Blindtest: Nytt mot gammalt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-08-04 13:08

JanBanan skrev:
subjektivisten skrev:l ett av dessa tester, som jag betvivlar du ens läste, hade fullt med "audiofiler" och folk som jobbade som hifi tidningar. Men fortfarande så misslyckades dom.

Jaså? :lol:

Kan vara att de var bläddringsbara..
Tror jag iaf. :roll:

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-08-04 16:00

Du e rolig du subben först så säjer du att det inte går att höra skillnad på förstärkare och i andra trådar så dissar du förstärkare som amplifix primare och andra märken för att dom har hissad diskant mullig bas å dyligt HUR FAN SKA DU HA DET ??

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-08-04 16:18

subjektivisten skrev:l ett av dessa tester, som jag betvivlar du ens läste, hade fullt med "audiofiler" och folk som jobbade som hifi tidningar. Men fortfarande så misslyckades dom.

Har du satt dig själv på ignore så att du inte kan läsa dina inlägg?
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-08-04 19:41

Jag tycker dessa diskussioner som jag nu lärt mig (efter att ha bläddrat runt i forumet) inte ger hela bilden. Det gäller inte minst detta med huruvida förstärkare låter olika.

Jag skulle vilja ge en lite annorlunda vinkel på detta genom att påpeka att en förstärkares samspel med en högtalare är avhängigt rubbet, d.v.s både försteg och slutsteg. Det innebär också att samspelet mellan högtalaren och förstärkaren blir viktig och att den sistnämnda bör klara av detta på ett tillfredställande sätt.

Det innebär också att om man tar två olika förstärkare till en specifik högtalare kan ljudet skilja sig. Inte p.g.a inbillning o.dyl "meta-orsaker" utan p.g.a skillnader i samspel, t.ex genom kraftskillnad. Resultatet kan bli att en förstärkare ger bättre baskontroll än en annan till samma högtalare och i samma rum.

Har man två förstärkare med snarlika egenskaper överlag kommer ljudet att bli snarlikt. Det är alltså inte så att två förstärkare måste skilja sig åt utan de kan mycket väl ge ett identiskt resultat ihop med högtalaren X. Däremot kan det bli en skillnad med en helt annan förstärkare.

Det är också, i.a.f för min del, uppenbart att högtalartillverkaren använt specifika förstärkare vid utvecklingen av högtalaren, något som kan göra det intressant att försöka efterlikna detta (genom att köpa en förstärkare som tillverkaren rekommenderar). Exempel på ett sådant fall är Audiovector och Arcam där den förstnämnda brukar använda den sistnämnda vid utvecklingen. Det kan då vara en god idé att köpa en Arcamförstärkare i detta fall för att efterlikna det som tillverkaren använt.

Jag finner det också intressant att det ständigt talas om "normal ljudnivå" och "ej över klippningsgränsen" varje gång blindtest av förstärkare tas upp. Jag får helt enkelt intrycket att avsikten är att spela på "snälla" ljudvolymer för att INTE t.ex en Yamaha-receiver skall få "skämmas" p.g.a att man drar på och den tappar orken. Därför kan jag omöjligt se hur slutsatsen kan bli "förstärkare låter likadant" för att någon s.k "audiofil" misslyckades att höra skillnad på låg volym (uttryckt som ej över gränsen för klippning). Det kan ju också vara så att receivern och den andra förstärkaren hade snarlika effektresurser o.dyl med följden att skillnad ej detekterades p.g.a att de ihop med den specifika högtalaren helt enkelt gav ett snarlikt resultat.

Men inte ens det gör det befogat att börja tala om att förstärkare låter likadant eller ens nästan likadant som en generell regel. Det finns skillnader och därför bör man prova sig fram för att finna en förstärkar-högtalarkombination som passar. Med tanke på antalet möjliga kombinationer ser jag det som fullständigt omöjligt att blint gå ut och köpa ett par högtalare och en förstärkare utifrån idén att "förstärkare låter lika" så det spelar ingen roll vilken man väljer.

Den enda vägledning jag kan se man har nytta av är ev rekommendationer från högtalartillverkaren samt erfarenheter av en specifik kombination, gärna från flera olika oberoende källor.

Sedan är det uppenbart att en bra förstärkare inte behöver vara dyr. Med tanke på det vansinniga prisras som uppstått med t.ex hemmabioreceivrar kan man få en riktigt bra modell på begagnatmarknaden för en spottstyver jämfört med nypris. Det går också att fynda på stereosidan och få mycket bra apparater för låg kostnad. Som jag ser på saken är det mer eller mindre begagnat som gäller för receivrar p.g.a de offantliga prisrasen, för stereo kan nyköp vara ett alternativ i högre grad beroende på produkt.

Är man ute efter maximal ljudkvalitet för kaffepengar bör man träna upp sina öron för hörlurslyssning, det alternativet ger riktigt bra resultat.

För min del köper jag den förstärkare som jag bedömer som passande med de högtalare jag har. Eller som tillverkaren rekommenderar.

Edit: Mitt ego kräver dock närmast att jag går en egen väg när jag väljer förstärkare och annan utrustning. Jag är inte direkt en anhängare till att köpa en specifik produkt p.g.a att den är hypad.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-04 22:48

Lust skrev:

:mrgreen:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-08-04 23:58

petersteindl skrev:
Lust skrev:

:mrgreen:

tror hela subben är ignore ingen som lyssnar på han :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-08-05 17:27

Lust skrev:

+1 :lol:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-09-13 23:07

För att lyfta tråden igen.. Till förhoppningsvis en vettig nivå.

Något är det med denna Pioneer receiver. Jag kan inte minnas att piP låtit så fylligt i basen sedan jag testade dem med FPB-300. Måste utrönas mer, men förstärkaren låter bättre än vad jag mindes.
Men, det behövdes dunkas in elspray både här och där.
Många reglage och knappar som orsakade dåligt ljud från början.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi