Enligt kalkylatorn på mh-audio skulle ett hål med diametern 45 cm i spånskivan som är 19 mm tjock skapa en mycket bredbandig basabsorbent. Den huvudsakliga resonansfrekvensen skulle dock bli lägre än min rumsmod, och då det inte går att se någon beräknad absorbtionskurva är det svårt för mig som amatör att avgöra om den skulle ge någon effekt där jag behöver det. Arket anger fres som 34,82 Hz, f1 till 31,46 Hz och f2 till 101,11 Hz. Det verkar dock som att det är lite buggigt. Anger man till exempel en diameter på 60 cm så anges resonansfrekvensen till 40 Hz, men f1 och f2 hamnar på 140 respektive 200 Hz. Det kan väl inte vara korrekt?
Jag skulle även vilja komma åt även området kring 80 Hz där det förekommer en serie resonanser längs med samma väggar som den huvudsakliga rumsmoden, men för att få högre resonansfrekvens anger arket att jag behöver ha enormt stort hålarea. Det kommer inte bli mycket kvar av strukturen...
Jag har ett par frågor:
- Istället för ett monsterhål skulle jag vilja göra flera mindre hål längs med bakväggen (mot vilken de värsta resonanserna finns). Är det så enkelt som att göra flera hål med samma totala area som monsterhålet för att få samma avstämning? Eller behöver man kompensera även för portlängden i sådana fall?
- Finns det bättre eller tydligare dokument för beräkning av just portade helmholtzabsorbenter, gärna med fina kurvor såsom Chris Whealys excelark?