Moderator: Redaktörer
PetterPersson skrev:Bygg inte horn med det elementet. För högt qts och för lågt Xmax för att det ska bli bra. Tyvärr.
Att högt Q-värde alltid skulle innebära kortare horn är ju inte helt sant.
Linnar skrev:Hej Grabbar!
Det går bygga horn av vad man vill och man blir nästan alltid överraskad av resultatet om det tidigare bara lyssnats på lådor.
Helst bör teori användas om allt skall bli helt (nästan)bra. "Nästan" därför horn handlar lika mycket om kompromisser som teori.
paa skrev:Linnar skrev:Hej Grabbar!
Det går bygga horn av vad man vill och man blir nästan alltid överraskad av resultatet om det tidigare bara lyssnats på lådor.
Helst bör teori användas om allt skall bli helt (nästan)bra. "Nästan" därför horn handlar lika mycket om kompromisser som teori.
Horn kan bli mycket imponerande och överlägsna lådor med små element på många punkter, men de tenderar att låta väldigt olika allihop, de där olika hornen, och det är ju inget bra tecken precis.
:(Linnar skrev:Dessutom har jag fått det tvivelaktiga nöjet att begåvats med en svår tinitus.
Inte roligt, jag har det själv men lyckas i större och större utsträckning "tänka bort" det. På senare tid har jag till och med lyckats lyssna till tystnad.Dessutom har jag fått det tvivelaktiga nöjet att begåvats med en svår tinitus.
paa skrev:Linnar skrev:Hej Grabbar!
Horn kan bli mycket imponerande och överlägsna lådor med små element på många punkter, men de tenderar att låta väldigt olika allihop, de där olika hornen, och det är ju inget bra tecken precis.
Forsman skrev:Inte roligt, jag har det själv men lyckas i större och större utsträckning "tänka bort" det. På senare tid har jag till och med lyckats lyssna till tystnad.Dessutom har jag fått det tvivelaktiga nöjet att begåvats med en svår tinitus.
/mvhff
PeterAkemark skrev:Jag tror att Klipsch vet vad de gör efter 60 år i branschen fast Electro-Voice konstaterade redan i slutet av 70-talet att horn var en "nödlösning" när inget annat fungerade.
PeterAkemark skrev:I de flesta fall är en basreflexlösning med flera element mer kostnadseffektiv och ger en verkningsgrad som ligger i samma härad som ett motsvarande horn, nästan.
PeterAkemark skrev:F ö handlar väl PA mer om talfrekvenser (>300 Hz) än om att återge musik (<100) Hz.
Linnar skrev:Petter är generös som vanligt!
Kurvan ser inte bra ut men man skall inte förledas av det. Det kommer att låta bättre än kurvan ser ut. Det blir dock ingen hifi av det men man kan "få till det" genom att lägga lite dämp på golvet inne i hornet.

Låt inte lådan jobba mycket över 200hz. Om jag byggde den skulle jag lägga in en lågpassbrytning på 12db från ca 150hz. Detta element skulle behöva ett elektroniskt subb-filter neråt. Om det inte är möjligt rekommederar jag att minska bakutrymmet ännu mer än Petter skriver för att säkra konutslaget vid subbnivåer (det kommer ändå inte nycket ur lådan där nere).