Var kan jag läsa mer om "stereosystemfelet"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-01 11:49

IngOehman skrev:Den springande frågan är om man vill ha färdiga svar eller om man vill sätta sig in så att man förstår det.

Tyvärr är det idag alldeles för vanligt att folk i allmänhet söker enkla svar på snart sagt alla frågor. Det får inte ta tid från annat och att engagera sig i/för något håller också på att bli helt ute. Att en fråga kräver ett svar som går utöver tumregler eller ett ja eller nej, anses tydligen vara för jobbigt av en allt större del av befolkningen. Inget är enkelt och det är en förklaring till alla trätor. (En parallell är väl den politiska förenklingen alltför många hyllar...)

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-08-01 11:58

phon skrev:Samma här. Enklast är ju att bygga en perfekt högtalare direkt, och sedan kan man i lugn och ro försöka lista ut hur det egentligen gick till. :D

Det handlar om att lära av misstagen. Och att använda böckerna i kombination med erfarenhet för att förstå varför det inte blev bra. Det är ett sätt att lära som fungerar bäst för vissa människor. Dvs man lär snabbast om man så tidigt som möjligt sätter igång och jobba och lära på det viset. Och inte genom att läsa alla böcker först. Men man måste självklart vara beredd på och räkna med att de första försöken inte alls blir bra. Men det är liksom meningen för det är just det som man lär av och som gör att man blir nyfiken och motiverad att söka kunskap och finna förklaringar. Så att nästa försök kan bli bättre än det första. Men att bygga något perfekt med en gång lär tyvärr inte gå. :D

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-08-01 13:08

Den som inte förstår sig på gravitionskraften och efter eget studium kan till fullo förklara den, svävar nog i det blå. Hallå där nere, hjälp!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-01 18:28

RogerGustavsson skrev:
IngOehman skrev:Den springande frågan är om man vill ha färdiga svar eller om man vill sätta sig in så att man förstår det.

Tyvärr är det idag alldeles för vanligt att folk i allmänhet söker enkla svar på snart sagt alla frågor. Det får inte ta tid från annat och att engagera sig i/för något håller också på att bli helt ute. Att en fråga kräver ett svar som går utöver tumregler eller ett ja eller nej, anses tydligen vara för jobbigt av en allt större del av befolkningen. Inget är enkelt och det är en förklaring till alla trätor. (En parallell är väl den politiska förenklingen alltför många hyllar...)

Om det är trådfrågan du syftar på, dvs att jag skulle söka enkla svar, tycker jag att du är orättvis. Jag frågade efter texter att läsa, och har fått svar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-01 23:59

jag håller inte alls med att befolkningen anser det jobbigt att lära sig nya saker, om man med jobbigt menar att befolkningen är lat, tyvärr kanske man kan säga så måste befolkningen idag konstant lära sig nya saker, även sådant som befolkningen egentligen inte alls finner roande, vilket minskar utrymmet för att lära sig sant roliga saker
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-02 08:14

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:

Om det är trådfrågan du syftar på, dvs att jag skulle söka enkla svar, tycker jag att du är orättvis. Jag frågade efter texter att läsa, och har fått svar.

Förlåt Per! Det var inte riktigt så jag menade, men den stora massan nöjer sig ofta med enklare sanningar typ kvällspressens tester.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-02 08:25

celef skrev:jag håller inte alls med att befolkningen anser det jobbigt att lära sig nya saker, om man med jobbigt menar att befolkningen är lat, tyvärr kanske man kan säga så måste befolkningen idag konstant lära sig nya saker, även sådant som befolkningen egentligen inte alls finner roande, vilket minskar utrymmet för att lära sig sant roliga saker

Det ligger en del i det. Tyvärr verkar befolkningen inte vara lika benägen att hänge sig åt hobbies som tidigare utan det blir mera lite av varje och kunskapsnivåerna blir inte lika djupa som tidigare. På ett forum som detta finns en massa schatteringar, allt från nybörjare till folk som fördjupat sig under kanske femtio år. Visst måste vi idag ständigt lära oss nya saker, tidigare kunde man klara sig med en utbildning genom hela livet. Frågan är om diversifieringen måste ske över nästan alla ämnesområden? Man måste inte hänga med i allt bara för att medierna vill få oss till det. En blick i i kioskens tidskriftshyllor gör åtminstone mig lite mörkrädd. Det är många viktiga frågor som folk inte alls befattar sig med numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-02 08:47

Nog är det väl ganska många här på faktiskt som gärna mottagit tumregler?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-08-02 09:18

RogerGustavsson skrev:
celef skrev:jag håller inte alls med att befolkningen anser det jobbigt att lära sig nya saker, om man med jobbigt menar att befolkningen är lat, tyvärr kanske man kan säga så måste befolkningen idag konstant lära sig nya saker, även sådant som befolkningen egentligen inte alls finner roande, vilket minskar utrymmet för att lära sig sant roliga saker

Det ligger en del i det. Tyvärr verkar befolkningen inte vara lika benägen att hänge sig åt hobbies som tidigare utan det blir mera lite av varje och kunskapsnivåerna blir inte lika djupa som tidigare. På ett forum som detta finns en massa schatteringar, allt från nybörjare till folk som fördjupat sig under kanske femtio år. Visst måste vi idag ständigt lära oss nya saker, tidigare kunde man klara sig med en utbildning genom hela livet. Frågan är om diversifieringen måste ske över nästan alla ämnesområden? Man måste inte hänga med i allt bara för att medierna vill få oss till det. En blick i i kioskens tidskriftshyllor gör åtminstone mig lite mörkrädd. Det är många viktiga frågor som folk inte alls befattar sig med numera.

Det var bättre förr. Inget är sig likt sen Palme gick bort. :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-02 16:56

RogerGustavsson skrev:

jo, själv är jag hopplöst ointresserad av privatekonomi och datorer, ändå är jag beroende av dem båda var dag, jag lägger hellre min tid på annat för stunden roligt, som att ta en öl och titta på molnen, eller rita ett nytt bord
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-02 17:00

Nattlorden skrev:Nog är det väl ganska många här på faktiskt som gärna mottagit tumregler?

jag gillar tumregler, att iö inte gillar tumregler gör mig inget
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-02 18:34

Just detta att folk gillar tumregler var ju RogerGustavssons poäng.

Även om din önskan är att säga emot honom så har du nu bekräftat
det han skrev.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-08-02 19:11

Har aldrig riktigt förstått mig när folk jagar efter ytlig kunksap; vad är mer tillfredställande än att komma till insikt om att man förstått och inte är i behov av förenklingar och korvstoppning?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-02 19:23

Jag tror det handlar om den otränade intuitionens ide/känsla av att kunskapen
är ouppnåelig - och att förenklingar/färdigförpackade svar därför blir antingen
en genväg till något som annars vore helt otillgängligt, eller att förenklingarna i
varje fall sparar en massa tid.

- - -

Kan tycka det även är ett intressant fenomen att människor ofta går från att
se "det okända" som oändligt och ouppnåeligt - till att tycka sig veta allt - på
vägen till kunskapen.

Det är som om ingenting är svårare att få ett korrekt och ackurat grepp om,
än just storlek på det som man ännu inte lärt sig.

Kanske beror det på att detta viktiga att "förstå vad man inte förstår ännu",
nästan alltid försummas från lärarhåll? (Eftersom det av många anses vara en
sanning som riskerar att döda entusiasmen.)

- - -

Jag har hört denna förklaring många gånger, men aldrig förstått hur den elev
skulle vara funtad som tycker att det är okej att vilseledandet är en kompo-
nent under utbildningen. Och om ingen elev är sådan - varför är lärarna det då?

De har ju varit elever de också, och borde veta bättre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-02 20:47

IngOehman skrev:Just detta att folk gillar tumregler var ju RogerGustavssons poäng.

Även om din önskan är att säga emot honom så har du nu bekräftat
det han skrev.

Vh, iö

så är det inte alls, men ni är sådana millimeterpetare att det börjar bli tråkigt att läsa det ni skriver
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-02 21:18

:?:

Du bekräftade det han skrev. Men det behöver självklart inte betyda att
du håller med honom om värdet av att undvika tumreglerna och lära sig
på riktigt istället.

Men du är (och uppfattas därför lätt som) inkonsekvent när du först för-
nekar något, och sedan bekräftar det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-02 21:35

Skall ni dra den skiten även i en tråd där någon ber om hjälp att hitta information för att lära sig mer?

Det är ju kanon att trådskaparen vill bilda sig en egen kunskapsbas så han inte blir beroende av de förvridna eller självpåhittade begreppen som gärna florerar på internet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-02 22:02

Vem har klagat på trådstartaren?

Jag har bara varnat för hur lätt det är att missa värdet av att verkligen
undersöka och förstå saker, och hur lätt det är att överskatta värdet av
läsa innantill för att lära sig utantill - sammanfattningar, förenklingar,
tumregler.

Andra gillar dem.

- - -

Och bidrar ditt inlägg verkligen bättre till tråden än de som står före ditt
på den här sidan?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2011-08-02 23:01

De gånger jag kan hjälpa någon till ökad kunskap ser jag det som en förmån. Oavsett hur liten eller stor delmängd av den totala kunskapen/förståelsen (om man nu kan tillåta sig ett sådant begrepp) jag därmed bidrar med så är det ju en ökning av den frågandes kunskap. Det tycker jag är fint.

Jag förstår ivrandet för djup förståelse, men tror det är lätt hänt att man stänger ute människor. Man lär sig krypa innan man går, liksom. Dessutom är olika människor olika intresserade av att gå på djupet. Skall de då stängas ute? Jag tycker inte det.

Om nå'n vill lära sig lite om en Vespamotors uppbyggnad (för att ta nå't jag faktiskt kan en del om) så tror inte jag att denne är behjälpt av att jag börjar argumentera kring olika spolningsprinciper i förbränningsrummet. Nä, det är nog bättre att vi kollar lite på hur den funkar i grova drag först. Om intresset sedan djupnar, ja då, då djupnar vi i diskussionen.

Så tror jag, i alla fall idag.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-02 23:10

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-02 23:14

Mycket bra sagt dartman.
Det finns så extremt mycket smarta människor på detta forumet att mindre kunniga/yngre/nya personer lätt kan bli lite överkörda.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-02 23:19

Och jag ska inte fråga om Vespa-kolvar med platt resp välvd topp!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-02 23:49

Det knasigaste med Vespor är att tyngdpunkten förskjuts sidledes när
man tankar! ;)

Dartman skrev:De gånger jag kan hjälpa någon till ökad kunskap ser jag det som en förmån. Oavsett hur liten eller stor delmängd av den totala kunskapen/förståelsen (om man nu kan tillåta sig ett sådant begrepp) jag därmed bidrar med så är det ju en ökning av den frågandes kunskap. Det tycker jag är fint.

Jag förstår ivrandet för djup förståelse, men tror det är lätt hänt att man stänger ute människor. Man lär sig krypa innan man går, liksom. Dessutom är olika människor olika intresserade av att gå på djupet. Skall de då stängas ute? Jag tycker inte det.

Om nå'n vill lära sig lite om en Vespamotors uppbyggnad (för att ta nå't jag faktiskt kan en del om) så tror inte jag att denne är behjälpt av att jag börjar argumentera kring olika spolningsprinciper i förbränningsrummet. Nä, det är nog bättre att vi kollar lite på hur den funkar i grova drag först. Om intresset sedan djupnar, ja då, då djupnar vi i diskussionen.

Så tror jag, i alla fall idag.

/Jonas

Det där låter som ett prima exempel på det jag pratar om!

Alltså att undersöka själv, titta på verkligheten, inte förenkla (även om
du väljer att kalla det "i grova drag") och att inte låtsas som om svaret
är komplett när det inte är det - och at inte låtsas som om svaret är
enkelt när det är komplext.

Det behöver ju inte betyda att man måste ta allting på samma gång.

Du nämner själv spolningsprinciperna, och det är väl BRA att du INTE
känner att du måste hålla det hemligt att det kan finnas sådana saker
att ta hänsyn till, av rädsla för att skrämma bort någon?

Men varifrån tusan kommer tanken att folk skräms bort av att förstå att
saker är komplicerade? Menar att det snarare gör frestelsen större, om
eleven VILL lära sig något, vill säga. Om inte kan jag undra om det inte
är så att det är det som eleven vill lära sig saker om, är det man borde
leta upp?

Tror inte på att slösa tid på att tvinga ointresserade. ALLA människor
har en fantastisk förmåga att lära sig det de är intresserade av. Det är
där man bör satsa! Det borde skolan lära sig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-08-03 00:46

IngOehman skrev:Det där låter som ett prima exempel på det jag pratar om!

Nej.
Det framgår inte av vad du skrivit tidigare, och inte heller av det du skriver efter citatet.
Om du menar samma sak som Dartman så är det inte helt lätt att förstå. :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-03 03:14

Jag ställde upp en fråga: "Den springande frågan är om man vill ha fär-
diga svar eller om man vill sätta sig in så att man förstår det".

Att du skulle förstå eller ens försöka förstå var aldrig varken en del av
planen eller ens något jag vågade hoppas på. Så det är helt okej.

Dartman talar inte ett ord om tumregler, och han talar om saker (utan
att gå in på dem i detalj) trots att han ser dem som överkurs. Istället
för att hålla dem hemliga för att inte "skrämma bort någon". Och han
skriver om att kolla hur saker funkar och även om att låta diskussionen
djupna med intresset

Föredömligt.

Att du inte hängde med på det jag skrev i det förra inlägget beror nog
på att jag skrev om flera olika saker, å inte förenklade jag något heller.
Men det är inte viktigt att alla förstår.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-08-03 08:34

Shatterer of words

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-03 08:53

OT:
Jag ritade lite ritningar åt United Stirling i Malmö början på 70-talet, och det var flera av dom duktiga motorteknikerna där som förutspådde att turbodiesel skulle bli den vanligaste motortypen i personbilar inom några årtionden. Det tog lite längre men idag är vi väl i stort sett där.
Stirlingmotorer för bilar var det dock ingen som trodde på i praktiken.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-03 09:13

Nu har tråden fyllt sitt syfte. Dessutom har den än en gång fått igång snacket om uselheten i att inte förstå ordentligt.

Eftersom jag är trådskapare ber jag om att stänga den.

Jag öppnar en ny när jag läst Blauert en stund.
Senast redigerad av PerStromgren 2011-08-03 15:00, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-03 10:53

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:Det där låter som ett prima exempel på det jag pratar om!

Nej.
Det framgår inte av vad du skrivit tidigare, och inte heller av det du skriver efter citatet.
Om du menar samma sak som Dartman så är det inte helt lätt att förstå. :?

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-08-03 11:32

IngOehman skrev:Men varifrån tusan kommer tanken att folk skräms bort av att förstå att
saker är komplicerade? Menar att det snarare gör frestelsen större, om
eleven VILL lära sig något, vill säga. Om inte kan jag undra om det inte
är så att det är det som eleven vill lära sig saker om, är det man borde
leta upp?

Den tanken kommer nog från att en majoritet av människor backar när det känns som ett stort brant berg att komma över för att få riktigt god förståelse för ett ämne. En stor del av alla människor vill ha lagom stora utmaningar (gärna en relativt lätt inkörsport med tumregler och förenklingar över helheten) och många skräms av för stora och komplexa ämnen.

Kanske beror det på lathet (som ju kan vara både fysisk och mental), kanske på bristande tro på den egna förmågan.. kanske både och.

Tror inte på att slösa tid på att tvinga ointresserade. ALLA människor
har en fantastisk förmåga att lära sig det de är intresserade av. Det är
där man bör satsa! Det borde skolan lära sig.

100% medhåll!

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum