Moderator: Redaktörer
Goldfinger skrev:Nattlorden skrev:Goldfinger skrev:Vad ligger till grund för den hypotesen?
Är det på antagandet att 668an skulle vara transparent?
Att skillnaden på de bästa sedan innan är mikroskopisk, så ev förbättringar därifrån blir ännu mer svårhörda.
Det kan hända, men en bättre apparat är en bättre apparat, huruvida det är hörbart skulle jag lyssningsutvärdera mycket noggrant.
Det handlar ju trots allt om vad varje enskild individ klarar att höra i sitt eget system.
Där apparaten är tänkt att sitta.
Richard skrev:Mats skrev:Hur bra spelar musikerna?
Att lyssna efter melodislingorna ( tune- method ) är en metod att använda då man lyssnar. Problemet är att metoden är systemberoende.
En viss signalkälla av olika märken kan upplevas som HELT olika bra på tydligheten i melodierna beroende på vilket komplett system signalkällan stoppas in i.
Inte minst visar Harryups tester av nätverkspelare att sådant är fallet.
Man kan alltså inte säga att en apparat är överlägsen en annan. Det är helt beroende på hur den övriga anläggningen är komponerad.
Förstår man bara detta så är fältet öppet för riktiga förbättringar, även med tune- method.
Conan skrev:KarlXII skrev:Så jag vet inte - händer det eller?
Nä!
KarlXII skrev:Försvinner mystiskt säger du. Nja, det behöver inte vara någon mystik inblandad, bara fel metod. Jag tror inte längre att blindtester är speciellt bra för att höra skillnader.
Stämmer nog bra att blindtester inte är en speciellt bra metod om man önskar uppleva skillnader, vare sig de finns där "på riktigt" eller inte...
KarlXII skrev:Själv har jag börjat släppa på korrektheten. Jag skiter i transparensen.
Är det kul att lyssna plus att det låter bra, så räcker det för mig.
Eller snarare - det är det enda som duger.
Vad ska man kalla det? Tunedem med knorr?
Jamen, det är väl så de flesta av oss "hobby-entusiaster" lyssnar på apparater. Bara man då är medveten om att de upplevda skillnaderna inte behöver ha med appraternas tekniska prestanda att göra utan kan bero på förväntningar och förutfattade meningar (eller bara dagsfomen) hos lyssnaren allena. Just det där pillret är tyvärr rätt svårt att få ner för vissa som vill att alla upplevelser av en test/lyssning har en förklaring med förankring i den fysikaliska världen.
Det är mycket lättare att säga: "jag struntar i det där med transparens och korrekthet" än att säga: "jag struntar i om skillnaderna är verkliga eller bara placebo".
Önskar? Alltså, jag är ju nyfiken på OM det finns en skillnad och HUR denna skillnad ter sig.Conan skrev:Stämmer nog bra att blindtester inte är en speciellt bra metod om man önskar uppleva skillnader, vare sig de finns där "på riktigt" eller inte...
Max_Headroom skrev:Lowend skrev:Dessa två apparater har det stötts och blötts om i rätt många år nu, vad är det som gör dessa två apparater så intressanta egentligen? Skulle gärna vilja veta, och varför älta dessas egenskaper och karaktärer, och varför ställa dem emot varandra?
Mig veterligen har ingen av dessa apparater revolutionerat musikåtergivningen, vill verkligen veta vad det är som gör de två spelarna så intressanta.
CD 12 är tekniskt intressant på grund av den del fifffiga tekniska lösningar. Bland annat sitter laser dioden med snabbfäste så den enkelt kan bytas om det skulle behövas. Spelaren är rent mekaniskt mycket gediget byggt. Uppenbarligen har tillverkaren tänkt att denna ska kunden ha länge. Eller åtminstone skall kunna ha det, om man så önskar. Inget billigt slit och släng. DACen är kopplad med en egen klock-synk-sladd till drivverket. Fiffigt.
Naturligtvias har ingen av dom revolutionerat musikåtergivningen. Hur skulle dom kunna gära det? En CD-spelare är en CD-spelare.
Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Nattlorden skrev:Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Eftersom Carlssonplanet & LTS är vida överlägsna resten av världens hifipress, självklart. Noneeded. 989 är väsentligt mer färgande än 668, alltså inte bättre - oavsett vad subjektivt tyckande betalda guldöron må tycka.
Fast jag skulle inte skriva det, begagnatpriset blir bara bättre om fler tycker som du... och det skulle inte skada med ett extra par i reserv.
Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Eftersom Carlssonplanet & LTS är vida överlägsna resten av världens hifipress, självklart. Noneeded. 989 är väsentligt mer färgande än 668, alltså inte bättre - oavsett vad subjektivt tyckande betalda guldöron må tycka.
Fast jag skulle inte skriva det, begagnatpriset blir bara bättre om fler tycker som du... och det skulle inte skada med ett extra par i reserv.
Javisst ja, glömde ju att LTS och Carlssonplanet-anhängarna är livrädda för saker o ting som verkligen låter och berör lyssnaren.
Tänkte inte på det.
Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Javisst ja, glömde ju att LTS och Carlssonplanet-anhängarna är livrädda för saker o ting som verkligen låter och berör lyssnaren.
Tänkte inte på det.
Nattlorden skrev:Håller med.
Denna må vara slö att starta, och emellanåt råkar skivor i vibrerande obalans... men likfullt är ljudet tillräckligt bra för att ge magiska resultat om den kopplas till en topp-anläggning:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=414233
Med tanke på ovanstående nackdelar så skulle jag självklart inte rekommendera den, men det var ett rent experimentköp för att testa hypotesen om att en entryline-dvd är tillräckligt bra idag.
Hulbar skrev:Tror nog att en sådan kan rekommenderas om budgeten är begränsad. För då måste pengarna användas så de ger största möjliga förbättring. Och då bör inte DVD spelaren vara onödigt dyr.
Även om det inte är ett nöje att äga en apparat som är plastig och väger 1 Kg.
Nattlorden skrev:Håller med.
Denna må vara slö att starta, och emellanåt råkar skivor i vibrerande obalans... men likfullt är ljudet tillräckligt bra för att ge magiska resultat om den kopplas till en topp-anläggning:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=414233
Med tanke på ovanstående nackdelar så skulle jag självklart inte rekommendera den, men det var ett rent experimentköp för att testa hypotesen om att en entryline-dvd är tillräckligt bra idag.
Tänkte inte på det.
StefanL skrev:Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Tänkte inte på det.
Varför är en filosofi om att eftersträva en så oförvanskad signal som möjligt genom kedjan något tråkigt?
Din preferens är (om jag läser dig rätt) en färgad signal som berör dig.
Och som skrivits alla 1000 gånger innan, så är det inget fult i att föredra en färgning.
Lowend skrev:Hihi, visste jag skulle få på tafsen för mitt inlägg.![]()
Visst vill jag att mina apparater skall ha förmågan att beröra, sitta och lysna på ett platt och oengagerande ljud är i mitt tycke helt ointressant. Visst, att återge vad som finns på skivan är en viktig egenskap, men vad finns på skivan egentligen? Vilka instrument spelas det på och hur är inspelningen gjord? Vilka effekter är pålagda och hur används de? Inspelningsrummets akustik, hur starkt och svagt spelas det?
Nattlorden skrev:Lowend skrev:Hihi, visste jag skulle få på tafsen för mitt inlägg.![]()
Visst vill jag att mina apparater skall ha förmågan att beröra, sitta och lysna på ett platt och oengagerande ljud är i mitt tycke helt ointressant. Visst, att återge vad som finns på skivan är en viktig egenskap, men vad finns på skivan egentligen? Vilka instrument spelas det på och hur är inspelningen gjord? Vilka effekter är pålagda och hur används de? Inspelningsrummets akustik, hur starkt och svagt spelas det?
1) Det är inte apparaten som skall beröra, det är musiken. Vill man att apparaten skall beröra köper man väl en trummaskin el. dyl?
2) Så nära transparent återgivning som går GER INTE PLATT OCH OENGAGERANDE LJUD!
3) Ja, det är ju precis de frågorna som man behöver transparent återgivning för att kunna svara på. Färgar spelaren vet man ju aldrig vad som är vad.
Lowend skrev:Huh, stora bokstäver. Verkar allvarligt minsann.![]()
Dynamik kan inte 2105 och cd 665 eller Pioneer 668 klara ut, kan inte anläggningen ge tillräckligt med kraft, luft, tystnad osv berör inte det inspelade. Det blir helt enkelt inte roligt eller njutbart att lyssna, tror ni inte jag förstår.
Nattlorden skrev:
Ja, eftersom det är ett vanligt förekommande missförstånd, då folk verkar ha fått en uppfattning om vad transparent är som inte stämmer. Den klassificeringen som låter så är en speciell sorts färgning som folk har valt att tro att den representerar vad transparent är, men det är inte korrekt.
Lowend skrev:StefanL skrev:Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Tänkte inte på det.
Varför är en filosofi om att eftersträva en så oförvanskad signal som möjligt genom kedjan något tråkigt?
Och som skrivits alla 1000 gånger innan, så är det inget fult i att föredra en färgning.
Nja, frågan är snarare - vad är en färgad signal Stefan? Platt och tråkigt eller medryckande och kraftfullt? Menar inte att det måste spelas med dånande bas eller ylande diskant, det blir ju bara fel.
Lowend skrev:StefanL skrev:Lowend skrev:Nattlorden skrev:Lowend skrev:668:an är en gammal häck som är omkörd så det visslar om det av bla sina egna efterföljare med 989:an som det slutgiltiga "mästerverket" om man skall tro audio-pressen så jag förstår fortfarande inte intresset för denna gamla spelare. Men det är klart, är den rekommenderad av Carlssonplanet eller LTS måste den ju vara bäst.
Tänkte inte på det.
Nja, frågan är snarare - vad är en färgad signal Stefan? Platt och tråkigt eller medryckande och kraftfullt? Menar inte att det måste spelas med dånande bas eller ylande diskant, det blir ju bara fel.
KarlXII skrev:Håller absolut med. Det kan låta hur bra som helst.
Men det kan en anläggning komponerad av grovt färgande prylar också göra.
Nattlorden skrev:Lowend skrev:Huh, stora bokstäver. Verkar allvarligt minsann.![]()
Ja, eftersom det är ett vanligt förekommande missförstånd, då folk verkar ha fått en uppfattning om vad transparent är som inte stämmer. Den klassificeringen som låter så är en speciell sorts färgning som folk har valt att tro att den representerar vad transparent är, men det är inte korrekt.Dynamik kan inte 2105 och cd 665 eller Pioneer 668 klara ut, kan inte anläggningen ge tillräckligt med kraft, luft, tystnad osv berör inte det inspelade. Det blir helt enkelt inte roligt eller njutbart att lyssna, tror ni inte jag förstår.
Med tanke på att flera av oss som sitter med sådan samt en dynamikkompetent anläggning inte håller med, så antar jag att du helt enkelt saknar färgningar som får dig att uppfatta musiken som mer dynamisk - vilken besynnerligt nog brukar vara en lätt kompression som är boven.
Hulbar skrev:Platt och tråkigt är ett subjektivt omdömme. Det är inte alls säkert att någon annan upplever samma sak som du. Om någon annan påstår att han gillar det är det förmodligen sant.
Lowend skrev:Vilka komponenter består den dynamikkompetenta anläggningen av i ditt fall?
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Håller absolut med. Det kan låta hur bra som helst.
Men det kan en anläggning komponerad av grovt färgande prylar också göra.
Språkligen håller jag inte med, men vi har olika definition på "låta bra". Du menar nog "uppskattas" med det, jag menar "nära mediaidentiskt" med det.
Lowend skrev:de flesta av de anläggningar jag lyssnat på som beskrivits som transparenta med komponenter av "världsklass" och som kostat skjortan har trots allt inte engagerat mig som lyssnare. En massa detaljer visst men var tog musiken vägen? Alldeles för analytiskt och stelt utan den värme som jag anser behövs för att göra musiken rättvisa. Detta kan iofs vara ett sk "ljudideal" jag beskriver men jag anser att mycket av det sk highend-segmentet går bort pga nämnda överanalytiska egenskaper.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster