pi60s & bs60 vs stora toppsystemen

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-17 13:50

Jag vill utan tvekan ha effekt nog så att högtalaren alltid är flaskhalsen.
Köper jag högtalare för 50-60k så tänker jag inte spara in några få tusenlappar på slutsteget.

Användarvisningsbild
patjoh
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 2008-08-07

Inläggav patjoh » 2011-07-17 14:19

adzer skrev:Jag vill utan tvekan ha effekt nog så att högtalaren alltid är flaskhalsen.
Köper jag högtalare för 50-60k så tänker jag inte spara in några få tusenlappar på slutsteget.


Låter klokt. Men du får rätt mycket effekt för billiga pengar i ett Emotiva XPA-2 (2x300w) tex eller begagnat Rotel 991, 1080 (2x200w), tips att börja där nånstans

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-17 14:25

Ja något sådant är det jag har siktet på.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2011-07-17 14:33

MagnusÖstberg skrev:Bild


Bild

:D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-17 14:35

Yamaha gillar kontakter minst sagt .D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-17 14:36

Bild
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-17 14:39

Jiha denon är med i spelet också :D

Skulle vilja se den riggen som faktiskt använder alla dessa anslutningar :o

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-17 14:50

Gammal modell, 44kg - 170w X 10
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58313
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-07-17 15:28

Har de någonsin tagit hem den serien till sverige ens?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
patjoh
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 2008-08-07

Inläggav patjoh » 2011-07-17 15:58

Nattlorden skrev:Har de någonsin tagit hem den serien till sverige ens?


Ja, men de har alltid haft annat namn typ AVC-1, AVC-11 osv Medans USA modellerna hetat 5xxx i högsta serien.

Här är den aktuella i Sverige: http://www.hifiklubben.se/produkter/hem ... silver.htm

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2011-07-17 16:07

adzer skrev:Yamaha gillar kontakter minst sagt .D


Det var INGET kul när jag var tvungen att lämna in min Z11 på service kan jag lova...
Hade inte kopplat några högtalarkablar med bananer..
Det misstaget gjorde jag inte om när jag kopplade in allt igen. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2011-07-17 19:02

adzer skrev:Det handlar ju inte bara om effekt. Emotiva låter ju väldigt bra dessutom.
Vilka slutsteg skulle du rekommendera istället då? XPA-2 kostar ju bara 800dollar.



Jag kan lova att du kommer INTE höra någon skillnad så jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-17 19:43

bakerman22 skrev:
adzer skrev:Yamaha gillar kontakter minst sagt .D


Det var INGET kul när jag var tvungen att lämna in min Z11 på service kan jag lova...
Hade inte kopplat några högtalarkablar med bananer..
Det misstaget gjorde jag inte om när jag kopplade in allt igen. :wink:


Sådant är ju sjukt irriterande :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15422
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-07-18 01:39

subjektivisten skrev:
adzer skrev:Det handlar ju inte bara om effekt. Emotiva låter ju väldigt bra dessutom.
Vilka slutsteg skulle du rekommendera istället då? XPA-2 kostar ju bara 800dollar.



Jag kan lova att du kommer INTE höra någon skillnad så jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera.


Nej det kanske han inte kommer göra på "låg" ljudnivå, men när han vill kräma på ordentligt med annat än bara rock så kannske crest faktosn räcker till för att utan problem klippa steget...
Alltså så kan det vara trevligt med mer effekt och Emotiva steget är dessutom alldeles omordentligt bra och snyggt om man tar bort dom två silverfärgade på fronten.

Jag tycker det är anledning nog att det inte kostar mer för samma effekt att han bör satsa på Emotiva i ställat för en reciver.
Det e mycket vettigare att satsa på det som faktiskt är bäst för pengarna och det är Emotiva där han dessutom får headroom :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-19 16:59

DVD-ai skrev:
subjektivisten skrev:
adzer skrev:Det handlar ju inte bara om effekt. Emotiva låter ju väldigt bra dessutom.
Vilka slutsteg skulle du rekommendera istället då? XPA-2 kostar ju bara 800dollar.



Jag kan lova att du kommer INTE höra någon skillnad så jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera.


Nej det kanske han inte kommer göra på "låg" ljudnivå, men när han vill kräma på ordentligt med annat än bara rock så kannske crest faktosn räcker till för att utan problem klippa steget...
Alltså så kan det vara trevligt med mer effekt och Emotiva steget är dessutom alldeles omordentligt bra och snyggt om man tar bort dom två silverfärgade på fronten.

Jag tycker det är anledning nog att det inte kostar mer för samma effekt att han bör satsa på Emotiva i ställat för en reciver.
Det e mycket vettigare att satsa på det som faktiskt är bäst för pengarna och det är Emotiva där han dessutom får headroom :)


Ungefär så resonerar jag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2011-07-21 10:40

Hemma hos mig så spelade vi på en nivå som är ungefär vad man fixar med 100 watt eller kanske mindre. Du ansåg då att det räckte.
Så mitt tips är fortfarande, en beg reciever med pre-out, sen ser du om du behöver mer effekt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-21 11:57

Jo jag vet, men får jag mer för samma pris så självklart tar jag det. Sen blir det lättare med separat för och slutsteg för kontrollboxen. Ifall man vill koppla in fler källor i framtiden.
Begagnat vill jag helst inte ha.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15422
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-07-21 13:01

subjektivisten skrev:Hemma hos mig så spelade vi på en nivå som är ungefär vad man fixar med 100 watt eller kanske mindre. Du ansåg då att det räckte.
Så mitt tips är fortfarande, en beg reciever med pre-out, sen ser du om du behöver mer effekt.


Men dina prylar e ju dessutom mer lättdrivna/ högr känslighet + lägre impedans :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2011-07-22 15:34

Jo men betänk att mitt rum är klart mer dämpat än Adzer's rum, vilket påverkar. Oavsett så är mitt tips samma. Om man vill komma undan billigt och bra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-22 15:36

subjektivisten skrev:Jo men betänk att mitt rum är klart mer dämpat än Adzer's rum, vilket påverkar. Oavsett så är mitt tips samma. Om man vill komma undan billigt och bra.


Jag kommer inte köpa pi60s och bs60 till det rummet jag har nu om du tror det ^^

Det kommer bli ett besök av herr öhman i samband med köpet och ett riktigt fixat rum.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-07-23 03:51

DVD-ai skrev:
subjektivisten skrev:Hemma hos mig så spelade vi på en nivå som är ungefär vad man fixar med 100 watt eller kanske mindre. Du ansåg då att det räckte.
Så mitt tips är fortfarande, en beg reciever med pre-out, sen ser du om du behöver mer effekt.


Men dina prylar e ju dessutom mer lättdrivna/ högr känslighet + lägre impedans :)

Känslighetsskillnaden är sådan att de 100 watten motsvarar sisådär 250
W in i pi60s. Den lägre impedansen är inte en ytterligare faktor däremot,
men väl en som spelat in för att få den högre känsligheten.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15422
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-07-23 11:01

IngOehman skrev:
DVD-ai skrev:
subjektivisten skrev:Hemma hos mig så spelade vi på en nivå som är ungefär vad man fixar med 100 watt eller kanske mindre. Du ansåg då att det räckte.
Så mitt tips är fortfarande, en beg reciever med pre-out, sen ser du om du behöver mer effekt.


Men dina prylar e ju dessutom mer lättdrivna/ högr känslighet + lägre impedans :)

Känslighetsskillnaden är sådan att de 100 watten motsvarar sisådär 250
W in i pi60s. Den lägre impedansen är inte en ytterligare faktor däremot,
men väl en som spelat in för att få den högre känsligheten.


Vh, iö


Jo det va typ så jag menade :)

Men den lägre impedansen ger ju att steget som driver kommer kunna peta ur sig mer effekt vid samma insignal och det i kombination med den högre känsligheten borde väll ge ytterligare fördelar ?!

eller tänker jag fel ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6853
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Inläggav ChristianAndersson » 2011-07-23 17:18

Högtalar-känsligheten mäts vid en matningspänning i Volt
Transistorn ger inte högre spänning när belastnings-
motståndet sjunker.

Populärt var att ange förstärkareffekter som en produkt av högsta spänning vid oändligt motstånd och högsta ström nära kortslutning.
(vilket inte uppfylls samtidigt)

Varför mäter man inte riktig verkningsgrad på högtalare (% på effekten)?
Är det för att mäte(?)talen blir lägre?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-07-23 20:40

Njae...

Det är snarare för att det blir helt meningslösa siffror. Verkningsgraden, den
verkliga alltså (Put/Pin) varierar ju så otroligt mycket med frekvensen - och
tur är det, för annars skulle ju tonkurvan blir förfärligt krokig. Ineffekten blir
ju väldigt låg när impedansen är som högst, och om inte verkningsgraden är
väldigt mycket högre vid dessa frekvenser så blir det inte bra alls.

På den tiden då statens provningsanstalt mätte verkningsgrad på högtalare,
så var det INTE riktig verkningsgrad de mätte, utan Put/nominell ineffekt,
alltså den ineffekt som hade varit rådande om högtalarens impedans hade
varit resistiv och av det nominella värdet (4 eller 8 ohm).

Dessutom har den akustiska uteffekten sällan speciellt entydig proportion-
alitet mot ljudtrycket som högtalare ger ifrån sig. Verkningsgraden och den
akustiska uteffekten inkluderar ju ALLA ljud som högtalaren släpper ifrån sig,
alltså även de som strålar i andra riktningar än där någon sitter och lyssnar.


Edit: Det du skriver om känslighet och impedans och att den senare är en
man kan bortse ifrån om man vill veta hur mycket ljud det blir, är helt rätt!
Såg ditt inlägg först efter att jag hade skrivit det nedanstående.

DVD-ai skrev:
IngOehman skrev:
DVD-ai skrev:
subjektivisten skrev:Hemma hos mig så spelade vi på en nivå som är ungefär vad man fixar med 100 watt eller kanske mindre. Du ansåg då att det räckte.
Så mitt tips är fortfarande, en beg reciever med pre-out, sen ser du om du behöver mer effekt.


Men dina prylar e ju dessutom mer lättdrivna/ högr känslighet + lägre impedans :)

Känslighetsskillnaden är sådan att de 100 watten motsvarar sisådär 250
W in i pi60s. Den lägre impedansen är inte en ytterligare faktor däremot,
men väl en som spelat in för att få den högre känsligheten.


Vh, iö


Jo det va typ så jag menade :)

Men den lägre impedansen ger ju att steget som driver kommer kunna peta ur sig mer effekt vid samma insignal och det i kombination med den högre känsligheten borde väll ge ytterligare fördelar ?!

eller tänker jag fel ?!

Nja, kanske lite. ;)

Känslighet är NTE samma sak som verkningsgrad. Känsligheten anger
(normalt*) hur mycket ljudtryck som en given inspänning (oftast 2,83
volt) alstrar. Inspänning och ineffekt är olika saker, och inspänningen
påverkas inte av impedansen eftersom drivningen från en normal för-
stärkare är extremt lågohmig.

Och kom ihåg att ljudtryck och ljudeffekt också är väldigt olika saker
när det gäller högtalare. Det går inte att översätta från den ena till den
andra utan att veta en massa om både högtalarna och om rummet som
de står i.

- - -

Så - den lägre impedansen får bara "räknas en gång", liksom. Den lägre
impedansen är ju orsak till den högre känsligheten. Men att förstärkaren
sedan belastas hårdare och därför tvingas avge en större effekt gör
INTE att man får ännu mer ljud än det som känsligheten berättade,
snarare är det ju en nackdel att förstärkare tvingas arbeta hårdare
,
men en som man får acceptera om man vill ha den högre känsligheten.

Fast riktigt så enkelt är det inte heller (både i28/i32s och i56/o64s har
ju inte bara högre känslighet utan de har faktiskt högre verkningsgrad
än pi60s också, omän bara lite) men det får liksom duga som förklaring
här och nu.


Vh, iö

- - - - -

*Det förekommer förvisso att man anger även känslighet som "ljudtryck
som funktion av ineffekt", men; då impedanser ofta anges underligt (t ex
"8 ohm, aldrig under 2,8 ohm") och utgångspunkten för sådana angivelser
är den nominella impedansen blir siffrorna på känsligheten sålunda angivna
lika godtyckliga som angivandet av den nominella impedansen. De blir icke
jämförbara, om inte nominella impedanserna är samma.

Kort sagt - genom att alltid använda 2,83 volt blir känsligheten en äkta
uppgift på "hur mycket högtalaren låter för ett givet volympådrag", i ett
akustiskt välägnat rum.
Senast redigerad av IngOehman 2011-07-25 11:41, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-07-25 00:26

Whatever he said :p

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15422
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-07-25 14:11

IngOehman skrev:Njae...

Det är snarare för att det blir helt meningslösa siffror. Verkningsgraden, den
verkliga alltså (Put/Pin) varierar ju så otroligt mycket med frekvensen - och
tur är det, för annars skulle ju tonkurvan blir förfärligt krokig. Ineffekten blir
ju väldigt låg när impedansen är som högst, och om inte verkningsgraden är
väldigt mycket högre vid dessa frekvenser så blir det inte bra alls.

På den tiden då statens provningsanstalt mätte verkningsgrad på högtalare,
så var det INTE riktig verkningsgrad de mätte, utan Put/nominell ineffekt,
alltså den ineffekt som hade varit rådande om högtalarens impedans hade
varit resistiv och av det nominella värdet (4 eller 8 ohm).

Dessutom har den akustiska uteffekten sällan speciellt entydig proportion-
alitet mot ljudtrycket som högtalare ger ifrån sig. Verkningsgraden och den
akustiska uteffekten inkluderar ju ALLA ljud som högtalaren släpper ifrån sig,
alltså även de som strålar i andra riktningar än där någon sitter och lyssnar.


Edit: Det du skriver om känslighet och impedans och att den senare är en
man kan bortse ifrån om man vill veta hur mycket ljud det blir, är helt rätt!
Såg ditt inlägg först efter att jag hade skrivit det nedanstående.

DVD-ai skrev:
IngOehman skrev:
DVD-ai skrev:
subjektivisten skrev:Hemma hos mig så spelade vi på en nivå som är ungefär vad man fixar med 100 watt eller kanske mindre. Du ansåg då att det räckte.
Så mitt tips är fortfarande, en beg reciever med pre-out, sen ser du om du behöver mer effekt.


Men dina prylar e ju dessutom mer lättdrivna/ högr känslighet + lägre impedans :)

Känslighetsskillnaden är sådan att de 100 watten motsvarar sisådär 250
W in i pi60s. Den lägre impedansen är inte en ytterligare faktor däremot,
men väl en som spelat in för att få den högre känsligheten.


Vh, iö


Jo det va typ så jag menade :)

Men den lägre impedansen ger ju att steget som driver kommer kunna peta ur sig mer effekt vid samma insignal och det i kombination med den högre känsligheten borde väll ge ytterligare fördelar ?!

eller tänker jag fel ?!

Nja, kanske lite. ;)

Känslighet är NTE samma sak som verkningsgrad. Känsligheten anger
(normalt*) hur mycket ljudtryck som en given inspänning (oftast 2,83
volt) alstrar. Inspänning och ineffekt är olika saker, och inspänningen
påverkas inte av impedansen eftersom drivningen från en normal för-
stärkare är extremt lågohmig.

Och kom ihåg att ljudtryck och ljudeffekt också är väldigt olika saker
när det gäller högtalare. Det går inte att översätta från den ena till den
andra utan att veta en massa om både högtalarna och om rummet som
de står i.

- - -

Så - den lägre impedansen får bara "räknas en gång", liksom. Den lägre
impedansen är ju orsak till den högre känsligheten. Men att förstärkaren
sedan belastas hårdare och därför tvingas avge en större effekt gör
INTE att man får ännu mer ljud än det som känsligheten berättade,
snarare är det ju en nackdel att förstärkare tvingas arbeta hårdare
,
men en som man får acceptera om man vill ha den högre känsligheten.

Fast riktigt så enkelt är det inte heller (både i28/i32s och i56/o64s har
ju inte bara högre känslighet utan de har faktiskt högre verkningsgrad
än pi60s också, omän bara lite) men det får liksom duga som förklaring
här och nu.


Vh, iö

- - - - -

*Det förekommer förvisso att man anger även känslighet som "ljudtryck
som funktion av ineffekt", men; då impedanser ofta anges underligt (t ex
"8 ohm, aldrig under 2,8 ohm") och utgångspunkten för sådana angivelser
är den nominella impedansen blir siffrorna på känsligheten sålunda angivna
lika godtyckliga som angivandet av den nominella impedansen. De blir icke
jämförbara, om inte nominella impedanserna är samma.

Kort sagt - genom att alltid använda 2,83 volt blir känsligheten en äkta
uppgift på "hur mycket högtalaren låter för ett givet volympådrag", i ett
akustiskt välägnat rum.


Jo, det var ungefär så jag menade, man är kanske inte så bra på alla terminologier, har inte varit det minsta insatt i detta på snart 3 år... :oops:
Och kunskap är färskvara säger dom, och jag e beredd att hålla med... :lol:

Alltså att den lägre impedansen resulterar i ett steget måste lämna mer ström för att upprätthålla spänningen = mer effekt.
Och denna effekten hade jag för mig kunde tillgodoräknas, men det är alltså inte rätt ! :)

I övrigt så håller jag med Adzer ! 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-10 15:44

Gällande bs60. Kan man vrida dem med elementet neråt som man kan med proX? eller kommer det blir pga den spelar högre i registret?
Och isf hur högt över golvet bör man ha den?

MorganM
 
Inlägg: 1736
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Inläggav MorganM » 2011-08-22 21:40

adzer skrev:Gällande bs60. Kan man vrida dem med elementet neråt som man kan med proX? eller kommer det blir pga den spelar högre i registret?
Och isf hur högt över golvet bör man ha den?


Har för mig att IÖ sa att det spelar ingen roll hur man har baselementet,neråt eller uppåt.

Om jag minns rätt,så får elementet inte vara högre upp än vad det är på hans ena standard lådor,som är lite högre modell.

Har själv den modell som är av högre standard mått.och då hamnar övre kanten (plåtkanten runt själva gummiringen) på 49cm över golv,och då är även sd fötternas höjd inräknat.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2012-06-03 20:13

Undrar om det går att väcka liv i den här gamla tråden igen?

Precis som adzer är/var för längesen är jag intresserad av pi60(s)+bs60. Läste tidigare i tråden att ca 100-140 är tillräckligt för att driva ett sånt system.

jag har nu en NAD-375 & en NAD-275. Således räcker 375 (150w 8ohm) ensam precis.

Men?!!! Funkar det att bryggkoppla NADarna med bs60/pi60 för att ha lite mer marginal?

Eller ställer impedansen till det?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Inläggav Komorok » 2012-06-06 18:12

Man kan väl driva pi60 med 40W också om man skulle vilja det. Men man kan spela starkare om man har 500W... tills de brinner upp :lol: .

140-160W räcker långt. Det går att spela starkt då. Att köra bryggade steg till en pi60/bs60-kombination är inget jag vågar rekommendera, även om det säkert kan gå bra i en del fall.
Komorok Specialist Projects.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster