Hjälp att identifiera luxorelement i briljanthögtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andykat

Inläggav andykat » 2011-04-26 23:35

Tack för bra och snabba svar! Har inte haft tid att ge mig på det ännu, men nu vet jag iaf var jag ska börja! Tack för tipset om delningsfiltret också.. Får eventuellt återkomma med frågor på detta. som sagt, jag är newbie.

/Andreas

Användarvisningsbild
andykat

Inläggav andykat » 2011-06-10 00:39

Hej igen!

Har äntligen fått lite tid över att öppna upp mina Briljanter..

Så här ser skumkanten ut:
Bild

smutsig och trasig alltså...

Så nu inför omkantningen tänkte jag bara kolla några grejer med er experter..
Har ni några tips på var man bäst köper nya skumgummikanter?

Hittade denna: http://www.wooferrepair.com/8kit.html
kan det vara nåt? tycker det andra kitet uppifrån verkar stämma rätt bra med måtten på briljanten.. vad är förresten "dust cap"? är det nåt man behöver bry sig om?

angående processen för att byta kanter så verkar det finnas många bra guider på nätet.. men är det nåt särskilt man bör tänka på för just Briljanten? kan jag tex göra det utan att koppla bort de lödda kablarna? - skönt att slippa löda tänker jag...

Här är även en bild på kondensatorn på delningsfiltret som Cicaro nämnde:Bild

tycker ni jag bör byta denna? och var hittar jag det isf?

Du nämnde även att byte av kabel kunde vara en god ide.. Har ni nån speciell kabel ni skulle rekommendera till dessa isf?

Supermycket tack på förhand om ni har tid och lust att hjälpa mig med dessa frågor!

/Andreas

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-06-10 07:21

Halloj!

Personligen skulle jag nog av snålhet välja 8tums slavbasar från fynda(blötlägga ett tag och ta bort skumkanten från dem) för att komma ner i pris. Lim skulle jag nyttja cascos kontaktlim eller cascos textillim.

Dustcap är kåpan som sitter över mitten på elementet för att skydda innanmätet. Om man behöver bry sig om den beror lite på vem man frågar. En del förespråkar att den ska tas bort och att man trär ner ett papper i magnetgapet. (jag brukar inte göra det och har hitills inte pajat ett element)

När det gäller briljanterna så KAN du göra det utan ta bort kablarna om du lyfter konen mekaniskt(använd isf någonting mjukt typ två stearinljus för att palla upp konen så du inte skadar pappen med något vasst). Om du planerar att lyfta konen m.h.a. ett litet batteri måste du koppla loss elementet så du inte skadar diskanterna.

Så jag skulle dock förespråka att du antingen löder loss kablarna eller märker på dem, kapar dem och skarvar i en sockerbit om du inte tagit loss kablarna till diskanterna så du kan jobba med elementet på ett bord.

Omöjligt att säga att kondensatorn måste bytas, den ser ganska fin ut(verkar inte ha spruckit eller läckt) men utan att mäta upp den så är det svårt att veta om du måste byta den.

När det gäller kablaget så finns det många olika åsikter, personligen nyttjar jag oftast antingen vanlig 0.75mm2 elkabel(ex sådan som finns i lampsladdar) eller kjelles billiga. Kabelbyte behövs oftast för att plasten runt kabeln har torkat eller för att man vill sätta terminaler i botten istället för att ha en kabel sticka ut. Annars brukar kablarna hålla om de inte utsatts för mekanisk åverkan.

/Olle
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
cafer_1972

Inläggav cafer_1972 » 2011-08-01 15:39

Jag har också ett par briljanter som jag övertagit från en bekant, och nu har en av basarna gett sig, på känt manér ... Finns det passande element (helst med gummikant) att få tag på, eller är det bara omkantning som gäller? Har lite press på mig från sambon, så om det är någon som kan tänka sig att hämta dessa (något skamfilade) högtalare i Linköping, så kan de vara till skänks.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2011-08-01 21:24

köp kanter härfrån.... blir 50:- dyrare än fynda http://www.simplyspeakers.com/speaker-repair.html
eller här
http://www.speakerworks.com/Default.asp

o du slipper tull oxå...
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
cafer_1972

Inläggav cafer_1972 » 2011-08-02 12:32

zvenamp skrev:köp kanter härfrån....
Tack för tipset! Jag får väl se om jag hinner fixa det innan min sambo dumpar dem. Det är ju coola högtalare för övrigt.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi