Nån mer som är "hifi idiot-nostalgiker"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-10 11:09

Fjonkalicious skrev:Finns en privat också, fast dyrare?

I vilket fall, här är annonsen:

http://www.blocket.se/malmo/Raritet_for ... a=23_3&w=3

Tror att det fanns en i Hbg för någon månad sen, den var billigare än både denna annons än Rehifi, jag misstänker att det är den som står på Rehifi.

Jag har upplevt att Nikko har lite sämre andrahandsvärde än andra japanska märken, så betala inte allt för mycket om du känner för att få pengarna tillbaka.

Mvh

Filip

Jag är lite chockad faktiskt. Jag har helt klart gått in i någon form av förnekelse vad gäller Nikko. Jag kan inte påminna mig att det stod på apparaten.

Nej, jag ska inte köpa någon. Skainteskainteskainte.
Så. Nu gick det nästan över.... :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-20 20:18

Är det sådana här grejor ni går igång på?

Barco Vision 700, 1800 kr:

http://www.blocket.se/gotland/Bra_saker ... ?ca=11&w=3

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-09-20 22:22

Nostalgiker ja... idiot nej... Man kan väl aldrig vara idiot bara för att man gör något man tycker om och ger sig hän åt något lustfyllt? :wink:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-09-21 20:18

Jag känner igen mig. De högtalare jag äger och spelar på idag var något jag drömde om som liten, tidigt 90-tal. Jag tog med alla broschyrer jag fick tag i från de butiker jag kom åt, typ Expert, Audio-Video.

Det blev Philips, Jamo, Technics och sådana märken. Kanske till och med lite Sanyo. Blev speciellt kär i Philips aktiva, digitala högtalare (se signatur)... dreglade över genomskärningsbilderna på konstruktionen och hur avancerade de verkade vara.

Och så en dag, 15 år senare, fanns dom där på Hifimagasinet... special edition. Bara tillverkat i ett antal 100 exemplar... och dom blev mina! Och så underbara dom är! Jag kan inte annat än le varje dag när jag lyssnar på dom.

Har också en svaghet för Technics och har försökt få tag på en del unika modeller under åren med mer eller mindre lyckat resultat. Skiter i om det är bra eller inte, det är nåt magiskt med märket!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-02-08 20:14

Jag åkte dit igen ;)

1980 köpte jag en stor Peavey Classic VT50 rör gitarr combo (2x12) då jag börjat spela elgitarr året innan...

Bild

Killen jag köpte denna stärkare av årsmodell 1975 var en ordningssam herre och han skickade med en brochyr med alla Peavey's grejer från detta år.
Denna skrift låg man som 11 åring och gluttade i och önskade naturligtvis att man hade alla dessa coola prylar som fanns beskrivna sida upp och sida ner.

- förra veckan när man slögluttade lite på tradera.... vad dök upp om inte ett av de PA system som fanns i brochyren....

-bomber och granater, endast hämtning och det var i Trollhättan!

Så i söndags åkte man glatt och hämtade sitt "nya" PA system med en Peavey pa-200 4 kanalig Powermixer och 2 st PA högtalare med 12" element och ett horn. Hem med det och upp på vardagsrumsbordet för demontering, rengöring av kontakter, potar och kabinett och sedan provspelning... Funkar klockrent! :D

Bild

Som tur är har man en dotter som spelar och sjunger så man kanske får nytta av det :) (eller oxå inte :oops: eftersom jag redan köpt 2 PA system till henne redan tidigare) -Den andra dottern får ta det till sitt rum då det gick bra att spela bas i burken...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-02-08 20:35

Fan va gött!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-02-08 21:07

Ja visst är det! :D :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-02-08 21:16

Nostalgiker på så vis att jag tycker prylarna var snyggare förr.

Bild

Bild

Däremot är jag helt ointresserad av att spela på dessa gamla grunkor.

Om de nu inte råkar vara väldigt bra.
8O
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2011-02-09 08:38

avr7000 skrev:
- förra veckan när man slögluttade lite på tradera.... vad dök upp om inte ett av de PA system som fanns i brochyren....

Så i söndags åkte man glatt och hämtade sitt "nya" PA system med en Peavey pa-200 4 kanalig Powermixer och 2 st PA högtalare med 12" element och ett horn. Hem med det och upp på vardagsrumsbordet för demontering, rengöring av kontakter, potar och kabinett och sedan provspelning... Funkar klockrent! :D
...

Jaha det var du som tog det....
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Curre

Vintage Peavey PA-200

Inläggav Curre » 2011-08-05 09:23

Frodrak skrev:
avr7000 skrev:

...

Jaha det var du som tog det....

Nu finns det ett likadant till salu... http://vend.se/ad.php?71714

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-05 09:33

Trodde att jag skulle ha en släng av sådant och inte kunna stå emot att plocka upp ett par Von Schweikert VR-4 som jag hade en "crush on" en gång. Men efter provlyssning av hur jag upplever det idag, så lär det inte hända. Kommer inte att komma ett par Maggie 1.4 tillbaka heller.

Finns några CD-spelare som skulle smålocka, och några få högtalare... men jag är inte säker på att intresset skulle överleva provlyssning där heller..

Så jag är nog hyffsat immun.

( Två saker kom jag precis på som jag har svårare för att låta bli att ta om jag skulle hitta och har kassa just då... Dels Acurus förstärkaren.... dels Sunfire-förstärkare. )
Senast redigerad av Nattlorden 2011-08-05 11:50, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Nån mer som är "hifi idiot-nostalgiker"?

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-05 11:46

avr7000 skrev:Är den nån mer än jag som av och till blir lika korkade och tappar omdömet med ett ryck i köptarmen om det dyker förbi gamla hifi-minnen...?

Stefan

Jo, har fått ett ryck i sommar och jag misstänker att köptarmen kommer att få sitt inom kort. Egentligen hade jag nästan avskrivit Magnepan-högtalare efter att ha ställt undan mina Tympani för många år sedan. Efter att ha lyssnat på några senare utgåvor har jag fått revidera mitt minne lite.... Jo, Magnepan MG 1.7 blir det i varje fall inte. Har lyssnat på dem vid tre tillfällen på sistone och det fattas en hel del i botten. De lite större Magnepan-modellerna gör det hela bättre på alla plan. Helst skulle jag vilja ha ett par Tympani IVa att pyssla om lite med. Har snappat upp några i USA men tvekar p.g.a. den långa frakten. Möjligen blir det ett par MG 3.6. Kan kanske komplettera med att renovera basarna från mina gamla Tympani. Den som lever får se. I varje fall måste en del bort från samlingarna. En del Audio Pro, Nakamichi och pK.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-08-05 12:43

Fjonkalicious skrev:Finns en privat också, fast dyrare?

I vilket fall, här är annonsen:

http://www.blocket.se/malmo/Raritet_for ... a=23_3&w=3

Tror att det fanns en i Hbg för någon månad sen, den var billigare än både denna annons än Rehifi, jag misstänker att det är den som står på Rehifi.

Jag har upplevt att Nikko har lite sämre andrahandsvärde än andra japanska märken, så betala inte allt för mycket om du känner för att få pengarna tillbaka.

Mvh

Filip

Nikko hade även några relativt ambitiösa CD-spelare som såldes när de första CD-spelarna började säljas i butikerna.

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-05 12:47

celef skrev:jag är av den bestämda uppfattningen att drömmar är bra men drömmar ska förbli drömmar

Min uppfattning är att drömmar är till för att uppfyllas, och att deras själva
syfte är att inspirera. Utan drömmar inget liv.

Men - jag brukar också säga att jag hellre har för många drömmar så bara
en liten del av dem kan uppfyllas, än inga drömmar alls. Tror inte man kan
ha för många drömmar. En ouppfylld dröm är fortfarande en resurs och de
man inte hann uppfylla alls har haft ett värde redan som drömmar, för jag
gillar ju att drömma också. Att ha av dem så det blir över är bara att skaffa
sig en förnuftig redundans. :)

Men - att drömmar inte SKA uppfyllas, vad är det för nå't?

Inte kan, inte hinner, inte har råd... det förstår jag. Men inte ska? :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-08-05 13:37

Jo, visst är jag nostalgiker, inte bara vad gäller hifi.
Jag är svag för prylar som jag haft tidiga aha upplevelser med och i hifi sammanhang är det kanske minst lika mycket hur de ser ut som hur de låter.
Tyvärr är det sällan det blir som förr med sånt där.
För det mesta är ju den ljudstatusen man hade med just de grejorna passerad, men om det inte kostar så mycket är jag positiv till att ha lite nostalgi hemma, som ett andra system att lyssna på lite då och då.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-05 13:47

IngOehman skrev:Men - att drömmar inte SKA uppfyllas, vad är det för nå't?

Det gäller alla de tillfällen som drömmarna är spännande/lockande/mystiska el. liknande.. och uppfyllandet av dem blir ett "jaså, jaha".... I de fallen hade man haft mer njutning av att bara ha fortsatt drömma.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-08-05 14:03

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Men - att drömmar inte SKA uppfyllas, vad är det för nå't?

Det gäller alla de tillfällen som drömmarna är spännande/lockande/mystiska el. liknande.. och uppfyllandet av dem blir ett "jaså, jaha".... I de fallen hade man haft mer njutning av att bara ha fortsatt drömma.

Det är dock viktigt att också spela tidsenliga fonogram, för att det skall bära hela vägen hem.. :)

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-08-05 14:07

Man kan tycka att vintage apparater är tekniskt/historiskt intressanta milstolpar. Och sedan blir det naturligtvis lite nostalgi också.

Den som samtidigt även är intresserad av felfri återgivning kan med fördel ha två anläggningar. Och vintageanläggningen kan då komponeras så den färgar ljudet vackert och låter riktigt fint med rätt musik. Även om det naturligtvis finns vintage apparater som är tillräckligt bra för att platsa i vilken anläggning som helst.

Mvh

Användarvisningsbild
lennartj

En gammal Technics-tuner

Inläggav lennartj » 2011-08-05 14:53

Tills julafton 1983 ägde jag en Technics ST-S7 tuner, då inbrottstjuvar tog den och annat stöldbegärligt under min bortavaro.

Bild

Tyvärr hade den lite problem att återge P2 på 96,3 MHz störningsfritt.
Det unika var dess timer som kunde programmeras att byta program tre gånger per dag vid exakt klockslag samt slå på och av ett jordat uttag för max 500 W.
Det gjorde det möjligt att vakna till radion och "åka slalom" mellan kanalerna för att slippa det hurtiga "Morgonpasset" som sändes tre gånger varje morgon i olika kanaler.

När det visade sig att en bekant hade en ST-S7 som stått oanvänd sedan länge kunde jag inte motstå ebjudandet att köpa.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-06 23:54

IngOehman skrev:...

Normalt tar ju kvinnor ställning mot högtalare mest bara på estetiska grun-
der.

Vh, iö

Min sambo är ganska ljudkritisk.
Det mesta ratar hon, även om hon i grunden egentligen inte bryr sig så mycket. Men då hon skall "finlyssna" så är en ganska vanlig kommentar att det låter stickigt. Jag tror att hon menar att diskanten är överdriven,

Hon ratade Sonab OA14 och föredrar de gamla Philips Jet-setplastlådorna. De flesta av mina högtalare har hon kommenterat med "det är nåt som fattas".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi