Pioneer 668 versus CD 12

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Låter de likadant, om man testar blint ?

1. Nej, CD12 låter bättre
10
16%
2. Nej, pioneer 668 låter bättre
4
7%
3. De låter likadant vid blindtest.
9
15%
4. Ingen aning.
38
62%

Antal röster : 61

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-04 00:20

Nattlorden skrev:Dessutom kan en hjälpsam nörd på plats i butiken vara behjälplig till att få en normalkund mer nöjd med sitt köp, då han troligen kan mer om specialknep för att få en viss produkt att fungera optimalt.

(Jag tror det är få nördar som skulle försöka gripa i och avstyra någon annan kunds köp däremot)

Vem tror du att du själv kan hjälpa med en sådan syn på branschen att du möjligen kan tänka dig att lyssa på Linn om dom ber dig om ursäkt för en svensk handlares beteende för 16 år sedan? Som du dessutom inte ens har handlat av. Eftersom du försvarar och tror gott om tekniknördar så kanske du anser dig tillhöra det lägret? Eller? Efter ett första försök av en nörd att lägga sig i ett säljsamtal oombedd skulle jag gärna kasta ut den personen personligen. Självinsikt är ofta en bristvara hos nördar.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-08-04 00:37

Bump
sprudel skrev:
subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Inte "sk" tunedem. Det är en metod, precis som A/B- och F/E-lyssning. Med sina förtjänster och nackdelar - som alla andra metoder. Och precis som med alla andra metoder så gäller det att känna till såväl för- som nackdelar så man kan värdera resultatet. Och naturligtvis, man måste vara på det klara med sina egna preferenser och veta vad man strävar efter.

/ B

Problemet med tunedem metoden är att den inte fungerar utan att man vet vad man lyssnar på. Det gör både A/B och F/E metoden.

Kan du verifiera det? Vore kul att få del av en utvärdering av dessa metoders precision avseende validitet och reabilitet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-08-04 10:38

Upplåst efter rensning av ovidkommande inlägg. Ni vet vilka ni är.
Senast redigerad av Jax 2011-08-04 11:12, redigerad totalt 1 gång.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-04 11:02

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:Dessutom kan en hjälpsam nörd på plats i butiken vara behjälplig till att få en normalkund mer nöjd med sitt köp, då han troligen kan mer om specialknep för att få en viss produkt att fungera optimalt.

(Jag tror det är få nördar som skulle försöka gripa i och avstyra någon annan kunds köp däremot)

Vem tror du att du själv kan hjälpa med en sådan syn på branschen att du möjligen kan tänka dig att lyssa på Linn om dom ber dig om ursäkt för en svensk handlares beteende för 16 år sedan? Som du dessutom inte ens har handlat av. Eftersom du försvarar och tror gott om tekniknördar så kanske du anser dig tillhöra det lägret? Eller? Efter ett första försök av en nörd att lägga sig i ett säljsamtal oombedd skulle jag gärna kasta ut den personen personligen. Självinsikt är ofta en bristvara hos nördar.

Senast jag hjälpte någon i butik var en kille som köpte en Anti-mode... då fick han råden av mig att dels prova hörnplacering av suben (dels nivåvinst, dels att det ger mer av fundamentala moder som den är bra på att hantera), dels att många som har den till hemmabio väljer att gå upp högre med delningsfrekvensen till suben för att låta anti-moden kunna jobba så högt upp som möjligt. Handlaren tyckte det var goda råd.

( Vad det gäller Linn så är det inte EN handlare. De har väl princip förstört en hel ort i Norrland? :wink: )

Sen kanske du skall tänka lite längre om det där med ursäkten kontra mitt lyssnande. Det är inte mitt lyssnande som är det väsentliga där, vilket du verkar tro.... utan att det är många som skulle uppskatta ursäkten. Oegennytta från min sida alltså.

Vad det gäller en CD12 + 50 papp så får jag väl hoppas att du förstod att det var ett skämt inkluderande visst beröm för just den produkten?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-04 11:33

Jag är övertygad om att många kan ha något att tillföra och hjälpa varandra, men det finns det faktiskt forum till.
Butiker oavsett bransch har ingen generell nytta av en nörd eftersom en sådan kan vara som en vindflöjel beroende på vad han läst senast eller i god tro rekommendera produkter som butikens konkurrenter har.
Butiker sysslar inte i huvudsak med konsumentupplysning. De bearbetar sina kunder utifrån planer som en utomstående inte har en aning om. Inte särskilt troligt att syftet är att luras då man inte kan leva bara av nya kunder om man inte säljer frukt på torget eller en bil då och då på blocket, men har man en butik så är nöjda kunder definitivt målet. Sen kommer det alltid nya grejor som konkurrenterna har men det som gäller är att ha gjort förarbetet så bra att man inte sitter med en massa Svarte Pettrar.
Nu är det ju inte bara dyrhifi som kan ifrågasätas, ta t.ex hur bra skulle Hifiklubben tycka att det var med en nörd i butiken som kunde verifiera i ett säljsamtal attt Jajamänsan, Denon är kanon men passa dig för dom nya, försök få tag i en beggad istället. Personligen så efter att ha jobbat i en Hifibutik så avhåller jag mig i allra största mån ifrån att besöka butiker i onödan. I synnerhet då jag på senare tid importerat i princip allt själv. Har nog bara förutom nu senast då jag fortfarande är seriöst intresserad av nätverksspelare bara köpt lite tillbehör och skivor vid mina besök. De senaste butikerna jag besökte helt i eget tittarintresse var i Tokyo och Peking för 2 år sedan.
Sorry Nattis om jag tog i lite men av egen erfarenhet så vet jag att det finns väldigt spridd uppfattning om vad hjälp är och i butiker bör man endast aktivt hjälpa till om man blir ombedd. Och det hände ofta hos oss att vi kunde be en person om hjälp av någon specifik anledning men man vill
inte ha hjälpen generellt.

Mvh Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-04 11:39

Det har t.o.m hänt förr i tiden i en butik jag var tillräckligt känd att om det kom in fler kunder samtidigt än de var personal att jag blev nickad till att prata med den som var över... och då öppnade jag med

"Hej... nu är jag inte personal i butiken, utan bara en vän, men jag kan sortimentet rätt så bra, så om du vill kan jag börja hjälpa dig under tiden."

Och det brukade de vilja och inte skrämde jag bort en endaste en, utan höll deras intresse uppe tills någon av säljarna blev ledig att bolla över till.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-04 12:30

Nattlorden skrev:Det har t.o.m hänt förr i tiden i en butik jag var tillräckligt känd att om det kom in fler kunder samtidigt än de var personal att jag blev nickad till att prata med den som var över... och då öppnade jag med

"Hej... nu är jag inte personal i butiken, utan bara en vän, men jag kan sortimentet rätt så bra, så om du vill kan jag börja hjälpa dig under tiden."

Och det brukade de vilja och inte skrämde jag bort en endaste en, utan höll deras intresse uppe tills någon av säljarna blev ledig att bolla över till.

Precis så bör det gå till.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-08-04 13:08

Harryup skrev:Jag är övertygad om att många kan ha något att tillföra och hjälpa varandra, men det finns det faktiskt forum till.
Butiker oavsett bransch har ingen generell nytta av en nörd eftersom en sådan kan vara som en vindflöjel beroende på vad han läst senast eller i god tro rekommendera produkter som butikens konkurrenter har.
Butiker sysslar inte i huvudsak med konsumentupplysning. De bearbetar sina kunder utifrån planer som en utomstående inte har en aning om. Inte särskilt troligt att syftet är att luras då man inte kan leva bara av nya kunder om man inte säljer frukt på torget eller en bil då och då på blocket, men har man en butik så är nöjda kunder definitivt målet. Sen kommer det alltid nya grejor som konkurrenterna har men det som gäller är att ha gjort förarbetet så bra att man inte sitter med en massa Svarte Pettrar.
Nu är det ju inte bara dyrhifi som kan ifrågasätas, ta t.ex hur bra skulle Hifiklubben tycka att det var med en nörd i butiken som kunde verifiera i ett säljsamtal attt Jajamänsan, Denon är kanon men passa dig för dom nya, försök få tag i en beggad istället. Personligen så efter att ha jobbat i en Hifibutik så avhåller jag mig i allra största mån ifrån att besöka butiker i onödan. I synnerhet då jag på senare tid importerat i princip allt själv. Har nog bara förutom nu senast då jag fortfarande är seriöst intresserad av nätverksspelare bara köpt lite tillbehör och skivor vid mina besök. De senaste butikerna jag besökte helt i eget tittarintresse var i Tokyo och Peking för 2 år sedan.
Sorry Nattis om jag tog i lite men av egen erfarenhet så vet jag att det finns väldigt spridd uppfattning om vad hjälp är och i butiker bör man endast aktivt hjälpa till om man blir ombedd. Och det hände ofta hos oss att vi kunde be en person om hjälp av någon specifik anledning men man vill

Mvh Harryup

Riktigt bra försäljare rekommenderar hellre en konkurrents produkt om alternativet är att sälja något som han vet inte passar kunden och som kunden inte kommer att bli nöjd med.
Det handlar om att bygga upp ett förtroende som gör att människor vill återvända till butiken. Nästa gång samma kund ska köpa ny apparat återvänder han och då har säljaren kanske något som passar. Och kunden kommer att lita på säljaren och köpa apparaten. I längden leder säkert den försäljningsfilosofin till fler sålda apparater. Och till nöjda trogna kunder.

Mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-04 16:56

Hulbar skrev:
Harryup skrev:Jag är övertygad om att många kan ha något att tillföra och hjälpa varandra, men det finns det faktiskt forum till.

Mvh Harryup

Riktigt bra försäljare rekommenderar hellre en konkurrents produkt om alternativet är att sälja något som han vet inte passar kunden och som kunden inte kommer att bli nöjd med.
Det handlar om att bygga upp ett förtroende som gör att människor vill återvända till butiken. Nästa gång samma kund ska köpa ny apparat återvänder han och då har säljaren kanske något som passar. Och kunden kommer att lita på säljaren och köpa apparaten. I längden leder säkert den försäljningsfilosofin till fler sålda apparater. Och till nöjda trogna kunder.

Mvh

Ja där har HiFi-branschen mycket att lära av bilbranschen. *host*

En bra säljare gör sina kunder nöjda, han skickar dom inte vidare på löpande band för det kommer alltid finnas andra grejor hos konkurrenterna och det kommer ibland vara billigare hos konkurrenterna.
Vi skulle inte kunna driva någon form av verksamhet ihop känns det som,
inte ens hobbytillverkning av t.ex. högtalare.
Du får nog diskutera vidare med någon annan eller kanske med dig själv i denna fråga. Våra erfarenheter verkar inte vara väldigt lika.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-05 07:34

Finns de som kan.

Då det under min hembioutredning ett tag lutade åt en viss stärkare som inte var från den butiken som jag lånat hem flest modellet ifrån, så skrev jag till dem och frågade om de hade några allergier, för att om jag inte valde att köpa ifrån dem så tänkte jag komma förbi med några tårtbitar som tack för att hjälp och fick då svaret att det behövdes inte, för hemlån var del i deras service och att de med det hoppades få fler chanser i framtiden och att det därför jämnar ut sig i längden, så det var bättre att jag gav tårtbitarna till barnen.

( Nu fick de sälja redan nu då jag svängde tillbaka i mitt val. )

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 09:17

Javisst är det så att man inte får sälja varje gång man lånar ut något, men de bad dig ju inte handla hos någon annan. Så en viss väldigt stor skillnad finns det ju i agerandet.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-08-05 12:19

Nattlorden skrev:Finns de som kan.

Då det under min hembioutredning ett tag lutade åt en viss stärkare som inte var från den butiken som jag lånat hem flest modellet ifrån, så skrev jag till dem och frågade om de hade några allergier, för att om jag inte valde att köpa ifrån dem så tänkte jag komma förbi med några tårtbitar som tack för att hjälp och fick då svaret att det behövdes inte, för hemlån var del i deras service och att de med det hoppades få fler chanser i framtiden och att det därför jämnar ut sig i längden, så det var bättre att jag gav tårtbitarna till barnen.

( Nu fick de sälja redan nu då jag svängde tillbaka i mitt val. )

För min del har jag träffat på sådana försäljare. Man känner försäljaren och har handlat mycket i butiken och han föredrar att rekommendera en produkt som någon annan säljer om han vet att han inte har något som passar och som jag kan bli nöjd med. Det finns en del som är rädda om en sådan kund och inte vill förstöra förtroendet som finns mellan kunden och säljaren.

Det är klart om försäljaren ansträngt sig för att få mig att köpa något som jag sedan blev missnöjd med hade jag kanske alrdig mer återvänt till butiken eller kunnat lita på den säljaren.

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-05 16:02

Jag har träffat på massor av sådana säljare, och det är definitivt
butiker som man kommer tillbaka till. Som jag ser det så talar
man med en säljare för att få hjälp, inte för att butiken skall få
sälja något. Så en säljare som inte står där för att hjälpa kunden
vet jag inte vad man skall ha till.

En butik med en säljare som öppet deklarerar saker i stil med
det som HA berättat, skulle jag däremot undvika.

- - -

Detta att göra vad man kan för att hjälpa kunden borde inte vara
något problem alls. Man kan börja med att konstatera att detta
inte är alldeles objektiva saker, så det finns en subjektivt element.

Och sen kan man förmoda att den som driver en butik försöker ta
in produkter som de själva tycker är bra snarare än produkter som
de tror går att sälja med så stor marginal som möjligt.

Om det är så, borgar det för att det borde finnas gott om fall då en
rekommendation av något som butiken säljer är både vanligt och
även det ärligaste - men att det även finns andra fall då man råder
kunden att gå någon annanstans, där det som kunden söker finns.

Är lite förvånad över debatten. Just så brukar det ju se ut!

Jag tycker nog det hör till det normala att de butiker som inte har
det som man behöver, gör allt vad de kan för att hjälpa en att peka
ut någon annan butik där det finns.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 20:16

IngOehman skrev:Jag tycker nog det hör till det normala att de butiker som inte har

Vh, iö

Hoppla Hoppla Hoppla, nu gör du en tolkning igen.

Om man bara ser till vad du skriver ovan är exempel på scen 1.

Du skriver om detta inblandat i scen 2.
Scen 1.
Kunden kommer in till SAAB. K:Hej jag skulle vilja titta på en Volvo.
S:Hejsan, men då har du tyvärr gått fel. Volvo ligger på andra sidan gatan men nu när du ändå är här, kan jag få visa dig våra alternativ?.

Jag diskuterar scen 2 med Hulbar.

Scen 2:
Kunden kommer in till SAAB. K:Hej, jag skulle vilja titta på en kombi.
S:Javisst, här har vi våra kombin. K:Ok, ja dom verkar fina. S:Jovisst är dom fina. K: Tycker du att det är det bästa i prisklassen? S: Nej, kolla in Volvos nya. Köper du den blir du verkligen nöjd. Och du skulle se deras nya transparenta färg. WOW. Vi har inget att jämföra med.

Ni blandar 2 olika frågor.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-08-05 20:29

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Jag tycker nog det hör till det normala att de butiker som inte har

Vh, iö

Hoppla Hoppla Hoppla, nu gör du en tolkning igen.

Om man bara ser till vad du skriver ovan är exempel på scen 1.

Du skriver om detta inblandat i scen 2.
Scen 1.
Kunden kommer in till SAAB. K:Hej jag skulle vilja titta på en Volvo.
S:Hejsan, men då har du tyvärr gått fel. Volvo ligger på andra sidan gatan men nu när du ändå är här, kan jag få visa dig våra alternativ?.

Jag diskuterar scen 2 med Hulbar.

Scen 2:
Kunden kommer in till SAAB. K:Hej, jag skulle vilja titta på en kombi.
S:Javisst, här har vi våra kombin. K:Ok, ja dom verkar fina. S:Jovisst är dom fina. K: Tycker du att det är det bästa i prisklassen? S: Nej, kolla in Volvos nya. Köper du den blir du verkligen nöjd. Och du skulle se deras nya transparenta färg. WOW. Vi har inget att jämföra med.

Ni blandar 2 olika frågor.

mvh/Harryup

Scen 3.
Kunden kommer in till Ferrari. K:Hej, jag skulle vilja titta på en kombi.
S: Tyvärr har vi inga sådana bilar. Men Volvo ligger på andra gatan...

Scen 4:
S: Jag har en bra bil här som blir bra. K: Men jag har 3 barn, fru och hund..Den har 2 säten ju...bara. S: Det löser sig. Du får plats med mer än du tror. K: Men.. S: Ja, vi har många sådana kunder som du som är nöjda. Lovar att det här är bilen för dig K: Ok..ok..ska bara sälja huset först..

Mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 20:58

Scen 3 ser jag som dåligt jobb.

Scen 4 har jag personligen inte varit med om inom HiFi eller hört talas om ifrån någon av alla seriösa butiker som finns.

Men visst fanns det en gång i tiden då jag personligen inte skulle köpa skivspelare av någon annan än oss själva eller High Fidelity när det gäller att få en bra matchad spelare. Sen tycker jag att våra alternativ ändå var bättre än HF's vilket vi också demade men det fick ju kunder välja själva.

Sen finns det ju en scen 5 också.

Man bjuder in lite blandat hängivna och nyfikna till en gruppdemo av bara det man själv säljer i en i nästan omöjligt perfekt miljö och kör inte blint utan spelar på lite olika alternativ utan att visa några konkurrerande märken. Det kan ju förekomma att man förköper sig i en sådan situation också om man inte har möjlighet till perfekta jämförelser och det förekommer ett visst grupptryck/euphorism. Även om man inte kommer köpa direkt kommer minnet att bli väldigt starkt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-08-05 21:24

Harryup skrev:Scen 3 ser jag som dåligt jobb.

Det är det nog inte. Jag tror t.o.m. att det finns en del vetenskapligt stöd för att det är en bra strategi. Alltså att det är bättre att hänvisa kunden till en konkurrent än att sälja honom/henne något som man vet kommer att orsaka missnöje. En missnöjd kund är i det långa loppet potentiellt sämre än ingen kund alls.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 21:30

Magnuz skrev:
Harryup skrev:Scen 3 ser jag som dåligt jobb.

Det är det nog inte. Jag tror t.o.m. att det finns en del vetenskapligt stöd för att det är en bra strategi. Alltså att det är bättre att hänvisa kunden till en konkurrent än att sälja honom/henne något som man vet kommer att orsaka missnöje. En missnöjd kund är i det långa loppet potentiellt sämre än ingen kund alls.

MEN det är ju inte det som det handlar om.
Han skickar köparen vidare utan att visa vad man har. Denna kunden kanske har en bekant som han tar med sig nästa dag till butiken som gärna köper en Ferrari men inte visste att han kunde eller att det ens fanns en handlare.
Att ge information är inte att lura någon.
Dessutom kanske kund 1 vinner på Triss nästa vecka och har plötsligt råd med en Ferrari. Man vet aldrig vem som är kund och man skall inte bestämma i förväg om nån kommer köpa eller inte. Att visa vad man har är inte att luras. Ni läser in en massa mer i resonemanget om att det finns onda handlare i massor. Ferrarihandlaren kan enkelt bara visa bilarna och fråga om han vill testa att sitta i en även om han inte är intreserad av att köpa. OM han inte erbjuder att visa vad han har så kanske kund 1 tycker att han blev avsnoppad för att han inte såg ut att ha råd och när han senare har råd så köper han en Lotus istället.

mvh/Harryup
Senast redigerad av Harryup 2011-08-05 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-08-05 21:33

Harryup skrev:MEN det är ju inte det som det handlar om.

OK. Jag får erkänna att jag skumläst tråden.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 21:35

Magnuz skrev:
Harryup skrev:MEN det är ju inte det som det handlar om.

OK. Jag får erkänna att jag skumläst tråden.

Det önskar jag också att jag gjort, men ibland reagerar man då vissa resonemang inte känns igen ifrån verkligheten alls. Sen får man ju sen en skopa tolkningar också förstås.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-05 23:04

Harryup skrev:
Hulbar skrev:Scen 3.
S: Tyvärr har vi inga sådana bilar. Men Volvo ligger på andra gatan...

Scen 3 ser jag som dåligt jobb.

Det har framgått - och det var det jag kommenterade förut - och det är
den inställningen som skrämmer mig. Det du säger behöver inte tolkas,
istället utgår jag ifrån att du menar det du skriver. Förut och nu. Och jag
vill inte utsättas för säljare som tycker det är att göra att dåligt jobb att
skicka någon till en konkurrent.

Jag tycker tvärtom att det är just sådana där säljare som är bra!

De som ser till kundens väl. Men min poäng är framförallt att det är en
sådan säljare som jag vill tala med sen, och som jag hoppas jobbar kvar
där, när när det är dags att köpa Ferrarin... Alltså han som skickade mig
till Volvo när det var en Herrgårdsvagn jag behövde.

(Och om det var den där hatch-back-Ferrarin (eller vad det nu heter) jag
var ute efter så skulle jag ju ha kunna säga det. Den är väl fyrsitsig och är
väl i varje fall en halvkombi.)

http://blogg.aftonbladet.se/bilredaktio ... ntat-eller

- - -

Och som sagt - det finns hur många som helst av dessa goda säljare.
Jag träffar på någon av dem nästan varenda dag. Hurra för dem!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-08-05 23:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 23:18

Ok, du fattar fortfarande inte men det är okey.
Man kan inte alltid förstå allt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-05 23:19

Om jag inte håller med dig så förstår jag inte?

Okej...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-05 23:33

IngOehman skrev:Om jag inte håller med dig så förstår jag inte?

Okej...

Vh, iö

Yes, precis så är det. Finns ingen som lurat någon i scen 3. Inga köp gjorda men givet extra service i form av visat upp vad man själv har om kunden är där. Om DU blir skrämd av det så är du lättskrämd och bär hellre skygglappar än får lite extra information. Det är ju för sjutton inte skrivet någonstans att kunden tvingar köpa en Ferrari efter att ha tittat på den.
Jag kallar det service om man visar vad man har så andra kan få ta ställning själva. Att "köra" ut kunden till Volvo direkt är i min värld extremt dålig service. Vi pratar besök, information vi pratar inte lurendrejeri men det har du tydligen inte förstått.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-06 00:07

IngOehman skrev:Och jag vill inte utsättas för säljare som tycker det är att göra att dåligt jobb att skicka någon till en konkurrent.

Men hur skulle du känna dig om samme säljare i ett tidigt skede tittar nedlåtande på dig och frågar om herrn inte borde överväga en Volvo i stället, för att sedan följa dig till dörren och peka på Volvobutiken tvärs över gatan?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-06 00:26

Ragnwald skrev:
IngOehman skrev:Och jag vill inte utsättas för säljare som tycker det är att göra att dåligt jobb att skicka någon till en konkurrent.

Men hur skulle du känna dig om samme säljare i ett tidigt skede tittar nedlåtande på dig och frågar om herrn inte borde överväga en Volvo i stället, för att sedan följa dig till dörren och peka på Volvobutiken tvärs över gatan?

Rangwald Rangwald, se du förstår ju, så bra. Kan det bara få verka in nu så kanske vyerna vidgar sig.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-08-06 03:07

IngOehman skrev:Om jag inte håller med dig så förstår jag inte?

Okej...

Verkar det bekant? :roll:
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
lennartj

Inget nytt med exklusiva 4-sitsiga "hatch-backs"

Inläggav lennartj » 2011-08-06 12:59

IngOehman skrev:(Och om det var den där hatch-back-Ferrarin (eller vad det nu heter) jag
var ute efter så skulle jag ju ha kunna säga det. Den är väl fyrsitsig och är väl i varje fall en halvkombi.)

http://blogg.aftonbladet.se/bilredaktio ... ntat-eller

Vh, iö

Jag har svårt att förstå upprördheten över Ferrari FF,
redan 40 år tidigare fanns ju både Lamborghini Espada och Maserati Indy, t.ex. samt Jensen FF
Bild

Bild
BildBagageutrymmet i Maserati Indy

Bild

För övrigt håller jag i stort sett med Harryup om att det närmast är tjänstefel av försäljaren att inte nämna något om de egna produkterna innan kunden rekommenderas att gå till en konkurrent, även om säljaren direkt fattat kunden söker något som inte finns i det egna sortimentet.
Dock gäller det för säljaren att gå varsamt fram och inte köra på med en stor presentation om kunden ser besvärad eller ointresserad ut.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-06 17:32

Tillbaka on topic:

Eftersom det finns väldigt små mätmässiga skillnader mellan CD-12 och pioneer 668, så undrar jag om det kan finnas andra saker som kan påverka ljudet.

Tex. mekanisk stabilitet, är ett gjutet shassie något att föredra ljudmässigt, istället för bockad plåt ?

Någon som undersökt ( kanske med andra spelare ) om detta gör någon skillnad ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

rimlige

Inläggav Bill50x » 2011-08-06 21:20

Richard skrev:Tillbaka on topic:

Eftersom det finns väldigt små mätmässiga skillnader mellan CD-12 och pioneer 668, så undrar jag om det kan finnas andra saker som kan påverka ljudet.

Tex. mekanisk stabilitet, är ett gjutet shassie något att föredra ljudmässigt, istället för bockad plåt ?

Någon som undersökt ( kanske med andra spelare ) om detta gör någon skillnad ?

Om det hörs någon skillnad borde det rimligen även synas på mätningarna. OM man mäter rätt sak och gör en korrekt analys.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi