F/E-test igen! Var 'Nytt slutsteg!'

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-06-01 12:28

Jag förstår inte ditt sätt att resonera.
Och du tror inte karaktären skulle påverkas i en F/E lyssning om man sänkte impedansen till 2,5-3,5 ohm och varierbar fasvinkel jämfört med hur det utförs idag.
Mitt sätt att resonera är som så, att det man testar är helt olika saker. I ett kubtest så skadar det inte med lite fler mätningar i lägre impedanser, det blir inte så mycket extra jobb och det är värdefull information med tanke på de visserligen få högtalare så går nerimot de impedanserna.

När man vill testa hur en förstärkare låter så kanske man är mer intresserad av hur den låter med en typisk last så att man kan jämföra resultatet med andra förstärkare. Det blir mer jobb för inte så mycket vinst om man gör fler lyssningar med svårare last på varenda förstärkare. Enda nyttan man har med dessa tester är ju om man använder en extra svår högtalare och de är inte så vanliga. Om man testar ett större slutsteg så kanske man är nyfiken på att testa med en svårare last alternativt så struntar man i det och låter de som har svåra högtalare göra det själva. Man får se F/E-testerna som en grovsollning där de flesta slutsteg utesluts och så har man några kvar att prova om de funkar med den last man tänkt att använda.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-06-01 12:35

Jax, jag tror att om konstlasten låg som lägst vid 2,5-3,5 ohm (vilket inte är något konstigt) också skulle få till följd att några av de förstärkare som idag klarar lyssningen galant kanske påvisar hörbara förändringar. Visst är det som du säger att det gäller endast ett fåtal men man måste väl också få kunna rangordna dessa. Låt säga att 2 förstärkare passerar F/E lyssning utan någon anmärkning, sedan när man kopplar in dessa kombatanter i ett vanligt hifi system så märker man att de låter lite olika.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-01 12:37

Å andra sidan skulle färre ta sig igenon F/E så man inte får reda på vilka förstärkare som är tillräckligt bra för de flesta förhållanden, bara extremfallen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-06-01 12:37

Har hört att mot-EMK skall finnas med i konstlasten, hur genereras den?
Borde det inte vara lite tuffare med ännu lägre impedans i basen eftersom man skickar högre effekter där i vanlig musik?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-06-01 12:41

Jag saknar kanske en "skala" på utfallet. Att klara eller inte klara känns lite klent.
Om basen är lite begränsad vid effektuttag på 150w och 15Hz så kanske ingen kan höra det vid normal lägenhetslyssning.
Och därigenom skulle en sån apparat bete sig ofärgande för dom flesta.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-06-01 12:42

Jax skrev:Å andra sidan skulle färre ta sig igenon F/E så man inte får reda på vilka förstärkare som är tillräckligt bra för de flesta förhållanden, bara extremfallen.

Tycker du alltså att 3 ohm är extremfall?

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-06-01 12:44

Callisto!

Jag, liksom många andra i denna tråd, ifrågasätter meningen med svårare konstlast. Man sållar med nuvarande konstlast ut absoluta merparten av förstärkare med nuvarande last och man kunde lika gärna argumentera för att göra lasten lättare för att få fler förstärkare igenom 'godkända' i lyssningen. Många sitter nog hyfsat lättdrivna högtalare (4-8 Ohm). Att några sitter med rejält svårdrivna högtalare (<3 Ohm över ett bredare spektrum) är inte skäl nog att ödsla resurser för att tillfredsställa en minoritet.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-06-01 12:47

Risken är väl då, Callisto, att man erhåller ett test vars signifikansnivå blir så låg att man alltid måste förkasta nollhypotesen (d.v.s. att ingen skillnad finns mellan F och E). Med tillräckligt orimliga förutsättningar kan man säkerligen uppnå dylika resultat. Frågan är bara; till vilken nytta?

Vh
11010000

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-06-01 13:01

Jag håller på att gå igenom gamla hifiblaskor och tittar på högtalarnas impedansförlopp som de testat genom åren. Hittills kan jag säga att det är ytterst få högtalare som INTE går under 4 ohm. Jag är redan uppe i 16 högtalare som går lägre än 4 ohm, många nere på 3 ohm.

Förklaring, tack

återkommer snart med lista

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-06-01 13:05

Att en högtalarlast är svårare behöver ju inte betyda lägre impedans...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-01 13:05

markih skrev:Callisto!

Jag, liksom många andra i denna tråd, ifrågasätter meningen med svårare konstlast. Man sållar med nuvarande konstlast ut absoluta merparten av förstärkare med nuvarande last och man kunde lika gärna argumentera för att göra lasten lättare för att få fler förstärkare igenom 'godkända' i lyssningen. Många sitter nog hyfsat lättdrivna högtalare (4-8 Ohm). Att några sitter med rejält svårdrivna högtalare (<3 Ohm över ett bredare spektrum) är inte skäl nog att ödsla resurser för att tillfredsställa en minoritet.

Jag hajar faktiskt inte varför vi bråkar med Callisto!

Han har i princip rätt i sin ståndpunkt.

Den traditionella konstlastens förespråkare har rätt i princip dom med.

Men, men, men: Då får väl Callisto bygga sin variant, och dom i den andra gruppen som kan bidra med kunskap kan väl vara snälla och göra det. Så att den nya lasten blir så rimlig som C hoppas.

Sen kan C & consorties testa m h a F/E-lyssning med sin last, och LTS i MoLT testar vidare med sin last. Och dom gånger C & C hittqar ny info om nån stärkare så blir vi ALLA VÄLDIGT GLADA!!!!

C&C därför att dom har ett verktyg att underlätta sina val med, övriga genom att man får bekräftat varför den stärkare MoLT blev så glad i ev inte var lika bra med de högtalara C&C använder... Så att man slipper meningslösa och hätska utbyten med C&C.

OK??

Vem ställer upp och bidrar med lite info till C&C?

:-)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-01 13:05

Callisto skrev:
Jax skrev:Å andra sidan skulle färre ta sig igenon F/E så man inte får reda på vilka förstärkare som är tillräckligt bra för de flesta förhållanden, bara extremfallen.

Tycker du alltså att 3 ohm är extremfall?

För en högtalare med nominell impedans 8 ohm tycker jag det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-01 13:10

Jax skrev:
Callisto skrev:Tycker du alltså att 3 ohm är extremfall?

För en högtalare med nominell impedans 8 ohm tycker jag det.

Då är det definitionsmässigt inte en högtalare med nominell impedans på 8 ohm ;) Då får minimum lägst vara 6.4 ohm (3.2 ohm för en 4ohmshögtalare).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-06-01 13:13

n3mmr: bästa inlägget hittils!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-06-01 13:19

Ursäkta om världen rasar samman nu :wink: ,

Jag har nu tagit ett axplock av högtalare i test i olika hifiblaskor och kollat impedansen. Ni som nu tycker att under 4 ohm är ovanligt titta på listan;

JM Lab 926 3,5 ohm
JM Lab 906 4 ohm
JM Lab 706 3,2 ohm
Dali Euphonia MS5 3,4 ohm
JM Lab nova utopia 3,2 ohm
Klipsch RF-7 3,3 ohm
Cyrus Icon under 4 ohm
Infinity kappa 600 3,4 ohm
JBL LX 2001 under 4 ohm
Audio note ax1 4 ohm
Svans Diva 4,1 3,7 ohm
Tannoy s6 3,2 ohm
Kvix equinox 4 ohm
Dali Euphonia MS4 3,5 ohm
Dynavoice Anana 4,2 ohm
Quad
Martin logans
Audes blues 3,5 ohm
System audio sa7k under 4 ohm
Verity audio tamino x2 3,5 ohm
Vienna acoustic mahler 2,3 ohm
Celestion F30 3 ohm

Som sagt detta var ett snabbt axplock.

Som synes är det en salig blandning av allt ifrån "billigt skräp" till mycket dyra högtalare.
Att säga att inte det är relevant att göra F/E lyssning vid lägre än 5 ohm verkar sannerligen underligt med tanke på dagens högtalares impedanser 8) .

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-06-01 13:25

Tja, men konstlasten 3,5 ohm är ju rätt nära många av de låga värderna på drygt 3 ohm. Verkar ju utmärkt ju!

Den generella konstlasten som nämns ovan passar nog för de flesta dynamiska högtalare.

Däremot kanske man kan tänka sig en elektrostatkonstlast dock, som ett komplement.

/tycker, J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-01 13:25

Callisto skrev:Att säga att inte det är relevant att göra F/E lyssning vid lägre än 5 ohm verkar sannerligen underligt med tanke på dagens högtalares impedanser 8) .

Du missade väl inte följande?
"* The statical minimum impedance is 3.5 Ohm at 5 kHz."

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-01 13:54

Callisto skrev:Ursäkta om världen rasar samman nu :wink

Mig själv tidigare i tråden skrev:En högtalare som dippar under 40% av nominell impedans anser jag vara felkonstruerad.

Världen rasar inte samman alls, många av de där högtalarna skulle jag godkänt som 40% av nominell impedans (3.2 ohm) under förutsättning att dippen inte är för bredbandig.

Ju högre minimumimpedans desto bättre.
- Militant slacker

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-06-01 13:54

Naqref™ skrev:
Callisto skrev:Att säga att inte det är relevant att göra F/E lyssning vid lägre än 5 ohm verkar sannerligen underligt med tanke på dagens högtalares impedanser 8) .

Du missade väl inte följande?
"* The statical minimum impedance is 3.5 Ohm at 5 kHz."

Jo det såg jag, men varieras fasvinkeln något vid denna impedans?
Gör den inte det så vore det ju bra och ändra det eftersom dessa högtalare inte ligger on-axis vid denna impedans

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-01 14:04

Callisto skrev:

Vid ett impedansminima(eller maxima) är fasvinkeln alltid noll.

Gör den inte det så vore det ju bra och ändra det eftersom dessa högtalare inte ligger on-axis vid denna impedans

Eh? On axis?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-06-01 14:14

Jo, alltså Naqref, mina högtalare har jääääättebra impedans on-axis, men off-axis är impedansen jättedum!

:lol: :lol:

Jo just det, kom jag ihåg att berätta att de skarpa kanterna på mina S2or gör att ljudet diffunderar?

/Jonas, som saknar doktorshatt

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-06-01 14:33

Naqref™ skrev:
Callisto skrev:

Vid ett impedansminima(eller maxima) är fasvinkeln alltid noll.

Eh? On axis?

Uttryckte mig lite konstigt kanske :oops: .
Jag menade längs 0-graders axeln som "on-axis" 8)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-06-01 14:43

jonasp skrev:Jo, alltså Naqref, mina högtalare har jääääättebra impedans on-axis, men off-axis är impedansen jättedum!

Jo just det, kom jag ihåg att berätta att de skarpa kanterna på mina S2or gör att ljudet diffunderar?

Förvånad att du inte kunde lista ut vad jag menade 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-01 14:44

Callisto skrev:
jonasp skrev:Jo, alltså Naqref, mina högtalare har jääääättebra impedans on-axis, men off-axis är impedansen jättedum!

Nej vem f-n kunde det, inte jag iaf :roll:

/Iof inte heller doktor
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-06-01 14:51

Callisto skrev:

Du kanske inte tror mig, men jag förstod vad du menade. :wink:

Vad tror du fasvinkeln brukar vid minimumimpedansen förresten? Nära "on-axis*" eller långt ifrån?

mvh
Jonas, behöver ännu så länge ingen doktorshatt för att hänga med

*) Men låt oss inte standardisera detta språkbruk!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-06-01 14:51

Vad jag vet så är inte "on-axis" definerat endast att gälla enbart spridningen hos en högtalare 8O .

När jag talade om fasvinkel så menade jag att "neutralläget" är i mitten vid 0 grader och i detta fall on-axis (resistiv). Om det sedan ändrar värde från neutralläget +-90 grader hamnar vi utanför on-axis.
Tydligen var det lite för svårt att tolka det 8)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-06-01 14:52

Neutralläge på en fasvinkel? Snälla... :(

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-01 14:53

jonasp skrev:Vad tror du fasvinkeln brukar vid minimumimpedansen förresten? Nära "on-axis*" eller långt ifrån?
Naqref har redan avslöjat att fasvinkel är noll vid min och max :o
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-06-01 14:56

Rydberg skrev:
jonasp skrev:Vad tror du fasvinkeln brukar vid minimumimpedansen förresten? Nära "on-axis*" eller långt ifrån?
Naqref har redan avslöjat att fasvinkel är noll vid min och max :o

Har jag inte sett, men ni har väl inte glömt era gymnasiekunskaper pöjkar. Jaja, frågan var riktad till vissa som finner det för gott att använde gängse uttryck som "on-axis" samt "neutralläge" för att beskriva fasvinkel, tillika med högskoleexamen i fysik samt tydligen även doktorshatt... :?

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-06-01 14:57

jonasp skrev:
Callisto skrev:

Du kanske inte tror mig, men jag förstod vad du menade. :wink:

Vad tror du fasvinkeln brukar vid minimumimpedansen förresten? Nära "on-axis*" eller långt ifrån?

mvh
Jonas, behöver ännu så länge ingen doktorshatt för att hänga med

*) Men låt oss inte standardisera detta språkbruk!

Vilken tur att jag inte disputerat inom elektronikområdet som tydligen vissa tror 8O .
Jag har endast 5 p obligatorisk elektronik som lästes för 11 år sedan och alltså inget område som lockat mig något speciellt 8).

Du har säkert läst massor av poäng inom elektronik och det är ju kul för dig så att du kan visa dig duktig. Vill du diskutera mitt område så är du hemskt välkommen att diskuttera t.ex. defekters egenskaper i halvledarmaterial.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi