Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Kollade litet snabbt med voltmetern igen med testsignalen, och det visar sig att vi helt klart gjorde rätt vid den nivåmatchade blindtesten.
Att det skulle kunna vara någon hörbar skillnad mellan SB Touch och SB Duet- både digitalt och analogt, är närmast utopiskt. De låter exakt likadant, och ger dessutom samma nivå ut vid maxvolym, digitalt.
Rent otroligt hur utslagsgivande en riktig nivåmatchad blindtest kan vara. Mycket mera korrekt än " öppen lyssning " .
Harryup skrev:Fast nu är ju om man skall vara petig inte resultatet att de låter exakt lika.
Resultatet är ju att ni kunde inte skilja på dom just där och då under de förutsättningar som stod till buds.
Det kan ju ha funnits en skillnad som ni missade, eller kanske att något begränsade så att skillnaden som möjligen finns ligger under hörbarhetströskel i den anläggningen. Eller att det kanske finns något metodfel med att växla snabbt under blindtest? Vad skulle hända om ni växlade efter 2 timmars lyssning och gjorde så några kvällar i streck. Kan ni sedan peka ut blint vilken ni lyssnar på? Inte vet jag men jag har inte läst om långa blindtester heller även om det kan ha förekommit.
Fast lite komiskt är det kan tyckas att högtalare inte skall blindtestas, är det för att man inte skall svara fel tro?
mvh/Harryup
Richard skrev:Peter Stendl:
Kan hålla med dig i mycket av det du skriver, men om de VERKLIGA skillnaderna är mikroskopiskt små, så små att en flytt i lyssningssoffan på mindre än en millimeter skulle göra en större skillnad, så är det ju självklart att det är svårt att peka ut en speciell apparat som låtandes bättre än någon annan.
Både öppet och blint. Godnatt.
Richard skrev:Men tänk om det faktiskt inte i verkligheten fanns någon skillnad på de apparater som vi testade ?
Du anser alltså att f/e-lyssning i den form som LTS gör är felaktig?Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Lust skrev:Att detektera det som låter bäst sätter man givetvis 8 gånger av 8 då det är subjektivt.
Och i det här testet sammanföll det 5 gånger med det ena alternativet och 3 gånger med det andra?
Nja, det är ju inte så enkelt då lyssningen sker helblint.
Lång öppen lyssning som Svante föreslog så att ni lär er hitta områden där ni tycker er höra skillnader och sedan välja ut stycken som är väldefinerade mot just dessa områden är tricket.
Jag förstår vad du menar, men om skillnaderna är så pass små så är det frågan om det är lönt ?
Men- tack för tipset ivartfall.
Harryup skrev:Fast nu är ju om man skall vara petig inte resultatet att de låter exakt lika.
Resultatet är ju att ni kunde inte skilja på dom just där och då under de förutsättningar som stod till buds.
Det kan ju ha funnits en skillnad som ni missade, eller kanske att något begränsade så att skillnaden som möjligen finns ligger under hörbarhetströskel i den anläggningen. Eller att det kanske finns något metodfel med att växla snabbt under blindtest? Vad skulle hända om ni växlade efter 2 timmars lyssning och gjorde så några kvällar i streck. Kan ni sedan peka ut blint vilken ni lyssnar på? Inte vet jag men jag har inte läst om långa blindtester heller även om det kan ha förekommit.
Harryup skrev:Fast lite komiskt är det kan tyckas att högtalare inte skall blindtestas, är det för att man inte skall svara fel tro?
MagnusÖstberg skrev:På det sätt och med det utslag ni fått borde ni akta er för att dra några slutsatser alls - annat än subjektiva - eller rent av fastslå att ni just inte fått något resultat alls. Ni borde testa mer och/eller beakta de felkällor ni kan tänkas ha.
Har ni analyserat dem - och vilka är det isåfall - och hur har ni hanterat dem?
Svante skrev:
"Inte skall"? Jag tycker nog att det skulle vara utmärkt att blindtesta högtalare, men blindheten får en annan funktion då. Det är ingen tvekan om att det går att höra skillnad på olika modeller av högtalare, så det blir för det mesta tämligen meningslöst att ta upp en statistsikt signifikant serie. Däremot kan blindhet göra att omdömena om högtalarens ljudkvalitet inte färgas av fördomar om märke, storlek, pris etc.
petersteindl skrev:+1 + lite länkar till mätningar om det finns![]()
mvh
Peter
Mich skrev:Richard skrev:But the real problem is that the clock and SPDIF functions share the same chip.
Det där låter nästan som samma fel (skolbok exempel på hur man inte bör göra) som i SB2, som jag skrev om i denna tråd.
//Michael
Richard skrev:sprudel skrev:Richard skrev:Resultat efter blindtestandet:
Speciellt tydligt blev detta på Peter Framton- låten, där det räckte med ett enda ackord för mig för att avgöra att jag tyckte gitarren nog lät en aning mera stämt .![]()
.....
Då tycker jag du ska fortsätta testet med enbart denna låten, och försöka skilja dem åt.Richard skrev:Enligt våra tester så är alltså SB duet en bättre transport än touch, åtminstone om man testar blint.
Nej Richard! Tyvärr, det är inget godtagbart resultat för din slutsats. Då ska du ha helt andra siffror, uppåt 9 av 10 minst.
Men det inser du ju själv?Richard skrev:Sedan så är förstås ett resultat 5-3 inte tillräckligt signifikant för ett klockrent objektivt resultat.
På Framton- låten så prickade jag rätt båda gångerna vid blindtesten. Tyckte nog det var stor skillnad på denna låt. Gitarren lät mera stämd och det lät mera naturligt, utan digital hårdhet- redan vid första ackordet.
De två låtarna där jag tyckte touchen lät bättre var det betydligt svårare att
höra skillnad på spelarna, det var Chris Jones låten och Yusuf Islam ( Cat Stevens ).
5-3 fördel Duet är inte ett klockrent resultat, utan visar bara att det kanske trots allt rör sig om små skillnader. Och kanske ingen anledning till att springa och köpa nytt.
lazpete skrev:Jag hajjar inte hur en digitalspelare skulle kunna förändra stämmningen av en gitarr!?
LSD?
Bill50x skrev:lazpete skrev:Jag hajjar inte hur en digitalspelare skulle kunna förändra stämmningen av en gitarr!?
LSD?
Mjae, det kan hända saker vid omvandlingen till analogt ljud, tex. Helt klart är att såväl cd-spelare som media-spelare låter olika och vissa av skillnaderna kan säkert upplevas som ostämt instrument.
/ B
lazpete skrev:Bill50x skrev:lazpete skrev:Jag hajjar inte hur en digitalspelare skulle kunna förändra stämmningen av en gitarr!?
LSD?
Mjae, det kan hända saker vid omvandlingen till analogt ljud, tex. Helt klart är att såväl cd-spelare som media-spelare låter olika och vissa av skillnaderna kan säkert upplevas som ostämt instrument.
/ B
Nä, så att en sträng skulle ändra sig i förhållande till de andra? Give me a break
petersteindl skrev:Just strängar på stränginstrument och då företrädelsevis pianot, om jag inte tar miste, har sina övertoner inte som helt jämna multiplar av grundtonen d v s inharmoniska övertoner. Man pratar om sträckt stämning.
petersteindl skrev:Just strängar på stränginstrument och då företrädelsevis pianot, om jag inte tar miste, har sina övertoner inte som helt jämna multiplar av grundtonen d v s inharmoniska övertoner. Man pratar om sträckt stämning. Om då en hifiapparatger harmoniska övertoner som är jämna multiplar av grundtonen så blir det en differens mellan instrumentets och apparatens övertoner och är det många olika övertonsfrekvenser det handlar om som blandas så utesluter inte jag att just stränginstrument kan låta mer dissonanta med olika hifiapparater och speciellt om man dessutom lägger till alla intermodulationsprodukter.
Precis som jag vid flertal tillfällen tidigare nämnt handlar det om percieved pitch och det är vad jag förstår det Svante nu nämner i sitt inlägg i och med att det är den upplevda skillnad som är det väsentliga.
Perceived pitch har ju tidigare diskuterats.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster