Pioneer 668 versus CD 12

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Låter de likadant, om man testar blint ?

1. Nej, CD12 låter bättre
10
16%
2. Nej, pioneer 668 låter bättre
4
7%
3. De låter likadant vid blindtest.
9
15%
4. Ingen aning.
38
62%

Antal röster : 61

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-08-03 00:11

Harryup skrev:Till att börja med, vem skall backa ifrån att det fanns en lätt provokativ agent på 80-talet och delar av 90-talet. Linn har väl aldrig uttalat sig?
Och idag är ju inte ens samma personer kvar i branschen så vilket ansvar har dom nya aktörerna för vad som hänt tidigare? Nada enligt mig.
Vill man son Nattlorden isolera sig så är ju det ett fritt val, jag tycker det är tja besynnerligt.

Hulbar att tekniknördar skall få någon extra behandling och då köpa mer är enligt mina begränsade erfarenheter ganska exakt helt fel. De köper inte ett skit men talar gärna om att allt är riktigt dåligt. Däremot musikälskare som inte kan någon teknik och som känner sig väl behandlade kommer åter och är tacksamma för all hjälp. Sen finns det undantag men dessa var tyvärr lite för få.

Mvh/Harryup

Detta sista, kom från hjärtat, tror jag . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-03 00:13

Nattlorden skrev:
Mats skrev:Härligt flexibel inställning... :lol:

Har inget med flexibilitet att göra. Det har med ansvar att göra. Missköter man sig som Linn gjort så krävs det en del gottgörande.

Att få en apparat icke-detekterbar hos LTS hade gottgjort en hel del. *hint till Linn*

Nattis, du har förmodligen aldrig hört Linns version utan dömmer märket efter svenska återförsäljare, eller hur?
Personligen uppfattar jag dig som hämdlysten i denna fråga.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-03 00:18

Laila skrev:
Harryup skrev:Till att börja med, vem skall backa ifrån att det fanns en lätt provokativ agent på 80-talet och delar av 90-talet. Linn har väl aldrig uttalat sig?
Och idag är ju inte ens samma personer kvar i branschen så vilket ansvar har dom nya aktörerna för vad som hänt tidigare? Nada enligt mig.
Vill man son Nattlorden isolera sig så är ju det ett fritt val, jag tycker det är tja besynnerligt.

Hulbar att tekniknördar skall få någon extra behandling och då köpa mer är enligt mina begränsade erfarenheter ganska exakt helt fel. De köper inte ett skit men talar gärna om att allt är riktigt dåligt. Däremot musikälskare som inte kan någon teknik och som känner sig väl behandlade kommer åter och är tacksamma för all hjälp. Sen finns det undantag men dessa var tyvärr lite för få.

Mvh/Harryup

Jajamänsan, jag ser tekniknördar som en obegränsad möjlighet till obetald övertid. Det är fel på konstant allt.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-08-03 00:30

Harryup skrev:
Laila skrev:

Mvh/Harryup

Jajamänsan, jag ser tekniknördar som en obegränsad möjlighet till obetald övertid. Det är fel på konstant allt.

Mvh/Harryup

:D :D :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-03 07:18

Harryup skrev:Nattis, du har förmodligen aldrig hört Linns version utan dömmer märket efter svenska återförsäljare, eller hur?

Återförsäljare väljer man vem man vill ha, eller hur? Menar du att Linn-filsosofin skulle vara skapad enkom av svenska återförsäljare och saknas i resten av världen?

Ja, det gör jag - precis som jag aldrig kommer att sätta en fot i en Sova-butik efter att ha fått beskrivet deras personalpolitik för mig.

Men är Linnismen enbart en svensk företeelse, så skulle jag kunna tänka mig provlyssna någon modern Linn i Danmark eller England.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-03 07:30

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Nattis, du har förmodligen aldrig hört Linns version utan dömmer märket efter svenska återförsäljare, eller hur?

Återförsäljare väljer man vem man vill ha, eller hur? Menar du att Linn-filsosofin skulle vara skapad enkom av svenska återförsäljare och saknas i resten av världen?

Ja, det gör jag - precis som jag aldrig kommer att sätta en fot i en Sova-butik efter att ha fått beskrivet deras personalpolitik för mig.

Men är Linnismen enbart en svensk företeelse, så skulle jag kunna tänka mig provlyssna någon modern Linn i Danmark eller England.

Nja, nya försäljare har tagit över som både är trevliga och duktiga. Men grundproblemet kvarstår, och det world- wide dessutom.

Det handlar om dogmen source first.

Många tror fortfarande att detta stämmer. Men en bra affärsidé är det ju förvisso. :?
Senast redigerad av Richard 2011-08-03 07:48, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-03 07:36

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Nix. Tunedem fungerar på alla apparater utan att man vet vad man lyssnar på.

Tror jag inte alls på. Skulle sätta 100 kr på att man inte får samma resultat vid öppet tunedem lyssning av CD spelare som blint tunedem.

Det finns det stor risk för, ja.

Bill 50x : varför tror du att tune- method fungerar med relevant resultat vid blind- test ?

Min erfarenhet är att metoden sällan fungerar om lyssnaren inte vet vilken apparat som spelar.

De gånger metoden fungerar ( öppen lyssning) så beror det också på hur hela anläggningen passar samman, dvs är optimerad. En anläggning med olika byggstenar får enligt min mening ofta olika resultat med tune- method.
Dvs: en signalkälla som upplevdes som " bäst" kan upplevas som " sämre" i
en helt annan anläggning med annan förstärkare och andra högtalare.

Jag är själv helt övertygad om att Harryups testande med olika
nätverkspelare hade resulterat i att Linnspelaren hade låtit bättre än Touch om en komplett anläggning från Linn hade använts.*

* det handlar tex om vilken vinkel högtalaren som används är optimerade till. Tror ni att en högtalare ( som exempel ) som optimerats till 17 graders invinkling låter likadant som en med 23 grader, om de placeras på samma ställe ? Och låter en högtalare med spikes och biwiring likadant som en sådan med sd- kuddar och singlewire ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-03 11:13

kris10an skrev:
Richard skrev:
subjektivisten skrev:
Goldfinger skrev:Fast å andra sidan tror jag nog att varken Cd-12 eller 668:an skulle upplevas som något särskilt mot andra slumpvis utvalda spelare av nyare snitt.
De har ju några år på nacken, mycket har hänt på digitalsidan sen dess.

Jag skulle iaf inte bemöda mig med att jaga någon av dessa om jag behövde ny spelare.

Vad skulle det vara? Knappast något hörbart, vilket knappast är något nytt när vi talar om skillnader mellan CD-spelare.

Ja, vad är det som hänt på den digitala sidan, jo samma prestanda idag som för tio år sedan, men till 10 gånger lägre pris.

...men knappast hörtbart bättre, än det bästa på den tiden.

Men (med reservation för att jag har helt fel här) DiAna hann väl bli utbytt mot Benchmark som sedan byttes mot Bel Canto som digital referens i känd musikteknisk publikation under den tiden? Hörbart, kanske inte, men mätbart väl?

Vad heter publikationen ifråga?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-08-03 12:51

IngOehman skrev:
kris10an skrev:
Richard skrev:
subjektivisten skrev:
Goldfinger skrev:Fast å andra sidan tror jag nog att varken Cd-12 eller 668:an skulle upplevas som något särskilt mot andra slumpvis utvalda spelare av nyare snitt.
De har ju några år på nacken, mycket har hänt på digitalsidan sen dess.

Jag skulle iaf inte bemöda mig med att jaga någon av dessa om jag behövde ny spelare.

Vad skulle det vara? Knappast något hörbart, vilket knappast är något nytt när vi talar om skillnader mellan CD-spelare.

Ja, vad är det som hänt på den digitala sidan, jo samma prestanda idag som för tio år sedan, men till 10 gånger lägre pris.

...men knappast hörtbart bättre, än det bästa på den tiden.

Men (med reservation för att jag har helt fel här) DiAna hann väl bli utbytt mot Benchmark som sedan byttes mot Bel Canto som digital referens i känd musikteknisk publikation under den tiden? Hörbart, kanske inte, men mätbart väl?

Vad heter publikationen ifråga?

Vh, iö

Tänkte skriva MoLT men jag har säkert fel och tar därför tillbaka allt, innan du hinner knäppa mig på näsan 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-03 13:00

Ingen fara. ;)

Men det är i varje fall, som du är inne på, fel. DiAnan är fortfarande den
enda DAC som har användts av LTS som en sorts referens (och den har
även testats i slinga tillsammans med en AD och funnits ha prestanda
som tangerar gränsen för vad som går att uppnå med 16 bitars upplös-
ning).

Tror dock att båda de andra du nämner presterar partiellt bättre matade
med programmaterial med högre upplösning än 16 bitar. Alltså på vissa
punkter. Både har dock en större klanglig förvrängning än DiAnan. Men
detta är ingenting som testats under LTS' paraply, utan bara saker som
jag som privatperson tittat på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-08-03 13:08

IngOehman skrev:Ingen fara. ;)

ning).

Vh, iö

Och rätta mig om jag har fel, men 668:an har A/B provlyssnats blint mot DiAnan, varpå man statistiskt inte kunde detektera någon skillnad?

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-08-03 13:14

Mvh/Harryup

Det beror på om man vill kalla alla som bryr sig om hur och hur bra apparaterna fungerar tekniknördar. Kanske är det musikälskare som vill försäkra sig om att det verkligen kommer att låta bra när man lyssnar på anläggningen hemma. Och som menar att tekniska kunskaper är en bra hjälp om man har det målet. Och som menar att det är rimligt att få svar på frågor som är nödvändiga för systemanpassning och som hjälper kunden att avgöra om han kommer bli nöjd med apparaten.

Det är klart att om säljaren säger -Det där behöver du inte veta. Lyssna istället. Lita på oss. Du kommer att bli nöjd. -blir en sådan kund skeptisk.
Kanske tänker kunden att apparaterna inte kan vara särskilt bra om säljarna agerar så...

Mvh

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-08-03 13:17

Hulbar skrev:

Mvh/Harryup

Det beror på om man vill kalla alla som bryr sig om hur och hur bra apparaterna fungerar tekniknördar. Kanske är det musikälskare som vill försäkra sig om att det verkligen kommer att låta bra när man lyssnar på anläggningen hemma. Och som menar att tekniska kunskaper är en bra hjälp om man har det målet. Och som menar att det är rimligt att få svar på frågor som är nödvändiga för systemanpassning och som hjälper kunden att avgöra om han kommer bli nöjd med apparaten.

Det är klart att om säljaren säger -Det där behöver du inte veta. Lyssna istället. Lita på oss. Du kommer att bli nöjd. -blir en sådan kund skeptisk.
Kanske tänker kunden att apparaterna inte kan vara särskilt bra om säljarna agerar så...

Mvh

Lite märklig inställning som sagt, att de som är intresserad av hur och varför något presterar som det gör, skulle vara nördar. Vad är då de som jobbar på Linn? Jag utgår ifrån att de både gillar musik OCH teknik. Vad har de annars i den här branschen att göra?

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-08-03 13:22

Bill50x skrev:Vem har sagt att ljudet är sekundärt?

Jag såg inte att parametern "välljudande" stod med i det du listade tidigare.

Bill50x skrev:Och var har du fått det ifrån att jag inte vet vad en melodislinga är?

Jag påstår inte att du inte vet, jag frågar. Jag har frågat flera ggr vad som avses med en melodislinga, och speciellt vad det är man ska lyssna efter, som man annars inte lyssnar efter om man inte är insatt i tunedem metodiken.

Melodislingeskillnader, hur uppfattar man dem alltså?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-03 14:00

kris10an skrev:
IngOehman skrev:Ingen fara. ;)

ning).

Vh, iö

Och rätta mig om jag har fel, men 668:an har A/B provlyssnats blint mot DiAnan, varpå man statistiskt inte kunde detektera någon skillnad?

En väldigt bra fråga, som jag pinsamt nog dock inte kan svara på, helt
enkelt på grund av att det var så länge sedan och jag minns inte alla
detaljer. :oops:

Men något lite liknande tror jag nog vi gjorde.

Vet dock att frågan har utretts i god detalj här på faktiskt tidigare (och då
tittade jag tillbaka i alla gamla MoLtar, och redovisades sen både vad som
gjorts och vad som har skrivits om det i MoLt) och jag minns även att jag
för (jag tror det var) den tråden gjorde och postade en mätning på en fint
trappstegsformad sinus vid kanske -90 dB från 668. Det var lite pyssel att
skapa CDn med den speciella testsignalen.

- - -

Men just nu har jag inte alla de gamla MoLtarna tillgängliga och kan inte
undersöka saken.

Någon som är bra på att söka? PAA, hjälp oss!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-03 17:31

Nu var ju antagandet att tekniskt kunniga skulle vara bra kunder. Om man ser till alla tekniskt kunnande personer här som gillar utdöda apparater, tror du fortfarande att de är bra kunder? Tror du att personalen i en hifibutik tycker att en kund som är ganska säker på att billigaste signalkällorna räcker och man skall lägga pengarna på högtalare som säljs direkt är favoritkunden? Tyvärr går det inte att överleva på dessa teknikkunnigas inköp. Observera att jag inte dissar valen, bara vilken realistisk nivå ni tror de teknikkunniga tillhör.

Mvh/Harryup

torig

Inläggav torig » 2011-08-03 19:14

Harryup skrev:Nu var ju antagandet att tekniskt kunniga skulle vara bra kunder. Om man ser till alla tekniskt kunnande personer här som gillar utdöda apparater, tror du fortfarande att de är bra kunder? Tror du att personalen i en hifibutik tycker att en kund som är ganska säker på att billigaste signalkällorna räcker och man skall lägga pengarna på högtalare som säljs direkt är favoritkunden? Tyvärr går det inte att överleva på dessa teknikkunnigas inköp. Observera att jag inte dissar valen, bara vilken realistisk nivå ni tror de teknikkunniga tillhör.

Mvh/Harryup

+1

Huvudet på spiken :D

/mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-03 20:04

Harryup skrev:Nu var ju antagandet att tekniskt kunniga skulle vara bra kunder. Om man ser till alla tekniskt kunnande personer här som gillar utdöda apparater, tror du fortfarande att de är bra kunder?

Tror du vi föredrar att leta 15 år gamla begagnade apparater med allt vad det innebär gällande åldrande komponenter, brist på garanti etc?

Om vi hade varit tillverkarnas målgrupp hade de säkert gjort det vi ville ha, så då hade vi kunnat köpa nya saker istället.

torig

Inläggav torig » 2011-08-03 20:21

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Nu var ju antagandet att tekniskt kunniga skulle vara bra kunder. Om man ser till alla tekniskt kunnande personer här som gillar utdöda apparater, tror du fortfarande att de är bra kunder?

Tror du vi föredrar att leta 15 år gamla begagnade apparater med allt vad det innebär gällande åldrande komponenter, brist på garanti etc?

Om vi hade varit tillverkarnas målgrupp hade de säkert gjort det vi ville ha, så då hade vi kunnat köpa nya saker istället.

Tja, har man den föreställningen att man inte ska sätta sin fot i en svensk Linn-butik förrän någon form av avbön gjorts, så...

/mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-03 20:40

torig skrev:Tja, har man den föreställningen att man inte ska sätta sin fot i en svensk Linn-butik förrän någon form av avbön gjorts, så...

Spelar väl inte mycket roll ändå... på tekniska meriter kan de väl som bäst hamna på en 50e plats eller så.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-08-03 20:57

Harryup skrev:Nu var ju antagandet att tekniskt kunniga skulle vara bra kunder. Om man ser till alla tekniskt kunnande personer här som gillar utdöda apparater, tror du fortfarande att de är bra kunder? Tror du att personalen i en hifibutik tycker att en kund som är ganska säker på att billigaste signalkällorna räcker och man skall lägga pengarna på högtalare som säljs direkt är favoritkunden? Tyvärr går det inte att överleva på dessa teknikkunnigas inköp. Observera att jag inte dissar valen, bara vilken realistisk nivå ni tror de teknikkunniga tillhör.

Mvh/Harryup

Människor som har ett stort intresse kan självklart bli bra kunder. Och den som är tekniskt intresserad blir positivt inställd om han blir övertygad om att produkterna som butiken erbjuder är bra. Svårare är det egentligen inte.

Om det finns en apparat som den tekniskt intresserade kunden efter överläggningar med likasinnade redan tror är bra är den inte svår att sälja om butiken har den. Sådana människor kan ibland välja riktigt billiga apparater men också ibland köpa något relativt dyrt. Typiskt är ju att man inte vill tro att pris och prestanda måste hänga ihop. Men ibland kan det vara värt pengarna att köpa något som är lite dyrare. Det bygger på hur bra apparaten är. Då enligt den personens hifi-filosofi naturligtvis.

Men alla kunder som vill köpa är väl bra? Oavsett hur de tänker...

Mvh

torig

Inläggav torig » 2011-08-03 21:26

Nattlorden skrev:
torig skrev:Tja, har man den föreställningen att man inte ska sätta sin fot i en svensk Linn-butik förrän någon form av avbön gjorts, så...

Spelar väl inte mycket roll ändå... på tekniska meriter kan de väl som bäst hamna på en 50e plats eller så.

:lol: :lol: :lol:

/mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-03 22:03

Nattlorden skrev:

Jämför med en bilhandlare. Vem är deras kunder? Ja, inte tekniska Jocke i alla fall, som bara ska diskutera förgasarinställning och varvtal på fjärde växeln. När den killen fått diskutera av sig en stund så går han hem och mekar med sin egen bil alternativt köper en begagnad av Skrot-Nisse. Efter att ha klämt i sig några Espresso förstås...

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-03 22:20

Bill50x skrev:Jämför med en bilhandlare. Vem är deras kunder? Ja, inte tekniska Jocke i alla fall, som bara ska diskutera förgasarinställning och varvtal på fjärde växeln. När den killen fått diskutera av sig en stund så går han hem och mekar med sin egen bil alternativt köper en begagnad av Skrot-Nisse. Efter att ha klämt i sig några Espresso förstås...

Tramsa inte, de kunderna som skulle bli över går till El SibMedia, inte till hifibutiken.

Den tekniska kunden kan mycket väl göra det du säger, men samtidigt går han in en vacker dag och antingen köper något på fläcken utan att prata, eller ber handlaren ta hem något han ev. inte känner till.

Ljudprodukter i Malmö visste inget om NHT innan jag frågade om han kunde ta hem ett par SuperZero till mig, för att ta ett exempel ur verkligheten. Hifi Skåne hade Pioneer demodag och då klev jag in och köpte en 2014 och en 668 rakt ur det blå (för hans del), ett annat verkligt exempel. Att jag sedan tar en sväng in då och då, kikar på vad som står på hyllorna och pratar lite om det inte finns kunder i butiken - det hoppas jag mildrar tristessen i deras dag om inget annat.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-08-03 22:26

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Jämför med en bilhandlare. Vem är deras kunder? Ja, inte tekniska Jocke i alla fall, som bara ska diskutera förgasarinställning och varvtal på fjärde växeln. När den killen fått diskutera av sig en stund så går han hem och mekar med sin egen bil alternativt köper en begagnad av Skrot-Nisse. Efter att ha klämt i sig några Espresso förstås...

/ B

Vet inte vad det är vi diskuterar nu egentligen, det är väl ingen som ifrågasätter att ur ett försäljarperspektiv så är drömkunden den som:

1. har pengar som bränner i fickan
2. har dålig koll på tekniken
3. är lättlurad och saknar sunt förnuft, alt allmän bildning.
4. tror att säljaren är välmenande och har kundens bästa för ögonen.

för då kan ju säljaren pracka på vederbörande vad skit som helst, undermåliga apparater och därtill hörande ormoljeprodukter.

Att stå och säga att man inte gillar kunder som kan teknik och ifrågasätter, och kalla dem för nördar som inte vill handla, är väl ett underbetyg till sig själv som säljare, eller?

Som exempel, om man går in i en riktig cykelaffär, så kan säljaren gladeligen stå och snacka teknik, cykelprylar, ramar etc i timmar utan minsta antydan om att han förväntar sig att man ska köpa något. Grejen är att han vet att man som entusiast ändå förr eller senare hamnar i någon specialistbutik om man vill handla cykelprylar, och då kan han lika gärna göra ett gott intryck för då lär chansen vara större att man handlar hos just honom. Det är ju inte så fruktansvärt många som bränner 20 tusen på en cykel om man inte verkligen är insatt i vad det är man köper. Borde vara samma för hifi, men av någon anledning är det tydligen inte det.
Senast redigerad av kris10an 2011-08-03 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-03 22:31

Dessutom kan en hjälpsam nörd på plats i butiken vara behjälplig till att få en normalkund mer nöjd med sitt köp, då han troligen kan mer om specialknep för att få en viss produkt att fungera optimalt.

(Jag tror det är få nördar som skulle försöka gripa i och avstyra någon annan kunds köp däremot)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-03 22:43

kris10an skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

/ B

Vet inte vad det är vi diskuterar nu egentligen, det är väl ingen som ifrågasätter att ur ett försäljarperspektiv så är drömkunden den som:

1. har pengar som bränner i fickan
2. har dålig koll på tekniken
3. är lättlurad och saknar sunt förnuft, alt allmän bildning.
4. tror att säljaren är välmenande och har kundens bästa för ögonen.

för då kan ju säljaren pracka på vederbörande vad skit som helst, undermåliga apparater och därtill hörande ormoljeprodukter.

Att stå och säga att man inte gillar kunder som kan teknik och ifrågasätter, och kalla dem för nördar som inte vill handla, är väl ett underbetyg till sig själv som säljare, eller?

Som exempel, om man går in i en riktig cykelaffär, så kan säljaren gladeligen stå och snacka teknik, cykelprylar, ramar etc i timmar utan minsta antydan om att han förväntar sig att man ska köpa något. Grejen är att han vet att man som entusiast ändå förr eller senare hamnar i någon specialistbutik om man vill handla cykelprylar, och då kan han lika gärna göra ett gott intryck för då lär chansen vara större att man handlar hos just honom. Det är ju inte så fruktansvärt många som bränner 20 tusen på en cykel om man inte verkligen är insatt i vad det är man köper. Borde vara samma för hifi, men av någon anledning är det tydligen inte det.

Det där är helt fel och en total missuppfattning. Då jag hade Ljudbutiken var detta mardrömskunden. Den bästa kunden var den kund som var insatt i vad det gällde. Då kunde man tuna in varandra på samma våglängd och de blev Ljubutikens trognaste kunder.

Att tro att försäljning går ut på att pracka på kunder vad skit som helst och undermåliga produkter tillhör epitetet livslögn, som jag ser det. Okunskap hos säljare är en sak, men det är inte det du beskriver.

Om du sätter den text som beskriver kunden på en butikssäljare istället så får du en säljare och en köpare som talar samma språk, men det är inte trogna kunder. Överför detta på restauranger så ser du att det inte håller. Det är stamgästerna som bär upp restaurangen. Det finns vissa undantag på vissa stråk och speciellt i Gamla Stan på turiststråk. Dock är det så att ingen hifibutik lever på turister.

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2011-08-03 22:48, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-03 22:45

petersteindl skrev:Dock är det så att ingen hifibutik lever på turister.

Dagens sanning #1

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-04 00:07

Nattlorden skrev:Dessutom kan en hjälpsam nörd på plats i butiken vara behjälplig till att få en normalkund mer nöjd med sitt köp, då han troligen kan mer om specialknep för att få en viss produkt att fungera optimalt.

(Jag tror det är få nördar som skulle försöka gripa i och avstyra någon annan kunds köp däremot)

Personligen skulle jag snarare se det som en katastrof. Nörden tänker verkligen som du att han är hjälpsam, men han hör ingen annan utom sig själv och vill briljera med sina kunskaper. Butiker är ingen allmän plats, tror du att IÖ vill att någon nörd skall ta över som ber kunderna lyssna på B&W innan dom bestämmer sig för att dom är minst lika bra?
Vill du ha en nörd som hjälpreda utan minsta insikt i företaget som hjälp vid kundbesök? Nördar är och förblir en plåga.
En socialt begåvad kunnig person som dessutom är tekniskt kunnig briljerar inte med sin inlärda kunskaper oombedd. I synnerhet inte på en annans arbetsplats.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-04 00:12

Min erfarenhet är att musikkunnande och musikåtergivningskrav och tekniskt insikt inte har ett skit med varandra att göra.
Men jag tror att det finns en korrelation mellan musikintresse,musikåtergivningskrav och spenderade timmar i konserhuset.

Mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi