Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Strmbrg skrev:Blundar jag, oavsett ljus eller murker, så får jag inte samma grad av realism-upplevelse.
Samma för mig, jag finner det till och med störande att blunda.
single_malt skrev:Okej, oavsett om man blundar inne så är hjärnan igång. Jag tror att ljudhändelsen görs förståelig och rimlig i av hjärnan, utan "kompensationer".
single_malt skrev: Därför går det inte att påstå att en viss spektral distorsion leder till att det kommer att göra att det låter som om en röst blir utsmetad i höjdled även om man kan visa att sådan distorsion kan påverka uppfattning av höjd på fantomkällan under vissa omständigheter.
phon skrev:single_malt skrev:Okej, oavsett om man blundar inne så är hjärnan igång. Jag tror att ljudhändelsen görs förståelig och rimlig i av hjärnan, utan "kompensationer".
Ja, du har ju hela tiden varit rejält inne på speech intelligibility, och hur man under dåliga omständigheter fortfarande kan uppfatta vad som spelas.
För mig är HiFi är rätt långt ifrån att bara på gränsen rimligt kunna förstå att något spelas, och i bästa fall kunna avgöra vad som spelas.single_malt skrev: Därför går det inte att påstå att en viss spektral distorsion leder till att det kommer att göra att det låter som om en röst blir utsmetad i höjdled även om man kan visa att sådan distorsion kan påverka uppfattning av höjd på fantomkällan under vissa omständigheter.
Och där kom din syn på regnbågseffekten, fast i den här tråden istället.
Det går ju förstås ganska enkelt att visa att det inte är en halmdocka, men det tillför inget till den här tråden, precis som du säger.single_malt skrev: Din åsikt om vad jag har varit rejält inne på får stå för dig. Den är en halmdocka och inte relevant för det vi diskuterar nu.
single_malt skrev:Vad jag vill få fram fast du förstås kanske inte håller med om är att man inte kan dra slutsatser baserat på vilken inverkan en enskild effekt, som kan uppmätas i labsituation, har på en situation när man lyssnar på sin stereo hemma.
Nej, tvärtom. Det finns all anledning att tro att sådana studier visar att hjärnan/högre processer styr hur man uppfattar ljud.single_malt skrev:
Om man beaktar fenomen som precedense- och cocktailparty effekter. Finns det anledning att tro att det inte visar att hjärnan/högre processer styr hur man uppfattar ljud?
single_malt skrev:... på ett sätt som gör att man inte bara kan förvänta sig att resultat från enstaka labtester ska vara relevanta i en annan situation som tex när man lyssnar på musik i sin stereoanläggning?
phon skrev:Det var många frågor på en gång!
Nej, tvärtom. Det finns all anledning att tro att sådana studier visar att hjärnan/högre processer styr hur man uppfattar ljud.single_malt skrev:
Om man beaktar fenomen som precedense- och cocktailparty effekter. Finns det anledning att tro att det inte visar att hjärnan/högre processer styr hur man uppfattar ljud?
single_malt skrev:
Precedense- och cocktailparty effekter är typiska exempel på speech intelligibility-studier, men de studierna kan förstås inte, som din fråga är ställd, visa att det inte visar att hjärnan/högre processer styr hur man uppfattar ljud. Första vetenskapliga tesen igen.![]()
single_malt skrev:...enskilda ljud-stimuli kan uppfattas olika beroende sammanhanget det förekommer i lite grovt uttryckt.
single_malt skrev:Nä, det var ingen bra beskrivning men ljudstimulin i en labsituation kan simulera direktljud och reflexer. Det intressanta tycker jag är, om man kan acceptera och förstå vad precedense-effekten innebär, vad det innebär för synen på hörandet.
I min föreställning är det bara en liten yttring av hjärnans roll i förhållandet mellan ljudvärlden och medvetandet som forskare hittills har kunnat studera.
Goldfinger skrev:Naqref skrev: Har man goda högtalare och en anpassat rum så kommer ljudet upplevas komma exakt från den punkt man har högtalaren.
Intressant Naqref, men du menar väl en punkt precis mittemellan högtalarna eller?
För det är ju mellan högtalarna med varierad förskjutning framåt eller bakåt som röster normalt projiceras.
Eller menar du att så inte sker när det spelas upp monofoniskt i bägge högtalarna?
single_malt skrev: Blauert och Toole till exempel drar helt andra slutsatser som just handlar om hjärnans roll i formandet av upplevelsen.
phon skrev:single_malt skrev: Blauert och Toole till exempel drar helt andra slutsatser som just handlar om hjärnans roll i formandet av upplevelsen.
Jag använde båda böckerna idag när jag lyssnade på mina Guru uppställda på piP-stativ. En bok under varje högtalare, eftersom piP-stativen är för låga för Guru.
Jag uppmärksammade att båda böckerna påverkar upplevelsen, dock något osymmetriskt eftersom böckerna inte är lika tjocka.
Jag provade då två gamla tjocka telefonkataloger och fann att de påverkade i betydligt större omfattning i positiv riktning.
Min slutsats av detta enkla experiment är att två gamla telefonkataloger ger betydligt större utbyte i ljudupplevelse än vad Blauert och Toole ger.
JanBanan skrev:Själv skulle jag vilja prova med IÖs samlade akademiska avhandlingar fråm hans omtalade forskning på 70-talet. Är det någon som har kopior av dessa? Eller de kanske inte existerar?
steveo1234 skrev:JanBanan skrev:Själv skulle jag vilja prova med IÖs samlade akademiska avhandlingar fråm hans omtalade forskning på 70-talet. Är det någon som har kopior av dessa? Eller de kanske inte existerar?
Konstruktiv som alltid...
JanBanan skrev:Själv skulle jag vilja prova med IÖs samlade akademiska avhandlingar fråm hans omtalade forskning på 70-talet. Är det någon som har kopior av dessa? Eller de kanske inte existerar?
JanBanan skrev:Själv skulle jag vilja prova med IÖs samlade akademiska avhandlingar fråm hans omtalade forskning på 70-talet. Är det någon som har kopior av dessa?
phon skrev:JanBanan skrev:Själv skulle jag vilja prova med IÖs samlade akademiska avhandlingar fråm hans omtalade forskning på 70-talet. Är det någon som har kopior av dessa?
Jag har bara tillgång till originalen, men tyvärr inga kopior, så jag kan inte hjälpa dig.![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster