Ljud-utvecklingen på klassiskt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ljud-utvecklingen på klassiskt

Ljudet har generellt blivit bättre med åren
3
12%
Ljudet har generellt blivit sämre med åren
2
8%
Svårt att säga, det varierar hit och dit
14
56%
Har ingen aning, lyssnar'nte på't
6
24%

Antal röster : 25

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Ljud-utvecklingen på klassiskt?

Inläggav Strmbrg » 2011-08-08 19:45

I Claes tråd kretsar - såvitt jag förstår - frågan mest kring ljudutvecklingen på "popmusik".

Vilka är era erfarenheter/upplevelser/kunskaper kring dagens klassiska inspelningar contra gårdagens, och förrgårdagens?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-08-08 21:18

igår va de i form men tyvärr så gjordes inspelningen idag.
kan man svara så :oops:
gillar annars de när hela upptagningen gjordes på samma dag :?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-08-09 00:57

Gamla Decca är svårslaget.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-09 01:06

Det varierar hit och dit.
Men de jag klassar som allra bäst, vad gäller ljudkvalité, är producerade de senaste decennierna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-09 06:42

Av någon anledning tilltalas jag av di gamla Mercury.

Det är väl knappast världens bästa realism, men jag blir väldigt indragen i musiken i dem.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-08-09 10:40

Det finns exempel på bra och dåligt ljud från alla tider. Många gamla Decca är fina, men verkligen inte alla inspelningar från samma tid. Dagens inspelningar lider ofta av mångmikrofonsjuka, men det finns också utsökta exempel på såna där man lyckats bra. De bästa tycker jag oftast är sådana som gjorts med få mikrofoner, både nu och då.

Men det viktigaste är trots allt hur dom spelar, musikerna alltså....

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-09 12:03

Röstadee hit o dit. Har så att säga svårt att egentligen säga något systematiserat i ämnet. Förvånad dock att gamla inspelningar många gånger är tillräckligt goda för mig för att tycka de är riktigt bra. Någon enstaka gång så smyger sig in en japanpress i samlingen. När jag kunnat jämföra mot orginalet så tyckte jag at den senare pressningen faktiskt lät bättre.

Men om man tar ett konkret exempel Modern Jazz Quartet så lyssnar jag enbart på tidiga ex alltså 50- och tidigt 60-tal. Förutom någon skiva senare inspelad i Stockholm. Kan inte riktigt ange vad som i senare inspelningar låter sämre men blir kanske mattare. Störs inte heller av mono.

Råkade på loppis köpa in en Segovia-skiva/Brunsvick nog inspelad 1954 för en femma. Sedan runt och köpa den stora stadens lager av hans tidiga inspelningar. Den som stod ut var helt klart Decca Gold. På den tidiga monoinspelningen saknar jag inte stereon men helt klart så växer ljudbilden fram bättre på DEcca Gold-inspelningen.

Om jag tittar på Mayall så upprepas erfarnehten från MJQ. Alltså tidigare inspelningar med exempelvis Clapton och och Peter Green så kommer skivorna fram men senare blir så att säga stående i backen. Men så kommer ett lysande undantag en skiva där han jammar med jazzmusiker i USA. Den åker ofta på tallriken. Lysande ljud och musik som svänger.

Sedan finns det artister/band som det är tvärtom med men de blir det ju inte ett klassikt exemple. Kraftwerk flesta skivor håller mkt hög klass både vad gäller musik och ljud. Men första dubbelskivan har jag bara spelat några minuter av. Den är bara ett samlarobjekt i backen för att kunna åstadkomma en komplett samling.

Den klassiska klassika musiken har nog idag problem. Den finns inspelade med stor kvalité. Det är som med kakelugnar. Vem tillverkar riktiga kakelugnar idag. Ingen. De som finns håller. När det rivs så sparas de och eventuellt hittar de en ny plats. En del ligger mest och skrotar. Alltså kakelugnen var för bra som produkt.

Sedan finns det modern klassik musik med den verkar vara svårfångad. Var finns den att finna. Jazzen förnyas ju så därför kan den överleva men knappt.

Lite tankar från odlingarna.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2011-08-10 22:07

Det är en så'n enorm mängd inspelningar nu, omöjligt att alla ska ha lika bra sound engineering.
Dessutom är det så många andra faktorer som spelar in när det gäller en produktion.
Jag är med på en klassisk stråkorkesterskiva som aldrig blev färdig mastrad och inte heller crossfadeklippt MEN utgiven tyvärr.
Klippen var nog bestämda men INGET är friserat och resultatet är så pinsamt att det är intressant... Tekniker och ingenjör är båda mycket välrenommerade men hoppade på något sätt av?

http://www.amazon.com/Dmitry-Sitkovetsky-Conducts-Shostakovich-Stravinsky/dp/B0009G6MRK/ref=sr_1_7?s=music&ie=UTF8&qid=1313006467&sr=1-7

Russian song av Stravinskij på denna skiva är HELT underbar och lider inte av något av ovanstående!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-10 22:30

Franska Erato, producerade på 70-talet fantastiska inspelningar på LP, bland det mest högdynamiska jag hört på vinyl.
Tex Richard Wagner och Richard Strauss, har gett mig haksläpplyssningar.
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Generellt om hifi