Vad är en mätning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-10 14:57

Harryup skrev:Kan du inte ta din viktiga information via PM istället?

Sorry, men det hade ju inte fungerat då. Vissa experiment måste göras live.

Jag ser ingen skillnad på det som du klagar på och det du presterar eftersom det gäller olika användare och olika trådar.

Nu vänder du ju det fel. Jag utförde ju det jag klagar över med vilje för att visa hur det ser ut för motparten. :wink:

Om netiqette är viktigt så kan jag ju påminna dig att ett antal personer här har blivit bannade på andra forum också. Kanske du med?

Nix.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-08-10 15:27

petersteindl skrev:
Almen skrev:
Naqref skrev:
Nattlorden skrev:3. Det är ingen mätning, att statiskbehandla tyckande gör det inte till mätvärde för det. Siffervärde och statistik kan då få, men inte mått.

F/E-lyssning är ingen mätning.

3. Jo, det är en mätning oavsett om du tycker det eller inte. Och det beror på att hela den relevanta världen accepterar det som mätmetoder. At den lilla bubblan som utgör Nattlorden inte accepterar det gör inte att detta motsägs.

Vad är meningen med att kalla F/E-lyssning för mätning om det bara förvirrar? Om någon frågar hur LTS tar reda på om en förstärkare färgar så är det ju en avgrundsdjup skillnad mellan att svara "De mäter" och "De lyssnar".

Om man hårdrar det kan man naturligtvis ur en synvinkel karakterisera det som en mätning - men varför? Man kan använda F/E-lyssning för att mäta upp saker (till exempel hörtrösklar), men det är en annan sak, och det är inte vad LTS vanligtvis gör.

Jo, det är just det man använder en F/E-lyssning till. F/E-lyssning är en mätmetod för att få fram om hörseln kan detektera objektet ifråga och de objektiva mätdata som objektet redovisar vid objektiv mätning.

Nja, jag tycker man skall skilja på mäta och undersöka. Den senaste F/E-lyssningen jag var med på undersökte vi en sak. Om jag hade kommit med det resultatet till en audiolog och sagt att vi har gjort en mätning på hörtrösklarna vad gäller två förstärkare, varsågod, så hade audiologen nog frågat efter mätvärdena. Om vi hade korrelerat det vi hörde till nivåer i A dB vid X Hz så hade det varit en annan sak, anser jag.

En vanlig kommentaren vad gäller F/E-lyssning är ju för övrigt "Jojo, ni kan hålla på och mäta - jag föredrar att lyssna." Det är bara ett av många missförstånd vad gäller F/E-lyssning - varför bädda för ännu mer förvirring?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-08-10 15:53

Almen skrev:Nja, jag tycker man skall skilja på mäta och undersöka. Den senaste F/E-lyssningen jag var med på undersökte vi en sak. Om jag hade kommit med det resultatet till en audiolog och sagt att vi har gjort en mätning på hörtrösklarna vad gäller två förstärkare, varsågod, så hade audiologen nog frågat efter mätvärdena. Om vi hade korrelerat det vi hörde till nivåer i A dB vid X Hz så hade det varit en annan sak, anser jag.

En vanlig kommentaren vad gäller F/E-lyssning är ju för övrigt "Jojo, ni kan hålla på och mäta - jag föredrar att lyssna." Det är bara ett av många missförstånd vad gäller F/E-lyssning - varför bädda för ännu mer förvirring?
Hur ska man mäta sagda hörtrösklar hade du tänkt?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-08-10 16:16

LasseA skrev:
Almen skrev:Nja, jag tycker man skall skilja på mäta och undersöka. Den senaste F/E-lyssningen jag var med på undersökte vi en sak. Om jag hade kommit med det resultatet till en audiolog och sagt att vi har gjort en mätning på hörtrösklarna vad gäller två förstärkare, varsågod, så hade audiologen nog frågat efter mätvärdena. Om vi hade korrelerat det vi hörde till nivåer i A dB vid X Hz så hade det varit en annan sak, anser jag.

Hur ska man mäta sagda hörtrösklar hade du tänkt?

Vilka hörtrösklar? Jag har sagt att jag inte anser att F/E-lyssning mäter upp hörtrösklar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-10 16:28

Borde man ha höger - vänster högtalare? Skall man ha samma kompensation mellan högtalarna som utanför?

Hur var det nu med felet ifrån "ingen biocenter" någon som vet om det är lika som ingen stereocenter ?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-10 17:32

Almen skrev:
petersteindl skrev:
Almen skrev:
Naqref skrev:
Nattlorden skrev:3. Det är ingen mätning, att statiskbehandla tyckande gör det inte till mätvärde för det. Siffervärde och statistik kan då få, men inte mått.

3. Jo, det är en mätning oavsett om du tycker det eller inte. Och det beror på att hela den relevanta världen accepterar det som mätmetoder. At den lilla bubblan som utgör Nattlorden inte accepterar det gör inte att detta motsägs.

Vad är meningen med att kalla F/E-lyssning för mätning om det bara förvirrar? Om någon frågar hur LTS tar reda på om en förstärkare färgar så är det ju en avgrundsdjup skillnad mellan att svara "De mäter" och "De lyssnar".

Om man hårdrar det kan man naturligtvis ur en synvinkel karakterisera det som en mätning - men varför? Man kan använda F/E-lyssning för att mäta upp saker (till exempel hörtrösklar), men det är en annan sak, och det är inte vad LTS vanligtvis gör.

Jo, det är just det man använder en F/E-lyssning till. F/E-lyssning är en mätmetod för att få fram om hörseln kan detektera objektet ifråga och de objektiva mätdata som objektet redovisar vid objektiv mätning.

Nja, jag tycker man skall skilja på mäta och undersöka. Den senaste F/E-lyssningen jag var med på undersökte vi en sak. Om jag hade kommit med det resultatet till en audiolog och sagt att vi har gjort en mätning på hörtrösklarna vad gäller två förstärkare, varsågod, så hade audiologen nog frågat efter mätvärdena. Om vi hade korrelerat det vi hörde till nivåer i A dB vid X Hz så hade det varit en annan sak, anser jag.

Om en Audiolog frågar efter mätvärden så finns ju dessa att tillgå. Det är ju bara att visa mätvärdena på förstärkarna. LTS har väl det på varje apparat, vad jag förstått. Frekvensgång och distorsion och kanske några fler mätningar. Det är ju dessa mätningar som ligger till grund för F/E-lyssningen. Går dessa mätningar i form av diskrepanser mellan input och output att höra, är frågeställningen. Då har du en uppsättning fixerade mätdata som du nu kan kolla om dessa är under eller över JND. I F/E-lyssningstest så undersöker man det genom att lyssna. Undersökningen genom att lyssna ger ett mätdata och därefter ett mätdata till o s v tills undersökningen är avslutad och då talar mätdata om, huruvida JND ligger över eller under apparatens objektiva diskrepans mellan utgång och ingång. Undersökningen får fram mätpunkter som i det här fallet är F eller E. Undersökningen är också det man kallar för Forced-Choice-Task med endast 2 alternativ. Trycker man på knappen så måste svar ges. Sedan är det bara att sammanställa mätpunkterna. Då får man fram på vilken sida JND fanns. Om JND befanns vara strax under förstärkarens mätdata så betyder det att förstärkaren med viss signifikans kunde detekteras.

I just ditt fall så kanske det är så att det inte gjordes några objektiva mätningar på förstärkarna och i så fall kan inte era mätdata korreleras till något annat än till apparaten ifråga. Hur apparatens överföringsfunktion ser ut är ju i så fall okänt. Det enda som är känt är att den kunde eller inte kunde detekteras.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-10 18:28

Nattlorden skrev:
Naq & Peter fick jag ju besvara samtidigt i tråden för att hålla det hela trovärdigt för dig. :wink:

Du skämtar väl..:lol: .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-10 18:40

Nope. Alltihop för din skull.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-08-10 18:50

Om man får fortsätta on topic efter dagens mellanspel så frågas det hur det låter. [s]Exempelvis så får en högtalare med snörrät frekvensgång örat att höra en bulle runt 2kHz om den placeras nästan 30 grader vid sidan om näsans riktning (några andra avikelser uppstår också men de är mindre). Om man inte vet hur sådant låter tycker jag att man får prova det själv. Hur hög bullen blir bestäms av högtalarensspridningsegenskaper samt rummets egenskaper. Större spridning/mycket reflexer ger mindre bulle, hög direktivitet/mindre reflexer ger högre bulle (källa Toole). En kompensation är att reducera denna ca 2kHz bulle genom att införa en liten grop avpassad för bullen [/s]onaxis samtidigt som offaxis är jämn och fin i samma område.

Ja då får väl professorena helst rätta mig om jag har fel.

Edit
Jag hade nån slags minnesfel verkar det som...
Senast redigerad av skrutten 2011-08-10 20:14, redigerad totalt 1 gång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-10 19:00

intressant tråd, verkligen
Bikinitider

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-10 19:27

skrutten skrev:Om man får fortsätta on topic efter dagens mellanspel så frågas det hur det låter. Exempelvis så får en högtalare med snörrät frekvensgång örat att höra en bulle runt 2kHz om den placeras nästan 30 grader vid sidan om näsans riktning (några andra avikelser uppstår också men de är mindre). Om man inte vet hur sådant låter tycker jag att man får prova det själv. Hur hög bullen blir bestäms av högtalarensspridningsegenskaper samt rummets egenskaper. Större spridning/mycket reflexer ger mindre bulle, hög direktivitet/mindre reflexer ger högre bulle (källa Toole). En kompensation är att reducera denna ca 2kHz bulle genom att införa en liten grop avpassad för bullen onaxis samtidigt som offaxis är jämn och fin i samma område.

Ja då får väl professorena helst rätta mig om jag har fel.

Tack för on topic-inlägg.. :)
Du skriver att "en högtalare med snörrät frekvensgång örat att höra en bulle runt 2kHz om den placeras nästan 30 grader vid sidan om näsans riktning".
Är det ett antagande, en egen iakttagelse eller en uppgift du har fått någonstans ifrån?
På sidorna 325-326 i "Spatial hearing" av Blauert står det lite om detta. Bland annat att färgningar beroende på ljudkällans riktning hörs om man lyssnar på ett öra men knappt- eller inte alls när man lyssnar "normalt", dvs med två öron. Det står även lite om detta här:
http://www.hauptmikrofon.de/theile/ON_THE_LOCALISATION_english.pdf

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-08-10 19:36

OJ, en konkret källhänvisning inkl sidnummer på faktiskt.se 8O
Du glömde dock ISBN-numret. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-10 19:44

det där var väl ett onödigt inlägg, iallafall om ni frågar mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2011-08-10 20:05

petersteindl skrev:Om en Audiolog frågar efter mätvärden så finns ju dessa att tillgå. Det är ju bara att visa mätvärdena på förstärkarna. LTS har väl det på varje apparat, vad jag förstått. Frekvensgång och distorsion och kanske några fler mätningar. Det är ju dessa mätningar som ligger till grund för F/E-lyssningen. Går dessa mätningar i form av diskrepanser mellan input och output att höra, är frågeställningen. Då har du en uppsättning fixerade mätdata som du nu kan kolla om dessa är under eller över JND. I F/E-lyssningstest så undersöker man det genom att lyssna. Undersökningen genom att lyssna ger ett mätdata och därefter ett mätdata till o s v tills undersökningen är avslutad och då talar mätdata om, huruvida JND ligger över eller under apparatens objektiva diskrepans mellan utgång och ingång. Undersökningen får fram mätpunkter som i det här fallet är F eller E. Undersökningen är också det man kallar för Forced-Choice-Task med endast 2 alternativ. Trycker man på knappen så måste svar ges. Sedan är det bara att sammanställa mätpunkterna. Då får man fram på vilken sida JND fanns. Om JND befanns vara strax under förstärkarens mätdata så betyder det att förstärkaren med viss signifikans kunde detekteras.

I just ditt fall så kanske det är så att det inte gjordes några objektiva mätningar på förstärkarna och i så fall kan inte era mätdata korreleras till något annat än till apparaten ifråga. Hur apparatens överföringsfunktion ser ut är ju i så fall okänt. Det enda som är känt är att den kunde eller inte kunde detekteras.

MvH
Peter

Kalas-inlägg, Peter!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-08-10 20:07

Jag tror att jag minns lite fel - det är skit att bli gammal. Nu då jag slår upp Tooles boken så blir det uppenbart. Återkommer när jag läst igen....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-08-10 20:14

petersteindl skrev:

Om en Audiolog frågar efter mätvärden så finns ju dessa att tillgå. Det är ju bara att visa mätvärdena på förstärkarna. LTS har väl det på varje apparat, vad jag förstått. Frekvensgång och distorsion och kanske några fler mätningar. Det är ju dessa mätningar som ligger till grund för F/E-lyssningen.

Jag ser nog mätningarna såsom komplement till lyssningen, och jag har endast sett distorsionsmätningar publicerade.

Går dessa mätningar i form av diskrepanser mellan input och output att höra, är frågeställningen.

Inte LTS frågeställning. Kanske din, men då bör testet läggas upp annorlunda och kompletteras med flera mätningar.

Stämmer. De mätningar som gjordes var i samband med kalibreringen av signalerna. Det var förvisso lätt att se skillnad på fyrkantsvågen från respektive objekt, men idén med testet var inte att korrelera lyssningsintryck med mätningar.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-10 21:10

skrutten skrev:Jag tror att jag minns lite fel - det är skit att bli gammal. Nu då jag slår upp Tooles boken så blir det uppenbart. Återkommer när jag läst igen....

Ja gör det!
Jag tolkar i allafall att uppgifterna i "Spatial hearing"går stick i stäv med IngOehmans "stereosystemfel"/kompensationer.

Dock skriver Naqref här om "den upplevda dippen när man projicerar en monofonisk källa". Jag vet inte om det en personlig upplevelse det syftas på? Naqref hänvisar också till det Toole kallar "one toothed comb".
Jag gjorde för skojs skull experimentet med brus som Toole beskriver men upplevde ingen "tonal"skillnad när jag flyttade på huvudet.. Tyvärr saknades det referenser på stycket om "one toothed comb".
Edit. Jag gjorde om Tooles experiment och upplevde tonala skillnader den här gången, Dock inte ljusare som Toole beskriver. Jag upplevde en ganska smalbandig höjning i mellanregistret.
Senast redigerad av single_malt 2011-08-10 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-10 21:22

Morello skrev:OJ, en konkret källhänvisning inkl sidnummer på faktiskt.se 8O
Du glömde dock ISBN-numret. :P

Kommer här: 13 978-0-262-02413-6.

celef skrev:det där var väl ett onödigt inlägg, iallafall om ni frågar mig

Det tycker inte jag! Jag skulle gärna se en aning mer sån't. Men jag kanske är litet ensam o detta? :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-08-10 21:30

verkligen inte gode man :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-10 21:39

Så här skrev James Croft i "the Clue"-tråden alldeles nyss:
"This requires the power response from each loudspeaker to be recalibrated differently for “stereo” if timbre is to be maintained and “multi-channel coloration” minimized."
Jag tycker det låter som en kompensation för stereosystemfelen!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-08-11 00:35

3 Hästar och en hund senare...
Floyd E. Toole - Sound Reproduction sid 152
Jo utifrån Tooles entandade kam - beroende på löptids skillnaden från högtalare till öron blir det en DIP vid ca 2kHz inget annat. Jag mindes tyvärr den översta kurvan på sidan ifråga som visar ngt helt annat :? . Tooles kurva motsvarar en löptids skillnad på 270uS.

Toole visar ingen överensstämmelse med Gunther Theiles som länkats till tidigare men försöken har olika uppställningar vad jag kan se.

Men det finns uppenbarligen överenstämmelse vid en löptids skillnad på 210uS och 270uS mellan Gunther Theiles arbete och IÖ:s kompensationer??!

Läget är nog så förvirrat just nu.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-11 01:37

petersteindl skrev:
Almen skrev:
petersteindl skrev:
Almen skrev:
Naqref skrev:

Om en Audiolog frågar efter mätvärden så finns ju dessa att tillgå. Det är ju bara att visa mätvärdena på förstärkarna. LTS har väl det på varje apparat, vad jag förstått. Frekvensgång och distorsion och kanske några fler mätningar. Det är ju dessa mätningar som ligger till grund för F/E-lyssningen. Går dessa mätningar i form av diskrepanser mellan input och output att höra, är frågeställningen. Då har du en uppsättning fixerade mätdata som du nu kan kolla om dessa är under eller över JND. I F/E-lyssningstest så undersöker man det genom att lyssna. Undersökningen genom att lyssna ger ett mätdata och därefter ett mätdata till o s v tills undersökningen är avslutad och då talar mätdata om, huruvida JND ligger över eller under apparatens objektiva diskrepans mellan utgång och ingång. Undersökningen får fram mätpunkter som i det här fallet är F eller E. Undersökningen är också det man kallar för Forced-Choice-Task med endast 2 alternativ. Trycker man på knappen så måste svar ges. Sedan är det bara att sammanställa mätpunkterna. Då får man fram på vilken sida JND fanns. Om JND befanns vara strax under förstärkarens mätdata så betyder det att förstärkaren med viss signifikans kunde detekteras.

MvH
Peter

Jag får intrycket att du har missförstått alltihopa.

Görs det några mätningar före lyssning (vilket inte alls är säkert) så är det
för att det kan ge värdefulla ledtrådar och därmed spara tid, men själva
lyssningen som sådan är ju inte en singelvariabelsituation* - och i texterna
som genereras av de upplevelser som kartläggs i F/E-lyssningen, så är
det som beskrivs bara upplevelserna som kommit från under lyssningen,
inte vad som orsakat dem.

I förekommande fall kan man spekulera om det, och även komplettera
med mätningar efteråt för att försöka förstå orsakerna till det man hört,
men på så vis skiljer sig inte F/E-lyssning på något sätt från vilken vanlig
öppen lyssning som helst. Även i samband med sådan kan man välja att
mäta saker både före och efter lyssningen. Det gör inte lyssningen till en
mätning. Mätningen är en mätning. Lyssningen är en lyssning.

Det borde väl ändå inte vara svårt att förstå? Det hörs ju till och med på
ordet. Och grundläggande för mätningar är att de resulterar i att man får
ett mått av dem. En F/E-lyssning ger inget mått, den ger i förekommande
fall en beskrivning, precis som vilken annan lyssning som helst. Den enda
skillnaden är att beskrivningen gäller testobjektet och inte "fonogrammet
plus hela den anläggning man har användt".

Jag tycker att det är lite onödigt att de som aldrig har varit med på någon
F/E-lyssning och inte förstått vad det är eller brytt sig om att ta reda på
det, kommer med påståenden om hur det går till. Då tycker jag att det är
bättre att den som inte vet men undrar, frågar om det.

Vh, iö

- - - - -

*I singelvariabelsituationer kan man i förekommande fall dra slutsatser om
korrelation mellan variabeln och lyssningsintrycket, men när det som här
finns en förfärlig massa variabler (egenskaper som kan skilja mellan olika
testobjekt) som kan vara mätta - eller vara omätta, så går det inte att veta om det man eventuellt hör beror på det man mätt.

Det enda man kan veta är det man lärt sig från kliniska studier på hörseln,
om vilka mätbarheter som GÅR att höra. Så har man mätt en avvikelse
som garanterat ligger över detektionströskeln så vet man att den gör att
detektera i en F/E-lyssning, men det betyder inte att samma apparat när
den detekterats i en F/E-lyssning, hörts beroende på just den variabeln.

Inte heller kan man veta att en apparat som på mätbänken inte har kunnat
beslås med några mätbarheter som man vet går att höra, inte kommer att
gå att höra.

Mängdlära helt enkelt! Om A är en delmängd av B så betyder det inte att
något inom mängden B ingår i A.

Jag kanske slår in öppna dörrar här (för vissa läsare som redan förstått
detta) men det är ju just därför som LTS inte bara mäter på appraterna,
utan F/E-lyssnar på dem också!

När det är görligt vill säga.

Mätetalet som går att få fram genom mätning kan bara, i bästa fall, påvisa
fel men kan aldrig bevisa frånvaron av andra fel, i dimensioner som inte har
undersökts.

Men med lyssning så undersöker man ju däremot liksom "allt", genom att
man låter apparaten hantera en riktig musiksignal och använder örat och
inte ett mätinstrument för att bilda sig en uppfattning.

Detta om ALLA lyssningar.

Och om lyssningen är av F/E-typ så har man dessutom både isolerat appa-
raten under test, och har givit lyssnaren en sann referens att jämföra med.
Men annars är det ju en helt vanlig lyssning.

På så vis kan lyssnarna skilja mellan det "sound" som fonogrammet bidrar
med, de karaktärer som alla de andra apparaterna i kedjan bidrar med och
det som testobjektet bidrar med. Den sistnämnda är ju den man kan vilja
veta mera om.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-11 08:57

IngOehman skrev:Mängdlära helt enkelt! Om A är en delmängd av B så betyder det inte att
något inom mängden B ingår i A.

Det är uppenbart, om det inte är så att du har skrivit lite diffust och svårttytt, att de kurser jag gick på universitet som handlar om mängdlära uppenbarligen avviker från vad du tror dig ha lärt dig själv.

Omm A är en delmängd av B så innebär det inte att alla delar av B ingår i A.

Däremot;
Omm A är en delmängd av B så kan något av mängden B även ingå i A.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-08-11 09:28

Mängdlära är rätt så stökigt och det är helt riktigt det som Nagref skriver.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 09:40

Ingvar menar nog "något" som variabel så då är ni helt överrens.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-11 10:11

Memory note:

In the phantom source situation the pinnae are especially important. It can be shown that their influence onto the sound colour of a phantom source is larger compared to their influence onto the sound colour of a real source.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 10:14

Pinnae = ytteröra?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-08-11 10:23

Naqref skrev:Memory note:

In the phantom source situation the pinnae are especially important. It can be shown that their influence onto the sound colour of a phantom source is larger compared to their influence onto the sound colour of a real source.

...för att? Lite märkligt sätt att uttrycka sig; allt ljud som når öronen påverkas ju av ytterörat.

Menas det att eftersom vinkeln är öppnare så påverkar örat relativt mer jämfört med resten av huvudet? Å andra sidan så påverkas ju det ljud som når bortre örat mer av ansiktet än motsvarande reella källa, men det kanske har mindre betydelse.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 10:35

Det står väl att "ytterörat färgar ljudet mer vid fantomkällelyssning än om det hade varit en äkta källa" och det har ju definitivt med vinkeln att göra.

Övriga saker du nämnde kommer ju också i spel, men kommentaren var specifikt gällande ytterörats del i det.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-11 10:46

Nattlorden skrev:Det står väl att "ytterörat färgar ljudet mer vid fantomkällelyssning än om det hade varit en äkta källa" och det har ju definitivt med vinkeln att göra.

Nej, det behöver inte ha med vinkeln att göra.

Det citerade stycket är ytterst relevant om man vill göra en stereosystemskompensering som består av att man färgar direktljudet från högtalaren lagom mycket så att fantombilden får korrekt klang. Då får man effekten av att fantomkällan får förutom rätt position även rätt klang. För direktljudets påverkan så kommer denna färgning att göra väldigt lite. D v s de ljud som ska komma från samma håll som en av de två högtalarna. Detta sammanfaller relativt väl med hur pi60-s tonkurva är utformad.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum