qrs500 vs nad8001..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

qrs500 vs nad8001..

Inläggav zapanasta » 2011-08-08 08:42

Första delen i testet,en mot en i mono..

Dom låter bra dessa gamla mysko nadlådor,körde lite blandad musik och växlade mellan dom..

Vissa låtar föredrog jag qrs och andra nadlådorna,ljudkaraktären skiljer sig faktiskt inte mkt alls mellan dom och djupbasen är i det närmaste likvärdig..

Lite mer framträdande i mellanregisteråtergivningen är qrslådorna,men på vissa låtar kan det nästan bli för mkt och då låter nadlådorna bättre.

Nu sitter det inte orginaldiskanter i nadlådorna men dessa philips låter inte heller dumt,så nån större skillnad mellan dom tycker inte jag att det är (ska försöka hitta på ett par orginaldiskanter åt dom)

Ska testa i vadagsrummet i morrn par mot par så jag återkommer :)

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-08 08:46

Det är inte så att NADarna skall stå platt in mot väggen för basåtergivningens skull?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-08 08:58

Nattlorden skrev:Det är inte så att NADarna skall stå platt in mot väggen för basåtergivningens skull?

Inte omöjligt,lite svårt att höra hur det låter härinne iom att man hamnar så nära högtalarna.

Men i morrn ska jag köra ett par i taget på blandad musik i vardagsrummet,blir bättre när man kan sitta i soffan och konsentrera sig på detaljer..

Men det blir nog en hård match misstänker jag :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-08 09:02

OM det är så att de är designade att stå platt mot väggen, så kan det hända att man valt diskant inte efter hur den mäter on-axis utan kanske snarare 20-30 grader off-axis då det inte blir någon invinkling. Så på den punkten kanske inte den diskanten du satt i matchar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-08-08 11:12

Det är värt att tänka på. Skulle dock tro att om du var nödd att välja lär inte valet falla på Nad. Min syn på dem var som din förvånande men efter ett tag ser man lite begränsningar. Skulle dock inte tveka att uppgradera i datarummet från de junkiga Mirsch ;)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-08 13:03

Körde resten av testen,kunde inte hålla mig :)

Ja nu har dom hälsat på i vardagsrummet och stött på lite för hårt motstånd :)

Men dom är inte långt efter alls, dom andra paren mirch om 3-28 och opus chorus var längre ifrån qrs500 i ljudkvalitet..

Dom spelar mkt bra dessa nad men qrs500 är en mer komplett högtalare,det hörs efter man spelat ett par låtar :)

Men jag fick ett par riktigt roliga och bra datahögtalare (inga andra har ens varit i närheten som jag haft till detta ändamål :D )
Bild
Bild

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-08-08 14:40

Nattlorden skrev:OM det är så att de är designade att stå platt mot väggen, så kan det hända att man valt diskant inte efter hur den mäter on-axis utan kanske snarare 20-30 grader off-axis då det inte blir någon invinkling. Så på den punkten kanske inte den diskanten du satt i matchar.

Men det är nog ett litet problem i så fall jämfört med allt annat som påverkas som har med matchning mot filtret att göra.
Men det du skriver bör ju såklart beaktas om man inte finner på originaldiskanterna.
Man bör ju helst hålla sig till samma storlek för att komma så nära i spridningskaraktär som möjligt, sen skall man nog ha lite tur för att det skall bli riktigt bra utan att göra justeringar i högpassfiltret.
Det beror ju på hur nära man vill komma originalljudet, men om man enbart bryr sig om det subjektiva då kan ju det mesta funka. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-08 16:40

Väl medveten om att diskanterna inte stämmer,dom som sitter där nu är 1" med spridningslins,orginal är det ju 0,75" utan spridningslins.

Det enda som stämmer är impedansen och känsligheten så när på nån db,men detta ska åtgärdas så småningom.

Gäller bara att springa på några orginaldiskanter för nya köper jag inte.Mvh...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-08-08 17:28

Körde lite i mono mot en mirsch 3-28,mirschlådorna låter helt ok tycker jag men dessa platta lådor spelar i en helt annan liga,helt klart.

Bild

Återgå till Generellt om hifi