Vad är en mätning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-11 10:49

Bör justeringen egentligen vara annorlunda om man sitter off-axis typ nästan framför den ena högtalaren?

Mvh / Harryup

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-11 10:50

Citatet kommer från en doktorsavhandling som hade sin muntliga prövning den 30 april 1980.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-11 11:00

Harryup skrev:Bör justeringen egentligen vara annorlunda om man sitter off-axis typ nästan framför den ena högtalaren?

Mvh / Harryup

Gissningsvis. Det som är intressant att notera är dock att en människas effekt av ytterörat är unik och man får ha en väldigt generell kurvkompencering som gäller dels för om man håller huvudet rakt eller om man riktar det mot högtalarna. Den blir rätt därmed rätt grovt generaliserad och frågan hur relevant den är då. Det är dessutom intressant att få vet om detta ställer till det mer än det tillför. Vi använder de små skillnaderna i utformning av öronen (vi är inte helt symmetriska) att få hjälp med att avkoda (m h a våra erfarenheter) riktning till ljudkällor och även små avvikelser från det vi är vana vid kan göra att lokalisationsprocessen falerar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 11:04

Naqref skrev:Nej, det behöver inte ha med vinkeln att göra.

Hur gör du fantomljud som inte skiljer i infallsvinkel/-lar från det äkta ljudet?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 11:05

Naqref skrev:Citatet kommer från en doktorsavhandling som hade sin muntliga prövning den 30 april 1980.

Låter som något man vill läsa!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-11 11:13

Nattlorden skrev:
Naqref skrev:Citatet kommer från en doktorsavhandling som hade sin muntliga prövning den 30 april 1980.

Det har ju varit länkat till den tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-11 11:14

paa skrev:
Nattlorden skrev:

Det har ju varit länkat till den tidigare i tråden.

Precis, av mig dessutom... Svårt dilemma för Nattis :P

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-11 11:17

Men nu verkar det ju som om den håller med Öhman, var det inte för att visa att det var tvärtom som du länkade till den i första läget?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 11:19

paa skrev:Det har ju varit länkat till den tidigare i tråden.

Tack, den hade jag bara skummat ytligt efter något kontroversiellt, får försöka hitta tid att läsa den på djupet också.

single_malt skrev:Precis, av mig dessutom... Svårt dilemma för Nattis :P

Det var det dummaste jag hört på länge, vad skulle det ha för påverkan? Jag skulle läsa en avhandling du själv skrivit utan den minsta tveksamhet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-11 11:29

Nattlorden skrev:

Hur gör du fantomljud som inte skiljer i infallsvinkel/-lar från det äkta ljudet?

Om ett fantomljud kommer från samma håll som det riktiga ljudet så är det ingen fantomkälla längre ;)

Riktiga ljudet = 1 högtalare som låter
Fantomljudet = ljudet som upplevs komma från en punkt mellan två koherenta riktiga ljudkällor.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-08-11 11:30

paa skrev:Men nu verkar det ju som om den håller med Öhman, var det inte för att visa att det var tvärtom som du länkade till den i första läget?

Den håller delvis med Öhman men delvis inte. M a o den innehåller något för alla. :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 11:38

Naqref skrev:
Nattlorden skrev:

Om ett fantomljud kommer från samma håll som det riktiga ljudet så är det ingen fantomkälla längre ;)

Riktiga ljudet = 1 högtalare som låter
Fantomljudet = ljudet som upplevs komma från en punkt mellan två koherenta riktiga ljudkällor.

Precis min poäng med frågan. :) Återkoppla till din vinkelkommentar överst citerad.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-11 11:40

paa skrev:Men nu verkar det ju som om den håller med Öhman, var det inte för att visa att det var tvärtom som du länkade till den i första läget?

Den visar att verkligheten är mer komplicerad.
Naqref citerade "ON THE LOCALISATION IN THE SUPERIMPOSED SOUNDFIELD "
In the phantom source situation the pinnae are especially important. It can be shown that their influence onto the sound colour of a phantom source is larger compared to their influence onto the sound colour of a real source.

Så är det.
Men hörseln har en förmåga att undertrycka den färgningen. Och förmågan att undertrycka färgningen beror på huruvida uppspelningen kan ge upphov till upplevelse av fantomljudkälla.
Så här står det angående resultaten av testerna i samma avhandling:
As can clearly be seen, for all reproduction scenarios that
cannot produce phantom sources , the comb filter effects at the ears are clearly detectable.
On the other hand, one can see that in the case of an error-free reproduction the auditory event clearly moves and that the spectral changes at the ears are hardly detectable

Det verkar det vanskligt att "kompensera" för något i högtalarna som hörseln kan kompensera för själv.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-11 11:44

@Nattlorden, jag skojade(retades med glimten i ögat var avsikten)!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 11:47

single_malt skrev:@Nattlorden, jag skojade(retades med glimten i ögat var avsikten)!

*tummen upp*

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-11 11:50

:D
Men jag hoppas du bli för snäll mot mig för det :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 11:51

single_malt skrev:Det verkar det vanskligt att "kompensera" för något i högtalarna som hörseln kan kompensera för själv.

Hörseln/hjärnan kan kompensera massor (annars hade du aldrig känt igen den du talade med i telefon t.ex.)... men detta sker på bekostnad av möjligheten till avslappnad njutning. Ju mindre vi tvingas kompensera, destu naturligare och mer lättlyssnat blir det.

Så det är inte frågan om man kan kompensera själv, utan om man vill behöva göra det.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-11 12:01

single_malt skrev: Det verkar det vanskligt att "kompensera" för något i högtalarna som hörseln kan kompensera för själv.

(1) Blir upplevelsen sämre om man kan förkompensera aningens lite i högtalarna så att hörseln inte behöver kompensera lika mycket?

(2) Eller omvänt, blir upplevelsen bättre ju mer hörseln måste kompensera för fel? Det kanske istället är en bra idé för upplevelsen att införa mycket större fel så att hörseln på gränsen klarar av att kompensera?

(3) Eller förstås tredje varianten: Det spelar ingen roll hur stora eller små felen i klang är, så länge dom ligger inom hörselns kompensationsförmåga. Det låter vissserligen helt olika med olika mängd fel+kompensering, men det behöver man inte bry sig om för HiFi är ändå ointressant.

(4) Kan man tänka sig en fjärde variant? Kanske man kan införa fel långt långt utanför örats alla kompensationsmöjligheter, typ 35% dist på allt ljud, plus en dos kokain till lyssnaren?

Real Drug Listening, RDL, istället för HiFi?
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-11 12:08

Nattlorden skrev:
single_malt skrev:Det verkar det vanskligt att "kompensera" för något i högtalarna som hörseln kan kompensera för själv.

Hörseln/hjärnan kan kompensera massor (annars hade du aldrig känt igen den du talade med i telefon t.ex.)... men detta sker på bekostnad av möjligheten till avslappnad njutning. Ju mindre vi tvingas kompensera, destu naturligare och mer lättlyssnat blir det.

Så det är inte frågan om man kan kompensera själv, utan om man vill behöva göra det.

Fast nu är ju inte jämförelsen telefon vs "kompenserad" högtalare.
Tyvärr känner nog inte hjärnan/hörseln till INo´s kompensationer så den kommer att kompensera ljudet inklusive öhmans egna kompensationer...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-08-11 12:14

single_malt skrev:Så här står det angående resultaten av testerna i samma avhandling:
"in the case of an error-free reproduction the auditory event clearly moves"

Kan du förklara vad han menar med detta, det kanske framgår om man läst hela avhandlingen, men det har ju jag inte gjort.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-11 13:23

G. Theile beskriver ett intressant experiment i sin artikel(*), som jag tycker att ni ska prova.

Spela vitt brus i bägge högtalarna (samma signal i bägge högtalarna) och sitt i sweet spot. Prova att vrida på huvudet fram och tillbaka (som om ni tackar nej till en whisky till) och observera ev. skillnader i tonfärg. Gör samma sakl, men med ena örat "stängt", t.ex. genom att stoppa ett finger i det.

Vad drar ni för slutsatser av detta?

*) On the Localisation in the Superimposed Soundfield, sid 11
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 13:27

single_malt skrev:Fast nu är ju inte jämförelsen telefon vs "kompenserad" högtalare.

Principen är exakt den samma

Tyvärr känner nog inte hjärnan/hörseln till INo´s kompensationer så den kommer att kompensera ljudet inklusive öhmans egna kompensationer...

Tankefel - det är ingen fix kompensation som hjärnan har - det finns ingen överföringsfunktion för den. Den är adaptiv och används bara i den utsträckning den behövs. Sålunda behöver hjärnan arbeta mindre på att kompensera en Ino än en högtalare som inte gjort någon kompensation.

Notera att jag skriver mindre, jag tror inte på något sätt att Öhmans kompensationer är fullständiga.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-11 13:36

Nattlorden skrev:Hörseln/hjärnan kan kompensera massor (annars hade du aldrig känt igen den du talade med i telefon t.ex.)... men detta sker på bekostnad av möjligheten till avslappnad njutning. Ju mindre vi tvingas kompensera, destu naturligare och mer lättlyssnat blir det.

Vad har du för belägg för detta?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 13:44

PerStromgren skrev:Vad har du för belägg för detta?

Jag har lyssnat på musik, det har du också. Min returfråga är - varför behöver du fråga?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-11 13:47

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Vad har du för belägg för detta?

Jag har lyssnat på musik, det har du också. Min returfråga är - varför behöver du fråga?

Därför att jag tror att det är inlärt beteende (av oss insatta) och inte något som gäller alla personer. Jag är alltså litet skeptisk, helt enkelt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-08-11 13:49

single_malt skrev: Tyvärr känner nog inte hjärnan/hörseln till INo´s kompensationer så den kommer att kompensera ljudet inklusive öhmans egna kompensationer...

Det där är bara ett annat sätt att slingra sig. :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 13:51

PerStromgren skrev:Därför att jag tror att det är inlärt beteende (av oss insatta) och inte något som gäller alla personer. Jag är alltså litet skeptisk, helt enkelt!

Experimentförsök - räkna svåra matematiktal till levande musik kontra liknande musik i en halvdålig stereo och se hur mycket processorkapacitet du har.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-11 13:53

Det slog mig nyss: om jag skulle vilja göra en bra monohögtalare, skulle jag då göra annorlunda än om det gäller stereoanvändning? Kommer en stereokompenserad högtalare att låta sämre i mono, än en som inte är kompenserad?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-11 13:58

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Därför att jag tror att det är inlärt beteende (av oss insatta) och inte något som gäller alla personer. Jag är alltså litet skeptisk, helt enkelt!

Experimentförsök - räkna svåra matematiktal till levande musik kontra liknande musik i en halvdålig stereo och se hur mycket processorkapacitet du har.

Du tror att alltså att det skulle vara lättare att räkna när du lyssnar på levande musik?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-11 14:01

PerStromgren skrev:Intressant experiment, men det finns nog alldeles för många variabler som är svåra att hålla konstanta, tyvärr. Själv har bekymmer att räkna om det så är någon som pratar bakom en stängd dörr i närheten. Eller P1 på sunkiga badrumsradion, för den delen... :oops:

Visst. Det avsåg inte att uppnå vetenskaplig signifikans heller, men som en demo om man inte har några metoder för att själv känna av hur hjärnan jobbar.

Sen måste det troligen vara ointressant musik för att inte andra faktorer skall spela in som... "jag vill hellre lyssna än räkna". :lol:

Dina exempel säger ju att min tes fungerar på dig med. Någon som pratar bakom en dörr är ju rösten filtrerad och då jobbar hjärnan på att återställa. Badrumsradion med P1 har också förstört ljudet till stor grad - massor av processande som behövs.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum