http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=44967
Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Oj hihi jag har haft ett par sådana..
Det är Nad högtalare kommer inte ihåg modellen men det är sant Det är D19 från SS eller vifa. så diskanten kan du ju få tag på ..
En rolig högtalare som faktisktt låter kanon.
Se till att repa till den i originalskick.
meanmachine skrev:Kan tänka mig att de byggts på licens av Ortophon i danmark.
Eri skrev:Tyckte den verkade bekant. Det verkar vara en NAD 8001 hittade ett test av den i danska high fidelity nr. 6 1983. Den såldes av Danmarks Hi-Fi Klub. Det var den näst största modellen i en serie bestående av 4 olika modeller. Volymen på lådan anges till 41 liter, Scan-Speak högt.-element, 8" bas och 3/4" disakant. Delningen sker vid 2,4kHz med 4:e ord. Bessel-
filter. Ska du byta komponenter i detta så var noga med värdena, snäva toleranser med andra ord. Högt hade ett styckpris? på1595:- danska kronor 1983.
Magnuz skrev:Nattlorden skrev:1595 stycket i danmark 1983 hade väl varit 2700-2900/par här.
Vilket i sin tur motsvarar ca 6300-6800:- i dagens penningvärde.
Magnuz skrev:zapanasta skrev:danska kronan är väl ca 25% starkare än den svenska i alla fall i dagens läge.
Hade dom kostat 1600 st i danmark i dag hade det blivit närmare 4000 här.....
Hur det var på 80 talet vet jag inte.Mvh....
Jag antog att Nattlorden visste.
Lust skrev:Nattlorden skrev:Verkar som en högtalare som är designad för att spela, snarare än att vara säljbar...
Funktionen gör dem vackra, eller hur var det?
zapanasta skrev:Magnuz skrev:Nattlorden skrev:1595 stycket i danmark 1983 hade väl varit 2700-2900/par här.
Vilket i sin tur motsvarar ca 6300-6800:- i dagens penningvärde.
danska kronan är väl ca 25% starkare än den svenska i alla fall i dagens läge.
Hade dom kostat 1600 st i danmark i dag hade det blivit närmare 4000 här.....
Hur det var på 80 talet vet jag inte.Mvh....
RogerGustavsson skrev:Danska kronan kostade 0.82-0.88 svenska kronor 1983. Det var billigt att handla från Danmark under de åren!
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 31 gäster