Semibalanserad kabel, funkar det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Semibalanserad kabel, funkar det?

Inläggav Almen » 2005-05-31 17:01

Jo, jag tänkte på det här med så kallad semibalanserad kabel, alltså när man löder in skärmen enbart i ena änden på en signalkabel. Har sett tips om det litet överallt, bland annat på jenvings hemsida.

Funkar det (bättre än oskärmat), och i sådana fall hur?

Är det viktigt hur kabeln är inkopplad (alltså huruvida den skärmanslutna änden är vid signalkällan eller vid förstärkaringången)?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-31 19:02

Semibalanserat tolkar jag som en obalanserad signalkälla som kopplas till en balanserad förstärkaringång.

Vad jag tror du tänker på är en obalanserad i form av ett trådpar där ena tråden är jorden samt detta trådpar omges av en skärm som bara jordas i ena änden. Det är fortfarande en obalanserad kabel men som sägs ha fördelar. Normalt jordas i så fall skärmen i signalkällans ände.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-05-31 19:15

Jag har tidigare haft problem med jordbrum, bland annat från ett kassettdäck (länge sedan alltså :-)). Lösningen blev då att använda vanlig kabel men med extra skärm ansluten i ena änden. Brummet försvann till 100%. Då hade jag jordningen mot förstärkaren (gjorde en likadan kabel till tunern), det gällde dock inte skivspelaren. Den fick behålla sin vanliga kabel och jordades med separat kabel som brukligt är.

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-31 19:25

Jax skrev:Semibalanserat tolkar jag som en obalanserad signalkälla som kopplas till en balanserad förstärkaringång.

Vad jag tror du tänker på är en obalanserad i form av ett trådpar där ena tråden är jorden samt detta trådpar omges av en skärm som bara jordas i ena änden. Det är fortfarande en obalanserad kabel men som sägs ha fördelar. Normalt jordas i så fall skärmen i signalkällans ände.

detta brukar vanligtvis kallas för semibalanserat då man uppnår en del av fördelen med balanserat utan att vara balanserad.

kvasi eller psuedobalanserad vore kanske bättre namn
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-31 19:43

Det man åstakommer är en mer lågkonduktiv jord, vilket inte är någon fördel. Anslut således skärmen i båda kontaktdonen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-05-31 20:59

Morello skrev:Det man åstakommer är en mer lågkonduktiv jord, vilket inte är någon fördel. Anslut således skärmen i båda kontaktdonen.

Ponera att någon ( :oops: ) suttit och knåpat ihop 13 st sk. kvasibalanserade kablar, borde då denna någon göra om dem?
Är det alltså sämre att ha på det viset eller spelar det ingen roll?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-06-01 09:08

Jax: Du tror rätt vad jag tänker på, vad man nu kallar den typen av kabel. Dock skulle jag gärna få "...sägs ha fördelar" litet utvecklat, om någon känner sig manad.

Morello: Du får gärna förklara hur det blir mer lågkonduktivt (eller mindre konduktivt?). Har litet dålig koll vad uttrycket "lågkonduktiv jord" betyder. Konduktans är väl ledningsförmåga, är det det komplexa sigma du tänker på (läääänge sedan jag läste de kurserna)?

CJNE: Jag har bara gjort en kabel. 8)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-01 09:16

Jag sa just "sägs ha fördelar" för själv ser jag inga 8O i alla fall inte utöver förhindrande av jordströmmar som induceras i signalledaren men det kräver inte bara en kabel av denna typ, apparaterna måste vara konstruerade med yttre och inre jord för att det ska vara någon mening med det. Det är rätt vanligt inom mätteknik dock, men då använder man oftast dubbelskärm där yttre är ansluten endast i apparaternas hölje och inre skärm till inre jordarna.

Lågkonduktiv jord är ett typiskt Morellouttryck :lol: men tänk på inversen istället så blir det lättare, högresistiv eller snarare högimpediv. Alla jordar i ett system bör ha låg impedans till planeten vi står på.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-01 09:22

Jax skrev:Semibalanserat tolkar jag som en obalanserad signalkälla som kopplas till en balanserad förstärkaringång.

Den kabel jag tänker på som jag använder här hemma mellan an SC9 och en NAD208 är byggd som så: en skärmad kabel per kanal. Skärmen kopplas till ytterhylsa i SC9, och till "Cold" i NAD208. En extra ledningstråd är kopplad till SC9ans chassieskruv och till resp kanals jord i NAD208

Effekten blir att chassiet på NAD208 jordas separat till SC9. Den extra ledningstråden har jag virat runt de båda signalkablarna.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-01 10:47

Jax skrev:Jag sa just "sägs ha fördelar" för själv ser jag inga 8O i alla fall inte utöver förhindrande av jordströmmar som induceras i signalledaren men det kräver inte bara en kabel av denna typ, apparaterna måste vara konstruerade med yttre och inre jord för att det ska vara någon mening med det. Det är rätt vanligt inom mätteknik dock, men då använder man oftast dubbelskärm där yttre är ansluten endast i apparaternas hölje och inre skärm till inre jordarna.

Lågkonduktiv jord är ett typiskt Morellouttryck :lol: men tänk på inversen istället så blir det lättare, högresistiv eller snarare högimpediv. Alla jordar i ett system bör ha låg impedans till planeten vi står på.

Okunnig som jag är, men ändå: Varför blir den nämnda skärmkopplingen "högimpediv" ? Visst den är ansluten på ett ställe i st f två, men skillnaden i resistans är väl försumbar ? Och eftersom den ska skydda mot i skärmen "inducerade" störningar så minskas väl dessutom eventuell risk för "jordloop" av den störningen (här spekulerar jag okunnigt men man brukar ju förespråka "stjärnjordning", dvs att all jordledning ska ha bara en väg att gå).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-01 10:50

n3mmr skrev:

Den kabel jag tänker på som jag använder här hemma mellan an SC9 och en NAD208 är byggd som så: en skärmad kabel per kanal. Skärmen kopplas till ytterhylsa i SC9, och till "Cold" i NAD208. En extra ledningstråd är kopplad till SC9ans chassieskruv och till resp kanals jord i NAD208

Effekten blir att chassiet på NAD208 jordas separat till SC9. Den extra ledningstråden har jag virat runt de båda signalkablarna.

Är det alltså SC9 som är kopplat till nätjord (eller annan jord ? - vilken då i så fall ?) ? Eller hur är jorden vidarekopplad ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-06-01 11:01

Skyddsjord (nätjord) och chassikontaktering finns inte alls med i mitt resonemang, utan jag pratar om två ojordade enheter som är sammankopplade med en RCA/RCA-kabel.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-01 11:09

i skrev:
n3mmr skrev:

Är det alltså SC9 som är kopplat till nätjord (eller annan jord ? - vilken då i så fall ?) ? Eller hur är jorden vidarekopplad ?

Ingendera apparaten är kopplad till nätjord. gammal gammal el!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-06-01 11:26

n3mmr: Varför skiljer du på "ytterhylsa i SC9" och "Cold i NAD208"? Är det inte signaljord/cold i bägge fallen? Men du löder alltså in skärmen i bägge ändar på kabeln, i alla fall.

Och chassit på NAD208 är kopplat till signaljord?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-01 11:33

n3mmr skrev:
i skrev:
n3mmr skrev:

OK. Så skärmen på kabeln är direktkopplad sill SC9:s signaljord (som är kopplad via motstånd till SC9-chassit eller isolerat från det ?).
Och SC9:s och 208:ans chassin är direktkopplade till varandra.
Så det blir två skilda "jordplan" som löper igenom bägge apparaterna om jag förstått saken rätt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-01 12:01

i skrev:
n3mmr skrev:
i skrev:
n3mmr skrev:

OK. Så skärmen på kabeln är direktkopplad sill SC9:s signaljord (som är kopplad via motstånd till SC9-chassit eller isolerat från det ?).
Så det blir två skilda "jordplan" som löper igenom bägge apparaterna om jag förstått saken rätt.

Jo, så ska det vara.

Det blir ingen skillnad om man kopplar extrajorden till utgångskontaktens jord på SC9an i stället.

Däremot brummar det om man kopplar ihop "Cold" och jord i 208an i st för att ha den extra sladden. Samt om man inte har den virad kring signalkabeln brummar det också, fast mindre.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-01 12:11

n3mmr skrev:
i skrev:
n3mmr skrev:
i skrev:
n3mmr skrev:

Jo, så ska det vara.

Det blir ingen skillnad om man kopplar extrajorden till utgångskontaktens jord på SC9an i stället.

Däremot brummar det om man kopplar ihop "Cold" och jord i 208an i st för att ha den extra sladden. Samt om man inte har den virad kring signalkabeln brummar det också, fast mindre.

Kan man möjligen få en vettigare citeringsteknik från herrarna än att göra som jag - att citera allt ovanstående trots att jag inte refererar till någon specifik del. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-01 12:17

Naqref™ skrev:
Kan man möjligen få en vettigare citeringsteknik från herrarna än att göra som jag - att citera allt ovanstående trots att jag inte refererar till någon specifik del. ;)

Hur menar du?? :lol:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-02 03:52

Naqref™ skrev:Kan man möjligen få en vettigare citeringsteknik från herrarna än att göra som jag - att citera allt ovanstående trots att jag inte refererar till någon specifik del. ;)

Jag tror jag förstår vad du menar, men jag tog med allt av två anledningar:
1. Det jag refererade till var beskrivet i ett (flera?) citat längre upp i citatmassan.
2. Det är besvärligt att selektivt ta bort delar i en sådan här citatkedja utan att göra fel. (Samt att jag är lat. :oops: :oops: )

Ska väl försöka frisera citaten bättre.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-06-02 07:06

OK, om herrarna har rett ut teknikaliteterna bakom citering, så kanske vi kan återgå till ämnet? :)

Bill50x och n3mmr har uppenbarligen haft goda praktiska erfarenheter, men är det någon som vet mer om teorin bakom det?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-06-07 14:09

Hallå, är det ingen som vet något konkret om det här?

Uppuppuppupp! :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-06-07 16:02

Jax skrev: ....... apparaterna måste vara konstruerade med yttre och inre jord för att det ska vara någon mening med det. Det är rätt vanligt inom mätteknik dock, men då använder man oftast dubbelskärm där yttre är ansluten endast i apparaternas hölje och inre skärm till inre jordarna.

Så är jag van att göra.

Alla apparater har sin egen konstruktion med sin egen interna hopkoppling av signaljord och chassijord i en viss lämplig punkt för just den apparaten. Den brukar jag inte vilja ändra på.

Kopplingen mellan apparaterna sker i obalanserat fall med en signal och en signaljord, eller i balanserat fall med två ledare. Dessutom har man en skärm som ansluts i ena (signalkällans) chassi och "förlänger" chassits skärmande verkan längs kabeln.

Man skall inte koppla ihop olika chassin med varandra. Det för att undvika jordströmmar och dessutom ändras sammankopplingen mellan signal och chassijord för kedjan om chassi ansluts mot chassi.

Det är så jag är uppväxt, men säkert har det kommit nya rön som säger tvärtom ....... det brukar ju göra så emellanåt :D

Föresten, kör inte alla bluetooth mellan apparaterna nuförtiden, kablar är rätt omodernt .... 8O

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-06-08 12:54

phon: Precis så, man vet hur det "skall" vara, men inte varför.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-08 15:32

Almen skrev:phon: Precis så, man vet hur det "skall" vara, men inte varför.

Jag ändrade i går till att koppla den extra ledningen till hylsan i SC9-ut, dvs till samma punkt som signalkabelns skärm på SC9-an.

Men till "jord", inte chassie, på de balanserade ingångarna på 208-an.

Då blir det optimalt, och tystast.

Så här var det från början, så ska det vara. Ursäkta att jag kollade slarvigt i tidigare inlägg, och att jag kopplade fel i tankspriddhet efter senaste flytten.

TEORIN är densamma som bakom balanserade kablar: En ev fältinducerad störning i kabelns signalledare ger upphov till ungefär samma störsignal på både "+" och "-" i mottagaren, en störning som då "balanseras" ut.

OBS att balanserad överföring innebär IMPEDANSBALANSERAD matning och SIGNAL- OCH IMPEDANSBALANSERAD mottagning.
Dvs kabeln ska matas från identiska effektiva impedanser mot jord, och avkännas av en så ren och symmetrisk differentialförstärkare som möjligt.

Impedansbalanseringen medför att en inducerad ström i de två signalledarna ger upphov till samma störspänning, resp tvärtom för högimpediva kretsar.
Den inducerade strömmen resp influerade spänningen i signalledarna blir densamma i kraft av att de två ledarna befinner sig i genomsnitt på samma ställe i rummet.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-06-08 15:43

Är det alltså så här du kopplat?
Bild
Från: http://www.jenving.se/tables.htm#wiredia

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-08 15:47

rqu skrev:Är det alltså så här du kopplat?
Bild
Från: http://www.jenving.se/tables.htm#wiredia

Nä.

Läs igen!

Center = SC9-pinne till 208-pinne +
Skärm = SC9-hylsa till 208-pinne -
Extra sladd = SC9-hylsa till 208-pinne jord

OBS! XLR på 208!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-08 16:40

Allt detta har man kunnat läsa om i MoLt. Det har noga redovisats alla poänger med kopplingen, och varför det blir bra (hur det fungerar).

Faktum är, att en koppling som den som Albertsson beskriver är lika bra som en balanserad på att undertrycka brum, men är bättre än en helbalanserad på att spela utan distorsion! :P

Man skall således inte nojja in på balanserade utgångar. Det är ingångarna som ger brumundertryckningen. :P

Jag rekommenderar således alla med lång strecka mellan försteg och slutsteg att koppla som visat (obal ut / bal in). Som kuriosum kan nämnas att man kan nöja sig med en jordkabel från valfri kanal på förteget till valfri kanals XLR pinne 1 på slutsteget. :o

Har man kort väg att koppla signalen och inga brumproblem är en helt obalanserad koppling förstås den allra bästa, eftersom den inbegriper mindre elektronik, ehuru skillnaden blir mikroskopisk om högklassigt balanserat ingångssteg föreligger.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-06-08 17:01

n3mmr: Men du har kopplat som figuren, med undantag för att kontakten till höger är trepolig, och så är skärmen inkopplad på den tredje (jord)?

Om man nu tar min ursprungliga fråga, dvs man har två obalanserade apparater som skall kopplas ihop, tjänar man då något på att koppla enligt figuren ovan?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-08 23:00

Nej, det är bara dumheter att koppla så. Slumpen kan förvisso spela en ett spratt någon gång, men oddsen att det i såfall skall slå i den riktningen att det blir bättre är lika god om man kopplar kabeln bakåfram.

Idén att man vill undvika ström i skärmen är helt irrationell. I själva verket är det i sådana här "gemensamjordsystem" i praktiken ofrånkomligt att strömmar av tämligen given storlek kommer att gå mellan apparaterna för att få dem på rimligt lika potential, om de har "normaldåliga" nätdelar. Vill man slippa strömmarna får man skaffa sig apparater med mindre läck från nätdelarna, och/eller se till så att de har så gemensamt närjordsystem som möjligt/endast en apparat i anläggningen är skyddsjordad.

Men hur som helst vill man INTE eliminera strömmen mellan apparater. Precis tvärtom vill man ha en så lågohmig förbindelse som möjligt, således att man därledes kan undslippa SPÄNNINGS-jordbrum. Att strömmen mellan apparaterna kommer att gå där är ofrånkomligt, inom ramen för de förbättringar som kan åstadkommas genom att vrida stickproppar så gynnsamt som möjligt.

Ohms lag gäller ju, och den jordström som går mellan apparaterna kommer att ge upphov till ett spänningsfall som adderas till signalen genom att de ger ett jordreferensfel. Spänningsfallet är proportionella mot resistansen mellan de båda apparaternas jordsystem - läs: kabelns jordresistans.

Helt givet vill man således maximera konduktansen i kabeln, och det gör man definitivt inte genom att glömma använda skärmen att hjälpa till att leda ström!

Vh, Ing. Öhman

PS. Bäst är som redan nämnt att (vid långa sträckor och jordproblem) koppla semibalanserat, enligt den beskrivning som funnits i MoLt och som Albertsson (n3mmr) så tjusigt presenterade några härförinnan (obal ut/bal in). Repris:

Med koaxkabel kompletterad med jordkabel (tvinnad runt förstnämnda) kopplas enligt:
Kabelns mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pin 2.
Kabelns Skärm = används från RCA schassie ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Extra sladd = används från RCA schassie ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.

Om man istället använder en kabel med två tvinnade ledare innanför en gemensam skärm gäller:
Kabelns ena mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pin 2.
Kabelns andra mittledare = används från RCA schassie ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Kabelns skärm = används från RCA schassie ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-06-09 08:52

IÖ, i de fall chassijord inte är detsamma som signaljord, vad gör man med den (chassijorden alltså) ?

Låt oss säga att jag gräver ner en jordplåt (motsvarande) i trädgården och "stjärnjordar" alla chassin dit, vad händer då ? Något positivt ?

(Anta att det inte finns tillgång till nätjord.)
Mundus Vult Decipi

Nästa

Återgå till Teknikforum