Nytt slutsteg!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-05-31 16:04

Hej,

Kul att du jämför dessa steg! Är det för tidigt att kora en vinnare, eller? Utifrån din text låter det ju som att Bryston har NAD i ett punggrepp.
spelar mer auktoritärt och med ett stabilare lyssningsfönster. Om djup finns i inspelningarna så presenteras detta på ett mer övertygande sätt via Brystonblocken, man kan lätt orientera sig vad som är längst fram och vad som befinner sig längre bak i ljudbilden.

Kanske blir säkrare efter BT.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-31 16:09

EA> Öppna test är alltid vanskligt, dessutom körde jag Bryston ballat via Naqrefs kabel och NAD 208 oballat via RG62, det kan ju vara så att min cdspelare låter olika på de olika utgångarna. När jag kör blint kommer jag sannolikt att driva båda stegen oballat.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-05-31 16:13

EngelholmAudio skrev:Utifrån din text låter det ju som att Bryston har NAD i ett punggrepp.

Av tvenne olikklingande slutsteg kunna maximalt ett vara transparent. Såklart är det NAD:en som klämmer pung :wink: .
11010000

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-31 16:18

Tycker det verkar som om Bryston fungerar lika bra drivet oballat som ballat, testresultaten tyder iaf på det.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-05-31 16:19

Opungat då? Nej, ursäkta mig :oops: .
11010000

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-31 16:22

Det ena förstärkarkortet, notera ledningsdragningen till de två andra paren utgångstrissor
Bild

Och det andra

Bild

En bild till inifrån, har inte med nån bild på ingångskortet, ska se om jag hittar en sådan sen

Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-31 16:27

EngelholmAudio skrev:Tack för svar! 8) Jag anser dock att det är "fel" att köra Bryston obalanserat...Men det är ju jag det. :wink:

...

För att...?

(Jag känner inte till ingångsstegets utformning.)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-31 16:28

Johan_Lindroos skrev:
EngelholmAudio skrev:Tack för svar! 8) Jag anser dock att det är "fel" att köra Bryston obalanserat...Men det är ju jag det. :wink:

...

För att...?

Kolla denna länken http://www.bryston.ca/pdfs/38bschem.pdf

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-31 20:49

Martin skrev:
Callisto skrev:
Martin skrev:
Visst är det så. F/E lyssning är trots allt en subjektiv bedömning eftersom man lyssnar med sina egna öron efter förvrängningar.
Finns flertalet parametrar som kan påverka slutresultatet som t.ex. vasx i öronen, förkylning (nedsatt frekvensgång), hörsel i allmänhet, trötthet osv.

Callisto: är vax i öronen och färkylning någonting subjektivt enl. dig? Alltså något man tycker, en åsikt? Att man är trött kan man nog känna och tycka att man är, men säg att vi utgår ifrån att någon är trött (en läkare intygar givetvis) är det ett subjektivt tillstånd, eller är det bara hur vi observerar tillståndet som är subjektivt?

sorry ot

Visst är det subjektivt eftersom det är "dina egna" preferenser och definitivt inget objektivt resultat. En annan person som mår prima och utan vaxisar samt bättre hörsel lär då inte uppleva samma resultat....alltså ingen objektivt resultat.
Om resultatet i ena eller båda fallen innebär att man lyckas visa att man hört något så spelar det ju ingen roll. Resutatet är redan objektiviserat och klart.

Vad säger att man lyckats höra färgningen, kan vara så att lyssnaren missat pga sina brister i sin egen hörsel, alltså ett subjektivt resultat.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-31 21:59

Kan ni skapa en nya tråd med där här jävla dravlet....TACK!!!!!!! :x

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-31 22:02

Rydberg skrev:Kan ni skapa en nya tråd med där här jävla dravlet....TACK!!!!!!! :x

Tycker du att F/E-lyssningstester är dravel?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-31 22:03

Jag ber så mycket om ursäkt Rydberg, känner mig delaktig i dravlet men jag tror det är över nu.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-31 22:25

Naqref™ skrev:
Rydberg skrev:Kan ni skapa en nya tråd med där här jävla dravlet....TACK!!!!!!! :x

Tycker du att F/E-lyssningstester är dravel?
Nej men hårklyveri-diskussioner om den samma kan med fördel föras i en annan tråd. Diskussioner om förstärkarna i fråga är naturligtvis inget dravel.

Aja, Anders, du fattar nog vad jag menar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-31 22:27

Rydberg skrev:
Aja, Anders, du fattar nog vad jag menar

Jorå jag förstår. Säg varifrån jag ska dela tråden så gör jag det.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-31 22:33

Typ från sid 11 och framåt blir nog bra :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-31 22:48

Började redan från några inlägg på sidan 10. Hoppas det var ok?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-31 22:50

Kanon!! :D

Ska försöka att återkomma så fort som möjligt med mer omfattande tester. Jag tyckte en ren diskussion om F/E-metodiken var en aningens för mycket off topic för min smak :)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-31 22:59

Ja det är märkligt hur vissa ämnen loopar.

Hur som helst så har jag också en lånad 208:a hemma hos mig sedan en tid. Har dock inte hunnit lyssna på det än.

Med tanke på att mitt egna nuvarande slutsteg inte kunde skiljas från ett Bryston 4ST steg under ett korrekt genomfört ABX test för några år sedan så borde jag ju uppfatta samma skillnad som du Rydberg.

Jag skall prova steget i helgen hoppas jag.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-31 23:03

Margaux> Trevligt, ska bli kul att höra vad du kommer fram till

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-31 23:06

Rydberg skrev:
Johan_Lindroos skrev:

...

För att...?

Kolla denna länken http://www.bryston.ca/pdfs/38bschem.pdf

Det är absolut inte fel att driva Bryston obalanserat. Det som händer när man driver steget obalanserat är att ett motstånd jordas istället för att drivas av XLR-donets pinne tre. Detta är en standardlösning och fungerar tillfreställande vid såväl balanserad som obalanserad drift.

NAD208 har - hör och häpna - ett något mer intrikat ingångssteg, men en diskret strömåterkopplad differentialförstärkare, vilken medger en smula lägre brus.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-01 09:27

Margaux skrev:Hur som helst så har jag också en lånad 208:a hemma hos mig sedan en tid.

...

Jag skall prova steget i helgen hoppas jag.

Skall du låna ett till och bryggkoppla ;) Typ 600 watt per kanal ?
Best Regards
Bamsefar

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-01 09:38

Morello skrev:Det är absolut inte fel att driva Bryston obalanserat. Det som händer när man driver steget obalanserat är att ett motstånd jordas istället för att drivas av XLR-donets pinne tre. Detta är en standardlösning och fungerar tillfreställande vid såväl balanserad som obalanserad drift.

NAD208 har - hör och häpna - ett något mer intrikat ingångssteg, men en diskret strömåterkopplad differentialförstärkare, vilken medger en smula lägre brus.
Tack för det! :lol: När vi testade 4B-SST upplevdes markant skillnad mellan obalanserat och balanserat. Därav min kommentar.

Dock kan det hela hänga på försteget (/cdspelaren i Rydis fall).
vänligen
// Pär Engelholm

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-06-01 12:33

EA:
"Tack för det! När vi testade 4B-SST upplevdes markant skillnad mellan obalanserat och balanserat. Därav min kommentar
. "

Det kan inte vara så att man får 6 dB högre utsignal vid balanserad överföring? Det kan kanske Morello svara på som kollat in kretsschemat?
sb17nbac till alla!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-06-01 12:56

markih skrev:EA:
"Tack för det! När vi testade 4B-SST upplevdes markant skillnad mellan obalanserat och balanserat. Därav min kommentar

Det kan inte vara så att man får 6 dB högre utsignal vid balanserad överföring? Det kan kanske Morello svara på som kollat in kretsschemat?
Vi justerade nivån så gott vi kunde.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-06-01 13:19

EngelholmAudio skrev:

Liten parantes:

UrSv och jag gjorde ett försök till F/E-lyssning av försteg i veckan (rapport kommer!), en av de saker som slog oss var hur otroligt svårt det var att ställa volymen så att den var exakt lika före och efter det testade objektet! Och att om man inte har exakt samma volym går det ganska enkelt att höra skillnad, 0.5 dB hörs!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-01 13:31

mikke_musik skrev:
EngelholmAudio skrev:

Liten parantes:

UrSv och jag gjorde ett försök till F/E-lyssning av försteg i veckan (rapport kommer!), en av de saker som slog oss var hur otroligt svårt det var att ställa volymen så att den var exakt lika före och efter det testade objektet! Och att om man inte har exakt samma volym går det ganska enkelt att höra skillnad, 0.5 dB hörs!

Jo, men <0.1 dB verkar INTE kunna höras av nån. För att få det så precist måste man absolut ställa nivåerna m h a instrument. Helst ett bra akustiskt instrument, annars m h a bandbegränsat brus och avägd voltmeter, har jag för mig. Nödvändig repeterbarhet (inte noggrannhet!) är < 1%
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-06-01 14:11

Rydberg: Jag tycker att det skulle vara intressant om du också tog dig tiden att jämföra (Nad &/eller Bryston) med din Denon-mojäng, nu när det är så mycket prat om dess småsyskon och att dessa verkar vara rätt bra kompisar med piP.
/en john med önskelista

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-01 14:56

Jo visst kan ju testa det också :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-01 15:38

EngelholmAudio skrev:
Morello skrev:Det är absolut inte fel att driva Bryston obalanserat. Det som händer när man driver steget obalanserat är att ett motstånd jordas istället för att drivas av XLR-donets pinne tre. Detta är en standardlösning och fungerar tillfreställande vid såväl balanserad som obalanserad drift.

Tack för det! :lol: När vi testade 4B-SST upplevdes markant skillnad mellan obalanserat och balanserat. Därav min kommentar.

Dock kan det hela hänga på försteget (/cdspelaren i Rydis fall).

Om det var en skillnad kan det bero på CD-maskinen. Användes kabel med XLR->RCA? Om så är fallet bör man passa sig för att kortsluta CD-spelarens XLR-pinne tre mot jord(pinne ett).

Det kan också vara så att CD-spelaren har en kraftig andratonsdist, som vid balanserad drift släcks i slutstegets ingångssteg. I detta fall bör man kanske byta CD-spelare till något mer förfinat. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-01 19:01

dawen skrev:Börjar bli en liten skara nu med dubbla 208:or. Du, Bamsefar, Nattlorden...det är bara för mig att få tag på ett till steg alltså! 8)

Hmmm... :roll: :roll: 5 stycken.... 8)
Best Regards
Bamsefar

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi