video.com/?m=201003

edit: jag har uteslutet vissa delar och historien ser jag. Tänker på T-yoke och koppar och kortslutningsringar. Men man kan ju börja såhär..

edit2: ja just det jag tänkte använda mig av ett befintligt element där jag monterar av motorn och ersätter med denna. Så det blir ju några billigare element till att börja med och då en enklare motor förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-29 13:39

utrustad med en motorsimuleringsverktyg och en vettig fräsutrustning och mycket fri tid så kan man nog få till fina resultat, men även elementmembranets beskaffenhet är ju av vikt, och det är ju inte alltid så lätt att återanvända kon + korg på köpeelement heller
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-29 14:31

Om jag skulle experimentera med motorkonstruktioner så skulle jag nog gå på elektromagnetiserad motor och försöka få magnetspalten mättad.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-07-31 18:23

paa skrev:Om jag skulle experimentera med motorkonstruktioner så skulle jag nog gå på elektromagnetiserad motor och försöka få magnetspalten mättad.

men det känns väl något mer avancerat? blir ju en del styrelektronik inblandat. Blir väl en del läckage också som måste tas om hand om (fast det kanske inte är mer än en vanlig magnet)?
En tanke är ju att låta spolen som alstrar magnetfältet gå i motfas till talspolen. Mest smart verkar det ju med elektromagnet ifall man samtidigt kör aktivt med inbyggt slutsteg. Men då blir det väl än mer viktigt med skärmning?

Men det kan ju vara kul med lite allmänt spånande i tråden på olika motorlösningar?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-07-31 19:50

eller varför inte skicka en likström genom talspolen, för att sedan skicka in AC audiosignalen från förstärkeriet till den andra spolen, som sitter på det stora magnethärket.

fördelen är att du får fler frihetsgrader map tråddiameter, induktans, DC resistans etc, eftersom du i stort sett inte är begränsad till det lilla utrymmet i talspolegapet att få ihop dina 4 eller 8 ohms impedans.

nackdelen är att du får fler frihetsgrader... ;)

jag vet inte hur linjärt magnetmaterialet är heller?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-31 21:55

Man kan inte modulera magnetfältet i magnetmotorn med tillräckligt hög frekvens, när den är lindad på en järnkärna, så det är likström som gäller i fältmagneten.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-08-01 00:44

eller så tillverkar man den av järnpulverkomposit som tex används i hf transformatorer.

då får man små dimensioner o virvelströmmarna är hanterbara, jmfr.utgångstrafos för rörstärkeri där tunna lamineringar används.

kan kosta liiite bara men vad är poängen med att spåna om man inte tar ut svängarna lit
e?

eller så tillverkar man den av järnpulverkomposit som tex används i hf transformatorer.

då får man små dimensioner o virvelströmmarna är hanterbara, jmfr.utgångstrafos för rörstärkeri där tunna lamineringar används.

kan kosta liiite bara men vad är poängen med att spåna om man inte tar ut svängarna lit
e?

Linnar

Inläggav Linnar » 2011-08-01 12:51

paa skrev:Om jag skulle experimentera med motorkonstruktioner så skulle jag nog gå på elektromagnetiserad motor och försöka få magnetspalten mättad.

Sinus har element med elektromagneter. Dessutom har de en ny typ av spider. Tyvärr har ju ägaren av Sinus gått vidare till de gröna ängarna så man kan ju undra hur det går med Sinus nu?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-01 12:55

Problemet är väl inte att bygga motorn.... utan att bygga motorn så den uppfyller en sen tidigare fastställd kravspec.

Men vill man bara bygga och sedan uppfinner tillämpningen så går det nog rätt bra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-01 13:04

Linnar skrev:Sinus har element med elektromagneter. Dessutom har de en ny typ av spider. Tyvärr har ju ägaren av Sinus gått vidare till de gröna ängarna så man kan ju undra hur det går med Sinus nu?

Här finns det lite info om det:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84566

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-08-01 20:00

Nattlorden skrev:Problemet är väl inte att bygga motorn.... utan att bygga motorn så den uppfyller en sen tidigare fastställd kravspec.

Men vill man bara bygga och sedan uppfinner tillämpningen så går det nog rätt bra.

laser?

leksak 1962 utan tillämpningar ( borra hål i.rakblad) biljonindustri som revolutionerat många områden 2010 , räddar liv och egendom mm.

lite tillspetsat men ni fattar nog

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-01 20:47

rikkitikkitavi skrev:laser?

leksak 1962 utan tillämpningar ( borra hål i.rakblad) biljonindustri som revolutionerat många områden 2010 , räddar liv och egendom mm.

lite tillspetsat men ni fattar nog

Man visste alldeles utmärkt vad den skulle kunna användas till med tanke på hur länge den teoretiserats innan. Möjligtvis hade Nikolai Tesla en fungerande prototyp under sin livstid också... fast i hans fall skulle jag tro att "maser" är den troligare versionen.

Men jag förstår andemeningen.... kan dock inte se att lek med en högtalarmotor skulle råka åstadkomma för häpnadsväckande nyhet dock. Men visst, aldrig säga aldrig... men sannolikheten... ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Linnar

Inläggav Linnar » 2011-08-01 22:32

paa skrev:
Linnar skrev:Sinus har element med elektromagneter. Dessutom har de en ny typ av spider. Tyvärr har ju ägaren av Sinus gått vidare till de gröna ängarna så man kan ju undra hur det går med Sinus nu?

Här finns det lite info om det:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84566

OK!
Tack för länken (får alltid utslag i ansiktet när jag läser på det forumet).

Hoppas att någon djupt intresserad tar över produktionen av Sinus-element.

Ber om ursäkt för att jag gick lite OT!

Återgå till DIY-forum