Va olika man tycker (Och tur är väl det)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Va olika man tycker (Och tur är väl det)

Inläggav zapanasta » 2011-08-02 10:53

Hade dessa oa-14 till datorn rätt länge och jag gillade dom, förutom att jag tyckte att midbasen var lite tunn och att dom fungerade dåligt (Imina öron) till hårdrock..
Bild

Nu kör jag med dessa mirsch 3-28 som jag tycker låter bra och funkar skapligt på all slags musik.
Bild

Vet ju att dessa inte alls har samma status som ett par oa-14,men jag tycker att dom funkar mkt bättre till denna applikation i alla fall :)

Mjukare behagligare ljud i dom, och sen lider dom inte heller av klen midbas..

Är det nån som tycker som mig eller är jag helt tondöv? :D

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2011-08-02 13:10

Jag har oxå ett par OA14 å tycker nog dom är lite tunna i midbasen med vilket gör dom mindre roliga till rock å dyl. Nu är dom ju i första hand gjorda för klassisk musik å den tunna midbasen är priset man får betala för att dom går såpass djupt i basen som dom gör.

MEN jag köpte mig härförleden en NAD 3020A, som jag länge velat ha, å då blev det annat ljud i Carlssonburkarna :) . Plötsligt fanns det lagom med midbas för att rock, hårdrock, soul å dyl ska låta riktigt trevligt. 3020 har ju hängmatta med en lagom avrundning i diskanten så det inte blir vasst dessutom lite låg dämpfaktor som tydligen passar OA 14 som hand i handske. Klassisk musik låter dock inte lika roligt men då kan man ju koppla in en mer korrekt stärkare. Således är min personliga rekommendation en 3020 till OA14 om man bara ska lyssna på pop, rock, soul, disco osv....

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-02 15:04

Ja,oa-14 går djupt ingen tvekan om det. Men sen är det ett hål i basåtergivningen som inte gynnar rock osv.

Klassiskt och liknande är dom ju suveräna på, men som sagt.

Allroundhögtalare är det defenitivt inte i mina öron,då är dessa mirsch att föredra :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-02 15:05

Varför inte prova bygga ett par OA5-MMX?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-02 15:09

Nattlorden skrev:Varför inte prova bygga ett par OA5-MMX?

Ja det hade varit kul,tror inte dom lider av samma problem som de äldre iom att öhman är inblandad..

Men det är ju det här med pengar som undertecknad inte har allt för mkt av. Mvh...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-02 15:27

Nattlorden skrev:Varför inte prova bygga ett par OA5-MMX?

Jag skulle nog lyssna först. Har bara hört dom i ett enda sammanhang och detta var i en stor radio-studio på ett LTS-möte. Jag blev inte särdeles imponerad, tvärtom. Jag skulle hellre satsa på ett par piP i det tänkta användningsområdet.

Enklast är väl att behålla 3-28:orna om dom nu låter tillräckligt bra. Enklast men också billigast.

/ B

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-02 16:31

Ja nog ska jag ha 3-28:orna kvar ett tag, trevligaste vintagehögtalarna jag råkat på hittils i fråga om lådvolymer under 40L :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-02 16:33

Bill50x skrev:Jag skulle hellre satsa på ett par piP i det tänkta användningsområdet.

Med högtalarna placerade som på bilden och sittande vid datorn när man lyssnar (antar jag)?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-02 16:41

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Jag skulle hellre satsa på ett par piP i det tänkta användningsområdet.

Med högtalarna placerade som på bilden och sittande vid datorn när man lyssnar (antar jag)?

Mjae, det måste man kanske meka lite med :-)

Optimalt ljud får man knappast med någon högtalare om man tar placering av lådor och lyssningsposition i beaktande. Kanske det vore bättre med ett par aktiva mini-monitorer stående på bordet (med SD-kuddar under)?

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-02 17:25

är det inte flera som kör pip i datahörnan, har för mig ha sett ett gäng bilder på madrasserade databord med pip
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-02 18:21

celef skrev:är det inte flera som kör pip i datahörnan, har för mig ha sett ett gäng bilder på madrasserade databord med pip

Jodå. Utan tvekan bästa datorljudet jag någonsin hört :)

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-02 18:47

Det var så jag trodde mina piP skulle hamna också... sen råkade de bara vara bättre än mina Canton Digital 1.1 : :!:

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-08-02 18:54

adzer skrev:
celef skrev:är det inte flera som kör pip i datahörnan, har för mig ha sett ett gäng bilder på madrasserade databord med pip

Jodå. Utan tvekan bästa datorljudet jag någonsin hört :)

Bild

Det jag gillar mest i den bilden är tangentbordet samt skärmen snygga fot....vad kan det vara månntro......?

:lol:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-08-02 18:59

Fungerar piP för närfältslyssning?
Alltså ger en bibehållen djudbild även om du lyssnar typ 20-30cm framför baffellinjen?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-02 19:09

Maccis: Jadu då får väl gissa ^^

Goldfinger: Inga problem alls. Nu har jag iaf 70cm från baffeln till öronen när man sitter i stolen, men även när man lutar sig framåt så är det inga problem.

Jag kanske minns fel, men jag tror att piP var designad för närfält av ingvar från början. Någon kompis/bekant som ville ha ett par monitorer för hemmabruk eller något liknande.

Om efter att ha hört dem i denna uppställningen så kan jag bara säga att om de inte är gjorda för närfältslyssning så är de iaf superba på det.

edit: om någon har vägarna förbli karlstad så kan ni komma och lyssna.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-08-02 19:29

adzer skrev:Maccis: Jadu då får väl gissa ^^

Goldfinger: Inga problem alls. Nu har jag iaf 70cm från baffeln till öronen när man sitter i stolen, men även när man lutar sig framåt så är det inga problem.

Jag kanske minns fel, men jag tror att piP var designad för närfält av ingvar från början. Någon kompis/bekant som ville ha ett par monitorer för hemmabruk eller något liknande.

Om efter att ha hört dem i denna uppställningen så kan jag bara säga att om de inte är gjorda för närfältslyssning så är de iaf superba på det.

Kul! :) Jag har ett par Snell småmonitorer som också fungerar på det sättet, jämn och fin spridning ända in i kaklet.. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-02 19:34

Mycket trevligt när man hittar något bra :)

edit: Visst mindes jag rätt. piP är gjord för monitorbruk:

Saxat ur manifestet:
"Historik
Den lilla piP (uttal: pi-pé) togs ursprungligen (i slutet av 80-talet) fram på önskemål från den världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving. Han önskade en liten mobil kontrollmonitor som inte nödvändigtvis behövde kunna spela så starkt, men där största vikt lagts vid klangneutralitet, ljudkvalitet och djupbasförmåga."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-03 08:15

Vill minnas att rekommenderat lyssningsavstånd för piP är 0.5-3 m. Själv har lite mera än 3 m fram till dem.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-08-03 09:04

Tycker kanske att du skulle skaffa nått annat än 3-28or.. Inte oa14 heller för den delen på så nära lyssning. Ett par sjukt bra vintage skulle jag säga gamla Kef typ Choral eller Kantor. Eller vägghängda RL45 beng olufsen skulle sitta som smäck på den platsen :) Inte golvplacerade skumma gamla junklådor ;)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-03 09:06

meanmachine skrev:Tycker kanske att du skulle skaffa nått annat än 3-28or.. Inte oa14 heller för den delen på så nära lyssning. Ett par sjukt bra vintage skulle jag säga gamla Kef typ Choral eller Kantor. Eller vägghängda RL45 beng olufsen skulle sitta som smäck på den platsen :) Inte golvplacerade skumma gamla junklådor ;)

Värt att kolla upp :) Har ju datorn som lite lekhörna där jag provar diverse vintagehögtalare,det är ju kul :D

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-08-03 12:28

Jag har tyvärr inte lyckats få Pip att fungera något vidare bra på mitt kontor. Kommer alldeles för nära dom helt enkelt. Har man ett djupare skrivbord så fungerar det säkerligen bättre!
Annars är ju piM ett alternativ. Inte samma resurser, men ljudbilden blir mera korrekt dimensionerad vid extremt korta avstånd.

Är det någon som lyckas få riktigt bra bas med fullregisterhögtalare och skrivbordet dikt mot vägg?
Tycker inte att det blir någon bas överhuvudtaget vid kontorsstolen. Däremot en meter bak, där man sällan vistas på ett kontor.

Även om typ alla datorsystem låter tämligen dåligt, så verkar dom ändå ha en viss poäng med ultrasmå element i topparna och basen på golvet. Ljudbilden blir inte för närgången pga spridningen, och basen får bättre rumsstöd.
Synd bara att vare sig ljud eller integration brukar fungera särskilt bra..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-03 13:05

krellmaster skrev:Jag har oxå ett par OA14 å tycker nog dom är lite tunna i midbasen med vilket gör dom mindre roliga till rock å dyl. Nu är dom ju i första hand gjorda för klassisk musik å den tunna midbasen är priset man får betala för att dom går såpass djupt i basen som dom gör.

MEN jag köpte mig härförleden en NAD 3020A, som jag länge velat ha, å då blev det annat ljud i Carlssonburkarna :) . Plötsligt fanns det lagom med midbas för att rock, hårdrock, soul å dyl ska låta riktigt trevligt. 3020 har ju hängmatta med en lagom avrundning i diskanten så det inte blir vasst dessutom lite låg dämpfaktor som tydligen passar OA 14 som hand i handske. Klassisk musik låter dock inte lika roligt men då kan man ju koppla in en mer korrekt stärkare. Således är min personliga rekommendation en 3020 till OA14 om man bara ska lyssna på pop, rock, soul, disco osv....

Varifrån kommer den där uppgiften om att 3020 skulle ha hängmatta och
en låg dämpfaktor?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-03 13:13

David_A skrev:Jag har tyvärr inte lyckats få Pip att fungera något vidare bra på mitt kontor. Kommer alldeles för nära dom helt enkelt. Har man ett djupare skrivbord så fungerar det säkerligen bättre!
Annars är ju piM ett alternativ. Inte samma resurser, men ljudbilden blir mera korrekt dimensionerad vid extremt korta avstånd.

Är det någon som lyckas få riktigt bra bas med fullregisterhögtalare och skrivbordet dikt mot vägg?
Tycker inte att det blir någon bas överhuvudtaget vid kontorsstolen. Däremot en meter bak, där man sällan vistas på ett kontor.

Även om typ alla datorsystem låter tämligen dåligt, så verkar dom ändå ha en viss poäng med ultrasmå element i topparna och basen på golvet. Ljudbilden blir inte för närgången pga spridningen, och basen får bättre rumsstöd.
Synd bara att vare sig ljud eller integration brukar fungera särskilt bra..

Hur djupt skrivbord har du? Mitt är 80cm och piP står dikt an mot bakväggen.
Kan hålla med delvis. Basen är bättre om man backar lite, men det är ingen dag och natt skillnad. På de ~70cm ifrån jag sitter så låter de kanon även i basen.

Basar på golvet är dock ingen dum idé. Har själv funderar på profP-2 eller kommande(hoppas jag) basstöden till piP.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-08-03 14:16

80cm, så lyssningsavståndet med ett par piP inviklade torde inte bli mer än ca 5dm i normal arbetsposition. Ljudbilden blir lite för mycket "in your face" på det avståndet tycker jag.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-08-03 14:22

Ser också att närgränsen i manifestet säger piP=1m(idealavstånd 2-4m) piM=0,3m(idealavstånd 0,5-3m)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-03 17:25

kef var ett bra förslag, ett par koaxialer vore intressant att [s]höra[/s] läsa omdömme om
Bikinitider

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-08-03 18:15

DIY torde ju gå.. Mups eller liknande kan ge trevlig tillskott med. Mindre och smidigare lösning. Men då måste ju förstärkarskiten bort för en liten cool 2024 baserad amp :)

Sen den rosa lampan....... Byegone. 8O :lol: :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-03 19:08

meanmachine skrev:DIY torde ju gå.. Mups eller liknande kan ge trevlig tillskott med. Mindre och smidigare lösning. Men då måste ju förstärkarskiten bort för en liten cool 2024 baserad amp :)

Sen den rosa lampan....... Byegone. 8O :lol: :wink:

Nä,såna smågrejer är inget för mig,vill ha lite tryck i basen när jag kollar hårdrocks videos :wink:

Det blir det inte med mupps och en liten T,amp eller va dom kallas.

Tycker dessa mirsch 3-28 låter förträffligt för ändamålet :)

Ps,känner en som har ett par mupps och en T,amp.Låter förvånansvärt rent och fint och större än man kan föreställa sig om man granskar grejerna visuellt innan lyssning.

Men som sagt, till hårdrock funkar det inte alls. (min personliga åsikt)

Fanns ju en andledning att jag inte behöll mina oa-14. Mvh....

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2011-08-03 22:25

en låg dämpfaktor?

Tja det är väl min subjektiva åsikt, borde väl ha skrivit det men hade tidsbrist för jag skulle med ett tåg. Jag upplever det som den har hängmatta jämfört med när jag har använt min Denon 2307 till OA14. Det blir helt enkelt fetare å trevligare ljud när man spelar pop, rock, soul från 60-70talet å inte minst hårdrock. 2307:an är mycket bättre när jag lyssnar på klassikt å annan akustisk musik men det blir lite tunnt å tråkigt med rockigare tongångar då är 3020 som sagt betydligt roligare.

Har du IÖ en annan förklaring än hängmatta till den upplevda skillnaden så är jag idel öra. Har aldrig sett nån frekvenskurva på 3020 men det vore kul å se en sån. Det där med dämpfaktor tog jag från manualens specifikation där det står 50. Det är ju inte jättelågt om man jämför med många rörhäckar men inte särskilt högt heller jämfört med en del trissesteg som t.ex Rotel 1090 som väl har över 1000. Kanske normalt dock för en drygt 30 år gammal stärkare. Har testat 3020:n på mina pi60 oxå å då upplevde jag ingen fetare mellanbas utan det lät ung. som med 2307:an fast med sämre upplösning å orenare. Därför min teori om dämpfaktorn. Intressant dock att OA14 lät så annorlunda med 3020 jämfört med 2307 å h/k 330B som jag oxå använt till dom.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-08-04 00:47

krellmaster skrev:
en låg dämpfaktor?

Tja det är väl min subjektiva åsikt, borde väl ha skrivit det men hade tidsbrist för jag skulle med ett tåg. Jag upplever det som den har hängmatta jämfört med när jag har använt min Denon 2307 till OA14. Det blir helt enkelt fetare å trevligare ljud när man spelar pop, rock, soul från 60-70talet å inte minst hårdrock. 2307:an är mycket bättre när jag lyssnar på klassikt å annan akustisk musik men det blir lite tunnt å tråkigt med rockigare tongångar då är 3020 som sagt betydligt roligare.

Har du IÖ en annan förklaring än hängmatta till den upplevda skillnaden så är jag idel öra. Har aldrig sett nån frekvenskurva på 3020 men det vore kul å se en sån. Det där med dämpfaktor tog jag från manualens specifikation där det står 50. Det är ju inte jättelågt om man jämför med många rörhäckar men inte särskilt högt heller jämfört med en del trissesteg som t.ex Rotel 1090 som väl har över 1000. Kanske normalt dock för en drygt 30 år gammal stärkare. Har testat 3020:n på mina pi60 oxå å då upplevde jag ingen fetare mellanbas utan det lät ung. som med 2307:an fast med sämre upplösning å orenare. Därför min teori om dämpfaktorn. Intressant dock att OA14 lät så annorlunda med 3020 jämfört med 2307 å h/k 330B som jag oxå använt till dom.

Frågan man kan ställa sig är hur hög dämpfaktor man egentligen behöver.

Jag läste något om att dämpfaktorn snarast var en indikator på mängden motkoppling som användes någon som kan verifiera/dementera?

Kenwood hade förövrigt någon modell med en dämpfaktor på över 10 000.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Nästa

Återgå till Generellt om hifi