Pioneer 668 versus CD 12

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Låter de likadant, om man testar blint ?

1. Nej, CD12 låter bättre
10
16%
2. Nej, pioneer 668 låter bättre
4
7%
3. De låter likadant vid blindtest.
9
15%
4. Ingen aning.
38
62%

Antal röster : 61

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-02 14:14

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Något liknande kan gälla för Tunedem men eftersom så många företag och personer vägrar tro att rytmik och melodi kan påverkas av hifi-utrustningen så kan man misstänka att vi ännu inte nått den punkt där det kan bli för mycket.

Jag tror nog inte att den påverkas av utrustningen, däremot kan jag mycket väl tänka mig att andra sorters färgningar kan få vår upplevelse av dessa att bli olika.

Exakt! Det har varit min poäng hela tiden. Så vad som påverkas av utrustningen blir mer en semantisk fråga. Om jag upplever rytmen rörig därför att (här ska då finnas en lång förklaring av och uppräkning av tekniska parametrar) så är det bara en skillnad i förklaring om jag upplever rytmen som rörig eller om (lång förklaring av och uppräkning av tekniska parametrar).

För det är ju musik vi lyssnar på. De allra flesta av oss har ingen aning om tekniken bakom. Men vi hör skillnaderna. Och många gånger är det enklare att förklara med musikaliska termer istället för att försöka gissa vilka tekniska parametrar som ligger bakom.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-02 14:17

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Dumheter Nattis och det vet du :-)

Jag HAR upplevt Linn-säljare i full aktion... tvångsmässigt stampande med standardiserad fot...

Jag med. Stötte ihop med Rudling redan på tidigt 80-tal. Men det finns massor med dåliga säljare i alla läger. Jag har hört en importör förklara Dolby brusreducering som ett filter som gör diskanten mörkare och demat detta genom att koppla ur och i Dolbyn!

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2011-08-02 14:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-02 14:18

Bill50x skrev:Exakt! Det har varit min poäng hela tiden. Så vad som påverkas av utrustningen blir mer en semantisk fråga. Om jag upplever rytmen rörig därför att (här ska då finnas en lång förklaring av och uppräkning av tekniska parametrar) så är det bara en skillnad i förklaring om jag upplever rytmen som rörig eller om (lång förklaring av och uppräkning av tekniska parametrar).

För det är ju musik vi lyssnar på. De allra flesta av oss har ingen aning om tekniken bakom. Men vi hör skillnaderna. Och många gånger är det enklare att förklara med musikaliska termer istället för att försöka gissa vilka tekniska parametrar som ligger bakom.

Jo, men semantiken är viktig om man skall få rätt svar. Om det är en viss kombination av pålagda övertoner som ger en ökad timingkänsla så är det säkert lättare att få tillverkaren att erkänna att dessa färgningar finns än att få dem att säga att deras apparat ändrar timingen...

Enklare möjligtvis, men ganska värdelöst.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-08-02 14:28

Bill50x skrev: Är det sekundärt om rytm, melodi, musikernas intentioner etc går fram bättre? VAD är då primärt för dig? Jag kan hålla med om att tekniska parametrar indirekt påverkar hur man uppfattar musiken (fallande bas ger tex mindre mustig återgivning etc) men det är väl ändå musiken som är det viktiga? Jämför jag två apparater och musiken framträder som mer rytmisk, mer melodiös osv, då är jag nöjd med detta. Vilka tekniska parametrar som styr detta är för mig sekundärt. Men absolut inte oviktigt, vill man förbättra ytterligare så kan det ju vara bra att veta vilka egenskaper hos apparaterna man letar efter så man inte startar från noll hela tiden.

Det primära är givetvis att det låter "bättre", eller mer naturtroget. Men om det var så att skillnaderna var så stora att jag i ena fallet kunde höra melodin bättre så skulle jag allvarligt börja fundera på om inte åtminstone en av apparaterna var trasig.

Bill50x skrev:A/B-lyssning har den allvarliga bristen att du trots hörmässiga skillnader inte vet vad som är "rätt". Du vet bara att det är skillnader mellan de testade apparaterna och vilken du föredrar är ju bara giltigt i just den setup du lyssnar på för tillfället. Du vet ju inte om en positiv sida hos en apparat verkligen är en sådan eller om det är en kompensation för någon annans apparat tillkortakommanden. Denna typ av kompensation skulle jag nog vilja hävda mest ligger på den frekvensgångsmässiga delen (tex svag bas kompenseras någon annanstans med förhöjd bas) men man kan ju även tänka sig att en något rå återgivning i tex ett försteg kompenseras med en något såsig återgivning i slutsteget. Men en sådan kompensationskedja kommer tendera till att lägga en likartad karaktär över alla fonogram.

Men vänta nu, det var ju precis så det var för en tunedem situation med, att det var just där och då i just den anläggningen och i det rummet som den upplevda skillnaden ägde giltighet. Det vittnar ju flertalet tidigare inlägg om här i denna tråd. Vad menar du egentligen?

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-08-02 14:31

Bill50x skrev:Självklart kan ett företag tillverka utrustning som är gjord för att musiken ska komma fram så bra som möjligt och självklart kan företaget då propagera för att man ska lyssna på musiken istället för att kvantifiera diverse tekniska tillkortakommanden.

/ B

Jag är rätt säker på att det stora flertalet människor faktiskt redan har som mål med sin anläggning att få njuta av musiken. Inget företag behöver tala om det för dem.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-08-02 14:35

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Något liknande kan gälla för Tunedem men eftersom så många företag och personer vägrar tro att rytmik och melodi kan påverkas av hifi-utrustningen så kan man misstänka att vi ännu inte nått den punkt där det kan bli för mycket.

Jag tror nog inte att den påverkas av utrustningen, däremot kan jag mycket väl tänka mig att andra sorters färgningar kan få vår upplevelse av dessa att bli olika.

Exakt! Det har varit min poäng hela tiden. Så vad som påverkas av utrustningen blir mer en semantisk fråga. Om jag upplever rytmen rörig därför att (här ska då finnas en lång förklaring av och uppräkning av tekniska parametrar) så är det bara en skillnad i förklaring om jag upplever rytmen som rörig eller om (lång förklaring av och uppräkning av tekniska parametrar).

/ B

Alltså det handlar om att amplitudförstärka en insignal så oförvanskat som möjligt. Det sitter inte kretsar som var för sig tar hand rytm, melodi och musikens emotionella stämmning i apparaterna. Detta är ju bara marknadsföringstrams.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-08-02 15:06

Man bör försöka upptäcka skillnaden om man lyssnar och jämför två apparater. Exakt vad det är för skillnad har ingen betydelse i det läget. Det är just det faktum att det finns en hörbar skillnad som är viktigt. När man väl kommit så långt kan man försöka närmare avgöra hur skillnaden låter och sedan ev. vad den beror på.

Mvh

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-08-02 15:08

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Dumheter Nattis och det vet du :-)

Jag HAR upplevt Linn-säljare i full aktion... tvångsmässigt stampande med standardiserad fot...

När? Återförsäljare? Vid vilken typ av demo/aktivitet?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-02 15:21

kris10an skrev:Alltså det handlar om att amplitudförstärka en insignal så oförvanskat som möjligt. Det sitter inte kretsar som var för sig tar hand rytm, melodi och musikens emotionella stämmning i apparaterna. Detta är ju bara marknadsföringstrams.

Det sitter inga enskilda kretsar som tar hand om basen heller. Ändå sitter man och diskuterar basåtergivningen i apparater.

Alltså, rytm, melodi och musikens emotionella stämning påverkas av ett antal tekniska parametrar. Precis som "rått ljud" kan bestå av flera delproblem. Vari ligger skillnaden?

/ B

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-08-02 15:30

Bill50x skrev:
kris10an skrev:Alltså det handlar om att amplitudförstärka en insignal så oförvanskat som möjligt. Det sitter inte kretsar som var för sig tar hand rytm, melodi och musikens emotionella stämmning i apparaterna. Detta är ju bara marknadsföringstrams.

Det sitter inga enskilda kretsar som tar hand om basen heller. Ändå sitter man och diskuterar basåtergivningen i apparater.

Alltså, rytm, melodi och musikens emotionella stämning påverkas av ett antal tekniska parametrar. Precis som "rått ljud" kan bestå av flera delproblem. Vari ligger skillnaden?

/ B

Ja men basåtergivningen är en del av frekvensspektrat, dvs det har en förankring i det som går att förklara med fysikaliska termer. Jag eftefrågade förut vilken fysikalisk egenskap som melodi var en abstraktion av, och du kontrade med att det finns fler. Ok men vilka? Linn borde väl åtminstone på en kvalitativ nivå kunna förklara vad som påverkar att man hör melodislingan bättre om de ämnar bygga in det i sina apparater. Apparaterna har ju ingen själ, utan det är vi människor som tolkar in vad vi hör apparaterna förmedla. Det som sitter i apparaterna är designat ner till minsta kretskortshål, och det går att räkna fram exakt hur kretsen kommer att bete sig. Men ändå talas det lekmannamässigt i termer om att "stampa takten", "melodislingor" osv. Om du lyssnar på en blockflöjt på en klockradio hör du inte melodin lika bra då?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-02 15:41

kris10an skrev:... Jag eftefrågade förut vilken fysikalisk egenskap som melodi var en abstraktion av, och du kontrade med att det finns fler. Ok men vilka? Linn borde väl åtminstone på en kvalitativ nivå kunna förklara vad som påverkar att man hör melodislingan bättre om de ämnar bygga in det i sina apparater...

Ja, det borde dom kunna berätta. Men kanske det är företagshemligheter? Deras policy verkar för övrigt vara att inte berätta för mycket teknik för sina kunder, att inte blanda in sådant i den musikaliska upplevelsen. Det är givetvis en image- och marknadsföringsgrej men jag har också förståelse för att om man vill bredda sin kundkrets utöver nördarna så gäller det att inte förvirra kunderna med teknisk jargong som dom ändå inte förstår. Likaså lämnar man installationen av anläggning till återförsäljarna, kunden ska inte behöva bry sig om lämpliga underlag för vinylspelaren osv.

Linn och deras butiker har på senare tid kraftigt tonat ner nörderiet och försöker istället nå kunder som vill ha kvalitativa och snygga apparater, enkla att använda. Tyvärr slutar deras omsorger vid DS-spelarna, där ska kunden helst klura ut lämplig mjukvara, skaffa NAS, fixa nätverk osv. Men en bra återförsäljare fixar detta om man önskar.

Men att en hifi-tillverkare fokuserar på musiken och hur den låter istället för att snacka en massa teknisk mumbo-jumbo tycker i alla fall jag bara är positivt.

/ B

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-08-02 16:01

Bill50x skrev: Ja, det borde dom kunna berätta. Men kanske det är företagshemligheter? Deras policy verkar för övrigt vara att inte berätta för mycket teknik för sina kunder, att inte blanda in sådant i den musikaliska upplevelsen. Det är givetvis en image- och marknadsföringsgrej men jag har också förståelse för att om man vill bredda sin kundkrets utöver nördarna så gäller det att inte förvirra kunderna med teknisk jargong som dom ändå inte förstår.

Det här borde väl vara återförsäljarens uppgift, att bedöma vilken typ av kund som kommit in i butiken och anpassa snacket efter det. Tyvärr är ju återförsäljare ofta rätt dåligt bevandrade i tekniken, så det är ju inget unikt för just Linn. Men om det är som du säger så inriktar sig Linn alltså inte på kunder som minimum kan läsa igenom en hifi-tidskrift med viss behållning?

Bill50x skrev: Linn och deras butiker har på senare tid kraftigt tonat ner nörderiet och försöker istället nå kunder som vill ha kvalitativa och snygga apparater, enkla att använda.

Att de även låter bra är alltså sekundärt? Ok visste inte att man försökte kapa åt sig Bose och Bang & olufsens kundsegment.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-08-02 16:03

Bill50x skrev:
kris10an skrev:... Jag eftefrågade förut vilken fysikalisk egenskap som melodi var en abstraktion av, och du kontrade med att det finns fler. Ok men vilka? Linn borde väl åtminstone på en kvalitativ nivå kunna förklara vad som påverkar att man hör melodislingan bättre om de ämnar bygga in det i sina apparater...

Ja, det borde dom kunna berätta. Men kanske det är företagshemligheter? Deras policy verkar för övrigt vara att inte berätta för mycket teknik för sina kunder, att inte blanda in sådant i den musikaliska upplevelsen. Det är givetvis en image- och marknadsföringsgrej men jag har också förståelse för att om man vill bredda sin kundkrets utöver nördarna så gäller det att inte förvirra kunderna med teknisk jargong som dom ändå inte förstår. Likaså lämnar man installationen av anläggning till återförsäljarna, kunden ska inte behöva bry sig om lämpliga underlag för vinylspelaren osv.

Linn och deras butiker har på senare tid kraftigt tonat ner nörderiet och försöker istället nå kunder som vill ha kvalitativa och snygga apparater, enkla att använda. Tyvärr slutar deras omsorger vid DS-spelarna, där ska kunden helst klura ut lämplig mjukvara, skaffa NAS, fixa nätverk osv. Men en bra återförsäljare fixar detta om man önskar.

Men att en hifi-tillverkare fokuserar på musiken och hur den låter istället för att snacka en massa teknisk mumbo-jumbo tycker i alla fall jag bara är positivt.

/ B

Fast det passar inte alla potentiella kunder. Vissa har en massa tekniska frågor de vill ha svar på. Och vissa skulle nästan bli irriterade om återförsäljaren utgick från att de inte kunde installera anläggningen själv.
En sådan kund kan mycket väl lämna butiken om inte försäljaren anpassar sig efter hur han tänker och vill köpa hifi.

En skicklig hifi försäljare bör kunna anpassa sig efter kunden. Och kunna sälja både till kunder som inte vet något alls om tekniken och till sådana som i vissa fall vet mer än försäljaren själv. Typiskt kan sådana ställa en massa frågor som försäljaren inte kan svara på. Och ha synpunkter och önskemål som är svåra att uppfylla. Det är förmodligen de svåraste kunderna att ha att göra med. Men ofta också de som kan tänkas spendera mest pengar om de blir nöjda.

Mvh

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-08-02 16:06

Bill50x skrev:

Ja, det borde dom kunna berätta. Men kanske det är företagshemligheter?

Du vet alltså inte heller vad "melodislinga" egentligen är utan har bara tagit fasta på hur Linn tycker att du ska lyssna efter "melodislingeskillnader"? Och när du väl tycker dig höra melodislingeskillnaden så kan det lika gärna vara inbillning?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-02 16:14

Mats skrev:När? Återförsäljare? Vid vilken typ av demo/aktivitet?

Linnbutik, Regementsgatan, Malmö c:a 1995. Högtalarprovlyssning (Keilidh?, tri-ampat med "lårtjocka" kablar).

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-08-02 16:18

Nattlorden skrev:

Linnbutik, Regementsgatan, Malmö c:a 1995. Högtalarprovlyssning (Keilidh?, tri-ampat med "lårtjocka" kablar).
16 år sen... kanske dags för en reality check? :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-02 16:30

Mats skrev:
Nattlorden skrev:

Varför det? Man får bara en chans att göra ett första intryck.

Skulle Linn vilja att jag kom och lyssnar på dem idag, så får de skänka mig en CD12 + 50papp i cash.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-02 16:49

kris10an skrev:Att de även låter bra är alltså sekundärt? Ok visste inte att man försökte kapa åt sig Bose och Bang & Olufsens kundsegment.

Vem har sagt att ljudet är sekundärt?

Med tanke på att nya modeller av tex Denons fabrikat ofta är sämre än de äldre (vad jag läst här, har ingen egen erfarenhet) så kan man fråga sig vad andra tillverkare har fokus på?

Och var har du fått det ifrån att jag inte vet vad en melodislinga är?

Generellt är jag mycket mer kritisk till Linns sätt att dema musik på än vad jag låter visa här. Men det verkar som om Linn på något sätt är ett rött skynke för många trots att deras marknadsföringsmetoder inte är vare sig bättre eller sämre än någon annans. Vilket fabrikat vill inte sälja så mycket som möjligt? Vilka håller inte på sina egna produkter? Vilka återförsäljare försöker inte framhäva fördelarna med sina egna produkter?

För övrigt är vi gravt OT nu, vad var det tråden handlade om nu... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-02 16:55

Hulbar skrev:Fast det passar inte alla potentiella kunder. Vissa har en massa tekniska frågor de vill ha svar på. Och vissa skulle nästan bli irriterade om återförsäljaren utgick från att de inte kunde installera anläggningen själv.
En sådan kund kan mycket väl lämna butiken om inte försäljaren anpassar sig efter hur han tänker och vill köpa hifi.

Jovisst har du rätt. Men alla butiker/produkter/etc passar inte alla. Siba vänder sig inte till hifi-nörden, B&O har väl knappast någon TV under 35.000, för att ta två typer. Alla har sin nisch och försöker bli bäst inom den.

Om någon vill diskutera de tekniska skillnaderna mellan fyrkantiga och runda högtalarkablar kanske denne inte i första hand vänder sig till en Linn- eller B&O-butik - eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-08-02 18:57

Nattlorden skrev:
Mats skrev:
Nattlorden skrev:

Varför det? Man får bara en chans att göra ett första intryck.

Skulle Linn vilja att jag kom och lyssnar på dem idag, så får de skänka mig en CD12 + 50papp i cash.

Härligt flexibel inställning... :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-02 19:21

Mats skrev:Härligt flexibel inställning... :lol:

Har inget med flexibilitet att göra. Det har med ansvar att göra. Missköter man sig som Linn gjort så krävs det en del gottgörande.

Att få en apparat icke-detekterbar hos LTS hade gottgjort en hel del. *hint till Linn*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-02 20:06

Mats skrev:
Nattlorden skrev:

Tycker faktiskt att det ligger något i det du säger, men samtidigt så förstår jag
hur historiken ligger Linn i fatet. :?

När man gått ut som de gjort med bl a att CD är en fluga och även en förfärlig
massa dravel av MYCKET värre sort än så, på ren voo doo-nivå, så finns bara
två vägar att gå:

1. Ta avstånd ifrån det, eller,

2. Låtsas som om det regnar och hoppas att det glöms bort.

- - -

Problemet är ju alltså att de (Linns representanter i Sverige) har sagt minst sagt
hårresande saker, och även om det var många år sedan och budkskapet kanske
är ett annat idag, så är det nog många som minns - och som tålmodigt väntar
på att få höra från källan, att de har tagit avstånd från det de sagt.

Tills så sker tror jag det är oundvikligt att många utgår ifrån att det som sagts
förr, gäller än idag. Varför skulle man inte göra det? Om det inte gäller så är det
väl dags att säga det?

Att INTE ta avstånd från det som hände på 80- och 90-talen förlorar dem nog
rätt så många intelligenta kunder.

- - -

Å andra sidan är säkert principen att låtsas som saker inte hänt och att inte ta
upp att man "haft fel" (om CD bara för att ta ett exempel), säkert ett bra sätt
att inte riskera förlora "korkade kunder".

Definierar då korkade människor som de som tror att den som säger sig ha
haft fel kännetecknas av att vara en "sån som har fel" - medan de intelligenta
är de människor som förstår att det som kännetecknar en person som pratar
om fel de gjort - är att de kan identifiera felet, tar avstånd ifrån det och att de
är prestiglösa nog att våga säga det (trots att de vet att de korkade männis-
korna finns). :)

- - -

Men som sagt - det är en balansgång som den som "haft fel" har på sina axlar.

Bäst är att inte säga några felaktigheter, så slipper man ändra sig (men häpnads-
väckande nog har jag fått erfara att även det kan få idioter att klaga). Men JAG
högaktar hur som helst dem som rättar sig, lika mycket som de som inte haft
fel alls - för som jag ser det så tillhör inte de fel som någon tar tillbaka, längre
personen.

Men - det som "Linn" har sagt "tillhör dem fortfarande" - av deras eget val.

De behöver inte ens ta på sig att de haft fel om det är deras föregångare som
har spridit dravlet. Men de behöver kanske ta upp det? Klargöra att det nu är
nya budskap som gäller.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-02 20:21

Bill50x skrev:
Hulbar skrev:Fast det passar inte alla potentiella kunder. Vissa har en massa tekniska frågor de vill ha svar på. Och vissa skulle nästan bli irriterade om återförsäljaren utgick från att de inte kunde installera anläggningen själv.

Jovisst har du rätt. Men alla butiker/produkter/etc passar inte alla. Siba vänder sig inte till hifi-nörden, B&O har väl knappast någon TV under 35.000, för att ta två typer. Alla har sin nisch och försöker bli bäst inom den.

Om någon vill diskutera de tekniska skillnaderna mellan fyrkantiga och runda högtalarkablar kanske denne inte i första hand vänder sig till en Linn- eller B&O-butik - eller hur?

/ B

Runda eller fyrkantiga kablar? :o

Är det en vanlig fråga någonstans, eller en som är intressant för någon, av
andra skäl än estetiska eller kanske att den skall passa in mekanisk någon-
stans?

Jag är helt ställd.

Trodde att kablar i stort sett sågs som rätt så ointressanta av alla med en
rimlig insikti fysik, och att det enda som KAN spela någon roll är deras över-
föringsfunktionsbestämmande parametrar.

Vem är den där kunden egentligen, som vill diskutera runda kontra fyrkan-
tiga kablar med en hifi-säljare?

Bättre att diskutera sådant med... frun, eller någon annan som kan tillföra
någon passande ytlig synpunkt, tänker jag. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-08-02 20:48

Bill50x skrev:Nix. Tunedem fungerar på alla apparater utan att man vet vad man lyssnar på.

Tror jag inte alls på. Skulle sätta 100 kr på att man inte får samma resultat vid öppet tunedem lyssning av CD spelare som blint tunedem.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2011-08-02 23:04

Jag vill inte elda under någon A/B, F/E, Tune dem brasa.

Jag tror att det är möjligt att lyssning på 668 samt CD12 skulle kunna få till resultat att man tycker att båda låter lika bra men lite olika på ett svårdefinierat sätt.
Men kanske att på den ena märker man att det är lite roligare att lyssna på t.ex Evert Taube (som man aldrig har stått ut med tidigare) medans den andra bättre passar i ens hem av andra orsaker.

Vilken är rätt? Jag kanske väljer Evert Taube och fortsätter att pyssla med andra saker som rum eller varför inte kablar, men det är ju bara jag.

(jag har ingen åsikt i frågan om vilken av dessa maskiner som bäst spelar Evert Taube för övrigt)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-08-02 23:06

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Nix. Tunedem fungerar på alla apparater utan att man vet vad man lyssnar på.

Tror jag inte alls på. Skulle sätta 100 kr på att man inte får samma resultat vid öppet tunedem lyssning av CD spelare som blint tunedem.

Sluta satsa kosing subben . . dä slutar ju som regel
ba mä att du drar dig ur när dä börjar lukta skarpert . . .
(Jmf. blindtest hos Rydberg. . . ). :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-02 23:23

jockewe skrev:Vilken är rätt? Jag kanske väljer Evert Taube och fortsätter att pyssla med andra saker som rum eller varför inte kablar, men det är ju bara jag.

(jag har ingen åsikt i frågan om vilken av dessa maskiner som bäst spelar Evert Taube för övrigt)

Inspelningar från anno dazumal med Evert Taube, kanske tunar bäst via CD12. Frågan är vilken han själv hade valt? Med stäppskor på fossingarna, kan man ju snabbt själv avgöra saken, i alla fall. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-08-02 23:29

Adidas,Nike,Puma eller vadå . . .? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-03 00:01

Till att börja med, vem skall backa ifrån att det fanns en lätt provokativ agent på 80-talet och delar av 90-talet. Linn har väl aldrig uttalat sig?
Och idag är ju inte ens samma personer kvar i branschen så vilket ansvar har dom nya aktörerna för vad som hänt tidigare? Nada enligt mig.
Vill man son Nattlorden isolera sig så är ju det ett fritt val, jag tycker det är tja besynnerligt.

Hulbar att tekniknördar skall få någon extra behandling och då köpa mer är enligt mina begränsade erfarenheter ganska exakt helt fel. De köper inte ett skit men talar gärna om att allt är riktigt dåligt. Däremot musikälskare som inte kan någon teknik och som känner sig väl behandlade kommer åter och är tacksamma för all hjälp. Sen finns det undantag men dessa var tyvärr lite för få.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-03 00:09

För min del så har dagens Linnhandlare i form av High Fidelity visat en helt annan bild än den inskränkhet som vissa här tror att dom har. Skaffa nya erfarenheter eller sluta trolla.

Jag förutsätter att ni aldrig någonsin tittar in på ett Highfiklubben ställe innan fabriken har tagit officielt avstånd här ifrån deras ethernetkabel.

Mvh /Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi