Brusar Denon 1905?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikke_musik

Brusar Denon 1905?

Inläggav mikke_musik » 2005-06-01 11:15

Efter de goda omdömen Denons senaste serie biostärkare fått är jag lite förvånad att det verkar vara rätt mycket brus på dess lågnivåutgång. Har jag kanske bara haft oturen att få ett måndagsexemplar? eller är det också andra som har samma erfarenhet?

Jag har kopplat två Rotel-steg till lågnivåutgångarna på min Denon 1905 och det brusar rätt bra i högtalarna, det hörs på lyssningsplats när musiken inte spelar. Om man sätter Denonen på Mute eller stänger av den slutar det brusa. Är det så enkelt att det är Denonen som brusar eller är det slutstegen som brusar när nåt kopplas på dess ingång?

Med Rotels egna försteg brusar det mindre, men ändå hörbart.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-01 11:25

Jag kör preout via min Denon 3805 och jag kan inte komma på att jag skulle höra nått förhöjt brus. Ska dock kolla upp saken under dagen, återkommer.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2005-06-01 11:29

Jag hade Rotel-monoblock (RMB-100) till min 1905 förut och där fanns brus, störande mycket...

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Brusar Denon 1905?

Inläggav n3mmr » 2005-06-01 11:56

mikke_musik skrev:Efter de goda omdömen Denons senaste serie biostärkare fått är jag lite förvånad att det verkar vara rätt mycket brus på dess lågnivåutgång. Har jag kanske bara haft oturen att få ett måndagsexemplar? eller är det också andra som har samma erfarenhet?

Jag har kopplat två Rotel-steg till lågnivåutgångarna på min Denon 1905 och det brusar rätt bra i högtalarna, det hörs på lyssningsplats när musiken inte spelar. Om man sätter Denonen på Mute eller stänger av den slutar det brusa. Är det så enkelt att det är Denonen som brusar eller är det slutstegen som brusar när nåt kopplas på dess ingång?

Med Rotels egna försteg brusar det mindre, men ändå hörbart.

beror det av vilken ingång du väljer på denonen? Eller finns det nåt annat som får brusigheten att variera?

Har du signalkällor inkopplade på Denonen?

Kan du mäta brusigheten??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-01 12:47

Har nu kollat hur det står till med min Denon 3805. Inget brus tillkommer då den kopplas in.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-06-01 13:10

Tomas skrev:Jag hade Rotel-monoblock (RMB-100) till min 1905 förut och där fanns brus, störande mycket...

Kom du fram till om det var monoblocken eller Denonen som brusade?

n3mmr skrev:beror det av vilken ingång du väljer på denonen? Eller finns det nåt annat som får brusigheten att variera?

Nej, det är oavsett val av ingångskälla. Och det verkar brusa ungefär lika mycket oavsett volyminställning, förutom då jag sätter den helt i botten eller på Mute, då försvinner bruset.

Har du signalkällor inkopplade på Denonen?

De externa källor jag har anslutna för tillfället är CD-spelare och DVD-spelare.

Ja, kanske fredag. Med oscilloskåp på lågnivåutgångarna? Vad skall jag titta efter?

Rydberg skrev:Har nu kollat hur det står till med min Denon 3805. Inget brus tillkommer då den kopplas in.

Ok, bra. Men 3805 har inte samma förstegsdel som 1905 antar jag? (Trodde 1905 och 2105 hade samma förstegsdel).

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-06-01 13:15

De externa källor jag har anslutna för tillfället är CD-spelare och DVD-spelare.
Och då är de anslutna digitalt (Coax eller toslink) eller analogt (2 eller fler kanaler)?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-01 13:16

mikke_musik skrev:

Ja, kanske fredag. Med oscilloskåp på lågnivåutgångarna? Vad skall jag titta efter?

Medel av topp till topp-nivån på denonutgångarna MED Roteln samtidigt inkopplad. Dvs titta okulärt och bedöm vilken topp-topp-spänning som verkar vara precis större än vad brusets huvuddel verkar täcka på bilden...... så där ungefär över lång tid. svephastigheten på ca 1 ms/skaldel - 50 us/skaldel
så där. Prova lite olika. Du vill ha ett läge så att bruset ser ut som ett oroligt band med otvetydiga fast suddiga gränser. Precisionen blir usel, men det duger!

Kan man veta vad kombinationen Roteln + dina högtalare har för känslighet uttryckt som spänning på rotelingången vid en viss ljudnivå vid lyssningsplats?
Senast redigerad av n3mmr 2005-06-01 13:23, redigerad totalt 1 gång.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2005-06-01 13:17

Kom du fram till om det var monoblocken eller Denonen som brusade?

Edit: Ja, jag kom fram till att det var Denonen som brusade...

Med mina enkla felsökningsmetoder...
När jag drog ur lågnivå-sladden till slutsteget så slutade försvann bruset.
När jag mutade Denonen så försvann bruset.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-06-01 13:33

rqu skrev:
Och då är de anslutna digitalt (Coax eller toslink) eller analogt (2 eller fler kanaler)?

CD-spelaren analogt (RCA). DVD-spelaren digital coax (RCA).

n3mmr skrev:Kan man veta vad kombinationen Roteln + dina högtalare har för känslighet uttryckt som spänning på rotelingången vid en viss ljudnivå vid lyssningsplats?

Hmm, ja det kan man nog men kanske inte så nogrannt? Skall försöka med oscilloskåp och RadioShacks dB-mätare...
Det är två bryggade Rotel RB980BX som driver pi60.

Tomas skrev:Edit: Ja, jag kom fram till att det var Denonen som brusade...

Med mina enkla felsökningsmetoder...
När jag drog ur lågnivå-sladden till slutsteget så slutade försvann bruset.
När jag mutade Denonen så försvann bruset.

Precis så är det också för mig!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-01 13:55

n3mmr skrev:
mikke_musik skrev:

Medel av topp till topp-nivån på denonutgångarna MED Roteln samtidigt inkopplad. Dvs titta okulärt och bedöm vilken topp-topp-spänning som verkar vara precis större än vad brusets huvuddel verkar täcka på bilden...... så där ungefär över lång tid. svephastigheten på ca 1 ms/skaldel - 50 us/skaldel
så där. Prova lite olika. Du vill ha ett läge så att bruset ser ut som ett oroligt band med otvetydiga fast suddiga gränser. Precisionen blir usel, men det duger!

Kan man veta vad kombinationen Roteln + dina högtalare har för känslighet uttryckt som spänning på rotelingången vid en viss ljudnivå vid lyssningsplats?

Lägg till att mäta samma sak med Roteln bortkopplad från Denonen. Mät Denonens utgång.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-06-03 19:38

Blir ingen mätning idag, oscilloskåpchauffören och tillika testkompisen UrSv är inte tillgänglig. Så det får tyvärr vänta till senare...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-06-03 20:10

Skandal, man kan inte lita på nån nu för tiden!

Återgå till Generellt om hifi